![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() SLCK pikkujoulusafarilla tuli testattua ensi kerran uutta laatikkopakettia maastossa ja toimiihan se. Tiheämmän välityksen kyllä huomaa. Jotain outoutta on kun mielestäni maantieajossa lämmöt nousee turhan ylös. En muista mitä aikaisemmin on ollut koska bertalla ei ole ajettu melkein vuoteen kun pieniä lenkkejä. Mittari näyttää helposti sataa ja yli jos innostuu kaahaamaan. Pitää ensin tarkistaa bilteman sähköisen mittarin paikaansapitävyys tai vaihtaa mekaaniseen mittariin. Onko kokemusta niiden halppisten toiminnasta? Varmuudeksi huuhtelin jäähdytysjärjestelmän ja tsekkasin termarin. Nurkassa odottaisi myös alusyyläri mutta se vaatii jo enemmän aikaa asentaa koska coilovereiden poikittaistukea pitää muokata Bj42 mallin syylärille sopivaksi. Tätä edelsi sellainen episodi että vaihdoin risan moottorin kumityynyn uuteen joka oli 10mm matalampi kuin vanha. Ajelin kaksi päivää töihin ja ihmettelin että mittari menee 120 C yli reilusti ja epäilin anturivikaa. Toisena päivänä jo tutkin ongelmaa, konepellin avatessa paisariin tuli jo "kuravettä" ja hetken päästä paisarissa keitti. Ajoin heti rantsuun ja vesipumpulla kylmää vettä syylariin, lohkon proppu auki ja huuhtelu. Ruosteista vettä tuli reilusti. Termari pois ja huuhtelin niin kauan että tuli vain kirkasta, sitten konetiskiaineet sisään ja ajelin seuraavan päivän ne sisällä ilman termaria. Seuraavana päivänä uusi huuhtelu. Vasta ensimmäisessä huuhteluoperaatiossa huomasin että moottorin kumityynyt takia ropeli otti kiinni tuulitunneliin eikä pyörinyt ollenkaan. Korjasin vian alkuun tuulitunnelia taivuttamalla ja lopulta laitoin kumityynyn alle 10mm prikkoja. Olin ajellut kahtena päivänä noin 2 x 13 km matkan niin että ropeli ei pyöri, voiko visko vahingoittua? Tästä siis johtui se yletön ylikuumeneminen. Bilteman sähkömittari oli tosiaan ihan pohjassa eli reilusti yli 120 C. Tämä ei herätä luottoa luvuille koska keitti paisariin vasta kun olin pysähtynyt ja kun ropeli pyörii ei ole muuta ongelmaa kuin että mittari näyttää korkeita 100-110 lukemia maantienopeuksissa. Ei kuitenkaan keitä vaan vaikuttaa aika "normaalilta", mutta kuumahan tuo moottori on aina. Tuosta jälkiahdetun dieselin ylikuumenemisesta kuulisin mielellään teorioita mistä johtuu. Pitää käydä putsari, polttoaineen suodatin, ahtoputket, visko jne. läpi. Tässähän on pumpun kyljestä irroitettu kokonaan syötön rajoitinruuvi muutta voiko liiallinen aine kuumentaa vai jäähdyttääkö se?
Viimeksi muokannut mikjus : 17.11.2020 16:34 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Minulla myös lj ssä tekee lämmöt ihan samaa. On sama Biltema mittari ja vaihdoin sen myös uuteen samanlaiseen, ei muutosta. Laitoin hj syylärin tilalle isoimman Griffin syylärin, ei muutosta. Maantie ajon jälkeen ei kuitenkaan keitä vaikka mittari näyttää hurjia lukemia. Flectit puhaltaa mutta ei niin erityisen kuumaa. Vaihdoin myös RJ.n kylmemmän termarin, ei vaikutusta sillä. Nyt hommasin uuden orkkis lämpö anturin ja toiveissa saada orkkis lämpö mittari toimimaan (joku purkanut piuhat siitä pois) niin ei tarvitse kattella maan tiellä yli sadan asteen lämpöjä..
