Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.11.2020, 07:09
SeppoHovi SeppoHovi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 30.09.11
Sijainti: Jokela
Viestit: 378
Perusasetus

Mulla ollut samaa ongelmaa useammassa autossa noiden halpis sähkömittareiden kanssa. Parhaiten todellisia lukuja ovat näyttäneet ne halpis mekaaniset mittarit. Ei ole kovinkaan kiva katellla keittomittaria jos todellisuudessa ei keittele. Alkuun siis itse ainakin hommaisin mittarin mikä näyttää todellista lämpöä ja toimenpiteitä sen mukaan.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.11.2020, 07:33
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 742
Perusasetus

Mulla on ollut pari bilteman mittaria ja toimineet molemmat.
Jos siellä on paskavelliä lohkossa tai vesikierrossa niin äkkiä huonontaa vedenkiertoa ja aiheuttaa lämpeämistä. Tuommoisessa 100-110 lämmössä ei kuuluisi vielä keittääkään koska järjestelmähän on paineen alla jolloin kiehumispiste on korkeammalla. Hyvä tuollainen ei silti ole.
Mitä siihen syöttöön tulee niin se kyllä lisää lämpöä ja äkkiä paljonkin. Todella rikkaalle pitää saada että tuo extra nafta alkaa jäähdyttämään, muistaakseni luokkaa 0.8-0.7 lambdalla alkaa jo jäähdyttämään. Siihen asti vain lisää lämpökuormaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.11.2020, 09:24
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.531
Perusasetus

Kiertääkö vesi kunnolla? hyvä testi olis lämmityslaite, noilla lämmöillä pitäis saada lämppäristä ihan saatanan kuumaa ilmaa?

Ja kyllä luulen että visko on suuttunut tuosta paikallan sutimisesta. Tietysti siitähän sen näkee kun kone on taas kuuma, alkaako se puhaltaa kunnolla ja kun sammutat koneen, onko se jämäkämpi kuin kylmänä?
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.11.2020, 13:08
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Vedenkeitin testillä bilteman mittari todettu huonoksi.

Mekaaninen mittari näyttää veden kiehuessa aika lailla 100 astetta. Vielä kun löytys mekaaninen malli jossa ei olisi vääräuskoisten asteikkoa isoimmalla.


Bilteman mittari on samassa jo 20 astessa edellä eli 120. Voi olla että tässä on jotain vikaa koska näyttää jo kylmänäkin yli 50 astetta.


Sitten tutkin kun ratti heiluu taas joka suuntaan. Alumiinisen osan kiinnityksestä tiltin runkoon oli tippunut alimmainen M6 pultti ja kierre korkannut. "Puuruuvilla" sain sen vielä kiinni mutta tiltti on joskus vaihdettava, ylemmät kiinnikkeet murtuneet ja kerran jo hitsattu kuntoon.

Seuraava vika löytyi rattiakselin alimmasta nivelestä joka oli ihan horo. Siihen käy vanhan Corollan kardaanin ristikko GUT11 joka löytyy motonetistä numerolla 18-4013 ja on oikein rasvanipalla.

Viimeksi muokannut mikjus : 24.11.2020 13:11
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.11.2020, 15:22
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Ilmankos Bobbarin mittarikin näyttää yli sadan kun oikein kurmuuttaa....sekin aito ruotsalainen biltemasta....

Mitä tuohon jälkiahtosen lämpiämiseen tulee niin meitsin Bertta on nyt semmosissa säädöisä että kärsii vetää lämä tiskissä ilman että keittää.
Ahtoja se 0.9 ja ei ihan täydet syötöt.

On toki keittänyt kymmeniä kertoja ja viimeeksi oikein kunnolla kun oli nesteet karanneet johonkin enkä huomannut sitä ajoissa.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi

Viimeksi muokannut Bj Andy : 24.11.2020 15:25
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.05.2021, 23:36
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

3


Tarkastelin ahtoputket kun epäilin vuotoa ja 2 barilla sitä oli jo aika reilusti. Tosin ahtoja ei ole kuin max 1 bar. Klemmarit ei kiristyneet tarpeeksi ja joitain vaihdoin parempiin bilteman malleihin. Myös hitsatussa välijäähyssä on aivan pieni vuoto joka ilmenee saippualla 2 barin paineella. Mietin jo tämän hyötyä, sais aika paljon tilaa kun heivais mäkeen.


