Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.02.2020, 11:38
Bisabolol Bisabolol ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.06.16
Sijainti: Äänekoski
Viestit: 50
Perusasetus

Mitenkä ootte korjannut mittarin näyttämän siirryttäessä 35 renkaille. Muistan joskus lukeneeni aiheesta mutta en haulla löytänyt.
Kyseessä automaatti hodari

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.02.2020, 19:38
El Timo El Timo ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 17.08.17
Sijainti: Kangasniemi
Viestit: 2
Perusasetus

Mulla automaatti-Hdj:n mittari näyttää 35" renkailla lähes oikein, eli jos mittarissa on 80 niin ainakin puhelimen gps näyttää n. 78. En tiiä miks, kannattaa kuitenkin tarkistaa ennenkuin alat korjaamaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.02.2020, 22:39
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Mittarihan saa näyttää liikaa? mutta ei yhtään liian vähän?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bisabolol Näytä viesti
Mitenkä ootte korjannut mittarin näyttämän siirryttäessä 35 renkaille. Muistan joskus lukeneeni aiheesta mutta en haulla löytänyt.
Kyseessä automaatti hodari
Helpointa on vaihtaa jakolaatikkoon nopeusmittarin pyörittäjän välitys, jos löytyy vielä Harvempi.
En muista, miten automaattihodariin löytyy... Minulla automaattilaatikko, ja 285/75-16 renkailla näyttää oikein. (navigaattorilla testattu, en muista missä nopeudessa näyttää kilometrin vai 2 liikaa)
(manuaali hodariin löytyy sopiva automaattivaihteisen jakolaatikosta)

Toinen tapa on laittaa "ylennys" vaihde mittarinvaijeriin, nykyään ei taida enää oikein löytyä, kun taksien mittarit on sähköisiä?

Kolmas, ja työläin/vaativin on mittarin "virittäminen"
-helpoin on taivuttaa neulaa (muovineulaa pitää lämmittää varovasti)
-toiseksi helpoin on kiristää mittarin neulan jousta.
-3. helpoin on tulostaa uusi mittaritaulu, johon kilometrilukemat on siirretty oikeille paikoille.

-työläin/vaativin on nopeusmittarin (pyörrevirtajarrun?) helpottaminen ilmavälejä kasvattamalla:
siis joko magneettia hiotaan pienemmäksi, magneettia siirretään ulospäin alumiinikupista, tai hiotaan kuppia matalammaksi.
Tämä muokkaus vaatii niin paljon onnistuakseen, että ei liene hätävarjelun liioittelua, että olisi toinen nopeusmittari, joka laitetaan paikoilleen, kun ensimmäinen yritys epäonnistuu
Siis homma lähtee siitä, että ajetaan täsmälliset nopeudet/mittarin näyttämät (siis kuinka paljon pitää saada näyttämää alaspäin)
Ja sitten irroitettu mittari asennetaan/viritetään pyörimään esim. sorvin pyörittämänä, ja pyörimisnopeus säädetään niin, että mittari näyttää esim. 80 km/h (tai sitä nopeutta, missä suurin %- heitto on)
Ja jos suinkin mahdollista, niin luetaan sorvin? pyörintänopeus esim. optisella kierroslukumittarilla.

Sitten "ajetan" autosta irroitettua nopeusmittaria esim. sorvilla esim. 80 km/h esim? 10 kilometriä, ja mielellään kuvataan videota (missä näkyy sekunnit) matkamittarista alussa ja lopussa, nopeusmittaria ja sorvin pyörintänopeutta aina välillä...

Sitten muokataan mittaria, ja PUHDISTETAAN PYÖRREVIRTAJARRU HUOLELLA (yksi rälläkän hiomapölyn rautahiukkanen sotkee näyttämää)

Sitten uudelleen sorviin pyörimään, ja katsotaan että sorvin pyörimisnopeus on saman kuin aikaisemmin (optisesta kierroslukumittarista) ja jos nopeusmittarin näyttämä on OK, niin "ajetaan-" taas alussa ajettu video uudestaan, ja lasketaan, että onko nopeusmittarin näyttämä laskenut varmasti niin paljon, että ei näytä liian pientä nopeutta.

