|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#101
|
|||
|
|||
Tulet Heguli luultavasti huomaamaan kun kilometrejä on kertynyt auton ratissa, että onnettomuuksissa on monta osapuolta. Turman osapuoli ei automaattisesti ole sen aiheuttaja. Onnekseni en yleensä aja itäautolla
|
#102
|
|||
|
|||
Ei aina. Kerran kävi niin, että perääni ajanut lähti karkuun ja katosi.
Tästä viisastuneena, ja neuvon muitakin näin tekemään. Älkää antako mahdollisuutta paeta. Autosta ulos katsomaan ja kirjaamaan tunnistetietoja. Älkää ainakaan siirtäkö kalustoa pois tieltä ennen sitä! |
#103
|
||||
|
||||
OK, eli syyllinen oli toinen osapuoli, se ei ihan tullut esille alkuperäisestä postauksesta. Riittääkö miljoona ajettua kilsaa
__________________
Tumpula Racing Team |
#104
|
||||
|
||||
Lainaus:
Pohjosemmassa Suomea hommaisin isoimmat LT3:t alle. |
#105
|
||||
|
||||
Esim. Hakkapeliitta LT3 285/70 r17 x 4 + neljä kohtuulaatuista peltivannetta = n.1200€ + 600€ = n.1800€.
Omilla ajoilla osuu ehkä 10-15 päivää vuodessa päivittäin ajettuna kun tarttee kunnollisia talvirenkaita. Niistäkin kerroista moni niin että kun mömmökeli osuu iltapäivälle niin aurat ei mahdu sekaan, jolloin karkeampi kuvio usein parempi kuin katutalvirengas. Itsellä on se optio että.voin mennä julkisilla töihin, joten jos nyt oikein paskamainen keli osuu kohdalle niin bussi + metro toimii.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#106
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#107
|
||||
|
||||
Minä maksoin edellisistä maastopolkupyörän nastarenkaista n.65€/kpl., saattoi olla 60€ kun en enää muista. Ostin viime vuonna. Ne on Schwalbet, niissä on kevlarista runko ja nastat rosteria.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#108
|
|||
|
|||
Lainaus:
Jos ei kikkaile, perus maasturin vanteelle saa renkaat järkihintaan. |
#109
|
||||
|
||||
Lainaus:
En ole vielä tähän päivään mennessä löytänyt Suomesta kelvollisia uusia peltivanteita alle satkulla kappale, eikä ne maailmalta tule sen halvemmalla. Ja ei, jackwheeler- paskoja en laittaisi alle vaikka saisin ilmaiseksi.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#110
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mähän kokeeks rupesin kesäl ajelee vähän leväämmäl all terrainilla ja niissä hyviä puolia korkeassa huoltoautotyylin vehkees kun rengas ja vanne tuli leveemmälle. Tuossa rupeaa olemaan vähän muhkeempaa Hakkapeliittaa, näkyy oleman 44" https://youtu.be/EMQoKwNkNs8 Noissa vanhemmissa japsipickupeissa tuppaa olemaan 6 tuumasta vannetta. Edelleenkin omassa tilanteessa oli hyvä idea pistää pizzaleikkurit liukkail ja keväällä ajoissa pistän sen leveämmän renkaan joka toisen auton mukana tuli. Nyt panostin off roadiin kun hain kokeiluun vinssin, tosin se on halvimmasta päästä mönkijämallia ja ajattelin josko sillä käyttäisi kevyttä lumiauraa tai muuten vaan apua puun kaato hommiin. Viimeksi muokannut tekniikkamies : 20.11.2019 23:15 |
#111
|
|||
|
|||
Ikuisuus asia toi millä renkaalla ajaa, auton paino vaikuttaa ja tiet missä ajetaan, miten leveällä renkaalla.
20v ylikin tuli ajeltua , hj60, 4wd Hiace, Rocky ja 4wd Hilux. Km tuli vuodessa 30 000- 60 000 ja sekalaisia teitä, renkaitakin montaa sorttia oli alla. Mutarenkaat kaikkein kamalimmat ja vahtui äkkiä pois alta vaikka nastoitettu oli. Noilla isommilla teillä pärjää kitkoilla jne, pikkutiet jäässä, enemmän kallistuksia ja mutkia niin nasta on parempi. Ajokm sen verran kertyy vuosittain että huonolla ei viitsi kikkailla. Moni perustelee että pitää osata ennakoida, josko yksin meistä olisi jokainen kerrallaan liikenteessä niin ei taitaisi tulla kolaria koskaan? |
#112
|
|||
|
|||
Nyt nuo kusipäät suunnittelevat ilmeisesti että ms merkintä ei välttämättä olisikaan enää lähitulevaisuudessa laillinen talvirengas.
https://yle.fi/uutiset/3-11081616 |
#113
|
|||
|
|||
Se on kova paikka minulle on minulla niin paljon rahaa kiinni noissa renkaissa jotka on jo ostettu. Todennäköisesti joutuisin ajamaan laittomilla renkailla.
|
#114
|
||||
|
||||
Hyvä artikkeli joka kertoo niin autoilijoiden nasta vs kitka kiimasta, kuin lainsäätäjän sekaisin olemisesta jolloin lumihiutalerenkaita vaaditaan talvikelissä ja sitä talvikeliä ei ole missään pykälissä määritelty.
