Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.06.2020, 14:19
_samppa_ _samppa_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.04.12
Sijainti: ruuhimäki
Viestit: 395
Perusasetus

Jousipedit valmiit ja hitsattu kiinni.
Pääsi vihdoin akselia sovittamaan paikoilleen!
Ruuvit meni paikoilleen ilman isompaa väkivaltaa.
Takajarrukilvestä Mittasin etuakseliin ni ei hirveää heittoa ollut.
Sitte saakin alkaa panhardia värkkäämään.
Renkaatkin on nyt vanteilla. Pieneltä näyttää 35" 17" vanteella.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	20200615_214127.jpg‎
Views:	616
Size:	330,8 Kt
ID:	96193   Click image for larger version

Name:	20200616_230206.jpg‎
Views:	720
Size:	319,5 Kt
ID:	96194   Click image for larger version

Name:	20200617_201814.jpg‎
Views:	627
Size:	254,7 Kt
ID:	96195   Click image for larger version

Name:	20200617_204043.jpg‎
Views:	578
Size:	207,1 Kt
ID:	96196  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.06.2020, 00:58
_samppa_ _samppa_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.04.12
Sijainti: ruuhimäki
Viestit: 395
Perusasetus

Murrosjumppaa juhannuksen kunniaksi.
Kääntöpäät meni hienosti paikoilleen, ainut ettei ollut shimmejä ni joutui pellistä leikkaan lisää. Kauhea työmaa tehdä eri paksuisia, kun iso reikä ja neljä pientä tehtävä. Ei edes ollut 50mm rasiaporaa, ni joutui kuviosahalla tekeen.
Jarrusatulat liuottelin ja nuorrutin. Liukutapit puuttui toisesta satulasta. Ne tein. Banjo pultit oli jeepissä pienemmät. kun patrollin satulassa. Joutui poraamaan letkun liittimiin vajaan millin isomman reijän. Orkkis letkut riitti pituudelta, kun väänteli putket suoriksi ja teki uudet kiinnikkeet.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	20200621_014735.jpg‎
Views:	593
Size:	146,7 Kt
ID:	96206  
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.06.2020, 21:32
_samppa_ _samppa_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.04.12
Sijainti: ruuhimäki
Viestit: 395
Perusasetus

Sain auton ajokuntoon.
Napalukkoja ei vielä ole, ni nelivetoa ei pääse testaamaan, tai yhdet osittain puretut automaattiset on.
Aloin tutkimaan miten ne kasataan, mutta oli pariton määrä osia, ni otin sisuskalut pois ja laitoin vain kuoret pölysuojiksi.
Panhardin jätin toistaiseksi orkkiksen ja monta muuta pikku hommaa vielä tekemättä.
Välillä pitää kuitenkin vähä päästä koeajolle!
Ajoltaan muuten hyvä, mutta kartaani pitää kauheeta mekkalaa. Alkaa 70km/h vauhdissa tuntumaan 90 km/h on nyt maksimi marssivauhti, niin että meno on vielä miellyttävää.
Täytyy käydä tasapainottamassa kun kerkiää. Annoin ensiapua putkiklemmareilla joita siirtelin muutaman kerran kunnes tärinä rauhoittui.
Ei voblaa tai täristä/vetele rattiin eikä Muutenkaan. Renkaatkin aika hiljaiset. Vanhat kuivat 31"insat
Piti pahempaa ääntä.
Ohjauksessa on outo ilmiö kun ajaa jyrkässä mutkassa niin , että ulkokaarteen rengas käy kuopassa.
Täytyy sitä vielä tutkia ,kun on uusi panhardi. Toden näköisesti johtuu siittä. Semmoinen outo heilauhdus ratissa .
Väläyksiä ei kuitenkaan ole ja muuten ihan tarkka ohjata.
Yksi yökin kokeiltu leireillä. Aika täyteen tulee 5hlö reissukamoista.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	20200623_213305.jpg‎
Views:	731
Size:	365,1 Kt
ID:	96243   Click image for larger version