MIKSI näin tarkkaa/monimutkaista?

Ensimmäisen Mittarin virityksen tein taannoin, kun käytössä oli vain pyörimisnopeussäädöllä oleva sähköporakone, ja pienemmällä vaihteella "liipasin pohjassa" pyöritettiin nopeusmittarin vaijerin kautta näytti jotain, olikohan 120?....

-> Lopputulos oli se, että mittarin heitto kasvoi PALJON.... (pyöritettiin tuolla samalla porakoneella, pyörimisnopeussäätö lukittu sähköteipillä...)

Varmaan -80 luvun b&d säädin ei ollut tarkoitettu, tai nopeusmittarinvaijerin pyöritysvastus muuttui... ja ei puhuta virheen muuttumisessa prosentista -parista; vaan useista kymmenistä
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.03.2020, 21:28
Bisabolol Bisabolol ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.06.16
Sijainti: Äänekoski
Viestit: 50
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Helpointa on vaihtaa jakolaatikkoon nopeusmittarin pyörittäjän välitys, jos löytyy vielä Harvempi.
En muista, miten automaattihodariin löytyy... Minulla automaattilaatikko, ja 285/75-16 renkailla näyttää oikein. (navigaattorilla testattu, en muista missä nopeudessa näyttää kilometrin vai 2 liikaa)
(manuaali hodariin löytyy sopiva automaattivaihteisen jakolaatikosta)

Toinen tapa on laittaa "ylennys" vaihde mittarinvaijeriin, nykyään ei taida enää oikein löytyä, kun taksien mittarit on sähköisiä?

Kolmas, ja työläin/vaativin on mittarin "virittäminen"
-helpoin on taivuttaa neulaa (muovineulaa pitää lämmittää varovasti)
-toiseksi helpoin on kiristää mittarin neulan jousta.
-3. helpoin on tulostaa uusi mittaritaulu, johon kilometrilukemat on siirretty oikeille paikoille.

-työläin/vaativin on nopeusmittarin (pyörrevirtajarrun?) helpottaminen ilmavälejä kasvattamalla:
siis joko magneettia hiotaan pienemmäksi, magneettia siirretään ulospäin alumiinikupista, tai hiotaan kuppia matalammaksi.
Tämä muokkaus vaatii niin paljon onnistuakseen, että ei liene hätävarjelun liioittelua, että olisi toinen nopeusmittari, joka laitetaan paikoilleen, kun ensimmäinen yritys epäonnistuu
Siis homma lähtee siitä, että ajetaan täsmälliset nopeudet/mittarin näyttämät (siis kuinka paljon pitää saada näyttämää alaspäin)
Ja sitten irroitettu mittari asennetaan/viritetään pyörimään esim. sorvin pyörittämänä, ja pyörimisnopeus säädetään niin, että mittari näyttää esim. 80 km/h (tai sitä nopeutta, missä suurin %- heitto on)
Ja jos suinkin mahdollista, niin luetaan sorvin? pyörintänopeus esim. optisella kierroslukumittarilla.

Sitten "ajetan" autosta irroitettua nopeusmittaria esim. sorvilla esim. 80 km/h esim? 10 kilometriä, ja mielellään kuvataan videota (missä näkyy sekunnit) matkamittarista alussa ja lopussa, nopeusmittaria ja sorvin pyörintänopeutta aina välillä...

Sitten muokataan mittaria, ja PUHDISTETAAN PYÖRREVIRTAJARRU HUOLELLA (yksi rälläkän hiomapölyn rautahiukkanen sotkee näyttämää)

Sitten uudelleen sorviin pyörimään, ja katsotaan että sorvin pyörimisnopeus on saman kuin aikaisemmin (optisesta kierroslukumittarista) ja jos nopeusmittarin näyttämä on OK, niin "ajetaan-" taas alussa ajettu video uudestaan, ja lasketaan, että onko nopeusmittarin näyttämä laskenut varmasti niin paljon, että ei näytä liian pientä nopeutta.

MIKSI näin tarkkaa/monimutkaista?

