Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.10.2020, 16:00
Rouveri Rouveri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.03.08
Sijainti: Finland.
Viestit: 438
Perusasetus

Hmm


Vai pitäisikö kerralla vaan lykätä 4" jouset mitähän kaikkea muutosta se vaatii. Onko kellään omakohtaista tietoa

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.10.2020, 16:49
könpiä könpiä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.06.19
Sijainti: pori
Viestit: 158
Perusasetus

Enpä ostanut mag1 kun löysin periin nurkista teboilin 80w-90 hypoid LS gl5 öljyy. Luulis kelpaavan jeeppii ko isompiiki työkoneisii suositellaa tuota. Lisäainetta ostin kumminki ourkin mitä saa lorauttaa sekaa varmuude varalta.
Aloin irrottaa kardaanin pultteja (kireeltä tuntuu! Mutta ei toistaseks katlennu ole) niin tuli mielee että onko näis jeepin pulttikooissa jotain logiikkaa, onko kaikki tuumasia vai onko täälä millisiäkin sekasin? Laadukas tuuma avain ja hylsysarja tarvinnee ensimmäisenä investoida..
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.10.2020, 20:32
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouveri Näytä viesti
Vai pitäisikö kerralla vaan lykätä 4" jouset mitähän kaikkea muutosta se vaatii. Onko kellään omakohtaista tietoa
Molemmat panhardit uusiksi ja etupanhardille lisäksi toisentyyppinen korinpään kiinnike, kaikki tukivarret uusiksi (ainakin ala- tai ylätukivarret säädettävää mallia), jarruletkut uusiksi, vakiot ohjausosat ei tahdo enää toimia tuolla korotuksella, sun muuta..
Ja ylipäätään 4" korotuksella lyhyillä tukivarsilla tukivarsien kulma on aivan hanurista, joten alustakaan ei toimi ihan siten kuin pitäisi.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja könpiä Näytä viesti
Aloin irrottaa kardaanin pultteja (kireeltä tuntuu! Mutta ei toistaseks katlennu ole) niin tuli mielee että onko näis jeepin pulttikooissa jotain logiikkaa, onko kaikki tuumasia vai onko täälä millisiäkin sekasin? Laadukas tuuma avain ja hylsysarja tarvinnee ensimmäisenä investoida..
Pääasiassa voimalinja (moottori, laatikko, akselit) + ohjaus on kokonaan tuumaisia, alusta (tukivarret, panhadit yms.) sekä korin pultit on millisiä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.10.2020, 21:47
könpiä könpiä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.06.19
Sijainti: pori
Viestit: 158
Perusasetus

Joo siltä näyttikin, kardaanin pultit oli ainoat joissa piti tuumakokoja käyttää, muut nippelit menikin millisillä. Mitä ammattilaiset sanoo, kun tuo vaihtoakseli vielä mulla on lattialla irtonaisena, kannattaako siihen hitsata vahvike latta syrjälleen sen akselin päälle? Tämänhetkinen paikallaan oleva akseli on vahvistettu sillälailla, en nyt kuvaa huomannut napata mutta helppo se vaihtoakselikin olisi vahvistaa vielä kun irtonainen on.
Onko jotain erikoista tuossa välityssarjojen vaihossa? Oon antanu itteni ymmärtänää että se sujuu huomena nopsaan kun saa ruuvvata molemmat akselit pöydällä. Niin ja myös arbin lukkokin pitää siirtää uuteen akseliin

Viimeksi muokannut könpiä : 10.10.2020 21:55
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.10.2020, 19:52
könpiä könpiä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.06.19
Sijainti: pori
Viestit: 158
Perusasetus

Jatkokysymyksenä tohon trunssin hitsaamiseen, onko porukka hitsannu vahvikkeita toho c-kehän vsrsiin? Näemmä jenkkilässä tykätää d30 vahvistaa niitäki trunssin hitsauksen lisäksi, ja tuo c-kaari tästäkin oli antautunu..
Olen kyllä itte vähä luopunu kummankaan hitsaamisesta, uskos menevän vakioakselillaki ko aika köykästä normi ajoo mulla
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.10.2020, 21:30
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

En tiedä mitä tarkoitat vahvikelatalla, mutta trussi (ei trunssi) on enemmänkin U- palkki.. Ei mitenkään välttämätön normikäytössä, toki vahvistaa jos tekee sen oikein. Ideana on estää akseliputkia taipumasta ja banjon elämistä rasituksessa.

