![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() JarrukilvetOlin irrottanut keskikopan+c-klipin ennen kuvaa. Lukituspelti oli kunnossa, samoin sen pieni piikki, joka asettuu akselin uraan. Eikö katsastus tarkista pyöränlaakerien välyksen siinä samalla kun kokeilevat välyksiä? Kiristin laakerit n6kg, pyöritys, momentin löysääminen. Pyörimisvastuksen tarkistus kalavaa'alla n 1-1,5kg 90ast., liekö oikea vastus. Akseli silmin nähden kunnossa. Tarkistan pyörimisvastuksen n 100km jälkeen, koska raskas keulapaino. Kysyin jarrukilpiä Toyotalta, kiinnostus lässähti, n.600,00e/kpl ![]() Ostin tuolta https://partsouq.com, 37taalaa/kpl + kulut kotiovelle asti sekä rälläköinti kaupan päälle. HDJ80 on -90.
__________________
Valkkasin ja valkkasin, otin tojotan. Ajanvietettä youtube - matsoffroadrecovery Opettavaista youtube - hubon auto Tietoa youtube - simolammikko |
#2
|
||||
|
||||
![]() Takaperän stefa vai liikaa öljy?
Sitten olikin aika siirtyä takaperään. Päällisin puolin ok, mutta jarrulevyn sisältä paljastui öljyakvaario
![]() Onko mahdollista että takaperän öljymäärä ylitetty ja siksi tulvii, tai onko olemassa huohutusta kuten etuperässä? Yritin katsella takaperän räjäytyskuvia varaosista, enkä saanut selvää mikä stefa olisi kyseessä. Saattuko kenelläkään olemaan stefan varaosanumeroa? LISÄYS 11.6: Oikeassa olitte, taka-akselin huohotusventtiili tukossa. Näyttää siltä et ollut pitkään tukossa. Ehkä siksi vasen aks.stefa alkoi vuotaa.
__________________
Valkkasin ja valkkasin, otin tojotan. Ajanvietettä youtube - matsoffroadrecovery Opettavaista youtube - hubon auto Tietoa youtube - simolammikko Viimeksi muokannut veturi : 11.06.2020 18:38 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Lukkoakselissa ensin lukko päälle ennen vetoakselin irroitusta, ettei tule lisää töitä. Joku korjatkoon, jos ei tartte laittaa?
Vetoakselin stefa akseliputken päässä vuotaa, vetoakseli irti ja stefa vaihtoon. https://www.laakerinetti.com/stefati...e-p-14958.html Samalla jos irroittaa navan, niin tuokin tulee vaihdettua https://www.laakerinetti.com/stefati...a-p-14954.html Huohotus on kuten edessäkin, voi olla tukossa, tukkeutuminenkin aiheuttaa tuota vaivaa. Itselläni oli vain stefa sökö. Viimeksi muokannut AH : 23.05.2020 19:17 |
#4
|
|||
|
|||
![]() Huohotin on monesti syyllinen.....Lainaus:
Jo muutamia vuosikymmeniä Cruisereissa on huohottimen päässä venttiili, joka päästää pelkästään paineen pois, siis kun lämpenee niin laajenee, ja kun jäähtyy, niin "imasee" stefan öljykalvon tms. takaisin. Ja kun tuo venttiili vuosikymmenien aikana "öljyyntyy ja pölyyntyy" tukkoon, niin perä lämmetessään työntää öljykalvon stefasta ulos... Minä tarkastaisin huohottimen; taikka itseasiassa nostaisin sen ylemmäs, ja siihen letkun päähän esim 8mm letkuun sopiva bensansuodatin? |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Etuperän huohotinletkut löytyi viime kerralla, mutta takaperän on löytämättä. Missä päin takaperää huohotin sijaitsee?
Kiitos vinkistä, laakerinetti.com. Hmm..pitääkö tosiaankin takaperän lukko laittaa päälle kun vetää vetoakselin ulos ? Onko muuta huomioitavaa? Vuoto tai sisäinen paine on ollut ilmeisen pitkään. Auto ei ole ollut katsastuksen jarrudynossa 10 vuoteen vaan jarrut todettu toimiviksi ajamalla.
__________________
Valkkasin ja valkkasin, otin tojotan. Ajanvietettä youtube - matsoffroadrecovery Opettavaista youtube - hubon auto Tietoa youtube - simolammikko |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Joo lukko päälle jos ei halua seuraavaksi irrottaa koko murikkaa. Varmista vielä että se lukko oikeesti meni päälle joko merkkilampun syttymisellä tai avaa sen pikkuluukun missä se lukon anturi.
Perän huohotin lähtee siitä akseliputken päältä niin kuin edessäkin. Se lähtö siinä akseliputkessa voi olla myös ruostunut umpeen. Kato meneekö pieni ruuvari tms. siitä läpi asti. Jos ostat vetarit irti, niin tarkista onko stefa syönyt vetariin syvät urat. Jos on, niin uus stefa ei auta, vaan pitää täyttöhitsaa ja sorvaa urat eka pois. Viimeksi muokannut Hessu888 : 24.05.2020 12:00 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Lukkohan tarvii olla päällä vain kun ottaa lukon puoleisen vetarin eli hodarissa apukuskin puoleisen, pätee edessä ja takana. Muuten lukkoholkki voi päästä putoo ja sit pitääkin irrottaa koko perä
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Etukardaanista meni ristikko ja ajattelin heittää varakardaanin tilalle. Akselinpää kävi mutta laatikon pää ei. Näyttäisi että vakiokardaanin jakolaatikon pään laipan jako on symmetrinen ja varakandaanissa suorakulmio, muuten kardaani ulkoisesti samanlainen. Mistä tämä on sitten peräisin? Menisi ehkä laipan vaihdolla jos ristikko sama. Onko LJssä tai hiluxissa samanmittainen pikkuristikko kardaani jossa eri jako yläpäässä?
Jakolaatikon laippakin näyttää olevan kiinteää mallia joten siihen ei erilaista vaihdeta ja toisen jaon poraus vaikeaa. Haaveissa on ollut vaihtaa HJ vakionopeusnivel mutta onko sen sovittamisessa ainoa vaihtoehto sovitinlaippa? Onko joku tehnyt? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 7 (0 jäsentä and 7 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4Runnerin omistajat tänne | Daddy's Toy | Chit-Chat | 34 | 12.10.2022 09:51 |
Suzukin omistajat tänne | Suzukisj410K | Chit-Chat | 260 | 17.06.2015 12:01 |
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! | baxxter | Chit-Chat | 16 | 24.05.2013 20:27 |
Jeepin Omistajat Tänne | KössiKenguru | Chit-Chat | 114 | 03.10.2012 19:02 |
BULLTERRIERIN omistajat tänne! | Urbancityboy | Chit-Chat | 14 | 20.09.2009 18:30 |