Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.10.2020, 10:33
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT on kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 596
Perusasetus

Kohta pääsee vierestä seuraamaan täyssähköilyn autuutta. Viimeinen pari vuotta onkin mennyt aurinkopaneelien ja hybridin kanssa ajellessa. Velipoika eilen ohi ajellessaan pysähtyi jutulle, ja olivat käyneet tilaamassa uuden Teslan, toimitusaika noin kuukausi ja sitten tai siihen mennessä olisi hyvä löytää Kia Optimalle uusi koti...

Olisi mennyt kuulemma vaikka heti kaupaksi, kun kävivät Teslakaupan naapuriin sitä Optimaa tarjoamassa, 27k€ lupasivat heti jos tekevät saman tien kaupan. Meinasi ettei ihan sillä varoitusajalla arvaa luopua, kun jollain pitää kuitenkin tämä kuukausi liikkua, vinoilin sitten että kyllä tuosta pihasta siihen ratkaisu löytyisi, tarjosin ekaksi P38 Rangea. Huvittavaakin tuolla kuukauden ajelu olisi, siltä kannalta kun siirtymäajan hybridistä täyssähköön ajaisi bensakasilla...

Keskusteltiin kyllä tuosta bensakulusta, että olisihan se vähän reilumpi Rangessa mitä Optimassa, keskikulutusmittarissa kymmenkertainen ero, Optimaa kun ovat latailleet kotona aurinkosähköllä ja aina kaupoissa yms, niin bensalla ei ole paljoa tarvinnut liikkua. Jotain luokkaa 1,6 litraa sataselle väittää keskikulutukseksi, valtaosa ajosta kaupunkipyöritystä ja aina töpselissä kun tilaisuus vaan on, siihen pyöritykseen olisi "hyvä" ottaa samanlaisessa pyörittelyssä sen pari kymppiä sataselle kiskova maasturi...

Tavallaan ihan hyvä ratkaisu heille tuommoinen uusi, missä on kovin vähän huoltokohteita. Kun itse huoltaminen ei ole koskaan kiinnostanut, on välttämätön paha mistä mieluusti maksaa, eikä ole tekniikkaan oikein tuntumaa syntynyt. Liki toinen ääripää omaan suhtautumiseen verrattuna, itse taas kun tykkään tehdä itse, säästää siinä rahaakin, jota ei itsellä ainakaan ole ylimääräistä juuri koskaan. Aika sitten näyttää miten tuommoisen kanssa heillä tulee sujumaan. Laskelmia ovat kovasti tehneet, ja päätyneet että nyt kun sijoittaa pari sataa euroa enemmän kuukausittaiseen autoilukuluun, niin sillä saa sen uuden Teslan hankittua. Näkyy noita kilometrejäkin syntyvän heillä moninkertainen määrä omiin ajoihini verraten, keikkaakin muusikolla on vähintään riittävästi studiolla istumisen lisäksi...

Kunhan tuota nyt pääsee aikansa seuraamaan, niin pitää jotain raporttia aiheesta sitten kehitellä...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.10.2020, 13:07
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.108
Perusasetus

"Käytännön toimintamatka ID.4 Pro Performance: 360-520 km.

Todellinen toimintamatka riippuu myös ajotyylistä, nopeudesta, mukavuuslaitteiden ja muiden sähkölaitteiden käytöstä, ulkolämpötilasta, matkustajien määrästä/kuormasta ja topografiasta. Auton toimintamatkan arvioinnissa suuntaa antaa ilmoittamamme oletettu toimintamatkaväli eli vuosikeskiarvo, jonka 80 % asiakkaistamme saavuttaa. Välin alaraja kattaa myös ajot kohtuullisilla moottoritienopeuksilla ja alhaisissa talvilämpötiloissa.".

https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/...SAAEgJhcPD_BwE

Ja totuus toimintasäteestä on?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.10.2020, 09:58
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.062
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
"Käytännön toimintamatka ID.4 Pro Performance: 360-520 km.

