![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Niin, jonnin sortin vesiliukoista suopaahan nuo yleensä taitavat olla, eikä suinkaan vaseliinia tai mitään varsinaista "rasvaa" nimityksestään huolimati. En ainakaan laakereihin sitä laittaisi... ![]()
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Vettä sekaan niin hyvä tulee.
Se kuivahtaa aika nopeesti eli saat lisäillä vettä kerta viikkoon tai niin mä joudun tekeen. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Minullakin kävi mielessä että pitäisikö ostaa rengaskone. Näkyy olevan monenlaisia koneita myynnissä moneen hintaan. Mistä kaikesta jää paitsi josta ostaa halvimman mahdollisen, vaikkapa Biltemasta?
Edit: Kyllähän minulle tilan säästön nimissä kelpaisi myös mekaaninen kone, kun ei näitä renkaita urakalla vaihdeta. Viimeksi muokannut offroadjouni : 16.05.2021 07:52 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Edellissivulla olevista saksasta ostetuista kiinan koneista käyttökokemuksia...
60-sarjalaiset renkaat ja sitä korkeammat menevät helposti vanteelle ja poiskin. 55 vielä ihan hyvin. 195/50R16 renkaissa oli hieman tekemistä, olisi pitänyt olla apuvarsi. Tai sitten irtotallat, mitkä pitävät renkaan liepeen keskiuomassa. Mutta luovalla rengasraudan käytöllä selvisi, kunhan keksi tekniikan. Pahin yhdistelmä taitaa olla matala ja kapea rengas? Esim 215/55R18 meni helposti. Vanteelta irroitus sylinterissä saisi olla enemmän voimaa. Tämän vuosisadan henkilöauton renkaat irtoavat toki hyvin. Irroittelin 80-luvun renkaita pois peltivanteilta, niin osa oli todella tiukassa, mutta lähtivät. Tämä on tietysti hyvin pitkälti paineilma kysymys. Tarkoituksena on vetää isompi kova linja rengaskoneelle, ja samalla muuallekin. Nyt ilma tulee 10 mm paineilma kelasta, ei ihme ettei ilma virtaa. Rengaskoneen mukana tullut renkaan täyttö laite on myös melko lelu, täytyisi vaihtaa siihen isompi letku, ja koneen päähän isommat liittimet muutenkin. Tasapainotuskone toimii hyvin. Kaikkia tasapainotus ohjelmia (5 kpl) en osaa käyttää, muttei ole ollut tarvettakaan. Olen pärjännyt neljällä: lyöntipainot, liimapainot puolien taakse, liimapainot ulkokehälle, lyönti sisälle & liima puolan taakse. Englannin kielisen käyttöohjekirjan sain pyytämällä, mukana tuli auf deutch. Maastoauton rengasta kone jaksaa pyörittää, mutta kiihtyy hitaasti.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Minun käytössä tarve lähinnä 37" offirenkaille, eikä ole montaa kertaa vuodessa käyttöä. Rengasrautojen kanssa olen pelannut tähän asti, mutta aika rankkaa hommaa se on kun tekniikka ei ole oikein hallussa. Jonkinlainen bead breaker löytyy, joten lähinnä tuo vanteelle + vanteelta pyöräyttäminen kiinnostaa saada helpommaksi. Tasapainotuksella ei ole niin väliä, käyttöautojen renkaat voin viedä liikkeeseen vaihdettavaksi ja painotettavaksi. 11 kW kompura riittänee tuohon käyttöön.
Viimeksi muokannut offroadjouni : 16.05.2021 10:28 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tuohon minuun koneeseen pitäisi sopia max 960 mm rengas, eli 38". Max leveyttä en osaa sanoa.
Edit: olihan se leveys tuolla, max 305 mm.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! Viimeksi muokannut sisua45 : 16.05.2021 10:50 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tein itse rengaskoneen, joka toimii ainakin beadlock-vanteiden kanssa oikein hyvin. Koneeseen mahtuu noin 200" korkuinen rengas.
![]() Edit: Lisäsin vielä kuvan todisteeksi että rengas meni vanteelle. Viimeksi muokannut offroadjouni : 20.05.2021 22:14 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Biltemaan päädyin
Tuli nyt kuitenkin hommattua ensin Biltemasta rengaskone apuvarrella.
Ikivanhoja kovettuneita maasturin kumeja pyöritellessä ei kaduttanut että tuli valittua apuvarrellinen versio. Mutta pakko yhtyä ammattilaisten mielipiteeseen että kyllä taakse taittuva puomi olisi paljon parempi kuin sivulle siirtyvä kuten tässäkin. Tasapainotuskone tuli myös Biltemasta haettua mutta siinä säästin ja otin yksinkertaisemman (lue halvempi) Tätä pitää vielä säätää kun ei ole vaaterissa vaan pikaisesti vaikuttaisi kuitenkin omaan käyttöön ihan riittävältä peliltä.
__________________
-82 Vihreä camo patrol -82 Hopea 2+3 projekti patrol -82 Varaosa tekniikanluovuttaja patrol |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu RENGASKONE | sakari65 | O/M/V Muut | 0 | 28.08.2015 06:39 |
Ostetaan rengaskone | MetAxi | O/M/V Muut | 0 | 26.04.2015 08:26 |
Ostettu Rengaskone | pasi1 | O/M/V Muut | 0 | 11.02.2015 19:37 |
Ostettu Rengaskone | Racingrabbit | O/M/V Muut | 5 | 18.11.2011 09:23 |
Ostetaan Rengaskone | x-pj | O/M/V Muut | 1 | 10.05.2010 14:29 |