Muovinen saabin dumppi vaihtui parempaan alumiiniseen malliin. Epäilin että voisi olla jotain vikaa kun auto oli niin tehoton. No jää nähtäväksi auttaako mitään. Vanha dumppi ei ainakaan toiminut oikein kun ei enää pitänyt ääntä. Voinut vuotaa ahtoja jos kalvo rikki.


Apparin puolella oli pyöränlaakerissa vikaa, oli sisempi laakeri ruostunut täysin jumiin. Vaihdoin myös spindlen kun sen kierteissä oli sanomista ja epäilen että löystyi sen takia ja päästi vettä sisään. Samalla vaihtui myös uusi levy kun oli kulunut aika pahasti toispuoleisesti. Velipoika sorvasi koko kierroksen rosterisia "TIMBO" jarrumäntiä kun tuntu jumittavan vaikka männät oli näennäisesti aika hyvässäkin kunnossa. Näitä tuli siis 8 kpl isoja ja 8 kpl pieniä, takana on myös samat satulat.




HJ:n tilttiratin runko oli taas revennyt ja tämä oli jo kerran hitsattu kasaan. Nyt vaihdoin kokonaan uuden kun oli kolmessa osassa. Tämä ja uusi pyöränlaakeri niin hävisi kaikki wobalukset ja on täysin käsittämättömän hyvä ajaa tiellä. Motarinopeuksia menee nätisi mutta sitten tulee seuraava ongelma kun lämmöt karkaa. Jo 100 vauhdissa 10 km kotimatkalla lämmöt 115 C mutta koskaan ei kuitenkaan keitä. Vikaa etsitään vai onko ominaisuus, tätä pohdittiin jo aikaisemmin mittareiden epätarkkuuden kautta. Tai voihan visko olla huono, täytyy tutkia. Täytyy koittaa myös ahdon ja syötön kanssa pelata.


Mätähommia tein pari iltaa kun ensin hitsasin vaimon rapean ranskalaisen kasaan. Ei meinannut takaluukun alemmat saranat olla enää missään kiinni ja karkeasti harmaalla maalatut on uutta peltiä. Samalla vedin puskurista umpeen vanhojen valojen reiät. Pitäs rakennella peltinen tai alumiininen takaluukku kun jostain löytää vaan niin ison arkin peltiä. Takakoppa on aika murheellinen, hieman läsähtänyt malli.


Piti selvitellä painoja mahdollisen trailerikyydin takia ja ajelin työpaikalla vaa'alle. Joskus yli 10v sitten punnattu avona 2000kg, puoliovilla/bikinitopilla, 37 boggerilla ja kahdella vinssillä.


Nyt rättikattolla, tankki täynnä, koko ovet ja perus varaosa arsenaali mukana = 2140kg. Varaosia on reilusti mm. kaikki vetarit 4kpl, kaks kardaania, kaks murrosta, vinssin moottori jne. Näistä tulee varmaan aika raju lukema ja pitää joskus huvikseen punnita mitä painavat. Epäilen että kolminumeroinen luku.



Meinas mennä aika viime tinkaan kytkimen ihmettely helatorstain safaria ajatellen, onneksi on koko viikko lomaa, tuli vaan niin nätti keli että piti tehdä pihahommia ja istuttaa pari omenapuuta ja mustaviinimarja pensaita. Illalla vasta auton kimppuun ja puolisen vuotta hyllyssä ollut työsylinteri tietysti ihan vääränlainen. Onneksi kytkin ei ollut rikki, vaan toimi hieman huonosti ja välillä ei meinannut saada vaihdetta silmään ilman rutinoita, vaikka missään ei ollut vuotoja. Laatikko oli vaihtunut vähän uudempaan neliloviseen bj45 mallista mutta on samanlainen mitoiltaan yms.


Sitten pihassa olevan bj45 raadon kimppuun ja purin sieltä sylkän irti, oli kovin ruosteessa ja seisonut varmaan yli 10v. Silti onneksi vielä kunnossa ja pienen putsauksen jälkeen näytti paremmalta kuin nykyinen. Näissä vain oli se ero että BJ orkkis oli 7/8 ja BJ45 15/16 porauksella. Suurin ahaa elämys tuli uudemmasta männästä jossa kaksi tivaria. Vaikuttaa lupaavalta. Putsaus, kasaus ja bolt on vanhan tilalle. Lyhyen ajolenkin jälkeen vaikutti toimivan hyvin ja perstuntumalta on jopa parempi poljintuntuma. Tässä kun on HJ61 asetelma ja vielä exedyn +40% jäykempänä mallina. Kytkin on ollut melkoisen jäykkä ja potkaisee aika rajusti ylös jos ei osaa varoa. Tiedä sitten auttaako noin 1.5mm isompi poraus?

