![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Tankin kurlausTänään tyhjensin tankin hitsausta varten. Ensimmäiset ja viimeiset tavarat laskin tarkoituksella läpinäkyviin kannuihin. Kyllä tossa väri muuttu aika tummaksi loppua kohden. Vasemman puoleisesta tankistakin sai jotain roskaa pois kun irroitti huohotinlinjan ja laski siitä paineilmaa vasempaan palkkiin. Kuvassa keskellä näkyvä paksu hydrauliletku on tankit yhdistävä linja. Vasemmassa tankissa (palkissa) ei ole muita yhteitä kuin huohotin ja tuo yhdysletku. Yhdysletkin nipat näytti senverta ruosteisilta, että en ruvennu vääntämään auki vaikka tänään ostinkin 46 ja 50mm avaimet tota varten. Tolla ilmapistoolilla 10bar paineella saa kyllä aika hyvän virtauksen. Täyttöputkesta tuulee ulos oikein kunnolla.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Ohjaus- ja vaihteiston hydraulipumpun letku
Vaihdoin jo pitkään varoitelleen ja vähän vuotaneen ohjaus/vaihteiston hydraulipumpun paineletkun kun kone oli sopivasti purettuna. Tuossa vähän hämää vaihteiston työpaine 20 baaria. Ohjaus-systeemillä kuitenkin maksimit on 110 baaria. Kun kudokset oli jo paskana ja tihkui pumpun puoleisesta liitoksesta niin H-hetki vaihtaa.
Taas iski tuo "remontit persläven kautta" ilmiö. Onneksi on aika pienikokoiset kädet. Kaivelin jo eilen remonttikohteen paskan alta esiin. Asennuksessa letkun joutui kuitenkin pujottamaan sellaisten paikkojen läpi mitä ei saanut siivottua. Mietin miten päät kannattaisi suojata. Satuin kysymään hytikkaliikkeessä. Laittoivat letkun päihin tollaset kertakäyttäsuojat. Kestää pujotuksen ja aukeaa/lähtee pois kuten menneen maailman limupullon korkit. Saa repäistyä ahtaassakin paikassa. Hyvä keksintö. Piirissä on enempi osia mitä kirjassa olevassa hydrauliikkakaaviossa. Tuo purkki mihin pumpulta lähtevä letku menee ei ole kaaviossa. Lienee paineakku. En muutakaan funktiota keksi. Filtterit on erikseen eri paikoissa.. Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 24.08.2020 22:38 |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lämpömittarit
Tämä tarina lähti kehittymään lapissa kun mökkinaapuri kyseli millä saisi selville onko hänen C110:n vaihteiston lämpömittari ehjä. Heti selvisi, että anturille menevä johto on jostain poikki tai anturi paskana. Tämä jäi selvittämättä kun ei mihinkään päässyt käsiksi. Senverran sattui löytymään vastuksia ja poweri, että pystyin testaamaan itse mittarin. Mittarin anturi on NTC vastus minkä vastus putoa lämpötilan noustessa. Mittarin toiminta-alueella 40-120 astetta vaihtelu on noin 300 ohmista 20 ohmiin. Liitteenä netistä löytynyt huonolaatuinen kuva anturista mikä todennäköisesti tässä vehkeessä on. Piirsin mittarista vasteen käytössä olevia vastuksia hyödyntäen. Ei tieteellisen tarkka, mutta tällä selvisi, että itse mittari on terve.