Ja tuossa lyhyt siteeraus millaista se talvi täällä suunnalla helposti on: "Valtaosa suomalaisten ajokilometreistä ajetaan superhoitoluokan maanteillä olosuhteissa, joissa kunnon talviliukkautta saattaa olla vain muutamia tunteja koko talvessa. Kun talvet ovat lyhentyneet, voi samoilla tieosuuksilla vesiliirron vaara sen sijaan olla todellinen viikkokaupalla." Kun porukka ihmettelee miksei parissa talvessa loppuun kuluville nastarenkaille löydy kiinnostusta.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#115
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#116
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#117
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#118
|
|||
|
|||
Tuon artikkelin kun lukaisi mikä oli linkitetty tulee taas ilmi miten v**un tyhmiä noi päättäjät laatijat on. Lakiin pitää kirjata niin että noita tulkintaeroja ei ole eri pollisin sattuessa kohdalle onko kyseessä keli vaiko sää.
Noita tulkintaeroja kuului ja oli julkisuudessa kun aselakia sorvasivat että on eri paikkakunnilla yhtenäinen käytäntö, meni entistä hullumaksi. Superhoitoluokan tiet on Suomessa aika raju vitsi, näkee vaan huonoja, erittäinhuonoja ja sorapäällysteisiä teitä. |
#119
|
||||
|
||||
Muuhun "superhoitoon" kantaa ottamatta, niin kyllä tuo talvikunnossapito on ainakin suolauksen ja hiekottamisen puolesta vähän jopa liioiteltuakin, ainakin täällä Päijät-Hämeen suunnalla. Suolaukko laskee maantiellä menemään jo heti kun vähänkin nollaa lähestytään ja risteysalueille kylvetään hiekkaa ja suolaa varmaan kolme kertaa päivässä. Siltä ainakin välillä tuntuu.
__________________
-Pauli- |
#120
|
||||
|
||||
Lainaus:
Noilla "supertienhoitoluokan" alueilla ainakin uutisoinnin perusteella ollaan hätää kärsimässä kun lunta putoaa taivaalta, täälläkin sitä on selitetty sillä että on rakennettu niin tiheään ettei ole tilaa minne lunta siirtää. Ja sitten kun uutisointi tapahtuu tuolta alueelta, sen yllättävän moni (jopa osa toimittajistakin) kuvittelee tarkoittavan että samat tilanteet olisi läpi tämän maan, vaikka koskeekin pinta-alaltaan hyvin pientä osaa tästä maasta... Sekin sitten on luettu, että ei täällä voida edes ymmärtää siellä olevien tilannetta, kun ymmärrys on keskittynyt sinne... |
#121
|
|||
|
|||
Täytyy myös muistaa talviautoilun olevan ensisijaisesti ulkonäkölaji.
Uusi talvirengaslainsädäntö tuntuu kyllä ensimakustelulla kummalta. Vapautta ja autoilijan vastuuta halutaan lisätä (no ihan kuin sitä valinnanvapautta ei aiemmin olis ollut tarpeeksi), mitenhän vakuutuskäytännöt suhtautuvat tähän? Käytännössä autossa pitää olla talvirenkaat marras-maaliskuussa, mikäli haluaa vakuutusyhtiön korvaavan? Mun mielestä alkuperäiseen kysymykseen on saatu aika totuudenmukainen vastaus tässä keskustelussa. Osa pärjää mutarenkailla talvessa, osa ei. Tähän yhtälöön vaikuttaa ennen kaikkea ajo-olosuhteet, kuski ja auto. Ite olen aika mämmikoura, mutta silti on mutikoilla vielä tie riittänyt. Tämä johtunee pitkälti siitä, että liukkaalla kelillä voin valita valtatien sijaan työmatkaan ja myös työpäivän aikaisiin ajoihin soratien, tarvittaessa neliveto päällä ja vaikka kolmea-neljääkymppiä. Vastaantulijoilla on noilla teillä yleensä alla laparenkaat, hyvällä tuurilla ketjuilla tai ruuvinastoilla höystettynä. Yleensä kerran-kaks kuussa olen päätynyt vaihtoehtoreittiä käyttämään. Muun liikenteen seassa ei kaljamakelissä tee kyllä mieli mutikoilla liikkua. Mt ja at renkaiden nastoituksesta on tässäkin keskustelussa ollut puhetta. Nastat kyllä parantaa pitoa huisisti noissa jääkeleissä etenkin jarrutuksissa, mutta eikö laillisista m+s (talvi)renkaista tule laittomat nastoituksella mikäli "studdable" merkintä puuttuu renkaista? Olen yhdet vanhat Hakkapeliitat jemmannut oikein pitkän luistelukauden varalle, täytyykin tarkistaa löytyykö niistäkään mitään lumihuippumerkkejä. |
#122
|
||||
|
||||
Kaksi edellistä viestiä kertoo aika paljon. Ai mistäkö? No vaikka siitä että ajelee siellä missä ei ole +100.000 kanssa-autoilijaa...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#123
|
||||
|
||||
Toimii ihan selvästi molemmin päin!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#124
|
|||
|
|||
Lainaus:
Muina vuodenaikoina ok jos ei kohtuuttoman vanhat |
#125
|
||||
|
||||
Ohhoh.
Siellä on kuulema kehä3 jumissa. Varmaa joku maalainen mutiaisilla tullu käymään. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
allterrain talvella | örvelö | Chit-Chat | 164 | 21.11.2023 18:46 |
Snorkkeli talvella | tsss1 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 23.05.2011 22:08 |
Creepyt talvella ??? | Sten | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 14.12.2009 03:58 |
chevy talvella | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 05.09.2005 12:03 | |
Tarkeneeko talvella? | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 08.08.2004 16:26 |