Viimeksi muokannut mikjus : 12.05.2021 11:13
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.05.2021, 12:36
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Jäykkä kytkin ollut tässä ongelmana vuosia (HJ-61 asetelma, exedy heavy duty +40%). Alkujaankin haaveilin tähän HJ-61 tehostettu pääsylinteriä mutta mielestäni ei ollut tilaan. Eräs harrastaja onneksi laittoi kuvan jossa sama temppu oli tehty BJ-45 malliin.

Minulla oli vain sellainen ongelma että sylkän edessä oli jarrupaineen säädin, erinäisiä sähköjohtoja, sulakerasia, pissapojan säiliö ja kompura.

Kuitenkin edellisen safarin jälkeen mitta tuli täyteen. Kytkin ei ollut kovin mukava tarkoissa paikoissa, se on niin raskas että jopa minulla oli ongelmia nostaa sitä nätisti ja monesti liikkeelle lähtö oli töksähtävä. Eräällä kalliokinkamalla aiheutti jopa apukuskille jännäkakkaa kun auto heilahti aika holtittomasti kun tahaton kytkinpommi tapahtui.

Ylimääräiset romut edestä pois. Onneksi Toyotan insinöörit on olleet niin fiksuja että kaikki mitat about kohdallaan. Tulipellistä piti irrottaa pätkä kourua joka pistehitsattu kiinni, muuten ei mene paikalleen. Lisäksi kolme reikää piti porata kiinnitykseen. Yksi reikä meni niin ylös että siihen pääsin vain mittariston takaa kiinni. Kytkinpolkimeen kiinnittyvän haarukan reikä piti porata 8mm -> 10mm mutta muuten mitat olivat kohdallaan ja poljin oli oikeassa korkeudessa suoraan.

Vuosia hyllyssä maannut pääsylinteri oli hieman jumissa mutta purin sen osiin ja tuntuisi nyt toimivan. Kumit oli ihmeen kaupalla ehjiä. Pitäisi siihen löytää korjaussarja varalle ja/tai sitten kokonaan uusi jostain.

Kompura mahtui paikalleen kun käänsin sitä vähän vinoon. Sähköjohtoja yms. piti hieman pujotella ja zoomailla uusiin paikkoihin. Jarrupaineen säädin siirtyi jarrutehostimen toiselle puolelle. Pissapojan säiliölle ei meinannut löytyä järkevää paikkaa mutta nyt se on koneen päällä tulipellissä, katsotaan miten toimii kun moottori lämpiää.

Alipaine on haaroitettu jarrulta ja tähän ehkä joutuu puuttumaan. Yleisesti toimii hyvin mutta jossain tapauksessa kun jarrua oikein pumputtaa menee kytkin jäykäksi. HJ-61:ssä on kaksiosainen säiliö jossa kummallekkin omansa. Pitänee laittaa tähän sellainen, säästin sille tilaan kytkimen pääsylinterin alta jossa aikaisemmin oli pissapojan säiliö.

Kytkimestä tuli aivan älyttömän hyvä verrattuna aikaisempaan. Kevyt kuin mikä ja tuntuma todella hyvä.

Sellainen pieni ongelma vielä joskus että vaihde meinaa rutista kun laittaa päälle, varsinkin pakki. Jos ei ole ilmausvika niin täytyy harkita jos vaihtaisi työsylinterinkin HJ:sta, jos vaikka liikerata olisi pidempi? Jos tuo edellisen postauksen sylkkä onkin HJ:n, kuten voisi kuvitella.



Viimeksi muokannut mikjus : 31.05.2021 12:48
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty BJ-40 Projekti mss O/M/V Ajoneuvot 2 05.06.2016 20:17
Myydään Bj-40 projekti kares O/M/V Ajoneuvot 16 19.03.2014 23:04
Bj 40 projekti _JT_ Maasturiprojektit 277 28.02.2013 22:09
M: TOYOTA BJ-40 projekti tepa78 O/M/V Ajoneuvot 12 15.03.2008 15:47
Bj 40 -76 projekti elhapero Tekniikka & Jutustelu 1 04.03.2008 23:00


Sivu luotu: 01:01 (GMT +2).