Todellinen toimintamatka riippuu myös ajotyylistä, nopeudesta, mukavuuslaitteiden ja muiden sähkölaitteiden käytöstä, ulkolämpötilasta, matkustajien määrästä/kuormasta ja topografiasta. Auton toimintamatkan arvioinnissa suuntaa antaa ilmoittamamme oletettu toimintamatkaväli eli vuosikeskiarvo, jonka 80 % asiakkaistamme saavuttaa. Välin alaraja kattaa myös ajot kohtuullisilla moottoritienopeuksilla ja alhaisissa talvilämpötiloissa.".

https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/...SAAEgJhcPD_BwE

Ja totuus toimintasäteestä on?

Toimintasädettä pitää olla enempi kuin matka mitä sillä normaalisti meinaa ajaa. Jos taloudessa on toinenkin auto, toimintasäteen puolesta nuo on ok. Silloin se toinen voi olla muukin kuin dieselauto jos sähkövehkeeseen saa suurimman osan ajosta.

Tänään Hiluxin veroa maksaessa tuli mieleen jos kaikkien autojen vuotuisan veron verran parannettaisiin latausmahdollisuuksia kustannustehokkaimmalla tavalla, asiassa tapahtuisi jo paljon edistymistä.

Jos tilanne on tämä, että sähköautoista aiheutuu paloriskiä, joka ei hallinnassa, niin ehkä autolle varattava paloturvallinen paikka, jossa sitä ladata. Luin jostain netistä, ettei palava kaasubussikaan niin miellyttävä ole.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.10.2020, 10:06
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.480
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Tänään Hiluxin veroa maksaessa tuli mieleen jos kaikkien autojen vuotuisan veron verran parannettaisiin latausmahdollisuuksia kustannustehokkaimmalla tavalla, asiassa tapahtuisi jo paljon edistymistä.

Jos tilanne on tämä, että sähköautoista aiheutuu paloriskiä, joka ei hallinnassa, niin ehkä autolle varattava paloturvallinen paikka, jossa sitä ladata. Luin jostain netistä, ettei palava kaasubussikaan niin miellyttävä ole.
Sähköautostakin joutuu maksamaan käyttövoimaveroa 1,5senttiä/päivä/100kg. Ainakin nyt alkuun, varmasti nousee kun sähköautot yleistyy...
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.10.2020, 10:16
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.062
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Sähköautostakin joutuu maksamaan käyttövoimaveroa 1,5senttiä/päivä/100kg. Ainakin nyt alkuun, varmasti nousee kun sähköautot yleistyy...
Näin on, että muu maailma yrittää tehdä näillä rahaa. Sama on muuallakin yhteiskunnassa. Esim. miksi terveys- ja sotepalveluilla tehdään bisnestä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.10.2020, 10:45
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.566
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JasuT Näytä viesti

Keskusteltiin kyllä tuosta bensakulusta, että olisihan se vähän reilumpi Rangessa mitä Optimassa, keskikulutusmittarissa kymmenkertainen ero, Optimaa kun ovat latailleet kotona aurinkosähköllä ja aina kaupoissa yms, niin bensalla ei ole paljoa tarvinnut liikkua. Jotain luokkaa 1,6 litraa sataselle väittää keskikulutukseksi, valtaosa ajosta kaupunkipyöritystä ja aina töpselissä kun tilaisuus vaan on, siihen pyöritykseen olisi "hyvä" ottaa samanlaisessa pyörittelyssä sen pari kymppiä sataselle kiskova maasturi...
Paljonko sitä kaupunkipyöritystä loppujen lopuksi sitten kenelläkin tulee? ymmärrän jos ajaisi vaikka taksia keskustassa niin asialla on merkitystä.

Vie omakin jeeppi kaupungissa yli 15, liki 20 jos olis pelkkää lyhyttä pätkää kylmästartteineen. Ajoin 3,5km työmatkaa vikkon pakkasilla, niin joku 18l/100km oli kulutus. Nyt ajan 12l/100km kulutuksella töihin koska matka onkin jo 50km/sivu...Kumpi sitten maksaa enempi.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.10.2020, 11:43
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT on kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 596
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Paljonko sitä kaupunkipyöritystä loppujen lopuksi sitten kenelläkin tulee? ymmärrän jos ajaisi vaikka taksia keskustassa niin asialla on merkitystä.

