Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.01.2021, 07:27
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Joo, ajotapa ja rehellisyys itselle myös tekee omansa kun kulutusta seuraa.
Jos ns vakiajot ja tyyli niin ehkä paremmin saa vaikka kk ajan km ja kulutus ylös.
Yksi jantteri joskus perusteli oman auton pientä kulutusta kun matka-ajossa otti 80 vauhtia, vakkari päälle ja nollas kulutusmittarin
Useampia vuosia noilla jonkinasteen maastureilla / nelikoilla ajelin niin kyllä ne ksk kulutukset oli itsellä isommat mitä muiden kertomat samoilla ajoneuvoilla vaikka 4-veto päällä ajoin vain tarvittaessa eikä ne renkaatkaan niin isot ollut.
Ihan Hiacella kertoivat 7l soppamäärällä ajavan 100km maantienopeuksilla, itsellä se oli 10l paikkeilla, vanha vapari.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.01.2021, 07:52
Hulivili Hulivili ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.10.18
Sijainti: somero
Viestit: 62
Perusasetus

Jeepissä (4.0 renix) menoveten kulutus tuplaantui 30.5->33” (N 15-> 30/100km ”nurkka-ajossa”) donitsimuutoksen myötä.
Pakoputken muutoksen, original alastulosta litassa, vaihto itseväkästeltyyn 2,5” rööriin ilman kat ja läpivaimentimet. Kulutus putosi 1/3. Eli nyt menee noin 20/100km.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.01.2021, 14:20
jay75 jay75 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.09.19
Sijainti: Tammisaari
Viestit: 87
Perusasetus

Mittasin kahella lankulla että 35"x12.5 Mutikat olis 33,5cm paksut, siitä kun mittaa sisään vanteen(alut) reunaan niin vanteen leveydeksi jäisi 28cm(11"), ei taida mennä 31"x10.5 tuolle, onko parempi ottaa sit 32"x11.5?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.01.2021, 20:04
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Minulla oli Jeepissä vähän reilu litran verran eroa kulutuksessa 285/75 R16 BFG AT KO2:n ja 33" x 12.50" Cooper Discoverer STT:n välillä AT:n hyväksi. Nämä siis tankkausten ja todellisen kuljetun matkan mukaan laskettu ero.
Vierintävastuksissa on eroja eri kuvioiden/ rengasmallien välillä, ja teoriassa kantavuusluokituskin vaikuttaa aavistuksen. Rengaspaineet, yms.. yms...

Litran- parin ero tulee loppupeleissä melko helposti kun puhutaan muista kuin ihan katurenkaista.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.01.2021, 14:16
Lerssinen:n Avatar
Lerssinen Lerssinen ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.11
Sijainti: Oulainen
Viestit: 1.910
Perusasetus

https://www.youtube.com/watch?v=bCkT03ThW84

Aiheeseen liittyen, loppupuolella "meikäläisittäin" luvut.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.01.2021, 16:15
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Montako kymmentä tuhatta tulee kilsoja vuoteen?

Kyllä tuo ihan linjassaan on ja vähällä menee kyllä minunkin mielestä. Tuosta on vaikea saada merkittävästi pois muuten kuin vaihtamalla toiseen kulkineeseen.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.01.2021, 20:06
jay75 jay75 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.09.19
Sijainti: Tammisaari
Viestit: 87
Perusasetus

