Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O
Kelpaakohan Trafille joku arvio tai itse tehty laskutoimitus tuosta? Tuo varmaan myös lasketaan tehtaan antamilla tiedoilla, eli se mitä tehtaalta lähtiessä moottori on tuottanut vääntöä ja myöskin mitkä välityssuhteet tehdas on laittanut, sekä mitkä renkaat tehdas on oletuksena alle laittanut?
|
Kannattaa varmaan ainakin kokeilla. Koska lähtötiedot ovat kuitenkin tehtaalta, niin ei silloin epäilystä voi muodostua kuin laskutavasta. Sitä taas on hankala kyseenalaistaa, koska nuo ovat ihan peruskaavoja.
Teoriassa voivat ehkä valittaa siitä, jos auton teho ei riitä ykkösvaihteella viemään autoa 30 asteen mäessä. Siis auto pääsisi ylös vain kytkintä luistattamalla, jolloin moottori olisi oikealla käyntialueella.
Jos on vaikka pitkä ykkönen ja moottori tuottaa maksimitehon ykkösvaihteella esim 36 km/h nopeudessa, silloin 30 asteen mäessä se nousisi ylöspäin 5 m/s. Jos auton paino on 1000 kg tai 10 000 N, tehoa auton nostamiseen tarvittaisiin 50 kW. Tuon verran pitäisi siis rekisteriotteesta löytyä tässä esimerkkitilanteessa.
Tuohan on kyllä helppo laskea auki valmiiksi, kun max tehon kierrokset, auton nopeus noilla kierroksilla ja kokonaispaino ovat tiedossa. Tai jos on tiedossa maksimiväännön kierrokset tai moottorin tehokäyrä, niin mitkä tahansa tyhjäkäyntiä korkeammat kierrokset pitäisi kelvata. Silloin auto pääsee mäen päälle kytkintä luistattamatta.