__________________
toyotia ja mersuja vain huolletaan, pajeron tankkaaminenkin on korjaamista. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Mulla ollut samaa ongelmaa useammassa autossa noiden halpis sähkömittareiden kanssa. Parhaiten todellisia lukuja ovat näyttäneet ne halpis mekaaniset mittarit. Ei ole kovinkaan kiva katellla keittomittaria jos todellisuudessa ei keittele. Alkuun siis itse ainakin hommaisin mittarin mikä näyttää todellista lämpöä ja toimenpiteitä sen mukaan.
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on ollut pari bilteman mittaria ja toimineet molemmat.
Jos siellä on paskavelliä lohkossa tai vesikierrossa niin äkkiä huonontaa vedenkiertoa ja aiheuttaa lämpeämistä. Tuommoisessa 100-110 lämmössä ei kuuluisi vielä keittääkään koska järjestelmähän on paineen alla jolloin kiehumispiste on korkeammalla. Hyvä tuollainen ei silti ole. Mitä siihen syöttöön tulee niin se kyllä lisää lämpöä ja äkkiä paljonkin. Todella rikkaalle pitää saada että tuo extra nafta alkaa jäähdyttämään, muistaakseni luokkaa 0.8-0.7 lambdalla alkaa jo jäähdyttämään. Siihen asti vain lisää lämpökuormaa. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Kiertääkö vesi kunnolla? hyvä testi olis lämmityslaite, noilla lämmöillä pitäis saada lämppäristä ihan saatanan kuumaa ilmaa?
Ja kyllä luulen että visko on suuttunut tuosta paikallan sutimisesta. Tietysti siitähän sen näkee kun kone on taas kuuma, alkaako se puhaltaa kunnolla ja kun sammutat koneen, onko se jämäkämpi kuin kylmänä?
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Vedenkeitin testillä bilteman mittari todettu huonoksi.
Mekaaninen mittari näyttää veden kiehuessa aika lailla 100 astetta. Vielä kun löytys mekaaninen malli jossa ei olisi vääräuskoisten asteikkoa isoimmalla. Bilteman mittari on samassa jo 20 astessa edellä eli 120. Voi olla että tässä on jotain vikaa koska näyttää jo kylmänäkin yli 50 astetta. Sitten tutkin kun ratti heiluu taas joka suuntaan. Alumiinisen osan kiinnityksestä tiltin runkoon oli tippunut alimmainen M6 pultti ja kierre korkannut. "Puuruuvilla" sain sen vielä kiinni mutta tiltti on joskus vaihdettava, ylemmät kiinnikkeet murtuneet ja kerran jo hitsattu kuntoon. Seuraava vika löytyi rattiakselin alimmasta nivelestä joka oli ihan horo. Siihen käy vanhan Corollan kardaanin ristikko GUT11 joka löytyy motonetistä numerolla 18-4013 ja on oikein rasvanipalla. Viimeksi muokannut mikjus : 24.11.2020 13:11 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ilmankos Bobbarin mittarikin näyttää yli sadan kun oikein kurmuuttaa....sekin aito ruotsalainen biltemasta....
Mitä tuohon jälkiahtosen lämpiämiseen tulee niin meitsin Bertta on nyt semmosissa säädöisä että kärsii vetää lämä tiskissä ilman että keittää. Ahtoja se 0.9 ja ei ihan täydet syötöt. On toki keittänyt kymmeniä kertoja ja viimeeksi oikein kunnolla kun oli nesteet karanneet johonkin enkä huomannut sitä ajoissa.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi Viimeksi muokannut Bj Andy : 24.11.2020 15:25 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 4 (0 jäsentä and 4 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty BJ-40 Projekti | mss | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 05.06.2016 20:17 |
Myydään Bj-40 projekti | kares | O/M/V Ajoneuvot | 16 | 19.03.2014 23:04 |
Bj 40 projekti | _JT_ | Maasturiprojektit | 277 | 28.02.2013 22:09 |
M: TOYOTA BJ-40 projekti | tepa78 | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 15.03.2008 15:47 |
Bj 40 -76 projekti | elhapero | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 04.03.2008 23:00 |