Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.08.2020, 22:16
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Tankin kurlaus


Tänään tyhjensin tankin hitsausta varten. Ensimmäiset ja viimeiset tavarat laskin tarkoituksella läpinäkyviin kannuihin. Kyllä tossa väri muuttu aika tummaksi loppua kohden.

Vasemman puoleisesta tankistakin sai jotain roskaa pois kun irroitti huohotinlinjan ja laski siitä paineilmaa vasempaan palkkiin. Kuvassa keskellä näkyvä paksu hydrauliletku on tankit yhdistävä linja. Vasemmassa tankissa (palkissa) ei ole muita yhteitä kuin huohotin ja tuo yhdysletku. Yhdysletkin nipat näytti senverta ruosteisilta, että en ruvennu vääntämään auki vaikka tänään ostinkin 46 ja 50mm avaimet tota varten. Tolla ilmapistoolilla 10bar paineella saa kyllä aika hyvän virtauksen. Täyttöputkesta tuulee ulos oikein kunnolla.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	tankin_kurlausta.jpg‎
Views:	278
Size:	405,9 Kt
ID:	96772  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.08.2020, 22:33
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Ohjaus- ja vaihteiston hydraulipumpun letku


Vaihdoin jo pitkään varoitelleen ja vähän vuotaneen ohjaus/vaihteiston hydraulipumpun paineletkun kun kone oli sopivasti purettuna. Tuossa vähän hämää vaihteiston työpaine 20 baaria. Ohjaus-systeemillä kuitenkin maksimit on 110 baaria. Kun kudokset oli jo paskana ja tihkui pumpun puoleisesta liitoksesta niin H-hetki vaihtaa.

Taas iski tuo "remontit persläven kautta" ilmiö. Onneksi on aika pienikokoiset kädet. Kaivelin jo eilen remonttikohteen paskan alta esiin. Asennuksessa letkun joutui kuitenkin pujottamaan sellaisten paikkojen läpi mitä ei saanut siivottua. Mietin miten päät kannattaisi suojata. Satuin kysymään hytikkaliikkeessä. Laittoivat letkun päihin tollaset kertakäyttäsuojat. Kestää pujotuksen ja aukeaa/lähtee pois kuten menneen maailman limupullon korkit. Saa repäistyä ahtaassakin paikassa. Hyvä keksintö.

Piirissä on enempi osia mitä kirjassa olevassa hydrauliikkakaaviossa. Tuo purkki mihin pumpulta lähtevä letku menee ei ole kaaviossa. Lienee paineakku. En muutakaan funktiota keksi. Filtterit on erikseen eri paikoissa..
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	ohjaus_vaihteisto_letku.jpg‎
Views:	257
Size:	273,4 Kt
ID:	96773   Click image for larger version

Name:	letku_vaihdettu_1.jpg‎
Views:	271
Size:	89,0 Kt
ID:	96774   Click image for larger version

Name:	letku_vaihdettu_2.jpg‎
Views:	237
Size:	68,6 Kt
ID:	96775   Click image for larger version

Name:	letku_vaihdettu_3.jpg‎
Views:	247
Size:	66,2 Kt
ID:	96776  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 24.08.2020 22:38
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.08.2020, 23:18
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Lämpömittarit


Tämä tarina lähti kehittymään lapissa kun mökkinaapuri kyseli millä saisi selville onko hänen C110:n vaihteiston lämpömittari ehjä. Heti selvisi, että anturille menevä johto on jostain poikki tai anturi paskana. Tämä jäi selvittämättä kun ei mihinkään päässyt käsiksi. Senverran sattui löytymään vastuksia ja poweri, että pystyin testaamaan itse mittarin. Mittarin anturi on NTC vastus minkä vastus putoa lämpötilan noustessa. Mittarin toiminta-alueella 40-120 astetta vaihtelu on noin 300 ohmista 20 ohmiin. Liitteenä netistä löytynyt huonolaatuinen kuva anturista mikä todennäköisesti tässä vehkeessä on. Piirsin mittarista vasteen käytössä olevia vastuksia hyödyntäen. Ei tieteellisen tarkka, mutta tällä selvisi, että itse mittari on terve.

Omassa koneessa tuo mittari ei ole koskaan neljästäkympistä noussut. Tein saman tutkimuksen omalle koneelle. Mittari on juuri sama VDO. Laitoin vertailun vuoksi mitareiden ominaiskäyrät samaan graaffiin. Mittausmenetelmä huomioiden ovat samanlaisia. Omassa koneessa anturikin näytti mittarin päästä tutkittuna ehjältä. Kylmänä 680 ohmia ja pienen ajelun jälkeen 430ohmin luokkaa. Anturin taulukosta tulkiten 20...30 asteen välillä mentiin.