Name:	20200623_213352.jpg‎
Views:	768
Size:	363,2 Kt
ID:	96244   Click image for larger version

Name:	20200624_100808.jpg‎
Views:	652
Size:	519,0 Kt
ID:	96245   Click image for larger version

Name:	20200624_163603.jpg‎
Views:	666
Size:	243,0 Kt
ID:	96246   Click image for larger version

Name:	20200624_193555.jpg‎
Views:	613
Size:	121,2 Kt
ID:	96247  

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.06.2020, 22:22
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Millaiset etu- ja takakardaanikulmat sinulla on, ja onko takakardanissa/ jakiksen lähdössä slip yoke (eli kardaani yhtä puuta ja liuku on jakiksen takalähdössä).
Etukardaanissa pinionin pitäisi osoittaa suoraan kohti jakista ja pinionin ja kardaanin välinen kulma olla jotakuinkin nolla.
Takana jakiksen takalähtö ja pinionikulma pitää olla samat; jos ristikoiden kulma alkaa mennä jonnekin 10° hujakoille niin tahtoo täristää vaikka olisi kardaani täysin ehjä. Silloin jakikseen slip yoke eliminator, ja pinionikulman kääntö.. pelkkä pinionikulman kääntö ei auta, koska se aiheuttaa tärinöitä.

Itse laittaisin huomattavasti levittävämmät vanteet/ lisää raideleveyttä, nythän renkaat on kilometrin verran orkkiselokareidenkin sisällä?

Ohjauksen outous kuulostaa kyllä bumpseeriltä, onko panhardi ja välivarsi samassa kulmassa ja suunnilleen yhtä pitkät? Sitten semmoinen huomio, että tuo orkkistyyppinen panhardi jos/ kun sulla on vielä se Jeepin alkuperäinen kiinni ei kestä kovin isoja kulmia. Pallonivel hajoaa aika helposti ainkakin jos metsässä rymyää vakaaja avattuna.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 24.06.2020 22:25
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.06.2020, 23:16
_samppa_ _samppa_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.04.12
Sijainti: ruuhimäki
Viestit: 395
Perusasetus

Ei oo mitään slippejä eikä yokkeja. Tuskin väärä kulma korjaantuu/paranee putkiklemmarilla. Ihan normaalit kartaanit. 2 kpl niveliä, ja kaikki haarukoissa. Kts. Aikaisempia juttuja. Pinjoneissa laipat ja kartaanit laipallisia.
Kait se väärä kulma ilmoittelisi jo pienemmässäkin vauhdissa?
Renkaat on ulkoreunalta nyt edessä muovilevikkeen reunan tasalla. Takana on kaaret ja putki oli orkkis levikkeestä 1,5 cm irti. On joo sisempänä rengas ja sais olla et.ä enemmän. Oli siinä mielessä huono vanne valinta. Ja kääntöäkin joutuu rajoittamaan.
Halusin kuitenki mahd. "Normaalin" näköisen mutta kuitenkin maastossa pystyvän kamppeen.
Kaaret ja tuleva snorkkeli tuo jo ihan tarpeeksi katu-uskottavuutta.
Aika näyttää tekeekö maastossa mitään?
Ainakin jo 31" oli ihan ok kulkine.
Mulla on kuitenkin jo rymy ryhmään vuosia kovassa käytössä ollut uskollinen joskin usein hellyyttä(murroksia) vaativa kampe.
Tällä on kuitenkin tarkoitus ajaa myös vähä hyöty ajoakin.

