Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.01.2021, 20:23
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Ajoneuvolaki vai mikä olikaan nyt hyväksytty ja tulee voimaan maaliskuussa?
Liekö rakennemuutokset tulossa sen jälkeen?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.01.2021, 00:16
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyopet Näytä viesti
Ajoneuvolaki vai mikä olikaan nyt hyväksytty ja tulee voimaan maaliskuussa?
Liekö rakennemuutokset tulossa sen jälkeen?
Ei ole vielä hyväksytty, mut enää ei puutu kuin Niinistön nimmari siitä. Eli eiköhän se maaliskuun alussa tule voimaan. Todnäk rakennemuutosmääräys tulee samaan aikaan, ainakin teoriassa voisi tulla.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.01.2021, 09:48
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Exclamation

No nyt! https://www.finlex.fi/data/normit/46...uuttaminen.pdf
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.01.2021, 11:18
dmn dmn ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.12
Sijainti: Kaarina
Viestit: 137
Perusasetus

Eli nyt voi siis muuttaa kokoa 15% valmistajan ilmoittamasta suurimmasta koosta, ei tyyppihyväksynnän suurimmasta koosta, jota vanhassa määräyksessä oikein painostettiin.

Jos autoa on valmistettu 7.50R16 kumeilla, voi painella huoletta muutoskatsastamaan 36" renkaille (kunhan raideleveys ei kasva yli 30mm ).
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.01.2021, 13:09
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dmn Näytä viesti
Eli nyt voi siis muuttaa kokoa 15% valmistajan ilmoittamasta suurimmasta koosta, ei tyyppihyväksynnän suurimmasta koosta, jota vanhassa määräyksessä oikein painostettiin.

Jos autoa on valmistettu 7.50R16 kumeilla, voi painella huoletta muutoskatsastamaan 36" renkaille (kunhan raideleveys ei kasva yli 30mm ).
Jep, ja jos tuon 7.50R16 merkinnän lopussa on vielä LT eli 7.50R16LT, 37" rengas onnistuu myös, mutta vain 12.50" leveänä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.01.2021, 11:30
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Mitähän tuo nyt sitten käytännössä tarkoittaa 1.1.1998 rekisteröityihin autoihin? Määräyksissä puhutaan monilta osin että muutokset vaatii erillisluvan, mitä kaikkea siihen nyt sitten oikeasti kuuluu? Akseleiden vaihdot vähän niin ja näin, jarru- ja ohjausosien vaihto, korin leveyden muutos esim. kiinteillä levikkeillä, yms..?

Myös tuo moottorimuutos edelleen ihmetyttää, puhutaan 20% tehon kasvatuksesta, mutta sitten toisessa kohtaa tehopainosuhteen arvoista.

Rengaskokoa saa nyt sitten näköjään kasvattaa 15% ja leveyttä 50% tai 105mm, suuremman arvon ollessa määräävä. Koskeeko tuossa kohtaa nyt sitten kaikkia autoja rekisteröintipäivästä riippumatta, vai vain 1.1.1998 ennen rekisteröityjä?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.01.2021, 12:58
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti

Myös tuo moottorimuutos edelleen ihmetyttää, puhutaan 20% tehon kasvatuksesta, mutta sitten toisessa kohtaa tehopainosuhteen arvoista.

?
Alle 20% tehonlisäys ilman vertailua auton mukaan. Eli 200hv jeep, niin saa lykätä 240hv ilman suurempaa paperisotaa.
300hv pitää muuttaa vertailuajoneuvoa vastaavaksi.
Näin käsittäisin karkeasti.

Haluaako Matti ottaa kantaa vertailuajoneuvoon ja markkina-alueeseen?
Kun on tuommoinen toyota crown kuutoskoneella, Suomen tehokkain 115hv mutta minulla on esitekopiot japanista 125hv mallista, muuten sama mutta koneessa vähän viriä, tuplakaasarit ja ehkä nokka.
Ei muuten mutta suomimallilla vertailuluku jää 15-20 väliin ja tuolla tehokkaimmalla justiin alle 15...

Tehokkaampaa on myyty japanin lisäksi myös australiassa ja muistaakseni Ruotsissa on ollut mutta dokumenttien löytyminen on vähän hankalampaa, tuokin esitekopio vaati useampaa pyyntöä eri suunnille vuosien varrella.
Suomi ja japsiesitteissä on myös ihan samat kuvat, saattaa tuplakaasariversiota olla tuotu Suomeenkin mutta toyotaltahan ei mitään dokumenttia tai tietoa saa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.01.2021, 13:17
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyopet Näytä viesti
Haluaako Matti ottaa kantaa vertailuajoneuvoon ja markkina-alueeseen?
Kun on tuommoinen toyota crown kuutoskoneella, Suomen tehokkain 115hv mutta minulla on esitekopiot japanista 125hv mallista, muuten sama mutta koneessa vähän viriä, tuplakaasarit ja ehkä nokka.
Ei muuten mutta suomimallilla vertailuluku jää 15-20 väliin ja tuolla tehokkaimmalla justiin alle 15...

