Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.11.2020, 16:05
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Mikä järki on testata kardaanikässäriä Dynossa?

Mikä ongelma?

Toki kiinteällä nelikolla eriasia (ihan vetotavan takia jarrujen testaus yleensäkin dynossa) mutta takavetoisessa / keskitasauspyörästöllisessä / osa-aikaisessa nelikossa ihan normaali homma.
Itellä -57 jenkki jossa kardaanikäkkäri ja on se viimiset 30vuotta katsastuksessa normaalisti testattu.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.11.2020, 17:14
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Niin, voisikohan siinä mättää vaikkapa vain se peränvälitys. Ja ei sekään nyt aivan loogista että känkältä vaaditaan samat lukemat renkailla: Molemmin puolin känkät käyttöjarruun vaikuttavana Vs. pieni känkkä kardaanilla. Vaikka jälkinmäiselläkin ajokki todellisuudessa pysyy paikoillaan mäessä niin kau`an kun liukuu nahkoineen...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.11.2020, 19:44
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.531
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Niin, voisikohan siinä mättää vaikkapa vain se peränvälitys. Ja ei sekään nyt aivan loogista että känkältä vaaditaan samat lukemat renkailla: Molemmin puolin känkät käyttöjarruun vaikuttavana Vs. pieni känkkä kardaanilla. Vaikka jälkinmäiselläkin ajokki todellisuudessa pysyy paikoillaan mäessä niin kau`an kun liukuu nahkoineen...
Perävälitys suurentaa jarrutehoa välityksen suhteessa. Yleensä maastureissa aika tiuhat välitykset joten jarruvoima kardaanilta kertautuu ihan mukavasti. Ja miksi ei vaadittais samaa tehoa, ideanahan on että tietty jarruvoima saavutetaan?
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.11.2020, 01:01
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.075
Perusasetus

Dynon rullissa on erilainen kitka, yleensä toinen lukkiutuu ennen toista ja viisarit jää vähän eri asentoon siitä syystä. Ja jos perässä tiukka kitkalukko niin toiselle puolelle jää tavallaan laahausta (vaikka siis ei ole) koska rullat lähtee eri aikaan päälle.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.11.2020, 17:18
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Ex-työkaverilla oli 90-luvulla katukiihdyttely isolohko dart. Jossain vaiheessa hän teki perään spoolin, eli aina ja joka tilanteessa 100% lukko.

Katsastusmies ihasteli, kuinka tasan siinä ottaa käyttö- ja käsijarru. "Joo, olen säätänyt jarrukengät hyvin..."
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.11.2020, 18:22
ISE ISE ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.11.12
Sijainti: s-salmi
Viestit: 436
Perusasetus

yksi viri escort mk2. narahti heti penkissä kun oli kemppi.no se olikin oikein normiliikenteessä aika pässi ajaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.11.2020, 16:31
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

SLCK pikkujoulusafarilla tuli testattua ensi kerran uutta laatikkopakettia maastossa ja toimiihan se. Tiheämmän välityksen kyllä huomaa.

Jotain outoutta on kun mielestäni maantieajossa lämmöt nousee turhan ylös. En muista mitä aikaisemmin on ollut koska bertalla ei ole ajettu melkein vuoteen kun pieniä lenkkejä. Mittari näyttää helposti sataa ja yli jos innostuu kaahaamaan. Pitää ensin tarkistaa bilteman sähköisen mittarin paikaansapitävyys tai vaihtaa mekaaniseen mittariin. Onko kokemusta niiden halppisten toiminnasta? Varmuudeksi huuhtelin jäähdytysjärjestelmän ja tsekkasin termarin. Nurkassa odottaisi myös alusyyläri mutta se vaatii jo enemmän aikaa asentaa koska coilovereiden poikittaistukea pitää muokata Bj42 mallin syylärille sopivaksi.

Tätä edelsi sellainen episodi että vaihdoin risan moottorin kumityynyn uuteen joka oli 10mm matalampi kuin vanha. Ajelin kaksi päivää töihin ja ihmettelin että mittari menee 120 C yli reilusti ja epäilin anturivikaa. Toisena päivänä jo tutkin ongelmaa, konepellin avatessa paisariin tuli jo "kuravettä" ja hetken päästä paisarissa keitti. Ajoin heti rantsuun ja vesipumpulla kylmää vettä syylariin, lohkon proppu auki ja huuhtelu. Ruosteista vettä tuli reilusti. Termari pois ja huuhtelin niin kauan että tuli vain kirkasta, sitten konetiskiaineet sisään ja ajelin seuraavan päivän ne sisällä ilman termaria. Seuraavana päivänä uusi huuhtelu. Vasta ensimmäisessä huuhteluoperaatiossa huomasin että moottorin kumityynyt takia ropeli otti kiinni tuulitunneliin eikä pyörinyt ollenkaan. Korjasin vian alkuun tuulitunnelia taivuttamalla ja lopulta laitoin kumityynyn alle 10mm prikkoja. Olin ajellut kahtena päivänä noin 2 x 13 km matkan niin että ropeli ei pyöri, voiko visko vahingoittua? Tästä siis johtui se yletön ylikuumeneminen. Bilteman sähkömittari oli tosiaan ihan pohjassa eli reilusti yli 120 C. Tämä ei herätä luottoa luvuille koska keitti paisariin vasta kun olin pysähtynyt ja kun ropeli pyörii ei ole muuta ongelmaa kuin että mittari näyttää korkeita 100-110 lukemia maantienopeuksissa. Ei kuitenkaan keitä vaan vaikuttaa aika "normaalilta", mutta kuumahan tuo moottori on aina.


Tuosta jälkiahdetun dieselin ylikuumenemisesta kuulisin mielellään teorioita mistä johtuu. Pitää käydä putsari, polttoaineen suodatin, ahtoputket, visko jne. läpi. Tässähän on pumpun kyljestä irroitettu kokonaan syötön rajoitinruuvi muutta voiko liiallinen aine kuumentaa vai jäähdyttääkö se?








Viimeksi muokannut mikjus : 17.11.2020 16:34
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty BJ-40 Projekti mss O/M/V Ajoneuvot 2 05.06.2016 20:17
Myydään Bj-40 projekti kares O/M/V Ajoneuvot 16 19.03.2014 23:04
Bj 40 projekti _JT_ Maasturiprojektit 277 28.02.2013 22:09
M: TOYOTA BJ-40 projekti tepa78 O/M/V Ajoneuvot 12 15.03.2008 15:47
Bj 40 -76 projekti elhapero Tekniikka & Jutustelu 1 04.03.2008 23:00


Sivu luotu: 10:51 (GMT +2).