![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#5
|
|||
|
|||
![]() Välijäähdyttimen koko on lähes aina kompromissi?
Mitä suurempi putkiston ja välijäähdyttimen tilavuus on, sitä enemmän ns. Turboviivettä.
Manuaalilaatikkoisessa yleensä isompi ongelma, kuin automaattilaatikollisissa; ja esim. veneiden turbodieseleissä ei ole mainittavaa haittaa, vaikka olisi 100 kertainen.... Siis kun kaasua käytetään ylhäällä vaihdetta vaihdettaessa, ahtopaineet laskee, ja mitä suuremmat putket/cooleri, sitä hitaammin ahtopaineet nousee.... Tuossa ahtopaineiden "palautumisessa" huomattavasti eroa, onko bensa vai diesel; toki siinäkin isoja eroja eri kokoonpanoissa. Jos käyttöauto, ja varsinkin pienikulutuksinen, niin talvikäytössä nestekiertoinen välijäähdytin voi olla yllättävän mukava: Nestekierron voi pysäyttää, siis välijäähdytin ei toimi, kun ajetaan hitaasti/varovasti; näin moottorin lämpö ei karkaa välijäähdyttimen kautta harakoille. Tuossa omassa "katumaasturissa" (Audi A3 96 kW tdi) tuota välijäähdytintä ei tarvitsisi "pitää päällä" kuin vajaa prosentti ajasta? (Lukuarvot NOIN- arvoja, ja vielä ulkomuistista ![]() -> siis jos ajatellaan, että esim. välijäähdytintä tarvitaan VAIN tehoilla, jotka on suuruusluokkaa puolet maksimitehosta? Ja perinteisesti dieselin hyötysuhde on SUURUUSLUOKKAA 200 g/kWh -> jos 100 km/h nopeudella dieseliä kuluisi 5 Kg (6 litraa) tunnissa , niin tehoa moottorista otetaan noin 25 kW. -> jos nopeus on vaikka vain 20 km/h pienempi, siis 80 km/h, ja kulutus pienenee 10% (l/100km); niin tehontarve tippuu reilusti alle 20 kW -> monesti käynyt mielessä, että vaihtaisin tuon ilmasta-ilmaan välijäähdyttimen ilmasta veteen (ja vedestä ilmaan, esim. alkuperäisellä coolerilla) jäähdyttimeksi, ja kiertovesipumpun ohjaus kaasupolkimen asennolla ja lämpötilalla (kaasu pohjassa: aina käy, osakaasulla imuilman lämpötila käynnistää myös) Kuten tuossa Sisu2:n videossa näkyy, varsinkin pikaisissa "nykäisyissä" siis esim. rekan ohitukseen lähdössä, tuo vesi- cooleri on aika hyvä. Paljonkohan tuossa on nestetilavuus? entä minkä tehoinen kiertovesipumppu? Ja jos haluaa "kikkailla", niin ilmastoinnin kompuran voi järkätä jäähdyttämään nestekierron paluunestettä välijäähdyttimelle; siis ilmastoinnin kompressori jäädyttää etukäteen esim. laimeaa glygoli/vesiseosta, jota ohjataan coolerille, kun tarvitaan maksimaalista jäähdytystä. Dieseleissä ei varmaan ns. elintärkeä, mutta bensakoneissa voi maksaa vaivan? Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 16.03.2020 00:16 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Välijäähyn koko? | lomamaa | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 03.03.2013 10:22 |
Patrol 3.3 turbo v88 välijäähyn | Anttikan | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 01.10.2009 20:50 |
Välijäähyn putkissa öljyä? | HUGE88 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 27.08.2009 05:02 |
apuja läjän välijäähyn kans | kunevis | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 18.09.2007 17:54 |