Tehokkaampaa on myyty japanin lisäksi myös australiassa ja muistaakseni Ruotsissa on ollut mutta dokumenttien löytyminen on vähän hankalampaa, tuokin esitekopio vaati useampaa pyyntöä eri suunnille vuosien varrella.
Suomi ja japsiesitteissä on myös ihan samat kuvat, saattaa tuplakaasariversiota olla tuotu Suomeenkin mutta toyotaltahan ei mitään dokumenttia tai tietoa saa.
Lue toi 2.2-kohta: "Muille kuin Euroopan markkina-alueille valmistettua ajoneuvoa voidaan käyttää vertailuajoneuvona vain sellaiseen ajoneuvoon, jota on alun perin valmistettu
näille markkina-alueille.

Vertailuajoneuvoksi käy ainoastaan mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan samanlainen ajoneuvo, jota on valmistettu vähintään 500 kappaletta ja jonka valmistusmäärästä on valmistajan todistus. Selvityksenä samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen kuulumisesta hyväksytään valmistajan todistus taikka ennen 1 päivää tammikuuta 1978 käyttöönotetulle ajoneuvolle myös kirjallisuudesta löytyvä selvitys."

Jos on Euroopassa yleisesti myyty niin silloin silloin käy. Mutta saathan sä sen Crownin tehonkin käytännössä tuplata eli yli 200 kaakkia sais ottaa suomimalistakin (vai mitä se painaa?).
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.01.2021, 13:26
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Lue toi 2.2-kohta: "Muille kuin Euroopan markkina-alueille valmistettua ajoneuvoa voidaan käyttää vertailuajoneuvona vain sellaiseen ajoneuvoon, jota on alun perin valmistettu
näille markkina-alueille.

Vertailuajoneuvoksi käy ainoastaan mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan samanlainen ajoneuvo, jota on valmistettu vähintään 500 kappaletta ja jonka valmistusmäärästä on valmistajan todistus. Selvityksenä samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen kuulumisesta hyväksytään valmistajan todistus taikka ennen 1 päivää tammikuuta 1978 käyttöönotetulle ajoneuvolle myös kirjallisuudesta löytyvä selvitys."

Jos on Euroopassa yleisesti myyty niin silloin silloin käy. Mutta saathan sä sen Crownin tehonkin käytännössä tuplata eli yli 200 kaakkia sais ottaa suomimalistakin (vai mitä se painaa?).
1280 on omamassa alkuperäisellä koneella.
Ja olisi silloin 10kg/kW ja 128kW saisi eli ~173hv.
Japsina 182.3kW eli...

Mutta noiden vanhojen kohdalla on hiukan hankala todentaa, kun ei niitä ole varsinaisesti kategorioitu eri markkina-alueille. Minun mielestä tulkinnallinen.
Ja Korpivaarakin on hyvin karkeasti tyypittänyt nuo mallit, niin löytyneekö mistään tilastosta erikseen MS41L ja MS41S.
No tämä selkiintynee aikanaan.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.01.2021, 13:00
dmn dmn ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.12
Sijainti: Kaarina
Viestit: 137
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Myös tuo moottorimuutos edelleen ihmetyttää, puhutaan 20% tehon kasvatuksesta, mutta sitten toisessa kohtaa tehopainosuhteen arvoista.
Autoon kuin autoon saa sen 20% tekemättä mitään muutoksia alustaan, mutta jos menee yli niin katsotaan taulukosta vertailuauton mukaan mitä kg/kW rajaa käytetään, näin ainakin itse ymmärsin.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 27.01.2021, 13:17
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dmn Näytä viesti
Autoon kuin autoon saa sen 20% tekemättä mitään muutoksia alustaan, mutta jos menee yli niin katsotaan taulukosta vertailuauton mukaan mitä kg/kW rajaa käytetään, näin ainakin itse ymmärsin.
Juuri näin.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 27.01.2021, 13:21
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Rengaskokoa saa nyt sitten näköjään kasvattaa 15% ja leveyttä 50% tai 105mm, suuremman arvon ollessa määräävä. Koskeeko tuossa kohtaa nyt sitten kaikkia autoja rekisteröintipäivästä riippumatta, vai vain 1.1.1998 ennen rekisteröityjä?
Koskee kaikkia. 1998 ja uudempien rakentelu hankaloituu, esim. akselien vaihto toisenlaisiin vaatii jatkossa aina poikkeusluvan.

