Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.07.2020, 16:46
tjl:n Avatar
tjl tjl ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: riihimäki, .
Viestit: 1.888
Perusasetus

Enemmän suutinkoko määrää ilman kulutusta kun puhallettava materiaali. Ja sitten suutinkokoon vaikuttaa myös se rakeen koko. Jos liika karkeeta niin tukkii suuttimen.
Ja vinkkinä että kun sen säkin puhkasee ja kaataa kelloon niin palaakaan ei saa mennä sitä säkin paperia mukana. Tukkii 100% varmuudella suuttimen isommassakin laitteistossa.

Pähkinää en ole kokeillut mutta soodaa ja hiekkaa,sitte myös teräsraetta.en kyllä ilman kulutuksessa muista eroa.
Mutta sen olen testannut moneen otteeseen että hieno hiekka autopelleissä poistaa ruosteen paremmin kuin karhea.

Ja nämä osittain makuasioita,jotkut puhaltaa koko autonkin pienellä kalustolla ja käyttää aikaa. Itse en vaan viitsi kun puhalluttaminen varsin edukasta.

Mutta kokeile ihmeessä kuin toimii.

__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti.

Viimeksi muokannut tjl : 13.07.2020 16:48
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.07.2020, 16:56
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.453
Perusasetus

Jeps, täytyy tsekata puhalluspänikästä minkä kokoinen suutin letkun päässä on ja vaihtaa sen tarvittaessa raekoon mukaan, ja ottaa sopivan pienirakeista jos on mahdollista valita.
Tosiaan kun kokemus puhaltamisesta on täysi nolla, niin tulee kysyttyä tyhmiä

Mulla on ollut vuosien saatossa kasapäin alumiiniosia lasikuulapuhalluksessa ja sillä tulee todella hyvää jälkeä ja on mukava maalata puhtaaseen tarttuvaan pintaan. Mutta kun pitää välillä pihistellä ja on ilmaiseksi saatuja laitteita olemassa, niin.. noh. Pitää mennä ostamaan säkillinen ja testata
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.07.2020, 21:07
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Tietopläjäys muillekin erilaisista puhallusmateriaaleista:

https://imtekniikka.fi/tuotteet/puhallusmateriaalit/


https://www.laspek.com/tuotteet.html?id=54216/744027
Pähkinärouhe "TARJOUSTUOTE Hinta 25 kg säkki 88,0€ + Rahti"

Sooda maksaa puolet tuosta ja hiekka n. 5€/säkki

Kovin on huikea hintaero eri materiaaleilla. Useimmiten on kuitenkin tarve puhdistaa maalattava kappale ruosteesta ja irtoavasta liasta.

Tuon hiekan ja pähkinärouheen välisen hintaeron kun saa puhallettua taivaan tuuliin muutamassa minuutissa,
niin kannattaa köyhän tarkkaan harkita, että mihinkä ne rahansa tuhlaa (kokonaisuutta ajatellen).
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.07.2020, 23:12
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Minkäs kokonen säkki se on sitte sitä pähkinää?
Kuutio? Vai kymppilitran ämpäri?
Vois kuvitella että aika paljo keveempää tavaraa ku hiekka.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.07.2020, 19:44
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.952
Perusasetus

Timolle vinkkinä, että Puuilosta saa kahella kympillä koko puhalluskahvasetin missä on eri kokosia suuttimia mukana (piikarbidia varmaankin). Sillä voi koittaa pienimmästä suuttimesta lähtien miten sujuu pähkinällä. Pähkinä ei kuluta varmastikaan suuttimia yhtä nopeesti kuin hiekka jolla tunnin jälkeen suutinkoko on kasvanut ainakin tuplaksi. Ite oon noita käyttänyt kun ovat halpoja ja hiekalla se stopparilevykin kuluu puhki aika nopeesti, mut pähkinällä voi olla sekin pitkäkestoinen.

