Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 03.11.2019, 20:51
lepoantti lepoantti on kirjautuneena
Arvostettu jäsen

Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Perusasetus

Ethän vain puristanut holkkia kasaan laakerin prässäyksessä?

Joo, häkki hajalle ja cnc-rälläkän ohjelmoit. Minä olen tapauksesta riippuen joskus ajanut sisäkoolista nätisti katkaisulaikalla siivun sivustapäin, sitten tarvittaessa vielä hiomalaikalla hionut ohuemmaksi. Tässä vaiheessa lähtee jo usein ihan itsekseen.

Vastaa lainaten
Vanha 03.11.2019, 21:01
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++

Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Perusasetus

Kiitoksia vinkeistä. Täytyy vaan jotenkin suojata murkula rälläkän pölyltä...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
Ethän vain puristanut holkkia kasaan laakerin prässäyksessä?
Joo kyllä se kasaan meni. Siksi käytin vanhaa holkkia. Uusi tuli puuhalaatikon mukana. Vai oliko tässä joku muu juttu?
Vastaa lainaten
Vanha 03.11.2019, 21:20
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen

Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Perusasetus

Kai haettiin sitä, että uus holkki ois menny liian lyhyeks jos sillä oisit prässännyt.

Oliko vanha laakeri Koyo ja uus joku muu vai päin vastoin? Jos laakerimerkki vaihtuu, niin on suurempi todennäköisyys, ettei vanhat shimmit sovi. Nyt ois hyvä hetki vaihtaa krympin tilalle kiinteä holkki. Sitten ois kivempi hakea oikeita shimmejä ja stefan vaihtokin ois helppoa x vuoden päästä. Kato samalla ettei kardaanilaipassa ole isoa uraa stefan huulen kohdalla. Uudet laipat ei maailmalla paria kymppiä enempää maksa.
Vastaa lainaten
Vanha 08.11.2019, 21:53
Aktiivijäsen++

Perusasetus

Noniin nyt kerkesin hetkeksi tallin puolelle. Häkki meni katki kivasti sivuleikkureilla ja rullien alta paljastu olake johon ulosvetolevy nappasi hyvin kiinni.

Ja sittenhän nuo koolit lähti helposti ilman rälläköintiä irti.

Uusi kardaanin laippa tuli hankittua, kun oli sen verran paha ura kerennyt kulumaan vanhaan. No krimppiholkilla kuitenkin menen, koska sellaset osat on nyt käsillä.

Sunnuntaina on taas vapaapäivä hirvitouhuista, niin jospa kerkeis aloitteleen kasausta. Laakerin merkki pysyy samana, eli Koyoa on vanhat ja uudet.

Viimeksi muokannut Radis : 08.11.2019 21:59
Vastaa lainaten
Vanha 10.11.2019, 18:37
Aktiivijäsen++

Perusasetus

Tänään onnistuin viettämään aamupäivän peräremontin puitteissa. Osien pesun jälkeen ensin oli vuorossa poskilaakerien asentaminen. Puristin laakerit paikalleen prässillä, apuna käyttäen vanhan poskilaakerin koolia, jonka olin ensin katkaissut rälläkällä:

Homma hoitui samalla tavalla myös hammaspyörän puoleisen laakerin kanssa:

Sitten puristelin pinionin laakerikoolit paikalleen. Näissä käytin apuna niin ikään rälläkällä katkaistuja vanhoja kooleja:

Uloimman koolin prässäämisestä ei tullut kuvaa, mutta samalla tavalla sekin hoitui. Sitten keräilin pinionikokoonpanon osat valmiiksi. Kuvasta puuttuu pinionin mutterin prikka, jonka kyllä laitoin paikalleen asennuksen yhteydessä.

Tippakannulla öljyä laakerihin, ulompi laakeri kooliinsa, painelevy laakerin päälle ja stefa paikalleen. Sen naputtelin sisään vanhan poskilaakerin koolia apuna käyttäen. Stefan ulkokehään laitoin tiivisteliimaa.

Sitten hylomaria kardaanilaipan ja pinionin uriin, jotta öljy ei rupea vuotamaan liitoksen välistä. Tippakannulla öljyä stefan huullokseen. Krimppiholkki paikalleen ja pinioniakseli rungosta ja uloimmasta laakerista läpi. Laippa paikalleen, prikka ja mutteri paikalleen. Sitten väänsin mutterin ensin niin tiukalle, että välykset hävisivät, mutta esijännitystä ei vielä tullut.
Sitten tein laskelmat pinionin laakereiden esijännityksen mittaamiselle kalavaa’alla kardaanilaipan rei’istä. Näistä laitan erillisen ohjeistuksen tämän jälkeen.
Ohessa kuva esijännityksen mittaamisesta:

Viimeksi muokannut Radis : 16.11.2019 19:10
Vastaa lainaten
Vanha 10.11.2019, 18:50
Aktiivijäsen++

Perusasetus

Sitten lupaamani ohjeosio. Ohessa on Lepoantilta saatuja ohjeita 9,5" perän säätöön.