Niin no, meinasin vaan verrata miten muilla, tosiaan liikkui 8/9l. kun oli ne puhkikuluneet 33"set alla. Taidan tosin vaihtaa noi 35" mutikat pois kuitenkin kun hengenvaaraliset talvella.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.01.2021, 21:35
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jay75 Näytä viesti
Mittasin kahella lankulla että 35"x12.5 Mutikat olis 33,5cm paksut, siitä kun mittaa sisään vanteen(alut) reunaan niin vanteen leveydeksi jäisi 28cm(11"), ei taida mennä 31"x10.5 tuolle, onko parempi ottaa sit 32"x11.5?
Ei mitään 31”:iä. 😝 Tulee tyhmän näköinen. Mieluummin vaikka 33x10.50”
Eiköhän ne vanteet oo 10” leveet, ei niitä oikein saa kumit päällä mitattua, sisäreunasta kun pitäis mitata johon kumi nojaa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.01.2021, 21:25
Kettu_:n Avatar
Kettu_ Kettu_ ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 11.07.10
Sijainti: Vantaa Off City
Viestit: 794
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD Näytä viesti
Joo, ajotapa ja rehellisyys itselle myös tekee omansa kun kulutusta seuraa.
Jos ns vakiajot ja tyyli niin ehkä paremmin saa vaikka kk ajan km ja kulutus ylös.
Yksi jantteri joskus perusteli oman auton pientä kulutusta kun matka-ajossa otti 80 vauhtia, vakkari päälle ja nollas kulutusmittarin
Useampia vuosia noilla jonkinasteen maastureilla / nelikoilla ajelin niin kyllä ne ksk kulutukset oli itsellä isommat mitä muiden kertomat samoilla ajoneuvoilla vaikka 4-veto päällä ajoin vain tarvittaessa eikä ne renkaatkaan niin isot ollut.
Ihan Hiacella kertoivat 7l soppamäärällä ajavan 100km maantienopeuksilla, itsellä se oli 10l paikkeilla, vanha vapari.
Totta. Itsekkin kuullut villejä juttuja dx corollista 4k moottorilla matkakulutus 4v laatikolla kuulemma 4.5l/100km . Sj410 f10a moottorillakin joku kehusi ajaneensa 8l tuntumaan, mulla ei menny vakio 410 ees myötäseen alle 10l ja nyttenki saa kauhoa käsillä vauhtia että päästään alle 14l/100km, auton nosto ja kattoräkki tuntu lisäävän eniten tuota kulutusta vaikka on pyöritelly 31" - 33" välillä renkaita niin ei se kulutus ole yli 1l tippunu millään. Vaikkakin tuolla kulholla tuli ajettua 50tkm/2v niin paraskulutus tuli ihan vakiona. Nyt tulee korkeintaan 15tkm vuoteen
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.01.2021, 12:59
jay75 jay75 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.09.19
Sijainti: Tammisaari
Viestit: 87
Perusasetus

Entä sitten kulutuseroja samankokoisten AllTerrain / MudTerrain välillä jos maantieajoa on kuitenkin 99%..

Onhan MTt siistimmät mutta ei enää sit kun tulee lunta..
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.01.2021, 12:32
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jay75 Näytä viesti
Entä sitten kulutuseroja samankokoisten AllTerrain / MudTerrain välillä jos maantieajoa on kuitenkin 99%..

Onhan MTt siistimmät mutta ei enää sit kun tulee lunta..
Toistan kysymyksen. Paljonk kilsoi per/anno?

Onhan noita isojarenkaita ihan maantiekuviolla joissa on jo joku vierintävastusluokkakin.

2litraa satkulle on 20 litraa tonnille, eli 200 litraa/350€ per 20000km. Uusi rengas sarja jos säästää oikeasti sen kaksi litraa, maksaa itsensä takaisin tuossa 20tkm. Aikana. Muttaaa...se ei ole sitten maastorengas, ja jos litroja mitataan, niin ainetta in mennyt kokonaisuudessaan ihan saakelin paljon enemmän kuin jollain kinnerillä...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.01.2021, 17:04
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Toistan kysymyksen. Paljonk kilsoi per/anno?


2litraa satkulle on 20 litraa tonnille, eli 200 litraa/350€ per 20000km.
Tämän kaltaiset asiat, siis jakaa jonkin kuluvan hyödykkeen ikä sen elinkaarella, unohtuu monelta monesti.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 20.01.2021, 11:28
jay75 jay75 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.09.19
Sijainti: Tammisaari
Viestit: 87
Perusasetus

Eihän sitä tuu kun joku 15tkm vedettyä vuosi.

Mutta, helpottaisi vähän ajoa liukkaalla, nythän tonne ei uskalla Mutikoilla ees mennä, ja ne mutikat sen verran tuoreet että niilähän maksaa jo puolet uusita.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 21.01.2021, 15:38
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jay75 Näytä viesti
Eihän sitä tuu kun joku 15tkm vedettyä vuosi.

