Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.04.2020, 18:07
Renegade:n Avatar
Renegade Renegade ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.12
Sijainti: Lakend
Viestit: 386
Perusasetus

Mikä hyvä 4x4 käyttö/reissupaku?


On alkanut pakettiautokuume nousta, kun pidemmillä mökki/kalastus/metsästysreissuilla alkaa WK Grand Cherokeesta tila loppumaan kesken. Kamaa on aina tietysti liikaa mukana, mutta ainoa ratkaisu on nyt tässä kohtaa isompi auto. Kolmen hengen pakettivankkuri riittää myös kolmen hengen perheen toiseksi kulkineeksi. Järkeviksi vaihtoehdoiksi jäänee Transporter tai Vito, ehkä vielä Hiace. Mutta mihin noista uskaltaa ryhtyä?? Eli hakusessa olisi 2010-luvun nykyaikainen ja luotettava neliveto, millä kehtaa työmatkojakin kulkea. Budjetti liikkuisi jossain 20-30k€ maastossa. Uuteen ei missään nimessä ole varaa, ja mitään loppuunajettua paskaa en pihaan ota seisomaan. Enkä ranskalaisia.

Eipä vaan taida noissa missään toi nelivetotekniikka olla nykyään kovin kaksinen, lähinnä katukäyttöön suunniteltuja avoimia tasauspyörästöjä taitaa olla. Ei sillä että metsään menisin, mutta mutaisia ja lumisia metsäpolkuja olisi kiva päästä etenemään. Ajatus on joka tapauksessa pieni korotus, karkeammat ja isommat renkaat, ja tavaratilan varustelua tarpeen mukaan. Nämä nyt onnistunee kaikkiin. Volkkareiden kone- ja laatikkopoliitikassa en ole pysynyt aikoihin enää kartalla, kaikenlaisia kauhukertomuksia niiden kansi/laatikko-ongelmista kyllä kuulee. Transporttereihin on käsittääkseni saanut optiona takalukkoa, mutta niitä ei kyllä käytettynä näy. Nykymersutkaan ei oikein vakuuta luotettavuudellaan, eikä niiden nelivetotekniikastakaan ole tarkempaa hajua. Toyotan luotettavuudesta taas ei ole epäilystä, mutta alkaa viimeisimmätkin Hiacet olla varustelultaan aika muinaisia ja työkaluja, ja hinnat siihen nähden taattua Toyota-hunajaa...

Näitä varmaan monilla on työkaluina, joten kokemukset, risut ja ruusut kiinnostaa. Ja myös tietoa noiden nelivetoteknikoista.

__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -

Viimeksi muokannut Renegade : 12.04.2020 18:15
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.04.2020, 18:25
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Parinsadan tuhannen km kokemuksella Hiacesta, ota joku muu... jos meinaat huvikseen ajella. Hiace on työkalu kestää kyllä mitä vaan mut ei niillä huvikseen ajele. Muutamalla kaverilla on Vitoja mutta eihän sitä ikinä myönnetä jos vikaa on itse kokeilisin portteria jos vielä tulee tarve pakulle
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.04.2020, 20:32
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Nelikko portterilla tuli töissä ajettua muutama satatuhatta. Tehokkain kone ja manuaali loota, vuosimalli -14. Ihan pirteä peli ja takalukon kanssa meni työmailla minne pitikin. Muuten meni normi huolloilla mut just pikkusen päälle 200 tuhannen katkes kakkosen pakoventtiili ja tuho oli totaalinen. Kone vaihdettiin mut mitään merkintöjä volkkari ei siitä suostunu papereihin/huoltokirjaan laittamaan. Kuitit toki työnantajalla todisteena kun joskus menee myyntiin.

Olihan toi muuten mukava peli mut pitkä (185cm) mies ei oikein saanut hyvää asentoa. Polvet oli suurin ongelma. Eikä asentoa muutenkaan tarvinnut paljoa vaihdella ajaessa. Kaupungissa oli vielä helpon kokoinen, sai parkkiin ja kääntyi kätevästi mihin vain.

Nyt on ollut uusi crafteri alla reippaan vuoden ja kilsoja kertynyt 80000.
Periaatteessa sama tekniikka mut takalukkoa ei ole. Ei tosin ole vielä hinattukkaan mut tuntuma on ettei etene ihan yhtä hyvin kuin portteri. Pari kertaa maha raapaissut kiinni johtuen pidemmästä akselivälistä.
Maantiellä mukavampi, johtunee isommasta koosta. Hytissä on hyvin tilaa isommallekkin miehelle ja myös kaksi aikuista mahtuu kyytiin ilman et tarvii puoliksi kenenkään sylissä istua. Pääosin tulee kyllä liikuttua yksin.
Porteeriin verrattuna kankea kääntymään ja parkkiruudut käy äkkiä pieniksi, ei siis ykkösvalinta kaupunkiin.