Tänään paneuduin asiaan lisää kun koneesta on kylki auki ja paikkoja vähän putsattu. Lämpöanturi löytyi vaihteiston pumpun imuputkesta.

Ei vaan ollut mittarin anturi, vaan lämpökytkin mikä sytyttää hälytysvalon. Hälytysvalo on lämppärin merkkivalon (vihreä flektin kuva) alapuolella oleva punainen lamppu.

Mittari onkin hydrauliöljyn lämpötila. Anturi tankissa ja toimii hyvin/oikein.

Kaiken tämän olisi saanut selville kun olisi lukenut ohjekirjaa oikein tarkasti.

Moottorin lämpömittari on tuossa monitoimikellossa ja tuntuu toimivan ok.

Liitteenä vielä mittareista piirretyt Excel käppyrät zipattuna foorumi kun ei hyväksynyt xls formaattia.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	C110.jpg‎
Views:	245
Size:	167,6 Kt
ID:	96777   Click image for larger version

Name:	C110_lampomittari.jpg‎
Views:	227
Size:	101,6 Kt
ID:	96778   Click image for larger version

Name:	C110_lampomittarin_testaus_lapissa.jpg‎
Views:	216
Size:	115,0 Kt
ID:	96779   Click image for larger version

Name:	James_vaihteiston_lampomittari.jpg‎
Views:	224
Size:	158,4 Kt
ID:	96780   Click image for larger version

Name:	James_lampomittarin_testaus_sipoossa.jpg‎
Views:	244
Size:	189,1 Kt
ID:	96781  

Click image for larger version

Name:	vdo-coolant-temperature-sender-120c-m16.jpg‎
Views:	214
Size:	36,6 Kt
ID:	96782   Click image for larger version

Name:	vaihteiston_lampoanturi.jpg‎
Views:	202
Size:	115,0 Kt
ID:	96784   Click image for larger version

Name:	lampomittari_ja_valo.jpg‎
Views:	216
Size:	171,0 Kt
ID:	96785  
Attached Files
File Type: pdf VDO_cal_2.pdf‎ (5,5 Kt, 120 lukua)
File Type: zip VDO_cal_2.zip‎ (3,3 Kt, 126 lukua)

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 24.08.2020 23:26
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.08.2020, 20:54
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Terapiahomma mysteerijohto


Purkaessa löyty tollanen irtonainen johdonpää. Heti pati vihjettä. Sytyttää muuntimen varoitusvalon (punainen neliö flektisymbolin alla) ja johdosta löyty #88. Sähkökaavion perusteella imusuodattimen tukkeutumisesta ilmoittava painekytkin.

Eikun hakemaan ja löytyhän se sieltä paskan alta kun aikansa putsaili. Nyt toimii tämäkin yksityiskohta.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	mysteerijohto.jpg‎
Views:	234
Size:	211,5 Kt
ID:	96797   Click image for larger version

Name:	mysteerijohto_88.jpg‎
Views:	240
Size:	99,4 Kt
ID:	96798   Click image for larger version

Name:	mysteerijohdon_merkkivalo.jpg‎
Views:	259
Size:	143,0 Kt
ID:	96799   Click image for larger version

Name:	painekytkin_loyty.jpg‎
Views:	252
Size:	79,1 Kt
ID:	96800   Click image for larger version

Name:	korjattu.jpg‎
Views:	241
Size:	70,3 Kt
ID:	96801  

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.08.2020, 23:18
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Hitsaus


Nykyisen uusavuttomuuden aikakauden tyylin mukaisesti hommasin ammattiauttajan paikalle. Omaan hitsaustaitoon luotan tietysti kuin pukki sarviinsa. Mulla ei vaan ole niitä sarvia.

Suojaus tehtiin siten, että sauman viereen porattiin palkkiin (tankkiin) reikä mistä syötettiin hiilidioksiidia tankkiin. Operaation jälkeen M8 kierteet reikään ja tulppa päälle.

