![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Ajoneuvolaki vai mikä olikaan nyt hyväksytty ja tulee voimaan maaliskuussa? Liekö rakennemuutokset tulossa sen jälkeen?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ei ole vielä hyväksytty, mut enää ei puutu kuin Niinistön nimmari siitä. Eli eiköhän se maaliskuun alussa tule voimaan. Todnäk rakennemuutosmääräys tulee samaan aikaan, ainakin teoriassa voisi tulla.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Eli nyt voi siis muuttaa kokoa 15% valmistajan ilmoittamasta suurimmasta koosta, ei tyyppihyväksynnän suurimmasta koosta, jota vanhassa määräyksessä oikein painostettiin.
Jos autoa on valmistettu 7.50R16 kumeilla, voi painella huoletta muutoskatsastamaan 36" renkaille (kunhan raideleveys ei kasva yli 30mm ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mitähän tuo nyt sitten käytännössä tarkoittaa 1.1.1998 rekisteröityihin autoihin? Määräyksissä puhutaan monilta osin että muutokset vaatii erillisluvan, mitä kaikkea siihen nyt sitten oikeasti kuuluu? Akseleiden vaihdot vähän niin ja näin, jarru- ja ohjausosien vaihto, korin leveyden muutos esim. kiinteillä levikkeillä, yms..?
Myös tuo moottorimuutos edelleen ihmetyttää, puhutaan 20% tehon kasvatuksesta, mutta sitten toisessa kohtaa tehopainosuhteen arvoista. Rengaskokoa saa nyt sitten näköjään kasvattaa 15% ja leveyttä 50% tai 105mm, suuremman arvon ollessa määräävä. Koskeeko tuossa kohtaa nyt sitten kaikkia autoja rekisteröintipäivästä riippumatta, vai vain 1.1.1998 ennen rekisteröityjä?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
300hv pitää muuttaa vertailuajoneuvoa vastaavaksi. Näin käsittäisin karkeasti. Haluaako Matti ottaa kantaa vertailuajoneuvoon ja markkina-alueeseen? Kun on tuommoinen toyota crown kuutoskoneella, Suomen tehokkain 115hv mutta minulla on esitekopiot japanista 125hv mallista, muuten sama mutta koneessa vähän viriä, tuplakaasarit ja ehkä nokka. Ei muuten mutta suomimallilla vertailuluku jää 15-20 väliin ja tuolla tehokkaimmalla justiin alle 15... Tehokkaampaa on myyty japanin lisäksi myös australiassa ja muistaakseni Ruotsissa on ollut mutta dokumenttien löytyminen on vähän hankalampaa, tuokin esitekopio vaati useampaa pyyntöä eri suunnille vuosien varrella. Suomi ja japsiesitteissä on myös ihan samat kuvat, saattaa tuplakaasariversiota olla tuotu Suomeenkin mutta toyotaltahan ei mitään dokumenttia tai tietoa saa. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
näille markkina-alueille. Vertailuajoneuvoksi käy ainoastaan mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan samanlainen ajoneuvo, jota on valmistettu vähintään 500 kappaletta ja jonka valmistusmäärästä on valmistajan todistus. Selvityksenä samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen kuulumisesta hyväksytään valmistajan todistus taikka ennen 1 päivää tammikuuta 1978 käyttöönotetulle ajoneuvolle myös kirjallisuudesta löytyvä selvitys." Jos on Euroopassa yleisesti myyty niin silloin silloin käy. Mutta saathan sä sen Crownin tehonkin käytännössä tuplata eli yli 200 kaakkia sais ottaa suomimalistakin (vai mitä se painaa?). |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja olisi silloin 10kg/kW ja 128kW saisi eli ~173hv. Japsina 182.3kW eli... Mutta noiden vanhojen kohdalla on hiukan hankala todentaa, kun ei niitä ole varsinaisesti kategorioitu eri markkina-alueille. Minun mielestä tulkinnallinen. Ja Korpivaarakin on hyvin karkeasti tyypittänyt nuo mallit, niin löytyneekö mistään tilastosta erikseen MS41L ja MS41S. No tämä selkiintynee aikanaan. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Autoon kuin autoon saa sen 20% tekemättä mitään muutoksia alustaan, mutta jos menee yli niin katsotaan taulukosta vertailuauton mukaan mitä kg/kW rajaa käytetään, näin ainakin itse ymmärsin.