Ite oon käyttänyt jotain 0,1-0,7mm saumaushiekkaa ja se menee siitä pienimmästä suuttimesta hyvin läpi. Paineita ja pähkinän syöttöä voi koittaa säätää silleen, että sitä pähkinää tulee vaan sen verran millä osat putsaantuu järkevästi eikä tuutin täydeltä. Muuten menee eurot hukkaan eikä osat puhdistu yhtään nopeemmin. Paineet säätää sen verran pieneks jos ei tarvii 6 baria että riittää putsaukseen, niin ei huuda kompura hoosiannnaa heti.

Se kupariputkijuttu kannattaa kuotenkin tehdä, niin ei mee vehkeet tukkoon. Samoin heti kun lopetat puhaltamisen edes minuutiksi, niin sulje se pähkinäventtiili pohjasta. Muuten lähtee puol kiloo seuraavalla kerralla suoraan letkusta matkaan...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.07.2020, 20:31
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.453
Lightbulb

Hyviä vinkkejä, kiitos!
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.07.2020, 14:16
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Hyviä vinkkejä, kiitos!
Itsellä oma tekemässä puhalluskellossa ollut 5 millinen pitkäventurisuutin. Sekin menee tukkoon aika helposti. Tavallinen hieno 0,2-1 millin puhallushiekka siihen ok.

Pöllyä tulee niin paljon, ettei sovellu tavallisille omakotialueille.

Puhalluskypärä vaatii yllättävän paljon ilmaa.

Halpismarketin imevällä pistoolilla voi onnistuneesti karhentaa pikkujuttuja.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.07.2020, 16:09
Kettu_:n Avatar
Kettu_ Kettu_ ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 11.07.10
Sijainti: Vantaa Off City
Viestit: 794
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Timolle vinkkinä, että Puuilosta saa kahella kympillä koko puhalluskahvasetin missä on eri kokosia suuttimia mukana (piikarbidia varmaankin). Sillä voi koittaa pienimmästä suuttimesta lähtien miten sujuu pähkinällä. Pähkinä ei kuluta varmastikaan suuttimia yhtä nopeesti kuin hiekka jolla tunnin jälkeen suutinkoko on kasvanut ainakin tuplaksi. Ite oon noita käyttänyt kun ovat halpoja ja hiekalla se stopparilevykin kuluu puhki aika nopeesti, mut pähkinällä voi olla sekin pitkäkestoinen.

Ite oon käyttänyt jotain 0,1-0,7mm saumaushiekkaa ja se menee siitä pienimmästä suuttimesta hyvin läpi. Paineita ja pähkinän syöttöä voi koittaa säätää silleen, että sitä pähkinää tulee vaan sen verran millä osat putsaantuu järkevästi eikä tuutin täydeltä. Muuten menee eurot hukkaan eikä osat puhdistu yhtään nopeemmin. Paineet säätää sen verran pieneks jos ei tarvii 6 baria että riittää putsaukseen, niin ei huuda kompura hoosiannnaa heti.

Se kupariputkijuttu kannattaa kuotenkin tehdä, niin ei mee vehkeet tukkoon. Samoin heti kun lopetat puhaltamisen edes minuutiksi, niin sulje se pähkinäventtiili pohjasta. Muuten lähtee puol kiloo seuraavalla kerralla suoraan letkusta matkaan...

Mua kiinnostas tää kupariputki juttu? Mihis se tulee ja miten? Mulla on tuommonen itse tehty pallo joka vetää aika herkästi tukkoseen, pohjassa vaan rosterinen pallohana joten modaanko siihen jotenki putken kiinni? Putken halkasialla ja pituudella väliä?
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.07.2020, 16:39
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.952
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kettu_ Näytä viesti
Mua kiinnostas tää kupariputki juttu? Mihis se tulee ja miten? Mulla on tuommonen itse tehty pallo joka vetää aika herkästi tukkoseen, pohjassa vaan rosterinen pallohana joten modaanko siihen jotenki putken kiinni? Putken halkasialla ja pituudella väliä?
Täällä oli joskus ohjeet siitä, en muista enää ihan tarkkaan, mutta se pohjahana otetaan irti ja siihen sitten sopiva kupariputki lvi-firmasta. Pituus jotain sellasta että on 5-10cm täyttökorkin alla. Siihen kupariputkeen porataan oisko 5-6mm reikiä silleen että ne reiät kiertää putken ympäri spiraalilla ylhäältä alas. Ei ole mennyt enää itellä tukkoon kun kerran ja sekin johtu siitä että vajaa hiekkasäkki jäi avonaisena sateeseen... Kupariputken kanssa voi täyttää säiliön ihan korkkiin asti... puhalluksen lopuks jätän aina ilmahanan kiinni, ettei ottais kosteutta hiekkaan sitä kautta jos varastoi kellon pitkäks aikaa.