Omassa koneessa tuo mittari ei ole koskaan neljästäkympistä noussut. Tein saman tutkimuksen omalle koneelle. Mittari on juuri sama VDO. Laitoin vertailun vuoksi mitareiden ominaiskäyrät samaan graaffiin. Mittausmenetelmä huomioiden ovat samanlaisia. Omassa koneessa anturikin näytti mittarin päästä tutkittuna ehjältä. Kylmänä 680 ohmia ja pienen ajelun jälkeen 430ohmin luokkaa. Anturin taulukosta tulkiten 20...30 asteen välillä mentiin. Tänään paneuduin asiaan lisää kun koneesta on kylki auki ja paikkoja vähän putsattu. Lämpöanturi löytyi vaihteiston pumpun imuputkesta. Ei vaan ollut mittarin anturi, vaan lämpökytkin mikä sytyttää hälytysvalon. Hälytysvalo on lämppärin merkkivalon (vihreä flektin kuva) alapuolella oleva punainen lamppu. Mittari onkin hydrauliöljyn lämpötila. Anturi tankissa ja toimii hyvin/oikein. Kaiken tämän olisi saanut selville kun olisi lukenut ohjekirjaa oikein tarkasti. ![]() Moottorin lämpömittari on tuossa monitoimikellossa ja tuntuu toimivan ok. Liitteenä vielä mittareista piirretyt Excel käppyrät zipattuna foorumi kun ei hyväksynyt xls formaattia. Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 24.08.2020 23:26 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Terapiahomma mysteerijohto
Purkaessa löyty tollanen irtonainen johdonpää. Heti pati vihjettä. Sytyttää muuntimen varoitusvalon (punainen neliö flektisymbolin alla) ja johdosta löyty #88. Sähkökaavion perusteella imusuodattimen tukkeutumisesta ilmoittava painekytkin.
Eikun hakemaan ja löytyhän se sieltä paskan alta kun aikansa putsaili. Nyt toimii tämäkin yksityiskohta. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Hitsaus
Nykyisen uusavuttomuuden aikakauden tyylin mukaisesti hommasin ammattiauttajan paikalle. Omaan hitsaustaitoon luotan tietysti kuin pukki sarviinsa. Mulla ei vaan ole niitä sarvia.
![]() Suojaus tehtiin siten, että sauman viereen porattiin palkkiin (tankkiin) reikä mistä syötettiin hiilidioksiidia tankkiin. Operaation jälkeen M8 kierteet reikään ja tulppa päälle. Murtuman päälle tuli vielä vahvikelappu 6mm tavarasta. Eikun kaivelenmaan. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tämä on kyllä kertakaikkiaan mahtavaa tarinaa itselle vieraasta alueesta 👍
__________________
Tumpula Racing Team |
#7
|
||||
|
||||
![]()
oo, kuumakaarella hitsaus
![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Espoon jamesi on saanut uttaa ilmettä reilusti. Hyvältä näyttää! Sellaisen vinkin sain puomistojen, runkojen yms. korjaukseen. Metallin jännitys ratkeaman halkeaman päihin tulisi tehdä reijät ettei halkeamana lähde juoksemaan korjauksen jälkeen. Hitsi tulisi tehdä jouhevaksi ( tarvittaessa hiomalla ) ettei jää hitsissä terävää liittymää perusaineeseen, josta voi ilmetä uusi ratkeama. Hitsaustyön neuvojan koulutuksessa kävimme korjaushitsausta läpi. Tässä kuvat valmet 865 polttoaine tankin korjauksesta jonka allekirjoittanut itse korjasi. Polttoaine säiliön huuhtelin vedellä ( jamesiin jättäisin tekemättä vesipesun ) ja hitsauksen aikana mieto jatkuva puhallus paineilmaa säiliöön sekä reilu huuhtelu paineilmalla ennen hitsausta. Oma hitsaus prosessi oli 111 eli puikkohitsaus joten suojakaasua ei tarvinnut hitsauksen vuoksi järjestää polttoaine säiliön sisäpuolelle.
Viimeksi muokannut James1987 : 27.08.2020 15:56 |
#9
|
||||
|
||||
![]() sattuu päähän
Tänään ajattelin korjata aiemmin kerrotun/kysytyn etukauhan oikean sylinterin kaulan mikä on millin pari irti männänvarresta.
![]() Eikä tässä vielä kaikki. Vasemmalta puolelta paljastui samanlainen viritys. ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kokemuksia kaivataan Suzuki grand vitarasta. | GrapL | Chit-Chat | 2 | 28.04.2017 08:32 |
Aga tig neuvoja kaivataan. | Pecos | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 27.03.2007 18:28 |
Kokemuksia Super Swamper LTB:stä kaivataan | okkiM | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 07.08.2006 19:08 |
Vinkkejä / kokemuksia kaivataan | ttimonen | Tekniikka & Jutustelu | 71 | 11.09.2005 10:15 |
Kokemuksia offimiehiltä kaivataan : PMR puhelimet! | Hujane | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 03.11.2004 20:03 |