Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.10.2020, 22:29
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

Hieno omavalmistekauha. Minkä paksuisilla puikoilla ja minkälaisella koneella hitsasit?

Nämä James parat näyttää ratkeilevan ihan mistä vaan. Runko/tankki hitsauksen lisäksi omassa koneessa on kulmakaivuulaitteen nivelten ympäristö harsittuu joka suunnasta kasaan. Kuvia vanhoissa viesteissä #65 ja #66.

Kun käyn seuraavan kerran koneen luona niin pitääkin tarkistaa nämä mahdolliset uudet paikat.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.10.2020, 10:43
_Metal_:n Avatar
_Metal_ _Metal_ ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Hausjärvi, Finland.
Viestit: 1.066
Perusasetus

Näissä lienee hieman ylimitoitetut voimat muuhun koneeseen nähden niin vanhemmiten alkaa nöyrtymään. Omassani ollut tietojen mukaan vielä vasara joskus 90-luvulla, joka kyllä väsyttää paikat.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.10.2020, 12:41
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Ja toinen mikä oli ennen vasaroiden yleistymistä oli routapiikki millä oli talvisin paljon käyttöä ...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.10.2020, 17:02
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja _Metal_ Näytä viesti
Näissä lienee hieman ylimitoitetut voimat muuhun koneeseen nähden niin vanhemmiten alkaa nöyrtymään. Omassani ollut tietojen mukaan vielä vasara joskus 90-luvulla, joka kyllä väsyttää paikat.
Aikanaan olin töissä pikkukaivureita valmistavassa firmassa ja huoltoon tulleet hitsisaumoista hajonneet koneet oli lähes poikkeuksetta hajotettu vasaralla.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.10.2020, 18:24
James1987 James1987 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.10.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 47
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Hieno omavalmistekauha. Minkä paksuisilla puikoilla ja minkälaisella koneella hitsasit?

Nämä James parat näyttää ratkeilevan ihan mistä vaan. Runko/tankki hitsauksen lisäksi omassa koneessa on kulmakaivuulaitteen nivelten ympäristö harsittuu joka suunnasta kasaan. Kuvia vanhoissa viesteissä #65 ja #66.

Kun käyn seuraavan kerran koneen luona niin pitääkin tarkistaa nämä mahdolliset uudet paikat.
Hitsasin kauhan 2,5 ja 3,2 esab 48 Ok puikoilla monipalko hitsauksena johtuen hitsauspuikkojen pienestä koosta. Hitsauspuikot löytyivät omasta varastosta avaamattomissa paketeissa ja kyseessä oli kauha joten en tähän projektiin kuivannut käyttämiäni hitsauspuikkoja. Kauhan levymateriaalin paksuudet oli 8,10 ja 12mm. Levyt olivat materiaaliltaan vanhaa Fe52 mikä on tänä päivänä s355 rakenneteräs. kauhan huulilevyksi tuli kulutusteräs jonka esilämmitin ennen hitsausta. Kauhan kallistukseen tuli vedettyä akselia paksuudeltaan 40mm ja ainesputkea jotka omassa sorvissa koneistin sopiviksi sekä ainesputkesta tein sovitteeseen ´´puolikuun´´ eli väljän jameksen lonksuja sovitteen.

Hitsauskone oli kemppi minarc evo 180 jossa oli lisävarusteena kaukosäädin. Hintaa tällä 600e plus 200e kaukosäädin.Puikko hitauskoneeseeni tulossa viellä pidemmät kaapelit jossain vaiheessa. Kaukosäädin on putken hitsausta sekä ohuille materiaaleille ja jos hitsauksen aikana on tarvetta muuttaa hitsausvirtaa puikon palaessa jota ei tarvinnut näin paksuilla levyn vahvuuksilla. Kyseisellä koneella olen hitsannut aggregaatin voimalla 2,5 neliön kaapelia välissä ollessa 40m. Laitan tästä kuvan... Kuvassa työkohteella hitsasin sillan kannen alla 2mm seinämällä päittäisliitoksina haponkestävää putkea sillan salaojituksen putkia yhtenäiseen viemäröintiin kevyenliikenteen väylän yläpuolella. Kyseisessä kohteessa käyttämäni hitsauspuikot olivat 2mm Elga 316 LP.

