![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Noiden edellä mainittujen lisäksi kulkineen kulutukseen vaikuttaa toki myös nostot, kattotellingit, ledibarit, ymps.
Joku vaihtaa isommat ja kapoisammat (tai samankokoiset) paremmin rullaavat niin kulutus saattaa pienentyä "huomattavastikkin". Mutta mikäli samaisen rengas setin yhteydessä korotetaan kinneriä vaikka se 3" ja ruuvataan kaikki mahdolliset safarihimmelit räkkeikeineen, valoineen, snorkkeileine, tunkkeineen ja muineen paahdetaan menemään 120 lasissa motaria, niin lopputulema saattaa olla jotain muuta. Ja renkaat eivät tällöin välttämättä ole se kulutuksen suurin lisääjä...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Nostaminen lisää (maantie)kulutusta melko tehokkaasti. Poikkipinta kasvaa, koska auton alla oleva tila on käytännössä vastuspinta-alaa. Eli sieltä ei paljon ilma läpi puhalla vaikka näyttäisikin hyvin mahtuvan, koska alustan aerodynamiikka on kauniisti sanottuna surkea. Joissain urheiluautoissa siihen on hiukan panostettu, mutta maastureissa ei. Ei tosin ole paljon tarvettakaan.
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Joo, ajotapa ja rehellisyys itselle myös tekee omansa kun kulutusta seuraa.
Jos ns vakiajot ja tyyli niin ehkä paremmin saa vaikka kk ajan km ja kulutus ylös. Yksi jantteri joskus perusteli oman auton pientä kulutusta kun matka-ajossa otti 80 vauhtia, vakkari päälle ja nollas kulutusmittarin ![]() Useampia vuosia noilla jonkinasteen maastureilla / nelikoilla ajelin niin kyllä ne ksk kulutukset oli itsellä isommat mitä muiden kertomat samoilla ajoneuvoilla vaikka 4-veto päällä ajoin vain tarvittaessa eikä ne renkaatkaan niin isot ollut. Ihan Hiacella kertoivat 7l soppamäärällä ajavan 100km maantienopeuksilla, itsellä se oli 10l paikkeilla, vanha vapari. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Jeepissä (4.0 renix) menoveten kulutus tuplaantui 30.5->33” (N 15-> 30/100km ”nurkka-ajossa”) donitsimuutoksen myötä.
Pakoputken muutoksen, original alastulosta litassa, vaihto itseväkästeltyyn 2,5” rööriin ilman kat ja läpivaimentimet. Kulutus putosi 1/3. Eli nyt menee noin 20/100km. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Mittasin kahella lankulla että 35"x12.5 Mutikat olis 33,5cm paksut, siitä kun mittaa sisään vanteen(alut) reunaan niin vanteen leveydeksi jäisi 28cm(11"), ei taida mennä 31"x10.5 tuolle, onko parempi ottaa sit 32"x11.5?
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
Minulla oli Jeepissä vähän reilu litran verran eroa kulutuksessa 285/75 R16 BFG AT KO2:n ja 33" x 12.50" Cooper Discoverer STT:n välillä AT:n hyväksi. Nämä siis tankkausten ja todellisen kuljetun matkan mukaan laskettu ero.
Vierintävastuksissa on eroja eri kuvioiden/ rengasmallien välillä, ja teoriassa kantavuusluokituskin vaikuttaa aavistuksen. Rengaspaineet, yms.. yms... Litran- parin ero tulee loppupeleissä melko helposti kun puhutaan muista kuin ihan katurenkaista.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Eiköhän ne vanteet oo 10” leveet, ei niitä oikein saa kumit päällä mitattua, sisäreunasta kun pitäis mitata johon kumi nojaa. |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
. Sj410 f10a moottorillakin joku kehusi ajaneensa 8l tuntumaan, mulla ei menny vakio 410 ees myötäseen alle 10l ja nyttenki saa kauhoa käsillä vauhtia että päästään alle 14l/100km, auton nosto ja kattoräkki tuntu lisäävän eniten tuota kulutusta vaikka on pyöritelly 31" - 33" välillä renkaita niin ei se kulutus ole yli 1l tippunu millään. Vaikkakin tuolla kulholla tuli ajettua 50tkm/2v niin paraskulutus tuli ihan vakiona. Nyt tulee korkeintaan 15tkm vuoteen
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Entä sitten kulutuseroja samankokoisten AllTerrain / MudTerrain välillä jos maantieajoa on kuitenkin 99%..
![]() Onhan MTt siistimmät mutta ei enää sit kun tulee lunta..
|
|
#11
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Onhan noita isojarenkaita ihan maantiekuviolla joissa on jo joku vierintävastusluokkakin. 2litraa satkulle on 20 litraa tonnille, eli 200 litraa/350€ per 20000km. Uusi rengas sarja jos säästää oikeasti sen kaksi litraa, maksaa itsensä takaisin tuossa 20tkm. Aikana. Muttaaa...se ei ole sitten maastorengas, ja jos litroja mitataan, niin ainetta in mennyt kokonaisuudessaan ihan saakelin paljon enemmän kuin jollain kinnerillä...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
|
#12
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Minulla on jahtiautossa, joka toimii myös viikonloppumetsurin työkalupakkina ja puukärryn veturina talvisin 245/75R16 pakettiauton nastoitetut talvirenkaat, nyt Kumho KC11. Hyvin on tämä setti toiminut niin tiellä kuin lumisessa metsässäkin ajaessa. Katu-uskottavuus, eli siisteyskerroin on varmasti lähellä nollaa, mutta se on toisarvoista. Harvennukselle pääsee ajamaan perille asti metsäkoneen uria pitkin näissäkin lumissa ja saa tuotua päivän päätteeksi reilun puolitoista pinomottia metrisiä pöllejä mukanaan.
__________________
Jukka |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Rengaskoot tuumina | jupasierra | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 14.04.2019 16:07 |
| MB ML rengaskoot | Teukkas | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 20.04.2014 18:06 |
| Hiacen rengaskoot D4D 4wd | snr | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 03.07.2008 02:00 |
| meggerin rengaskoot | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 03.02.2007 18:40 | |
| Rengaskoot | Vesa | Vuosimallit 1968-1982 | 10 | 03.03.2004 12:18 |