Viimeksi muokannut Hessu888 : 17.07.2020 16:42
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.07.2020, 23:31
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.246
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tjl Näytä viesti
Enemmän suutinkoko määrää ilman kulutusta kun puhallettava materiaali. Ja sitten suutinkokoon vaikuttaa myös se rakeen koko. Jos liika karkeeta niin tukkii suuttimen.
Ja vinkkinä että kun sen säkin puhkasee ja kaataa kelloon niin palaakaan ei saa mennä sitä säkin paperia mukana. Tukkii 100% varmuudella suuttimen isommassakin laitteistossa.

Pähkinää en ole kokeillut mutta soodaa ja hiekkaa,sitte myös teräsraetta.en kyllä ilman kulutuksessa muista eroa.
Mutta sen olen testannut moneen otteeseen että hieno hiekka autopelleissä poistaa ruosteen paremmin kuin karhea.

Ja nämä osittain makuasioita,jotkut puhaltaa koko autonkin pienellä kalustolla ja käyttää aikaa. Itse en vaan viitsi kun puhalluttaminen varsin edukasta.

Mutta kokeile ihmeessä kuin toimii.
Eipä sillä puhallus matskulla niinkään oo merkitystä vaan tavaran määrä,mitä enemmän tavaraa tulee suuttimesta ulos,sitä vähemmän ilmaa tulee. Paljon puhallus jälkeen vaikuttaa raekoko ja siten matskun paino,ja rakeen muoto myös. Eli murska puree paremmin ku kuula. Pöntöstä säädetään matskun määrä sopivaksi,jos on putsattava paksua maalikerrosta otetaan karkea hiekka ja jos vain ohut ruoste,otetaan hieno hiekka,sitten ruuvista/lautasventtiilistä säädetään määrä sopivaksi. Jos hiekkaa tulee liikaa,hukkaprosentti kasvaa ja aikaa kuluu,suuresti vaikuttaa myös käytetty ilmanpaine. Periaatteeessa suuri paine irrottaa paremmin mutta esim. auton pellit ei kestä sinistymättä ja venymättä muodottomaksi joten paine lienee jotain 5-7 bar riippuen kalustosta ja puhallusmediasta. Ihan oikeissa puhallus suuttimissa on aina ilmoitettu nimellistuotto suuttimelle joten ei tarvi arvailla,kattoo vaan kompuran specseitä riittääkö,itellä on 6.3 mm single venturi ja tuottoa on jotain 3000L/7bar paineella ja jossain Biltema "pistepuhallin" värkissä on myös 6mm suutin ja 300L tuotto,joten ei koolla oo niin merkitystä. Halvin matsku on selkeesti luonnonhiekka,jotain 5€/säkki joten itse puhaltelen sillä,pikku pöntöllä (3mm venturi,700L/7bar) soodaa tai lasikuulaa,puhalluskaapissa teräsraetta. Pähkinärouhetta en oo koskaan koittanu,eikä oo ollu tarvettakaan.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.07.2020, 23:44
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.453
Perusasetus

On teillä ihme hiekkafetissit... Minä nyt edelleenkään en kaipaa yhtäkään neuvoa hiekkapuhalluksesta, koska sitä ei tähän hommaan käytetä, eikä sille hiekalle ole mitään tarvetta.
Ja kun ei tosiaankaan nyt olla puhaltamassa mitään ruosteen raiskaamaa peltirasiaa, vaan täysin ruosteettomia auton osia, joihin hiekkapuhallus ei ole järkevä tai edes mahdollinen vaihtoehto.