Omamielipide on hitsauskoneesta jolla myös teen töissä tarvittavat asennus/teräsrunko hitsaukset/erikoisemmat putkihitsaukset on se että alle
tämän kempin hinnan puikkohitsauskoneet kannattaa jättää kaupanhyllylle, koska niistä puuttuu hotstart ominaisuus ja valokaaren automaattinen dynamiikan säätö. kyseiselle koneelle saa myös tig hitsaus polttimen, mutta mielestäni tig hitsauskoneessa täytyy olla muutakin ominaisuuksi kuin lift tig.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG-20191030-WA0000.jpg‎
Views:	344
Size:	147,5 Kt
ID:	97430   Click image for larger version

Name:	IMG-20190802-WA0005.jpg‎
Views:	317
Size:	245,0 Kt
ID:	97431  
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.10.2020, 21:01
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

Kiva lueskella hitsausjuttujakin. Huomio kiinnittyi tuohon kulutusteräksen esilämmitykseen kun omassa etukauhassa sen vaihto on jossain vaiheessa edessä. Millä / miten lämmitit. Mikä menee perseelleen jos ei esilämmitä? Murtuuko heti jai käytössä?

Muuten täälläkin rautasudän-Kemppi vaihtui alkukesästä tällaseen 323RA-malliin. Valokaaren hallinta on näissä kyllä kehittynyt uskomattoman hienoksi. Vaikka en oikeasti osaakkaan hitsata niin tällaisella koneella kun vetää niin sitä luulee osaavansa.
Rahaa paloi, mutta hankinta ei kaduta yhtään. Kunnon työkaluilla on vaan kivampi duunailla. Kundit on samaa mieltä. Tuossa Make parantelee Samurain Akselia.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Kemppi_323.jpg‎
Views:	299
Size:	289,3 Kt
ID:	97432   Click image for larger version

Name:	Kemppi_323_2.jpg‎
Views:	302
Size:	90,9 Kt
ID:	97433   Click image for larger version

Name:	Make_hommissa.jpg‎
Views:	319
Size:	228,9 Kt
ID:	97434   Click image for larger version

Name:	Make_hommissa2.jpg‎
Views:	345
Size:	275,2 Kt
ID:	97435  
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.10.2020, 19:14
James1987 James1987 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.10.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 47
Perusasetus

[/ATTACH]
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Kiva lueskella hitsausjuttujakin. Huomio kiinnittyi tuohon kulutusteräksen esilämmitykseen kun omassa etukauhassa sen vaihto on jossain vaiheessa edessä. Millä / miten lämmitit. Mikä menee perseelleen jos ei esilämmitä? Murtuuko heti jai käytössä?

Muuten täälläkin rautasudän-Kemppi vaihtui alkukesästä tällaseen 323RA-malliin. Valokaaren hallinta on näissä kyllä kehittynyt uskomattoman hienoksi. Vaikka en oikeasti osaakkaan hitsata niin tällaisella koneella kun vetää niin sitä luulee osaavansa.
Rahaa paloi, mutta hankinta ei kaduta yhtään. Kunnon työkaluilla on vaan kivampi duunailla. Kundit on samaa mieltä. Tuossa Make parantelee Samurain Akselia.

Esilämmityksen päätarkoitukset: eliminoida vedyn aiheuttama halkeamavaara, hidastetaan jäähtymistä, mikä antaa aikaa vedylle poistua hitsistä / lieventää muutos vyöhykkeen karkenemista ( mikä tapahtuu hitsin vieressä ) / pienentää hitsaus jännityksiä / nostaa työlämpötila hauraalta sitkeälle alueelle esim. 50-60`C.
Yleensä hitsausta ei sallita alle plus 5 asteen kosteille/märille pinnoille ilman esikuumennusta kuivaksi.

Esikuumennuksen voi tehdä esim. nestekaasupolttimella... Lämpötilan mittauksen voi tehdä lämpöliidulla, optisella mittarilla.