Noissa ohjeissa on pinionin esijännitykselle ohjearvot ns. rullaavalle momentille. Haynesin korjauskäsikirjassa taasen löytyi liikkeellelähtömomentin arvot. Tuossa exelikuvassa löytyy summeerattuna nämä arvot. Samalla exelillä laskin ne kalavaa'an mitta-arvot esijännityksen mittaamiseksi pinionin laipan rei’istä vetämällä.

Mittausmenetelmä osoittautui digitaalisen vaa'an vuoksi hieman haasteelliseksi, mutta mittatulokset menee kuitenkin ohjearvoihin.

Tähän asti päästyäni, olikin sitten aika lähteä sukuloimaan, joten hammaskosketuksen tarkistusta en vielä kerennyt tänään tekemään.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG-20191102-WA0001.jpg‎
Views:	489
Size:	128,2 Kt
ID:	93154   Click image for larger version

Name:	IMG-20191102-WA0002.jpg‎
Views:	451
Size:	129,4 Kt
ID:	93155   Click image for larger version

Name:	IMG-20191102-WA0003.jpg‎
Views:	434
Size:	133,0 Kt
ID:	93156   Click image for larger version

Name:	IMG-20191102-WA0004.jpg‎
Views:	421
Size:	141,5 Kt
ID:	93157   Click image for larger version

Name:	laskukaavat.PNG‎
Views:	437
Size:	20,4 Kt
ID:	93158  

Viimeksi muokannut Radis : 10.11.2019 19:18
Vastaa lainaten
Vanha 10.11.2019, 19:47
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++

Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Perusasetus

Mie olen säätäny kyllä hammaskosketuksen ennen kuin olen mitään rymppejä tai stefoja laittanu paikalleen.
Tuurissaan sen pinionin saa purkaa monta kertaa että kosketus sattuu kohdalleen.

Vasta sitten kun hammaskosketus on hyvä niin olen lappanut krympin ja stefan sinne väliin ja kiristänyt sitten sen esijännityksen laakereille.

Samoten laakerit menee paikalleen ihan käsipelillä kun niitä lämmittää ~100 asteeseen, Huom ei yli!

Viimeksi muokannut Mika_T : 10.11.2019 19:50
Vastaa lainaten
Vanha 10.11.2019, 20:23
Aktiivijäsen++

Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Mie olen säätäny kyllä hammaskosketuksen ennen kuin olen mitään rymppejä tai stefoja laittanu paikalleen.
Tuurissaan sen pinionin saa purkaa monta kertaa että kosketus sattuu kohdalleen.

Vasta sitten kun hammaskosketus on hyvä niin olen lappanut krympin ja stefan sinne väliin ja kiristänyt sitten sen esijännityksen laakereille.

Samoten laakerit menee paikalleen ihan käsipelillä kun niitä lämmittää ~100 asteeseen, Huom ei yli!
No minä sovellan tässä tämän videon ohjeita:

https://www.youtube.com/watch?v=1dOdeMdswc8&t

Mun perässä ei ollut tuota pinionin sisemmän laakerin "master shimmiä", jolla pinionin hammaspyörän aksiaalista etäisyyttä laustaspyörään nähden säädetään. Ja eikös tuo krimppiholkki säädä ainoastaan pinionin uloimman ja sisemmän laakerin välistä etäisyyttä, jolloin sen krimppantumisella ei pitäisi olla suurta vaikutusta hammaskosketukseen? Toki kun pinionin laakerit kuluu, ja krimppiä kiristetään uudelleen, puristuu pinionin hammaspyörä lähemmäksi kardaanin laippaa.

Tarkoituksena on siis säätää ainoastaan lautaspyörän sivuttaista etäisyyttä pinionin hammaspyörään nähden. Nähtäväksi jää onnistuuko. Se selviää sitten seuraavalla kerralla, kun menen talliin.

Viimeksi muokannut Radis : 10.11.2019 20:29
Vastaa lainaten
Vastaus

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu BJ45 lepa77 O/M/V Ajoneuvot 3 15.08.2013 16:47
Myyty BJ45 -81 Projekti bj45lava O/M/V Ajoneuvot 5 14.08.2010 14:11
Myydään bj45 SAMROCK O/M/V Ajoneuvot 3 23.03.2010 16:42
o: bj45 O/M/V Ajoneuvot 1 02.01.2006 19:53
Myydään BJ45 pic-up projekti Käyttäjä O/M/V Muut 0 16.09.2003 18:52