Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.10.2019, 16:06
lepa77:n Avatar
lepa77 lepa77 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.10
Sijainti: Salo
Viestit: 3.646
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Muistaakseni joskun vuostuhannen vaihteessa oli paikallisen Toyotahuollon kanssa puhetta tuollaisen turbokoneen remontista, olivat oppilaitoksen autoon tehneet ja olikohan 3000mk / mäntä ja putki toisen mokoman. Kuitenkin koko remontti oli kustantanut reilut 50000mk. Ja auto myytiin parivuotta sen jälkeen tarpeettomana pois koulun käytöstä.
onko 12ht vaihdettavat putket?

__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.10.2019, 16:51
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepa77 Näytä viesti
onko 12ht vaihdettavat putket?
On
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.10.2019, 17:01
Tollukka:n Avatar
Tollukka Tollukka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.03
Sijainti: Leppävirran saarivaltion, mantereen puoli
Viestit: 427
Perusasetus

Eikös 12HT:ssä ole männänrengasurat jotka kulahtaa? Iisalmessa Lyytikäisen koneistamolla on useampaan potilaaseen sorvattu mersun männänrenkaat, tulee paljon halvemmaksi, ja eron kuulee jo äänestä.
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.10.2019, 17:58
lepa77:n Avatar
lepa77 lepa77 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.10
Sijainti: Salo
Viestit: 3.646
Perusasetus

joo ne kuluu ja tuo on hyvä ja edullinen ratkaisu siihen.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.10.2019, 21:21
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.823
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tollukka Näytä viesti
Eikös 12HT:ssä ole männänrengasurat jotka kulahtaa? Iisalmessa Lyytikäisen koneistamolla on useampaan potilaaseen sorvattu mersun männänrenkaat, tulee paljon halvemmaksi, ja eron kuulee jo äänestä.
Mul on ollu 2 tämmöistä 12ht ja jos johonkin omaan koneeseen tarviaa tehä ni vastaisuudessakin tämmöiset.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.10.2019, 18:39
lepa77:n Avatar
lepa77 lepa77 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.10
Sijainti: Salo
Viestit: 3.646
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
On
väittäisin että ei ole putki kone.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.10.2019, 19:42
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepa77 Näytä viesti
väittäisin että ei ole putki kone.
Ainaki putkia niihi myydää
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.10.2019, 19:54
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

En muista oliko täällä juttua vai slck.n sivuilla kun pemaripoju laittoi 2h koneeseen 12ht pumpun ja turbon, eikö sillä päästy reiluun 200 heppaan rullilla
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.10.2019, 20:10
Profi:n Avatar
Profi Profi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 14.08.05
Sijainti: Veteli, Finland.
Viestit: 391
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepa77 Näytä viesti
onko 12ht vaihdettavat putket?

Ainoastaan alkupään 2h moottorissa on putket, muistaakseni 10/84 asti. Sen jälkeen 2h moottorissakaan ei ole putkia, eikä missään 12h-t motissakaan.
__________________
Dodge ram 5.9 (-95 käyttis)
Hj 61 (-89 2. auto)
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.10.2019, 20:29
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Se vielä pitää mainita että tehotavoite olis maltilliset 160hp.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 20.10.2019, 21:50
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.709
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
Se vielä pitää mainita että tehotavoite olis maltilliset 160hp.
Pulttaat ahtokoneen pakosarjan ja ahtimen 2h:n kylkeen, rassaat pumupusta syöttöjä sen mitä järkevästi saa ja ahdot vähän vajaa kilo. Helppo, toimiva ja yksinkertainen resepti,tehotavoitteesta et edes paljon joudu tinkimään.
Vastaavanlaisella olen itse muutaman kymmentä tuhatta ajanut, ajettu hupia, käytetty metsästyshommissa, kiskottu traileria. Aina ja aina vaan toimii jos ajamisen tarve yllättää.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.10.2019, 01:15
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

2H ja 12H-t sekoittaminen.


Jos pitäs tehdä sekoitus, mistä tehotavoite 160 hv niin jättäisin siitä 12h-t koneesta jäljelle vain pakosarjan ja mäntien öljyjäähdytyksen, ja mitä siihen liittyy; oliko että öljypumppu on sama?(jos männille öljyjäähdytys, kuten esim hiluxin 2,4 litran vapaastihengittävä 76hv? 2L-moottori, ja oliko että samat paineventtiilit on vielä 2000 luvulla paljon suuremman litratehon turbodieseleissä, niin pitää muistaa "tukkia" kiertokangen öljykanava kiertokangen laakerilta kohti männäntappia/mäntää)

Pumppuun isommat elementit, vakio elementit ei taida riittää?