Mut jos pidempää matkaa ajaa niin mun valinta kallistuisi crafter/sprinter kokoluokkaan. Ihan vaan tilavamman ohjaamon takia. Fordillakin jotain awd transittia tarjolla mut niistä ei omakohtaista kokemusta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.04.2020, 06:24
Renegade:n Avatar
Renegade Renegade ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.12
Sijainti: Lakend
Viestit: 386
Perusasetus

Tosta Hiacesta oon itsekin vähän samoilla linjoilla, ja muutenkin kallistumassa sen Transporterin puolelle. Lähinnä kyllä siksi, että käytettyjen saatavuus, valikoima ja hinnat on kohtuullisella tasolla. Noi isommat pakut oon suosiolla rajannut pois, kun ei sellaiselle ole tarvetta. Kaupunkiketteryys on isoa plussaa, ja itse mahdun kyllä portterissa istumaan.

Mutta. Ei vaan mun pääkoppaan mahdu ajatus moottorin täysituhosta 200tkm:n kohdalla! Jos nykyautojen luotettavuus on tätä luokkaa, niin mielummin pikkuvikainen mersu kun räjähtäväkoneinen VAG. Noita volkkarin koneita on vaan erilaisia eri ikäisissä, ja näiden välisistä eroista olisi hyvä saada tietoa mikä versio kestää ja missä on mitäkin riskejä.
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -

Viimeksi muokannut Renegade : 13.04.2020 06:27
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.04.2020, 08:56
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

AWD Transit uusimmalla korimallilla vm.2015 ollut minulla työkäytössä pari vuotta. Vaikka Renegade hakikin pienempää, sotken soppaa silti! Tässä neliveto toteutettu molempiin etuvetoakseleihin sijoitetuilla haldex kytkimillä. Keskellä ja edessä ei ole tasauspyörästöä ollenkaan. Järjestelmässä lisäksi sähköinen hydraulipumppu, joka mahdollistaa nelivedon nopean kytkeytymisen. Lisäksi kojelaudassa kytkin jolla saadaan neliveto lukittua ja luistonesto pois päältä. Rakenteesta johtuen keski- ja etutasauspyörästö siis lukittuvat tarvittaessa nelivedolla. Käytännössä järjestelmä toimii hienosti, normaalikäytössä toiminnan huomaa lähinnä siitä että auto ei vaan sudi talvellakaan. Maastokelpoisuus yllättävänkin hyvä, jäykkä taka akseli joustaa hyvin. Ristiriipunnatkin hoituu hyvin etutasauspyörästön lukittumisen johdosta. Omani on varustettu 4x4 partsin n.2" korotuksella ja 245/75r16 ja talvella 235/85r16 renkain. Punkalla pääsin vertaamaan ML Mersuun jossa isot ja karkeat maastorenkaat. Paikat joihin ML jäi ristiriipuntaan sutimaan Transit meni eleettömästi läpi. Tilaa ohjaamossa hyvin kolmelle ja pidemmällekin kuskille riittää tilaa. Maantiellä pakuksi hiljainen ja hyvä ajaa. Miinuksena parkkihalleihin ei mahdu korkeutensa puolesta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.04.2020, 10:36
Renegade:n Avatar
Renegade Renegade ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.12
Sijainti: Lakend
Viestit: 386
Perusasetus

Ihan hyvää tietoa, mutta alkaa toi Transit menemään tosiaan vähän liian isoksi omiin tarpeisiin. Ja vähän tuppaa muutenkin Fordia kohtaan olemaan sympatiat samalla tasolla kuin noita ranskalaisia kohtaan...
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mistä tulee hyvä mieli? Porvoon Hilma Chit-Chat 90 15.04.2016 17:50
Mistä hyvä/järkihintainen 24/12 alennin ukkonen7 Tekniikka & Jutustelu 28 29.09.2015 07:24
Mistä hyvä om603 tai 606 turbokone? GKC Tekniikka & Jutustelu 8 29.04.2013 21:24
OLKILUOTO 3 - hyvä pojat, hyvä Suomi! Urbancityboy Chit-Chat 32 21.05.2010 23:23
Anustappi ja sen käyttö Laskos Bees & Honey 16 16.11.2007 11:03


Sivu luotu: 10:16 (GMT +2).