D30:n C:t on periaatteessa heikot, ne saa taipumaan esim. jos yrittää vaihtaa pallonivelet lekalla sen sijaan että prässäisi ne oikealla tavalla irti korva kerrallaan. Samoin isommilla pompuilla ne kyllä saa taipumaan. Se että laittaako C:lle vahvikkeet vai ei on ihan oma asia. Itsellä ei ole, en ole niitä myöskään saanut vääntymään.
Minulla tulee HP D44- pohjaiseen etuakseliin hitusen orkkista järeämmät C:t:

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.10.2020, 09:41
könpiä könpiä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.06.19
Sijainti: pori
Viestit: 158
Perusasetus

Joo trussia tarkoitin ja typo tuli. Tuossa nykysessä akselissa oli trussi tehty latalla mutta googlettelemalla tulikin hyviä trussin kuvia. Jätän nyt trussaukset ja c-vahvikkeet tekemättä. Tehdään sitte jos vääntyilee tai laitetaan heti se D44, eikös se ole ihan yhteensopiva tuon D30 tukivarsiin.
Onko tuo vääntynyt c-kaari ihan roskis kamaa vai saako sen väännettyä takaisin linjaansa? Tai siis saahan sen väännettyä sitä en epäile mutta tarkoitan että onko se niin tarkka paikka ettei oikaisemalla saa hyvää enää
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.10.2020, 11:13
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja könpiä Näytä viesti
Tehdään sitte jos vääntyilee tai laitetaan heti se D44, eikös se ole ihan yhteensopiva tuon D30 tukivarsiin.
Turha sitä sitten on enää tehdä kun on akseliputki vääntynyt. Tietysti jos välttämättä haluaa alkaa oikomaan niin siitä vaan, mutta eipä nuo korvaavat akselit kauheita maksa.
D44:ää on ollut etuakselina useammassa kymmenessä eri automallissa vuosikymmenien ajan, ainoa suoraan yhteensopiva on TJ- mallin Wrangler Rubiconin LP D44 missä ulkopäät on samat kuin XJ/ZJ/TJ D30:ssa (ja siinäkin on eri välitys kuin ZJ:ssä orkkiksena). Kaikki muut D44:t on leikkaa- ja liimaa- tyyppisiä ratkaisuja.

Lainaus:
Onko tuo vääntynyt c-kaari ihan roskis kamaa vai saako sen väännettyä takaisin linjaansa? Tai siis saahan sen väännettyä sitä en epäile mutta tarkoitan että onko se niin tarkka paikka ettei oikaisemalla saa hyvää enää
C:t on valuterästä joten ehkä niitä voi jotenkin saada oiottua, mutta en minä ainakaan alkaisi sellaista turaamaan. Tässäkin maassa D30- akseleita saa parilla satkulla niin aika turhaa alkaa suhraamaan.

Ei nuo nyt kuitenkaan ihan tinasta ole tehty, eli normikäytössä kestää yleensä kohtalaisen hyvin. Ei kannata kauheasti hyppiä tuon akselin kanssa, välttää raskainta kaasujalkaa paikoissa missä akselille tulee reilumpaa rasitusta. Jos on kytkettävä lukko, tiheämmät välitykset, ~33"-> renkaat ja koneessa ruutia niin voi toki tulla tuhoa ihan väännölläkin. Ei kande laittaa cromovetareita vaan pitää orkkikset, niin jää se helpoin ja halvin paikka sulakkeeksi.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 Jeeep O/M/V Ajoneuvot 6 02.02.2012 21:06
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 O/M/V Ajoneuvot 0 08.03.2008 13:40
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
M: Jeep Grand Cherokee O/M/V Muut 1 01.11.2005 19:27


Sivu luotu: 13:41 (GMT +2).