Toisaalta oudon helpoksi vanhempien kohdalla, esim. 1998 vanhemman auton jousimuutoksia ei tarvitse edes muutoskatsastaa (kohta 2.5.2 10-kohta), voit pudottaa alustaa vaikka 20 cm kunhan maavara täyttyy tai korottaa 75 mm (G).
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 27.01.2021, 14:05
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.521
Perusasetus

Osaakos Matti tai joku muu tulkata tuota paino/teho laskentaa.

Eli otetaanko ajoneuvon omapaino rek otteesta vai vertaillaanko taas jotain mallisarjan sisältä tai punnitaanko juuri kyseistä muutettavaa ajoneuvoa. Onkohan tähän vielä mitään ohjetta / tulkintaa?

Tehot varmaan kelpaa valmistajan ilmoittamana arvona ja ikivanhoihin sitten kertoimia millä lukemat putoaa?

EDIT: siellähän on ohjetta kunhan ehtii vaan lukemaan...! :-)

"vertailuajoneuvon omamassan ja tehon suhde katsotaan tyyppihyväksynnän tiedoista tai yhtäläisyysselvityksestä. Muutetun ajoneuvon omamassa
tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta moottorista tulee esittää tehomittaustodistus; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan
DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-
kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa. "

Tunnen itseni hieman hätäiseksi ja puusilmäksi.


.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso

Viimeksi muokannut veijon-esso : 27.01.2021 14:10
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 27.01.2021, 15:28
dmn dmn ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.12
Sijainti: Kaarina
Viestit: 137
Perusasetus

Jos nyt vielä kaiken kukkuraksi oikein ymmärsin, niin renkaan halkaisijan vaihdos katsotaan 2.5.1 "vähäiseksi muutokseksi, joka ei vaikuta liikenneturvallisuuteen eikä aiheuta muutoskatsastusvelvollisuutta", viitaten kohtaan 3.13.

Kohdassa 3.13 kerrotaan suurin sallittu halkaisijan muutos 15%, mutta muutoskatsastuksesta puhutaan vasta kun vanteen koko muuttuu yli tuuman tai renkaan leveys 40mm (tai 20%).
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 27.01.2021, 16:58
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Koskee kaikkia. 1998 ja uudempien rakentelu hankaloituu, esim. akselien vaihto toisenlaisiin vaatii jatkossa aina poikkeusluvan.
Onneksi omat akseliproggikset on aloitettu ennen tämän määräyksen voimaantuloa

Vanhat autot nousikin nyt sitten taas arvoon arvaamattomaan, ja uudempien (maasto)autojen rakentaminen vaikeutui ihan reilusti. Ei hyvä ihan tällaisenaan.. vanhempien autojen omistajille toki hyvä asia, mutta menee moni muutos kalliiksi, vaikeaksi tai mahdottomaksi uudemmissa autoissa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 27.01.2021, 18:05
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.046
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Vanhat autot nousikin nyt sitten taas arvoon arvaamattomaan
Nousujohteistahan tuo ollut jo pidemmän aikaa...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 27.01.2021, 18:20
Macke Macke ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Viestit: 197
Perusasetus

Mitenhän noi puskurit menee? Vanhoissa kieseissä vissiin niin kuin ennenkin, eli jos otat puskurit veks niin sheivaa kaikki terävä samalla pois.

Mutta tuo -98 tai tuoreampi, eli jos haluisin WJ:n keulille pajoittaa itse puskurin niin mites siihen suhtaudutaan? Mä ymmärsin, että sitä nyt ei sitten saisi vaihtaa mutta sitä saa muokata tarvittavan määrän mikäli siihen asennetaan ei muutoskatsastusta vaativa lisälaite.

Öh, olisko se nyt sitten niin että vinssin saa jotenkin puukottaa orkkis muovipuskuriin mutta koko puskuria ei saa vaihtaa?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rengas- ja moottorimuutoksien rajat muuttumassa! -MaTTi- Tekniikka & Jutustelu 839 19.11.2021 10:25
Rajat kiinni ja äkkiä!! Lars Society 3 09.02.2016 19:31
Gen2 pajeron moottorimuutosten leimaus Dectane Tekniikka & Jutustelu 7 03.01.2013 14:29
Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... Korpikumpu Chit-Chat 16 19.12.2009 20:38
Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? _Metal_ Tekniikka & Jutustelu 25 09.07.2007 10:34


Sivu luotu: 19:08 (GMT +2).