![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Sähköpyörän 48 voltin akulle keksin käytön, että sillä voi ladata lyijyakkuja yhdistämällä aurinkopaneelisäätimeen. Pumppasin tällä tekniikalla järvivettä ja 1000 watin suuruusluokan uppopumpu otti järvestä vettä. Kotarin sähköendurossa akku sitä kokoluokkaa, että sitä pystyy käsin vielä liikuttelemaan: https://youtu.be/9nzb0LDLOoo Autoissa akilleenkantapää on, että akut on toistaiseksi hiukan alamittaisia. Norjassa on sähköautot suositumpia kuin täällä. Esim. Audi E-Tron on ollut suosittu. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/n...9-6a1edf2e1d27
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Palataan vuoteen 1918. Silloin saksalainen Max Geitel kirjoitti:
Sähkövoimavaunu ei ole tähän mennessä kyennyt voittamaan niitä vaikeuksia, joita sille aiheuttavat raskaat akkumulaattorit, jotka toistaiseksi ovat välttämättömiä sähköenergian mukaan ottamiseksi. Sähköpatterit ovat riittäviä ainoastaan n 150 km pituiseen matkaan. Sen jälkeen ne täytyy joko ladata uudelleen, mikä toimitus vaatii noin kolmisen tuntia, tai vaihtaa toisiin, mikä taas on mahdollista ainoastaan kaupunkiliikenteessä. Tarkoitus käyttää sähkömoottorin hyviä puolia voimakoneissa, silti tarvitsematta kärsiä raskaiden patterien tuottamista haitoista, on johtanut ns yhdistetyn järjestelmän mukaisten koneitten rakentamiseen. Sellaisissa voimakoneissa on voimakas bentsiinimoottori, joka ei kuitenkaan vaikuta välittömästi vaunun pyöriin, vaan on yhdistetty pieneen dynamoon. Tämä muuttaa bentsiinimoottorin mekaanisen työn sähkövirraksi, joka johdetaan sähkömoottoreihin, mitkä vuorostaan vaikuttavat vaunun pyöriin. Sähkövirtaa on myöskin käytetty automobiiliomnibussien käyttövoimana, kuljettamalla sitä moottoriin ilmajohdon avulla. Tuo teksti kun käännetään nykykielelle, niin se voidaan sellaisenaan esittää yli 100 vuotta kirjoittamisen jälkeen. Tekstissä jäljempänä myös selitetään, miten (ensimmäisen) maailmansodan kestäessä moottoriajoneuvot ja räjähdysmoottorit kehittyivät ja mitkä "erittäin merkitsevät uudistukset" aiheuttivat sähkökulkineiden syrjäytymisen. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Aurinkosähkö tietäjiä? | SptV | Chit-Chat | 45 | 28.08.2018 14:22 |
kellojen siirron ihanuus | 0ltzi | Chit-Chat | 46 | 07.07.2018 12:51 |
Ulkona huoltamisen ihanuus | GeneralJ | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 07.12.2015 00:11 |
Forum-keskustelun ihanuus | petris | This And That | 1 | 11.03.2003 15:27 |