Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.06.2020, 23:49
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

JOS tuo IKH:n kuomukärry on 825 kg kokonaismassaltaan oleva O1 kärry


Niin pitääkö yhdistelmän kuskilla olla ns. pikku e (Be) kortti, jos
kärry on isohkon henkilö- tai pakettiauton perässä?

Siis em. henkilöauton tai pakettiauton (siis myös maasturit) kokonaismassa on yli 2650kg,(xxx korj.pitäisi olla 2675kg xxx) ja perässä em. 825 kg kokonaismassalla oleva O1 luokan peräkärry tyhjänä.
-> pitääkö olla Be- kortti?
-> siis vetoauto B kortilla ajettava, ja saa olla kokonaispainoltaan 750kg O1 kärry painojen puolesta perässä.

MUTTA kärryn kokonaismassa on 825kg?

Siis kysymyshän ei ole ""sen suurempi"" kysymys, kun Ajokorttiluokan ylitys:
Siis pitääkö tarkistaa jarruttoman kärryn rekisteriotteesta, että onko kokonaispaino 750kg vai enemmän?

Ja jos siellä rekisterissä on 825 kg, niin tulee rangaistuksia? Kortti pois ja....


Onko palstalla jäsentä, joka vois selvittää tämän 01- luokan peräkärryjen 750kg kokonaispainon ja 825kg kokonaispainon vaatiman mahdollisen ajokortti eron?


Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 08.06.2020 01:17 Perustelu: Kokonaismassa on yli "2650kg" pitäisi olla 2675 kg
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.06.2020, 06:15
JMO JMO ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.01.20
Sijainti: Savukoski
Viestit: 11
Perusasetus

O1 luokan kärryn kans et tarvi ku b kortin... Tai c1 rintterin perässä sen c1 kortin..
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.06.2020, 06:49
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.398
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JMO Näytä viesti
O1 luokan kärryn kans et tarvi ku b kortin... Tai c1 rintterin perässä sen c1 kortin..
C1-kortti riittää 750 kg kärryyn. Jos kärryn kokonaismassa on 825 kg, tarvitaan C1E tai CE kortti.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.06.2020, 08:02
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Eikös juuri kärryn painosta laskennallisesti 75 kg mene autolle, eli kärry on 750 kg paperilla? Silloin 825 kg kärryä kohdellaan, kuten 750-kiloista lainsäädännössä?

Onko jollain jotain konkreettista, toteutunutta tapausta jossa tien päällä 825-kiloista jarrutonta kärryä kohdeltaisiin jotenkin eri tavalla kuin 750-kiloista?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.06.2020, 08:21
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Niin mutta kun tien päällä pelataan kokonainpainojen mukaan vaikka olisi tyhjä kärri ja jos otteessa lukee 825kg niin se on silloin yli 750kg ja todennäköisesti kortitta ajo. Ainakin jarrullisilla on käynyt näin henkilöauto ja kärri b- kortilla 3510kg kokonaispainot... autossa kuski ja traileri tyhjänä.
Ja ei tuo 10% aisalle mikään yleispätevä ole ainakin Teohydraulin jarrullisilla alusta paketeilla 2100kg/100kg 3500kg/150kg kokonais/ aisapainot
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.06.2020, 09:00
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Jos viitsisitte lukea aiemmat postaukset, niin huomaisitte että kysyin jo asiaa liikenneturvalta.

Ja vastaus oli, että niitä kohdellaan eritavalla.
B-kortilla vetoauto saa olla 3500kg ja sen perään voi laittaa 750kg kärryn, eli yhdistelmän massa 4250kg.

Mutta 825kg kärryssä ei päde tuo sääntö, sellaisen kärryn kanssa suurin sallittu yhdistelmämassa on 3500kg.

C-kortilla noita ei myöskään vedetä kuorma-auton perässä.

Se miten noita tienpäällä kohdellaan on arvoitus, kun aluksi liikenneturvastakin tuli väärää tietoa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.06.2020, 11:56
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 817
Perusasetus

Laitoin tuonne Akuvaunulle tiedustelua että miksi heidän sivuillaan ja trafin sivuilla annetaan eri tietoa, eli siis näissä linkeissä

https://www.akuvaunut.fi/hyoedyllistae-tietoa
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/...en-saantelysta

Ehkä heillä on tarkemmin tullut tiirattua noita pykäliä kun on vähän niinku leipäkin asiassa kiinni. Kuulostaa niin täysin järjen vastaiselta että 750 ja 825kg kärryä kohdeltaisiin noin eri tavalla jos kummantkin samassa O1-luokassa. Toivon että tuon Trafin UKK sivun on tehnyt joku kesähessu joka on ajatellut että 825kg kärry kuuluu O2-luokkaan (jolloin tietenkin pätisi se, että B-kortilla yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500kg). Ja sitten siellä liikenneturvan hessut vastailisi tuon UKK sivun perusteella.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.06.2020, 06:47
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.398
Perusasetus

En nyt varmaan oikein ymmärtänyt, mitä ajat takaa, mutta...