Tämä on vähän kun kysyisi vinkkejä ja kokemuksia 2020 vuosimallin Mersun korjaukseen, ja vastauksissa kerrotaan miten pyöreälamppuisen Ladan virranjakaja fiksataan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 14.07.2020, 00:30
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.082
Perusasetus

Sori kun vein jutut levälleen. Varmastikin hyvä toi pähkinärouhe tohon mihin suunnittelet. Ite vaan innostuin tuosta pesuriin tulevasta ja kun vähän aihetta (puhallus) liippas... Mut hellää se on tollanen hiekkakin, ei sillä karhee pinta tule kotilaitteilla.

Ota kuvia ennen/jälkeen sit ku testailet.

Tuolta löytyis joka lähtöön jotakin: https://imtekniikka.fi/tuotteet/puhallusmateriaalit/

Edit: Hessuhan tuon jo linkkaskin.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 14.07.2020 00:34
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 14.07.2020, 06:24
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.453
Perusasetus

Juu ei keskustelu ole kielletty, kunhan ei ihan liikaa harhaudu aiheesta Lähinnä vaan se että aika moni puhalluspajoillakin todennut että etenkään ohuempia alumiinivaluja ja/ tai muita suht herkkiä juttuja ei kannata/ saa puhaltaa hiekalla vaurioitumisriskin takia, voi aiheuttaa muodonmuutoksia sekä kuluttaa liialti pintaa pois.

Muistan joskus pitkälti toistakymmentä vuotta sitten kun vein täysjoustofillarin alumiinirungon puhallettavaksi. Punnitsin sen tarkalla vaa'alla ennen ja jälkeen - rungosta oli lähtenyt reilusti toistasataa grammaa painoa pois, onneksi oli järeä runko. Alkuperäinen pintakäsittely oli anodisointi, eli isohko osa kadonneesta massasta oli rungosta poistunutta alumiinia.


Käyn hakemassa viimeistään kesälomalla säkin rouhetta niin selviää millaista jälkeä tulee, ja onko rouhe kotipuhalluksen jälkeen uudelleenkäytettävissä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 14.07.2020, 07:01
Kettu_:n Avatar
Kettu_ Kettu_ ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 11.07.10
Sijainti: Vantaa Off City
Viestit: 794
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Juu ei keskustelu ole kielletty, kunhan ei ihan liikaa harhaudu aiheesta Lähinnä vaan se että aika moni puhalluspajoillakin todennut että etenkään ohuempia alumiinivaluja ja/ tai muita suht herkkiä juttuja ei kannata/ saa puhaltaa hiekalla vaurioitumisriskin takia, voi aiheuttaa muodonmuutoksia sekä kuluttaa liialti pintaa pois.

Muistan joskus pitkälti toistakymmentä vuotta sitten kun vein täysjoustofillarin alumiinirungon puhallettavaksi. Punnitsin sen tarkalla vaa'alla ennen ja jälkeen - rungosta oli lähtenyt reilusti toistasataa grammaa painoa pois, onneksi oli järeä runko. Alkuperäinen pintakäsittely oli anodisointi, eli isohko osa kadonneesta massasta oli rungosta poistunutta alumiinia.


Käyn hakemassa viimeistään kesälomalla säkin rouhetta niin selviää millaista jälkeä tulee, ja onko rouhe kotipuhalluksen jälkeen uudelleenkäytettävissä.