Mutta, helpottaisi vähän ajoa liukkaalla, nythän tonne ei uskalla Mutikoilla ees mennä, ja ne mutikat sen verran tuoreet että niilähän maksaa jo puolet uusita.
No sit talvikumit kaveriksi. Millikokoina löytyy vaikka mitä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 22.01.2021, 21:19
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jay75 Näytä viesti
Entä sitten kulutuseroja samankokoisten AllTerrain / MudTerrain välillä jos maantieajoa on kuitenkin 99%..

Onhan MTt siistimmät mutta ei enää sit kun tulee lunta..
"Siistimmät", eli tässä on siis vastakkain ulkonäkö (katu-uskottavuus) ja tekninen toiminta? Noin suurella maantieajojen osuudella keskittyisin enemmän tieominaisuuksiin, eli jotkin oikeat talvirenkaat talvikuukausien ajaksi. Ne ei ole ainakaan M/T:t ja tuskin myöskään A/T:t.

Minulla on jahtiautossa, joka toimii myös viikonloppumetsurin työkalupakkina ja puukärryn veturina talvisin 245/75R16 pakettiauton nastoitetut talvirenkaat, nyt Kumho KC11. Hyvin on tämä setti toiminut niin tiellä kuin lumisessa metsässäkin ajaessa. Katu-uskottavuus, eli siisteyskerroin on varmasti lähellä nollaa, mutta se on toisarvoista. Harvennukselle pääsee ajamaan perille asti metsäkoneen uria pitkin näissäkin lumissa ja saa tuotua päivän päätteeksi reilun puolitoista pinomottia metrisiä pöllejä mukanaan.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 23.01.2021, 10:29
Macke Macke on kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Viestit: 197
Perusasetus

Mä olenkin miettinyt että miten normi talvirenkaat toimii vähän lumisemmassa maastossa, mutta JiiPeen kommenttien perusteella ihan hyvin? Oma mökki on auraamattoman tien päässä ja kalliokin on välissä eli suht tiukka nousu kun haluaa pois sieltä. Ei ole selkeetä käsitystä että kehtaako edes lumisemmalla kelillä lähteä koittelemaan vai nasahtaako samantien jumiin. 20cm lumissa mennyt ihan nätisti kyllä.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 23.01.2021, 11:16
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Macke Näytä viesti
Ei ole selkeetä käsitystä että kehtaako edes lumisemmalla kelillä lähteä koittelemaan vai nasahtaako samantien jumiin. 20cm lumissa mennyt ihan nätisti kyllä.
Aina kehtaa koittaa, milläs muulla konstilla sen kyseisen kombinaation etenemiskyvyn selvittää?
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 23.01.2021, 11:48
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Umpihangessa avonaisella kuviolla oleva (mutikas) parempi etenemään kuin tavan umpipintainen talvirengas, joka etenkin nuoskalumella tukossa heti.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 23.01.2021, 16:58
Macke Macke on kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Viestit: 197
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60 Näytä viesti
Aina kehtaa koittaa, milläs muulla konstilla sen kyseisen kombinaation etenemiskyvyn selvittää?
Lähinnä taka-ajatuksena etten sitten ole siellä motissa kun ei ole mailla halmeilla ketään jos apuja tarttee. Aika hankala päästä liikenteeseen siinä kohdin ku todetaan että tässä ollaan, mulla aikalailla siviilimallin auto missä ei ole vinssiä eikä mulla nyt muutenkaan ole A: offivarusteita B: offikokemusta. Himasta on se 300km mökille niin on kaikki kontaktit aika kaukana...

Vähän itsekin tuumailin tuota mitä Matti tuossa meinasi, että mennee tollanen perus talvigummi helposti tukkoon. Ketjuja voiskin tuumailla hommaavansa pahan mökkipäivän varalle.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rengaskoot tuumina jupasierra Tekniikka & Jutustelu 17 14.04.2019 16:07
MB ML rengaskoot Teukkas Tekniikka & Jutustelu 3 20.04.2014 18:06
Hiacen rengaskoot D4D 4wd snr Tekniikka & Jutustelu 6 03.07.2008 02:00
meggerin rengaskoot Tekniikka & Jutustelu 1 03.02.2007 18:40
Rengaskoot Vesa Vuosimallit 1968-1982 10 03.03.2004 12:18


Sivu luotu: 15:34 (GMT +2).