![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Nappasin tuon ekan kuvan netistä vain koska siinä nuo sensorit, tämä omaan autoon tuli:
Viimeksi muokannut jay75 : 04.07.2020 10:40 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Levyt edessä, rummut takana, Wilwoodin venttiili välissä
Koko tämä jarruhässäkkä alkoi kun katsuri sanoi että takajarrujen ero liian suuri, sen jälkeen on vaihdettu taakse kaikki 4 sylinteriä(koska oli jonkin verran vuotoa) ja uusittu palat ja jarruputket akselin haarasta saakka, tämän jälkeen hävisi takajarrut kokonaan...(ja niitä kyllä säädettiin ja pumpattiin, pari litraa litkua läpi, säätö, ajoa ylös, säätö, ajoa etc. kunnes ei enää muutu) Todettiin että vissiin myös sylkkä paskana vaikka etujarrut toimi(levyt), nyt sekin vaihdettu, toki selviää vasta Ma. kun taas kerran katsurilla... En tiedä millä mittaisin tuleeko taakse tarpeeksi painetta? Kun painan poljinta kädellä en saa vas. takapyörää liikkumaan vaikka ns. seison sen päällä koko painolla. Toi polkimen "rutina"(ihan kun ABS rutisisi) / seinä vastassa on se mitä ihmettelen kovasti...? Se tosin oli jo vanhallakin sylkällä/risoilla rumpujen sylkillä/paloilla. Eli jääkö sitten syylliseksi enää muuta kun boosteri? Tai Wilwoodin venttiili? Viimeksi muokannut jay75 : 04.07.2020 10:39 |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Voisiko niitä takajarruja testata niin että tulppaa etujarrut ja kokeilisi meneekö ne takajarrut sitten yksinään lukkoon? Nää oli vaan tälläisiä mun heittoja🙂 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Toki, on mahdollista että "väärä" pääsylkkä, tota tosin myydään useilla alan sivuilla "BJ40" järrupääsylkkänä, sehän tässä harrastuksessa tosin on usein vähän hankalaa että esim. vasta kolmannet tilaamani(eri paikoista) "BJ40" takarumpujarrukengät oli oikeat BJ40n kengät....
Luulen kyllä että takajarrut menisivät lukkoon jos etujarrut tulppaa, kun ei ole muutakaan paikkaa paineen mennä, mutta, käsittääkseni tämän etu/takajarrujen venttiilin olisi juuri tarkoitus ESTÄÄ tämä koska rumpujarrut tuppaa menemään lukkoon ennen levyjarruja... Tiedä sitten pitäisikö kokeilla tosiaan lyödä linjat oikeasti ristiin? Antaako etummainen enemmän juuri sen takia ettei takimmaiset rummut menisi lukkoon...? Viimeinen vaihtamatta oleva osa, Boosteri, käsittääkseni tämä luo vain moottorin avulla imun/tyhjiön jolla jarrun painaminen helpompaa, eli jarru toimii silti oman sitä, ja tuntuu toimivan, poljettaessa koneen käymättä raskaampi kun käynnissä. (edit. tällainenkin hypoteesi esitetty, kaikki takajarrujen teho katoaa vialliseen rungosta akselille tulevaan kumijarruletkuun, joka on ehjä.. Viimeksi muokannut jay75 : 04.07.2020 12:29 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ei ollenkaan mahdotonta, ainakin jos on vanha letku. Sisäkumi irtoaa kudoksista ja toimii takaiskuventtiilinä, ihan tuurista kiinni kumman suunnan virtauksen blokkaa.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ajattelin lähinnä sitä että onko siihen voitu joskus vaihtaa vaikka se etuakseli? Sylinteri olisi oikea mutta akseli väärä. Näissä on sekin jos joku on joskus vaihtanut osia erimallista ym. niin sitten menee hankalaksi.
Voihan ne kokeilla laittaa ristiin ja katsoa mitä sitten tapahtuu, jos vaan on "turvallinen" paikka kokeilla🙂 Varmaankin jonkun verran auttaa jos vaihtaa suosiolla kaikki mahdolliset letkut ym. niin voi nekin pois sulkea🤔 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Sylkkä on täysin uusi joten tuskin vaihdettu mitään
![]() Outoa koko tässä hiton hässäkässä on se että alunperin oli kyse vaan että takajarrujen ero oli liian suuri, muuten ok, se puoli mikä heikompi niin oli pari hyyyvin pientä vuotoa pölysuojuksen alla(enemmänkin kostea), vaihdettiin sitten samalla kaikki, sen jälkeen ei ollut jarruja ollenkaan.... Pääsylkkä "antoi periksi" puolitiessä, eli ensin jäykkä, sitten tyhjä sukellus ja taas jäykähkö, mutta painaessa tarpeeksi sen sai pohjaan saakka. Eli rikki? Vaihdettiin sitten sekin. NYT kaikki tuntuisi olevan ok, eli takapyörät ei pyörähdä ainakaan kun tosiaan painan koko painollani niitä samalla kun painan kädellä poljinta. Pohdintaa aiheuttaa tämä outo "pohja" kun kunnolla polkasee, he se että en saa takajarruja lukkoon..? Se että tulee "seinä vastaan" poljettaessa tuskin johtuu siitä että taka kumikaapeli antaa periksi...? Ja, se oli "ehjä" ainakin sillon vielä kun kyse oli vaan saman akselin jarrueron häikästä. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Taitaa olla vanhemman BJ:n jarrupääsylkkä jossa rummut edessä. Nyt jos on levyt niin pääsylkkäkin pitäisi olla eri. Takajarruille ei ole alunperin mitään paineensäädintä. Ota se nyt alkuun pois välistä ja kokeile sitten.
Ei niitä jarruja käsipelillä roikkumalla saa testattua, käytännössä voimaa tarvii liki 10x enemmän. Mulla olis yks ehjä rungosta akseliin jarruletku jos tarvetta. Voin tuoda ohiajellessa ens viikolla, ei maksa mitään. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 04.07.2020 14:03 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään BJ40-80 | Smurff71 | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 19.02.2013 12:03 |
Myydään bj40 -78 | pönttö | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 10.02.2009 14:57 |
Myydään BJ40 | mannismatti | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 09.01.2009 08:24 |
Myydään Bj40 | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 11.08.2008 20:57 |
BJ40 -80 | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 07.08.2005 12:05 |