Ensimmäisen Mittarin virityksen tein taannoin, kun käytössä oli vain pyörimisnopeussäädöllä oleva sähköporakone, ja pienemmällä vaihteella "liipasin pohjassa" pyöritettiin nopeusmittarin vaijerin kautta näytti jotain, olikohan 120?....

-> Lopputulos oli se, että mittarin heitto kasvoi PALJON.... (pyöritettiin tuolla samalla porakoneella, pyörimisnopeussäätö lukittu sähköteipillä...)

Varmaan -80 luvun b&d säädin ei ollut tarkoitettu, tai nopeusmittarinvaijerin pyöritysvastus muuttui... ja ei puhuta virheen muuttumisessa prosentista -parista; vaan useista kymmenistä
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta.
Kävin kyseleen marmorilta tänään rattaita.
Manuaalin löytyy kahta erikokoa 32:13 ja 31:12. Automaattiin 33:12 ja 33:11 näistä sitten valkkaamaa. Hintaa on 68e/kpl
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20200303_212033.jpg‎
Views:	170
Size:	368,9 Kt
ID:	94624  
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.03.2020, 01:22
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Jakolaatikon perä auki, ja "välitykset-" näkösälle...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bisabolol Näytä viesti
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta.
Kävin kyseleen marmorilta tänään rattaita.
Manuaalin löytyy kahta erikokoa 32:13 ja 31:12. Automaattiin 33:12 ja 33:11 näistä sitten valkkaamaa. Hintaa on 68e/kpl
Siis mitkä pyöräparit siellä on nyt?

TARKISTA LASKELMAT!

Ja tarkoitushan on saada nopeusmittarin vaijeri pyörimään mahdollisimman hitaasti?

Jos siellä jakiksessa on 33/12 välitys nopeusmittarille, niin tuo 33/11 välitys on parenpaan suuntaan, toki vaikutus muutamia? senttejä? ja prosentteja...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.03.2020, 15:19
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

Onko startin releeltä lähtevän (musta punanen) herätevirta johdon välissä mitään vai meneekö sisä kautta kiertäen vaan startille?
Kyseessä vm.90 manuaali
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.03.2020, 20:30
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dodge3500 Näytä viesti
Onko startin releeltä lähtevän (musta punanen) herätevirta johdon välissä mitään vai meneekö sisä kautta kiertäen vaan startille?
Kyseessä vm.90 manuaali
Tarkoitat nimenomaan sitä startin relettä (Käynnistimen rele) joka konehuoneessa lokarissa Ja jota ohjataan startin 12v/24 "matolaatikolla"?

Tuossa johdossa on jossain yksi liitin, en muista missä.

Muuta ei ole, mutta meneekö todella sisälle matkustamoon? (en kerkiä katsomaan omasta hodarista, joka automaatti)

--> Muistaakseni samat värit, mutta ohuempi, kiertää virtalukolta (automaatissa laatikon kautta, ja olikon manuaalissa kytketty vain liittimen yhteen?) tuonne 12v/24v matolaatikolle...?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.03.2020, 21:58
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

Jos oon oikeessa releessä.
Kuski etulokarin kolossa oleva rele ja mun mielestä kyseinen startin herätevirta johto menee sisälle ja tulee ulos repsikan puolelta ulos ja sit koneen yli startille.
Välillä tulee virta ja välillä ei, mutta kun releen liittimestä mittaa niin aina tulee virta. Eli rele pelaa.
Sillä epäilen et ois melkein poikki tai jos siä on liitin niin hapettumaa
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runnerin omistajat tänne Daddy's Toy Chit-Chat 34 12.10.2022 09:51
Suzukin omistajat tänne Suzukisj410K Chit-Chat 260 17.06.2015 12:01
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! baxxter Chit-Chat 16 24.05.2013 20:27
Jeepin Omistajat Tänne KössiKenguru Chit-Chat 114 03.10.2012 19:02
BULLTERRIERIN omistajat tänne! Urbancityboy Chit-Chat 14 20.09.2009 18:30


Sivu luotu: 20:02 (GMT +2).