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Juuri näin.
|
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Toisaalta oudon helpoksi vanhempien kohdalla, esim. 1998 vanhemman auton jousimuutoksia ei tarvitse edes muutoskatsastaa (kohta 2.5.2 10-kohta), voit pudottaa alustaa vaikka 20 cm kunhan maavara täyttyy tai korottaa 75 mm (G). |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Osaakos Matti tai joku muu tulkata tuota paino/teho laskentaa.
Eli otetaanko ajoneuvon omapaino rek otteesta vai vertaillaanko taas jotain mallisarjan sisältä tai punnitaanko juuri kyseistä muutettavaa ajoneuvoa. Onkohan tähän vielä mitään ohjetta / tulkintaa? Tehot varmaan kelpaa valmistajan ilmoittamana arvona ja ikivanhoihin sitten kertoimia millä lukemat putoaa? EDIT: siellähän on ohjetta kunhan ehtii vaan lukemaan...! :-) "vertailuajoneuvon omamassan ja tehon suhde katsotaan tyyppihyväksynnän tiedoista tai yhtäläisyysselvityksestä. Muutetun ajoneuvon omamassa tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta moottorista tulee esittää tehomittaustodistus; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7- kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa. " Tunnen itseni hieman hätäiseksi ja puusilmäksi. .
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso Viimeksi muokannut veijon-esso : 27.01.2021 14:10 |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Jos nyt vielä kaiken kukkuraksi oikein ymmärsin, niin renkaan halkaisijan vaihdos katsotaan 2.5.1 "vähäiseksi muutokseksi, joka ei vaikuta liikenneturvallisuuteen eikä aiheuta muutoskatsastusvelvollisuutta", viitaten kohtaan 3.13.
Kohdassa 3.13 kerrotaan suurin sallittu halkaisijan muutos 15%, mutta muutoskatsastuksesta puhutaan vasta kun vanteen koko muuttuu yli tuuman tai renkaan leveys 40mm (tai 20%). |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Vanhat autot nousikin nyt sitten taas arvoon arvaamattomaan, ja uudempien (maasto)autojen rakentaminen vaikeutui ihan reilusti. Ei hyvä ihan tällaisenaan.. vanhempien autojen omistajille toki hyvä asia, mutta menee moni muutos kalliiksi, vaikeaksi tai mahdottomaksi uudemmissa autoissa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Nousujohteistahan tuo ollut jo pidemmän aikaa...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Mitenhän noi puskurit menee? Vanhoissa kieseissä vissiin niin kuin ennenkin, eli jos otat puskurit veks niin sheivaa kaikki terävä samalla pois.
Mutta tuo -98 tai tuoreampi, eli jos haluisin WJ:n keulille pajoittaa itse puskurin niin mites siihen suhtaudutaan? Mä ymmärsin, että sitä nyt ei sitten saisi vaihtaa mutta sitä saa muokata tarvittavan määrän mikäli siihen asennetaan ei muutoskatsastusta vaativa lisälaite. Öh, olisko se nyt sitten niin että vinssin saa jotenkin puukottaa orkkis muovipuskuriin mutta koko puskuria ei saa vaihtaa? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Rengas- ja moottorimuutoksien rajat muuttumassa! | -MaTTi- | Tekniikka & Jutustelu | 839 | 19.11.2021 10:25 |
Rajat kiinni ja äkkiä!! | Lars | Society | 3 | 09.02.2016 19:31 |
Gen2 pajeron moottorimuutosten leimaus | Dectane | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 03.01.2013 14:29 |
Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... | Korpikumpu | Chit-Chat | 16 | 19.12.2009 20:38 |
Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? | _Metal_ | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 09.07.2007 10:34 |