![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Jos kyseessä satunnainen pelastus, niin laittaisin vinssin siihen päähän, johon se paremmin mahtuu. Irrotamiseen riittää, että saa auton metrin liikkumaan. Sitten voi hakea oksia yms. uriin ja ajaa yli. Jos 12V järjestelmälle ei ole kunnon laturia, niin laittaisin 24V vinssin. Toki akkujen sijainti vaikuttaa. Jos 12V akut samassa päässä autoa, kuin vinssi niin kaapelointi ei ongelma. Virta kyllä riittää kohtuulliseen nykimiseen. Pylpyrä kannattaa ehdottomasti hankkia. Tuplaa voiman tai mahdollistaa vedon eri suuntiin: https://www.cfline.fi/tuote/urapyorakoukku-6800-kg Tässä esimerkki vinssistä: https://www.cfline.fi/tuote/runva-sa...3kg-vaijerilla Budjettiratkaisu on sitten tämä: https://www.karkkainen.com/verkkokau...SABEgLe8fD_BwE
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mitäpä jos laittais vaan eteen ja taakse hyvät hinauspisteet ja niihin riittävät sakkelit. Ja sitten eteen ja taakse valmiit trukkipistokkeet sähkölle. Ja sitten irto vinssi joka pultattu kiinni vinssipetiin jossa vinssin takana, rullakidan korkeudella suunnileen on vahva kiinnityspiste sakkelille. Ja sitten jumitilanteessa laittaa sitten lyhyellä liinalla vinssin kiinni sopivaan kohtaan autoa ja rupee talkoisiin. Sitten kun ei tarvita vinssi voi olla säänsuojassa takakontissa jemmassa.
Ja vinssin koosta mielummin liikaa kuin liian vähän, varsinkin jos vinssi on halpa kiinari, voi luvuissa muutenkin olla vähän ilmaa.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja päivätyökseen maastokelpoista hinausautoa ajavana arvostan sitä että asiallinen vetopiste löytyy molemmista päistä ![]() ![]() ![]() Mitä tuohon vinssin kokoon tulee, niin itse ehkä kallistuisin pienemmän suuntaan jos irtovinssin toteuttaa, helvetin paljon kevyempi kantaa paikalleen ja vaijerin tuplaamalla saa vetoja tarvittaessa kunnolla jos ei yksin kerroin irtoa. Edelleen mainostan tässä kohtaa nopeaa Runvaa, 9500 Q-malli on palvellut mulla nyt kahdessa maastokuorma-autossa, ei tokikaan noin painavassa mutta kertaakaan ei ole narua kaksin kerroin laitettu. Hinta-laatusuhteeltaan hyvä. Omani olen ostanut MakeO :lta ja homma toimii.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Toi on kyllä ihan totta, isot vinssit voi olla pottumaisia kanniskella. Hyvät nostokahvat/remit tms siihen vinssipetiin tietysti että kantaminen mahdollisimman kätevää.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tein itselle moottorikelkkaan näin |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Juu ja 24v systeemiin, starttiakuissa on yleensä paremmat CCA arvot kuin syväpurkaus hupiakuissa ja tässä tapauksessa tehokkaampi lataus.
__________________
ex uazJanne "Ikuisesti elää se, joka kerää kaikkea kaksin käsin.." Jouni Hynynen, runoilija |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
jos 12V latauksen välissä on joku muunnin. 12 volttisena tuo voi haukata +450A,saattaako siinä muunnin kärvähtää jos vinssaa auto käynnissä niin pitkään että akkujen varaus laskee..?.. Nimim polttanut yhden laturin.. 2x100A akuilla käytössä itsellä tuommoinen 24V 12000,taitaa olla n 6-7 metriä pitkä pluskaapeli kun akut takana mutta ei ole virtojen kanssa ollut´ongelmia
__________________
http://www.cfline.fi/ |