Suosittelen käymään katsomaan eri lajeja - vähintään youtubesta - ennen kuin päättä millaisen auton ostaa. Itse lasken alalajeiksi ainakin seuraavat:
- Trial
Kannattaa selvittää eri luokat ja hankkia auto joka sopii siihen. Harraste-luokkaan pääsee melkein millä vaan autolla, mutta suositan jotain "oikeista" kilpaluokista. Säännöt on aika pikkutarkat, joka tarkoittaa että yksikin jo tehty muutos estää kilpailun halutussa luokassa. Ei siis kannata ostaa jotain summittaista auto ja ajatella että sillä voi ajaa tietyssä luokassa. Kisat yleensä päivän pituisia ja ajot suoritetaan pääasiassa kalliomaastossa.
- Suunnistus
Luokkia vähemmän ja säännöt vapaammat. Hyvät vinssit ja auton toimiminen syvässä vedessä ja mudassa on tarpeen. Pääsääntöisesti auton tulee olla katsastettu. Kisoja löytyy myös Balttiasta ja Venäjältä.
- Officrossi
Vähän luokkia, vapaat säännöt. Osa kisoista keskittyy pelkkään ajamiseen, toisissa myös on vinssaamista. Kisoja löytyy myös Virosta.
- Mutakisat (Suomessa ei kisoja edelliseen 20 vuoteen?)
- Formula off-road (Suomessa ei kisoja edelliseen 10 vuoteen?)
- Monster truckit (Suomessa ei kai koskaan ollut kisoja?)
- Safarointi
Yleensä suljetulla alueella tapahtuvaa omaksi iloksi ajelua. Yleisä sääntöjä ei ole, joten maanomistaja/kerho määrittää rajoitukset.
- Pitkän matkan safarointi
Esim. Venäjän safarointi kilvissä olevilla autoilla. Osa retkueista suosii pitkän viikonlopun reissuja syviin mutiin (PäHäMa) ja toiset taas pidempiä reissuja jossa ajetaan pääasiassa teitä pitkin.
Kompromissiautot eivät ole hyviä missään lajissa, eli jos tavoiteena on ajaa voitosta, niin auton pitää olla rakennettu siihen lajiin ja luokkaan. Itse harrastan kompromissilla ja se on ihan ok vaihtoehto joka lajiin jos voittaminen ei ole ainoa tavoite.