Tässä oppaassa suuntaan antavia esilämmityksen arvoja kohdassa kulutusteräkset: https://www.esab.fi/fi/fi/support/do...itohitsaus.pdf

Itse vaihdoin kulutusteräs huulilevyn valmet 865 lumikauhaan noin 5 vuotta sitten. Muistaakseni hyylilevy oli 12mm paksuudeltaan ja siihen tein esilämmityksen. Huulilevyn silloitin eli heppailin tiheähkösti. Hitsaus tapahtui taka askel hitsauksena lyhyinä palkoina aina hitsauksen lopetus päättyi edelliseen jo hitsattuun hitsipalkoon hitsaus kutistuman ehkäimiseksi. Lisäksi kauhan runkoon oli kiinnitetty vanttiruuveja joilla yritin ottaa ´´etuja´´ hitsausjännityksien esitaivuttamiseksi jolla tavoiteltiin suoraa lopputulosta huulilevyyn. Kauhaan tuli myöhemmin ``2 kpl jäykkäreitä levystä sisäpuolelle, jotka hitsauksen jälkeen väänsivät huulilevyn mutkalle. Mutkan sai korjattua ainoastaan lämmöllä oikaisulla joka tapahtui asetyleeni happi polttimella.

Huulilevyn hitsasin hitsauskoulutuksessa ollessani samallaisella kempin kempact magilla joka mielestäni hyvä ja helppo hitsauskone jossa hitsaus arvojen säätö hyvin helppoa synergisen säädön ollessa koneessa eli yhdella nupilla säätyy langan syöttö ja jännite. Ja muutenkin muotoilu kyseisessä koneessa kohdallaa, koska vie vähän tilaa pystymallina ja hyvää myös muistipaikat hitsaus arvoille. Huonoa tuossa ainoastaan se ettei ole nestejäähdytystä hitsauspolttimessa eli kovinkaan pitkiä yhtäjaksoisia saumoja tuolla ei hitsari tee kuumakaarella. Muistaakseni kyseiseen kemppiin sai hitsauspolttimen päähän lisävarusteena jonkinlaisen lämmitys vastuksen esim. autopelti töihin peltien oikomiseen.

Pahoittelen! en saanut kuvaa liitettyä suoraan vaan kääntyi kallelleen vaikka kaikki tiedossa olevat taidot lähes käytin...
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	3870324567.jpg‎
Views:	324
Size:	170,0 Kt
ID:	97456  
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.10.2020, 12:48
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

Kylpyamme


Kauhakeskusteluun liittyen jostain lehdestä poimittu kuva. Eli ei hätää jos hitsaukset ei onnistu. Kauhalle kyllä löytyy käyttöä.

Ukrainalainen kylpyamme.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Kylpyamme_snadi.jpg‎
Views:	424
Size:	290,0 Kt
ID:	97468  
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.12.2020, 10:27
_Metal_:n Avatar
_Metal_ _Metal_ ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Hausjärvi, Finland.
Viestit: 1.066
Perusasetus

Orbitrooli vaihdettu alkuperäinen oli numeroltaan 150n1240 OSPC200 ja nyt kiinni meni puolalainen kopio. Ebay.de kautta löytyi n.150€ tarkkamalli tälle uudelle 150N2154 OSPC200.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.12.2020, 01:41
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

James Orbitrooli


Kiitoksia osanumerosta.
Oliko bolt on asennus vai joutuiko jotain sepittämään?
Satuitko ottamaan yhtään kuvaa remontista?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kokemuksia kaivataan Suzuki grand vitarasta. GrapL Chit-Chat 2 28.04.2017 08:32
Aga tig neuvoja kaivataan. Pecos Tekniikka & Jutustelu 6 27.03.2007 18:28
Kokemuksia Super Swamper LTB:stä kaivataan okkiM Tekniikka & Jutustelu 16 07.08.2006 19:08
Vinkkejä / kokemuksia kaivataan ttimonen Tekniikka & Jutustelu 71 11.09.2005 10:15
Kokemuksia offimiehiltä kaivataan : PMR puhelimet! Hujane Tekniikka & Jutustelu 15 03.11.2004 20:03


Sivu luotu: 20:55 (GMT +2).