Ajokortin riittävyys katsotaan rekisteriotteissa näkyvistä kokonaismassoista, eli hinaava + kärry. Jos ne pysyvät B-kortille sallitun rajan sisällä, ei tarvita BE-korttia. Esimerkkisi massoilla 2650+825 tulee 3 475, eli on alle BE-rajan.

Hinaavan ajoneuvon otteeseen merkittyjä sallittuja kytkentämassoja jarruin/jarruitta ei liikenteessä saa kuitenkaan ylittää. Tämä tulkitaan tarvittaessa kärryn akselipaino punnitsemalla.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.06.2020, 01:12
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kompastun omaan matematiikkaan/varmisteluun, Sorry.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
En nyt varmaan oikein ymmärtänyt, mitä ajat takaa, mutta...

Ajokortin riittävyys katsotaan rekisteriotteissa näkyvistä kokonaismassoista, eli hinaava + kärry. Jos ne pysyvät B-kortille sallitun rajan sisällä, ei tarvita BE-korttia. Esimerkkisi massoilla 2650+825 tulee 3 475, eli on alle BE-rajan.

Hinaavan ajoneuvon otteeseen merkittyjä sallittuja kytkentämassoja jarruin/jarruitta ei liikenteessä saa kuitenkaan ylittää. Tämä tulkitaan tarvittaessa kärryn akselipaino punnitsemalla.
Siis tuo minun esimerkin vetoauton kokonaismassa, yli 2650 kg on minun moka.

Olisi pitänyt olla "Yli 2675 kg"

Siis 2680 kg tai yli, kokonaispainoltaan olevalla pelkällä B-kortilla henkilö- tai pakettiauton perään ei KÄSITTÄÄKSENI saa ottaa O1 luokan peräkärryä, jonka kokonaismassa on 825 kg.

Ja jos kärry on O1 luokan 750 kg kokonaispainoltaan, niin em. vetoauto saa olla 3500 kg kokonaismassaltaan.


Ja jos vetoautona on, esim. 8 (tai 30+) tonnin kokonaispainolla oleva kuorma-auto,
joka vetää 750 kg kokonaispainoltaan olevaa O1 luokan peräkärryä, riittää
C- kortti.

Mutta jos tuon em. O1 luokan jarruttoman kärryn kokonaispaino on 825 kg, niin em. kuorma-auton ja kärryn kuljettamiseen pitää olla CE- kortti.

Ja vielä kerran:

Jos jollain on TÄSMÄTIETOA 750kg vs. 825kg O1 Luokan perävaunun Vaikutuksesta ajokorttiin, niin kertokoon linkin...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 08.06.2020, 05:28
ajelija:n Avatar
ajelija ajelija ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 21.04.10
Sijainti: Kuopio
Viestit: 1.242
Perusasetus

Linkki


https://www.traficom.fi/fi/liikenne/...udellisesti%3F

Sitten lähde finlex:

5) B, johon kuuluvat:

a) ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä;

b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg;

c) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg;

6) BE, johon kuuluvat ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg;



Itse käsittäisin että aisapaino ei sitten ole hinattavan ajoneuvon kokonaismassaa vaan hinaavan ajoneuvon kuormittavaa akselimassaa.
__________________
-82 Vihreä camo patrol
-82 Hopea 2+3 projekti patrol
-82 Varaosa tekniikanluovuttaja patrol

Viimeksi muokannut ajelija : 08.06.2020 05:49
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 08.06.2020, 06:16
ajelija:n Avatar
ajelija ajelija ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 21.04.10
Sijainti: Kuopio
Viestit: 1.242
Perusasetus

Laajennusta


Tulipa samalla kun näitä selvitteli niin haettua laajennusta yritystoimintaan eli tehtyä vaan ilmoitus entisten lupien lisäksi

☒Rekisteröityminen tavaraliikenteen harjoittajaksi yli 2 000, mutta enintään 3 500 kg:n ajoneuvolla tai ajoneuvoyhdistelmällä

Mutta tässäkin kummittelee nyt ettö ajoneuvo yhdistelmä saisi olla vaan max 3500kg
Mutta minun tapauksessa yhdistelmä 2805kg tai 3155kg niin menee reilusti alle rajan
__________________
-82 Vihreä camo patrol
-82 Hopea 2+3 projekti patrol
-82 Varaosa tekniikanluovuttaja patrol

Viimeksi muokannut ajelija : 08.06.2020 07:00
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Toyota 4runner 3.0 bensa/Projekti uusi vuosi uusi hinta 950€ jyväjemmari O/M/V Ajoneuvot 2 01.01.2017 19:50
Myyty Acer aspire 5560G, win7 lisenssi, uusi akku, uusi 120gt ssd, hdmi nyt 150€ Vilkutin O/M/V Muut 8 06.04.2016 05:41
Myyty 1kpl UUSI 33x12.5 bogger+uusi 8"vanne make-lj O/M/V Renkaat ja vanteet 4 05.11.2008 16:36
m: uusi rullakita super-winssin ja vaijeri uusi. toyota4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 05.06.2008 11:55
Tieliikennelaki? jansku Tekniikka & Jutustelu 24 19.07.2005 10:53


Sivu luotu: 00:49 (GMT +2).