Viimeksi muokannut _samppa_ : 25.06.2020 23:19
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.06.2020, 23:22
_samppa_ _samppa_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.04.12
Sijainti: ruuhimäki
Viestit: 395
Perusasetus

Siis niitä 6mm pulteilla olevia 1,5mm vahvoja peltiliipottimia ei ole enää missään.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.06.2020, 17:37
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja _samppa_ Näytä viesti
Ei oo mitään slippejä eikä yokkeja. Tuskin väärä kulma korjaantuu/paranee putkiklemmarilla. Ihan normaalit kartaanit. 2 kpl niveliä, ja kaikki haarukoissa. Kts. Aikaisempia juttuja. Pinjoneissa laipat ja kartaanit laipallisia.
Vähän huonosti tuolta löysin kuvia kokonaisista kardaaneista ja niiden kulmista auto ajokorkeudessa, siksi kysyin.
Etukardaani on alunperin tuplaristikolla jakiksen päässä, eikä sitä kannata ainakaan muuttaa normaaliksi jos meinaa että se toimii kunnolla. Ilmeisesti on edelleen?
Takakardaani on jakiksen päässä auton iästä riippuen joko slip yokella (eli kardaanissa ei ole liukua), ja vanhemmissa on jakiksen perässä voiman ulosotto jolloin kiinnitys on laipalla ja liuku normaaliin tapaan kardaanissa. Samoin jakis on laipalla tai kiinteällä yokella jos jakikseen on asennettu slip yoke eliminator.
Nämä on siinä mielessä merkityksellisiä, että vaikuttaa kardaani- ja pinionikulmiin ja miksi saattaa täristää tai ei täristä.

Lainaus:
Kait se väärä kulma ilmoittelisi jo pienemmässäkin vauhdissa?
Mulla on ollut joskus kardaani aika banaanilla, n.60km/h asti pystyi ajamaan ja sen jälkeen alkoi hyvin nopeasti älyttömät värinät.
Jossain välissä oli tasapainotetuilla ehjillä kardaaneilla mutta hieman väärällä pinionikulmalla käytännössä värinätön ~100m/h asti, sen jälkeen oli aivan mahdoton ajettava.
Nyt oli jotain muuta hassua (veikkaan jakiksen takalaakeria), niin 75-80km/h asti oli hyvä, sen jälkeen alkoi ihan posketon värinä.

Tietysti kiero tai epätasapainossa oleva kardaanikin täristää melkolailla, mutta tullut vuosien saatossa huomattua että ainakin XJ ja ZJ on melko tarkkoja kardaanikulmista ja kardaanien ristikoiden kunnosta jos haluaa ettei ne täristä maantienopeuksissa.

Lainaus:
Renkaat on ulkoreunalta nyt edessä muovilevikkeen reunan tasalla. Takana on kaaret ja putki oli orkkis levikkeestä 1,5 cm irti. On joo sisempänä rengas ja sais olla et.ä enemmän. Oli siinä mielessä huono vanne valinta. Ja kääntöäkin joutuu rajoittamaan.
Halusin kuitenki mahd. "Normaalin" näköisen mutta kuitenkin maastossa pystyvän kamppeen.
Juu sillä lähinnä meinasin että on sekä metsässä että kadulla vähän tukevampi kulkemaan kun on leveämpi, ja toisaalta juuri tuo käännön rajoituksen tarve jos renkaat liian lähellä tukivarsia.
Omat XJ:t ja ZJ on olleet renkaan kyljen reunasta-reunaan reilu 190cm leveitä, kaikki kulkeneet kadulla suoraan ja nätisti. Nykyisellä kokeillut 200km/h eikä siinä mitään ongelmaa ollut
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.07.2020, 11:26
_samppa_ _samppa_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.04.12
Sijainti: ruuhimäki
Viestit: 395
Perusasetus

Kiitos tiedoista. Tutkitaan lisää, kun kerkiää.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Jeep GC vepele O/M/V Ajoneuvot 1 02.07.2016 16:06
xj & yj = "Rolling Jeep ja MacGyver kioski jeep" tare Maasturiprojektit 504 03.09.2015 06:35
Tukivarret kevyeen autoon Jammu Tekniikka & Jutustelu 20 25.01.2012 15:08
M &V: Jeep jeeppi-eki O/M/V Ajoneuvot 6 12.01.2008 18:36
M:JEEP (1:43) Ipe64 O/M/V Muut 0 09.06.2006 07:27


Sivu luotu: 01:00 (GMT +2).