![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Kohta pääsee vierestä seuraamaan täyssähköilyn autuutta. Viimeinen pari vuotta onkin mennyt aurinkopaneelien ja hybridin kanssa ajellessa. Velipoika eilen ohi ajellessaan pysähtyi jutulle, ja olivat käyneet tilaamassa uuden Teslan, toimitusaika noin kuukausi ja sitten tai siihen mennessä olisi hyvä löytää Kia Optimalle uusi koti... Olisi mennyt kuulemma vaikka heti kaupaksi, kun kävivät Teslakaupan naapuriin sitä Optimaa tarjoamassa, 27k€ lupasivat heti jos tekevät saman tien kaupan. Meinasi ettei ihan sillä varoitusajalla arvaa luopua, kun jollain pitää kuitenkin tämä kuukausi liikkua, vinoilin sitten että kyllä tuosta pihasta siihen ratkaisu löytyisi, tarjosin ekaksi P38 Rangea. Huvittavaakin tuolla kuukauden ajelu olisi, siltä kannalta kun siirtymäajan hybridistä täyssähköön ajaisi bensakasilla... Keskusteltiin kyllä tuosta bensakulusta, että olisihan se vähän reilumpi Rangessa mitä Optimassa, keskikulutusmittarissa kymmenkertainen ero, Optimaa kun ovat latailleet kotona aurinkosähköllä ja aina kaupoissa yms, niin bensalla ei ole paljoa tarvinnut liikkua. Jotain luokkaa 1,6 litraa sataselle väittää keskikulutukseksi, valtaosa ajosta kaupunkipyöritystä ja aina töpselissä kun tilaisuus vaan on, siihen pyöritykseen olisi "hyvä" ottaa samanlaisessa pyörittelyssä sen pari kymppiä sataselle kiskova maasturi... Tavallaan ihan hyvä ratkaisu heille tuommoinen uusi, missä on kovin vähän huoltokohteita. Kun itse huoltaminen ei ole koskaan kiinnostanut, on välttämätön paha mistä mieluusti maksaa, eikä ole tekniikkaan oikein tuntumaa syntynyt. Liki toinen ääripää omaan suhtautumiseen verrattuna, itse taas kun tykkään tehdä itse, säästää siinä rahaakin, jota ei itsellä ainakaan ole ylimääräistä juuri koskaan. Aika sitten näyttää miten tuommoisen kanssa heillä tulee sujumaan. Laskelmia ovat kovasti tehneet, ja päätyneet että nyt kun sijoittaa pari sataa euroa enemmän kuukausittaiseen autoilukuluun, niin sillä saa sen uuden Teslan hankittua. Näkyy noita kilometrejäkin syntyvän heillä moninkertainen määrä omiin ajoihini verraten, keikkaakin muusikolla on vähintään riittävästi studiolla istumisen lisäksi... Kunhan tuota nyt pääsee aikansa seuraamaan, niin pitää jotain raporttia aiheesta sitten kehitellä...
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
"Käytännön toimintamatka ID.4 Pro Performance: 360-520 km.
Todellinen toimintamatka riippuu myös ajotyylistä, nopeudesta, mukavuuslaitteiden ja muiden sähkölaitteiden käytöstä, ulkolämpötilasta, matkustajien määrästä/kuormasta ja topografiasta. Auton toimintamatkan arvioinnissa suuntaa antaa ilmoittamamme oletettu toimintamatkaväli eli vuosikeskiarvo, jonka 80 % asiakkaistamme saavuttaa. Välin alaraja kattaa myös ajot kohtuullisilla moottoritienopeuksilla ja alhaisissa talvilämpötiloissa.". https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/...SAAEgJhcPD_BwE Ja totuus toimintasäteestä on?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Toimintasädettä pitää olla enempi kuin matka mitä sillä normaalisti meinaa ajaa. Jos taloudessa on toinenkin auto, toimintasäteen puolesta nuo on ok. Silloin se toinen voi olla muukin kuin dieselauto jos sähkövehkeeseen saa suurimman osan ajosta. Tänään Hiluxin veroa maksaessa tuli mieleen jos kaikkien autojen vuotuisan veron verran parannettaisiin latausmahdollisuuksia kustannustehokkaimmalla tavalla, asiassa tapahtuisi jo paljon edistymistä. Jos tilanne on tämä, että sähköautoista aiheutuu paloriskiä, joka ei hallinnassa, niin ehkä autolle varattava paloturvallinen paikka, jossa sitä ladata. Luin jostain netistä, ettei palava kaasubussikaan niin miellyttävä ole. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Näin on, että muu maailma yrittää tehdä näillä rahaa. Sama on muuallakin yhteiskunnassa. Esim. miksi terveys- ja sotepalveluilla tehdään bisnestä.
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Vie omakin jeeppi kaupungissa yli 15, liki 20 jos olis pelkkää lyhyttä pätkää kylmästartteineen. Ajoin 3,5km työmatkaa vikkon pakkasilla, niin joku 18l/100km oli kulutus. Nyt ajan 12l/100km kulutuksella töihin koska matka onkin jo 50km/sivu...Kumpi sitten maksaa enempi.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Eilen iltasella spekuloitiin vähän moneltakin suunnalta, ja lopputulema oli että enemmän säästää kun näillä vanhoilla romuilla ajot suorittaa. Kun ei ole pääomakuluja ollenkaan, se muuttaa palettia aika paljosti... Ja joo, piti sitten laskea, tänä vuonna on tullut ostettua kokonaista 1620 litraa bensaa, josta suuri osa ysikasia. Eikä yhdessäkään keksinnössä dieselveroa... |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Itse olen nyt jo muutamaan otteeseen nähnyt töissä Scanian jakeluautoja sähkömoottorilla. Tai ainakin pelkkää suhinaa kuului kun lähti pois..
Kaupunkiympäristössä varmasti hyviä vekottimia niin kuskeille, ympäristölle kuin ympärillä oleville ihmisille.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Vähän sama kuin dieselillä säästäminen, saa ajaa jo verojen takia jonku pari kymppiä vuodessa että on tasoissa, jotkut vaativat enemmän remonttia ja kalliimpia ostaakkin kuin bensaversiot niin saattaa olla 30-40 tonnia ennenkuin ollaan tasoissa ja alkaa säästäminen..
ja tosiaan monen kympin auto säästämistä varten on vain yksi tapa perustella itselleen että haluaa uuden auton.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
2000-luvun vehkeissä ei oikein ole sitä leppoisaa harrastamista, jossa mekaanisia vikoja korjailee yksinkertaisin työkaluin. |
|
#11
|
||||
|
||||
|
Onko samaa autoa pensa, diesel, sähkö tai hybridi versiona?
Ja millasethan hintalaput niissä on? |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Aurinkosähkö tietäjiä? | SptV | Chit-Chat | 45 | 28.08.2018 14:22 |
| kellojen siirron ihanuus | 0ltzi | Chit-Chat | 46 | 07.07.2018 12:51 |
| Ulkona huoltamisen ihanuus | GeneralJ | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 07.12.2015 00:11 |
| Forum-keskustelun ihanuus | petris | This And That | 1 | 11.03.2003 15:27 |