Mopon lohkoa alottelin puhaltamaan hiekalla niin kyllä siitä aika rajun näkönen tuli niin siirryin suoraan soodaan, olisikohan mahdollista ampua tuota pähkinää sooda balsteri tjsp kannulla? Itseä vähän rupee kyrpiinnyyttää vedellä hiekkapuhallus pallolla pieniä osia ja tuommonen kannu löytysi valmiina, sillä kannulla kokeilin myös vedellä+hiekalla niin aika hyvää tuli niinkin kuhan löyti oikean suhteen. Hiekallahan ei kuulu mun mielestä puhaltaa muuta kun paksuja metalleja kyllä se sen verta venyttää ja syö sitä metalliä + hiekkaa on joka kolo täynnä
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 14.07.2020, 07:44
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.541
Perusasetus

Alumiiniosiin puhaltelin tallilla maalauskelpoista pintaa lasikuulalla, tuli aika pirun hyvä enkä usko että mitenkään olis vaurioittanut tai kuluttanut pintoja. Siis semmosella pikku kaapilla. Ja jollain suht kevyellä hiekalla on puhalleltu kans, ei mitään ongelmaa muodonmuutosten kanssa yms.

Mä luulen että noi pelti venyy ja vaihtaa väriä jne kokemukset liittyy niihin saaketin tehokkaisiin ammattivehkeisiin eikä noihin autotallikamppeisiin.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 20.07.2020, 00:05
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Aika kaukana topiikista? Siis pehmeän alumiinin pinnasta pois kova kuori?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti

Muistan joskus pitkälti toistakymmentä vuotta sitten kun vein täysjoustofillarin alumiinirungon puhallettavaksi. Punnitsin sen tarkalla vaa'alla ennen ja jälkeen - rungosta oli lähtenyt reilusti toistasataa grammaa painoa pois, onneksi oli järeä runko. Alkuperäinen pintakäsittely oli anodisointi, eli isohko osa kadonneesta massasta oli rungosta poistunutta alumiinia.
Olenko käsittänyt väärin, siis että tuo anodisointi muodostaa pehmeän alumiinin pintaa kovan kuore?
Siis käytännössä tuo pinta hapetetaan; siis siihen pehmeän alumiinin päällimmäinen kerros muokataan sähköisesti/kemiallisesti alumiinioksidiksi?

Tuo alumiinioksidi on hyvin kovaa, sitä käytetään mm. teräksen hiomiseen.

Ja temppu, ja kuinka se tehdään?
Kuinka puhalletaan terästä leikkaava oksitoitunut kerros pehmän alumiinin päältä?

Hyvä kysymys....

Onnistuuhan se kerrostalon parvekkeella, taikka jossain "nyrkkipajassa" vaikka bilteman halvimmalla puhalluslaitteelle, ja kissan hiekalla.....

-> jos painoa oli hävinnyt reilu 100 grammaa, niin suurin osa oli tuota pehmeää alumiini?
Jos puhutaan prosenttiluvuista, niin Oliko tuon Anodisoinnin osuus poistetusta materiaalista yli- vai- alle 1 prosentti? (olihan siitä poistettu lakat, mainokset yms. kyllästeet)

Mutta Toivottu Tulos on kahden tekijän summa: tilaajan toiveet ja lopputulos.

Siis esim. hiekkapuhalluksessa on suuria eroja, vaikka käyttään "hiekkaa" siis ohut hiekka on esim. alle 0,4 mm ja kun puhalletaan pienellä paineella, niin jopa tyhjästä kaljatölkistä puhalletaan textit pois, ja tölkki pysyy muodossaan.

Ja toinen ääripää on tuo raskaiden rautarakenteiden ja betoni rakenteiden puhaltaminen: siellä hiekka on melkein soraa, ja painetta ei ole kovinkaan paljon enempää... Mutta kompressorin tehontarve on vähintään 1000 kertainen.


P.S tilasin tuon topiikin alkupään vesi-hiekkapuhalluslaitteen, vajaa 15e rahteineen.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 21.07.2020, 13:57
Kettu_:n Avatar
Kettu_ Kettu_ ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 11.07.10
Sijainti: Vantaa Off City
Viestit: 794
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Olenko käsittänyt väärin, siis että tuo anodisointi muodostaa pehmeän alumiinin pintaa kovan kuore?
Siis käytännössä tuo pinta hapetetaan; siis siihen pehmeän alumiinin päällimmäinen kerros muokataan sähköisesti/kemiallisesti alumiinioksidiksi?