Murtuman päälle tuli vielä vahvikelappu 6mm tavarasta. Eikun kaivelenmaan.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	tyomaa.jpg‎
Views:	404
Size:	325,5 Kt
ID:	96804   Click image for larger version

Name:	ammattiauttaja.jpg‎
Views:	364
Size:	214,5 Kt
ID:	96805   Click image for larger version

Name:	haava_auki.jpg‎
Views:	373
Size:	155,9 Kt
ID:	96806   Click image for larger version

Name:	kemppi_laastaria.jpg‎
Views:	362
Size:	164,1 Kt
ID:	96807   Click image for larger version

Name:	vahvikelapun_taiteilua.jpg‎
Views:	370
Size:	176,4 Kt
ID:	96808  

Click image for larger version

Name:	parempi_kuin_uusi.jpg‎
Views:	368
Size:	121,5 Kt
ID:	96809   Click image for larger version

Name:	maalit_paalle_ja_ajoon.jpg‎
Views:	342
Size:	153,9 Kt
ID:	96810  
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.08.2020, 05:15
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Tämä on kyllä kertakaikkiaan mahtavaa tarinaa itselle vieraasta alueesta 👍
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.08.2020, 06:22
Lerssinen:n Avatar
Lerssinen Lerssinen ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.11
Sijainti: Oulainen
Viestit: 1.910
Perusasetus

oo, kuumakaarella hitsaus
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.08.2020, 15:52
James1987 James1987 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.10.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 47
Perusasetus

Espoon jamesi on saanut uttaa ilmettä reilusti. Hyvältä näyttää! Sellaisen vinkin sain puomistojen, runkojen yms. korjaukseen. Metallin jännitys ratkeaman halkeaman päihin tulisi tehdä reijät ettei halkeamana lähde juoksemaan korjauksen jälkeen. Hitsi tulisi tehdä jouhevaksi ( tarvittaessa hiomalla ) ettei jää hitsissä terävää liittymää perusaineeseen, josta voi ilmetä uusi ratkeama. Hitsaustyön neuvojan koulutuksessa kävimme korjaushitsausta läpi. Tässä kuvat valmet 865 polttoaine tankin korjauksesta jonka allekirjoittanut itse korjasi. Polttoaine säiliön huuhtelin vedellä ( jamesiin jättäisin tekemättä vesipesun ) ja hitsauksen aikana mieto jatkuva puhallus paineilmaa säiliöön sekä reilu huuhtelu paineilmalla ennen hitsausta. Oma hitsaus prosessi oli 111 eli puikkohitsaus joten suojakaasua ei tarvinnut hitsauksen vuoksi järjestää polttoaine säiliön sisäpuolelle.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20190512_144001.jpg‎
Views:	303
Size:	240,4 Kt
ID:	96817   Click image for larger version

Name:	IMG_20190512_143951.jpg‎
Views:	303
Size:	139,4 Kt
ID:	96818   Click image for larger version

Name:	IMG_20190512_151857.jpg‎
Views:	277
Size:	70,8 Kt
ID:	96819   Click image for larger version

Name:	IMG_20190512_171639.jpg‎
Views:	263
Size:	137,1 Kt
ID:	96820   Click image for larger version

Name:	IMG_20190512_174236.jpg‎
Views:	266
Size:	152,6 Kt
ID:	96821  


Viimeksi muokannut James1987 : 27.08.2020 15:56
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.08.2020, 15:35
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

sattuu päähän


Tänään ajattelin korjata aiemmin kerrotun/kysytyn etukauhan oikean sylinterin kaulan mikä on millin pari irti männänvarresta.

Paljastuikin taas yksi Turak Pro viritys. Vetäisty vaan hitsillä vähän kiinni männänvarteen.

Eikä tässä vielä kaikki. Vasemmalta puolelta paljastui samanlainen viritys.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	etukauhan_sylinteri.jpg‎
Views:	297
Size:	114,1 Kt
ID:	96838   Click image for larger version

Name:	Turak_Pro.jpg‎
Views:	297
Size:	157,9 Kt
ID:	96839   Click image for larger version

Name:	Turak_Pro_vasen.jpg‎
Views:	294
Size:	99,7 Kt
ID:	96840  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kokemuksia kaivataan Suzuki grand vitarasta. GrapL Chit-Chat 2 28.04.2017 08:32
Aga tig neuvoja kaivataan. Pecos Tekniikka & Jutustelu 6 27.03.2007 18:28
Kokemuksia Super Swamper LTB:stä kaivataan okkiM Tekniikka & Jutustelu 16 07.08.2006 19:08
Vinkkejä / kokemuksia kaivataan ttimonen Tekniikka & Jutustelu 71 11.09.2005 10:15
Kokemuksia offimiehiltä kaivataan : PMR puhelimet! Hujane Tekniikka & Jutustelu 15 03.11.2004 20:03


Sivu luotu: 11:53 (GMT +2).