Vie omakin jeeppi kaupungissa yli 15, liki 20 jos olis pelkkää lyhyttä pätkää kylmästartteineen. Ajoin 3,5km työmatkaa vikkon pakkasilla, niin joku 18l/100km oli kulutus. Nyt ajan 12l/100km kulutuksella töihin koska matka onkin jo 50km/sivu...Kumpi sitten maksaa enempi.
Itselle ei juuri ollenkaan, kaupunkiin kun asioille lähtee niin ensimmäine reilu 20 km on ysitietä. Aiemmin kun asuttiin noin 8 km päässä keskustasta, niin kaupunkiajoa oli pääosa ajosta, ja vuotuinen ajomäärä kolminkertainen nykyiseen nähden. Veljellä taas päivittäiset liikkumiset, kotoa studiolle, vaimon ja pojan kuskaamista kaupunkikohteesta toiseen, ja sitten vastapainoksi keikkareissuja (ennen koronaa, nyt vähemmän) melkein joka viikonloppu... Reilu parikymppiä vuoteen sanoi kertyvän ajoja, itsellä alta kymppiin mahtuu kaikki...

Eilen iltasella spekuloitiin vähän moneltakin suunnalta, ja lopputulema oli että enemmän säästää kun näillä vanhoilla romuilla ajot suorittaa. Kun ei ole pääomakuluja ollenkaan, se muuttaa palettia aika paljosti...

Ja joo, piti sitten laskea, tänä vuonna on tullut ostettua kokonaista 1620 litraa bensaa, josta suuri osa ysikasia. Eikä yhdessäkään keksinnössä dieselveroa...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.10.2020, 11:50
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.480
Perusasetus

Itse olen nyt jo muutamaan otteeseen nähnyt töissä Scanian jakeluautoja sähkömoottorilla. Tai ainakin pelkkää suhinaa kuului kun lähti pois..
Kaupunkiympäristössä varmasti hyviä vekottimia niin kuskeille, ympäristölle kuin ympärillä oleville ihmisille.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.10.2020, 12:01
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.566
Perusasetus

Vähän sama kuin dieselillä säästäminen, saa ajaa jo verojen takia jonku pari kymppiä vuodessa että on tasoissa, jotkut vaativat enemmän remonttia ja kalliimpia ostaakkin kuin bensaversiot niin saattaa olla 30-40 tonnia ennenkuin ollaan tasoissa ja alkaa säästäminen..

ja tosiaan monen kympin auto säästämistä varten on vain yksi tapa perustella itselleen että haluaa uuden auton.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.10.2020, 13:12
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.062
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Vähän sama kuin dieselillä säästäminen, saa ajaa jo verojen takia jonku pari kymppiä vuodessa että on tasoissa, jotkut vaativat enemmän remonttia ja kalliimpia ostaakkin kuin bensaversiot niin saattaa olla 30-40 tonnia ennenkuin ollaan tasoissa ja alkaa säästäminen..

ja tosiaan monen kympin auto säästämistä varten on vain yksi tapa perustella itselleen että haluaa uuden auton.
Kätevän tuntuisissa autoissa on melkein aina dieseli. Itsellä ei yhtään henkilöautoa. 2001 Jumper tuli tyhmyyksissä hommattua kun tavaratila oli hyvä, ok ajaa, mutta liikaa vikaa. Jos on pakko hommata uudempi auto, niin siinä sähkö olis tervetullut.

2000-luvun vehkeissä ei oikein ole sitä leppoisaa harrastamista, jossa mekaanisia vikoja korjailee yksinkertaisin työkaluin.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.10.2020, 13:19
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.371
Perusasetus

Onko samaa autoa pensa, diesel, sähkö tai hybridi versiona?
Ja millasethan hintalaput niissä on?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Aurinkosähkö tietäjiä? SptV Chit-Chat 45 28.08.2018 14:22
kellojen siirron ihanuus 0ltzi Chit-Chat 46 07.07.2018 12:51
Ulkona huoltamisen ihanuus GeneralJ Tekniikka & Jutustelu 31 07.12.2015 00:11
Forum-keskustelun ihanuus petris This And That 1 11.03.2003 15:27


Sivu luotu: 19:45 (GMT +2).