Tuo alumiinioksidi on hyvin kovaa, sitä käytetään mm. teräksen hiomiseen.

Ja temppu, ja kuinka se tehdään?
Kuinka puhalletaan terästä leikkaava oksitoitunut kerros pehmän alumiinin päältä?

Hyvä kysymys....

Onnistuuhan se kerrostalon parvekkeella, taikka jossain "nyrkkipajassa" vaikka bilteman halvimmalla puhalluslaitteelle, ja kissan hiekalla.....

-> jos painoa oli hävinnyt reilu 100 grammaa, niin suurin osa oli tuota pehmeää alumiini?
Jos puhutaan prosenttiluvuista, niin Oliko tuon Anodisoinnin osuus poistetusta materiaalista yli- vai- alle 1 prosentti? (olihan siitä poistettu lakat, mainokset yms. kyllästeet)

Mutta Toivottu Tulos on kahden tekijän summa: tilaajan toiveet ja lopputulos.

Siis esim. hiekkapuhalluksessa on suuria eroja, vaikka käyttään "hiekkaa" siis ohut hiekka on esim. alle 0,4 mm ja kun puhalletaan pienellä paineella, niin jopa tyhjästä kaljatölkistä puhalletaan textit pois, ja tölkki pysyy muodossaan.

Ja toinen ääripää on tuo raskaiden rautarakenteiden ja betoni rakenteiden puhaltaminen: siellä hiekka on melkein soraa, ja painetta ei ole kovinkaan paljon enempää... Mutta kompressorin tehontarve on vähintään 1000 kertainen.


P.S tilasin tuon topiikin alkupään vesi-hiekkapuhalluslaitteen, vajaa 15e rahteineen.
Mistä tilasit? Tuolla hinnalla voisi lähteä jo kuraleikkejä kokeilemaan
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 21.07.2020, 17:30
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.453
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Olenko käsittänyt väärin, siis että tuo anodisointi muodostaa pehmeän alumiinin pintaa kovan kuore?
Siis käytännössä tuo pinta hapetetaan; siis siihen pehmeän alumiinin päällimmäinen kerros muokataan sähköisesti/kemiallisesti alumiinioksidiksi?

Tuo alumiinioksidi on hyvin kovaa, sitä käytetään mm. teräksen hiomiseen.

Ja temppu, ja kuinka se tehdään?
Kuinka puhalletaan terästä leikkaava oksitoitunut kerros pehmän alumiinin päältä?

Hyvä kysymys....
Lasikuulapuhalluksella tai muulla kohtuu hellävaraisella käsittelyllä se yleensä otetaan ainakin sellaisista kappaleista mistä ei saisi lähteä kovin paljon muuta matskua. On varmasti muitakin tapoja, mutta en ole alan ammattilainen..

Lainaus:
jos painoa oli hävinnyt reilu 100 grammaa, niin suurin osa oli tuota pehmeää alumiini?
Jos puhutaan prosenttiluvuista, niin Oliko tuon Anodisoinnin osuus poistetusta materiaalista yli- vai- alle 1 prosentti? (olihan siitä poistettu lakat, mainokset yms. kyllästeet)
Kuten totesin, rungon pintakäsittelynä oli anodisointi. Ei lakkaus, teippaus tsi mikään mukaan.
Runko painoi viitisen kiloa, tarkkaa painoa en enää muista.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
vesihiekka puhallus make1978 Tekniikka & Jutustelu 47 19.09.2022 17:21
Myyty putteellinen h puhallus pallo Jari O/M/V Muut 0 07.01.2014 16:44
patrollimen puhallus laite ei toimi SAMURAI SUSUKI Tekniikka & Jutustelu 2 22.10.2013 18:33
Sooda puhallus? Glutton Tekniikka & Jutustelu 29 06.04.2013 12:10
vesi hiekka puhallus !?!?! swat-pappa Tekniikka & Jutustelu 6 30.11.2005 01:00


Sivu luotu: 14:34 (GMT +2).