Ja tarvittaessa Pakkosyötön saa sähköisesti ohjattua siten, että jos lisävarusteinen "savutuksen esto-" kytkin on 1:asennossa, ja kaasu pohjassa- kytkin kiinni- asennossa, niin pakkosyöttö päällä; siis syöttö niin isolla että varsinkin pienillä kierroksilla työntää mustaa... mutta nopeuttaa ahtimen heräämistä.
Ja kun k.o Pakkosyöttö ei ole käytössä, niin savun määrä Paljon pienempi, ei sotke peräkärryä, eikä ärsytä kanssa- autoilijoita

Vai oliko se sinun tupla-turbo pakosarja koko jutun idea?

Oliko ne turbot kytketty miten?
Oliko ne jotenkin sarjassa ja tai rinnan? (olisiko sinne vaihtoehtona uudemmat ahtimet, esim. vnt?) Kun taannoin löysin kuvan tuosta pakosarjasta, niin mietin, että paljonkohan olisi potentiaalia "ottaa tehoja", taisin tulla siihen tulokseen että litrateho reilusti yli 50 hv?

12h-t 2-osainen pakosarja ei vääntele lämmöstä ihan yhtäpaljon kuin 2h:n yksiosainen.

Ja tuohon 12h-t pakosarjaan jatkoksi "juuttuvasiipinen" VNT- ahdin, josta alipaineohjattu kello ahtopaineella ohjattavaksi kelloksi, vaatii pikkasen askartelua ja säätämistä jousen kanssa.
Toinen vaihtoehto on tehdä tuo alipaineohjauksen sähkösolennoidin ohjaus uusiksi; esim. siten, että esim. 1-1,5 bar säädetty painekytkin ohjaa alipainetta kellolle, ja itse siipien liikerataa on rajoitettu niin paljon, että ei pääse ahtamaa kovinkaan paljon enempää, sillä tuo sähkö-alipaineohjaus on varmaan sen verran hidas, että tuo "yliahto -toiminto" venyy liian pitkäksi/tehokkaaksi (uskon että helppo ratkaista ongelma, siis syötön max. säädöllä yms)
Ja jos ahtopaineet meinaa karata kaikesta huolimatta, niin ylipaineventtiilin kautta pihalle tai ahtimen imupuolelle.
Tuo 160 hv saadaan varmaan kohtuudella vakiolla kaasuläpällä? (toki niillä nippojen käännöllä)
Jos tehoa haluttaisiin enemmän, niin 2H koneesen saa suhteellisen helposti tehtyä kaksi kaasuläppää; siis 2 imusarjaa modataan siten, että toinen kaasuläppä/imusarja ruokkii 1., 2. ja 3 sylintereitä, toinen loppuja. (suihkuputket suurin ongelma) Alipaineputket vain toiselle toselle läpälle, toki kaasuläpät pitää olla luotettavasti kytketty toisiinsa....
Toki mikään ei estä käyttämästä jotain muuta "kaasuläppää" tuon pumpun säätöön tarvittavan paine-eron muodostamiseen; vaatii vaan pikkasen enemmän työtä...

Jos tehotavoite olisi käyttöautossa yli 200 hv, niin ottaisin tuon 12h-t suorasuihkutekniikan, mutta 2H koneen paine-ero säätöisellä pumpulla.
Kun tuo 12h-t:n pumppu on mikä on (Onko noita ongelmia saatu ratkaistua kokonaan; siis tuota alaväännön puutetta, ja nimen omaan tyhjäkäynnillä, taikka sen alapuolella; ja sitä että alkaa herkästi "rynkyttämään" tyhjäkäynti, taikka sen alla olevilla kierroksilla?) muutamaa viritystä olen kokeillut, mutta varsinkin, jos on otettu reilusti? lisää tehoa, niin käytettävyys pienillä kierroksilla kärsii.

p.s Tosiaankin ensimmäiset 2H koneet Kuivilla putkilla (jäähdytysneste ei koske sylinteriputkeen) ja putket oli aika ohuella seinämällä; olisiko ollut noin 2mm?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 21.10.2019, 06:10
Samppahj:n Avatar
Samppahj Samppahj ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 06.10.15
Sijainti: Vähäkyrö
Viestit: 607
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
12h-t 2-osainen pakosarja ei vääntele lämmöstä ihan yhtäpaljon kuin 2h:n yksiosainen.
Häänrikin koneessa tuskin on yksosainen pakosarja, jos on kerran loppupään malleja. En tiedä koska malli on vaihtunu, mutta uudemmissa ainakin on kaksosainen.

Eikös joskus ollu nettiautossa myynnissä kisakiree HJ60. Siinähän mainostettiin, että 2H koneeseen oli pantu 12H-T yläkerta. Eikö siinä mainostettu olevan yli 200 heppaa. En muista mitä muuta siinä kerrottiin tehdyn.
__________________
SLCK #552

HJ60 -88
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 21.10.2019, 07:04
lepa77:n Avatar
lepa77 lepa77 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.10
Sijainti: Salo
Viestit: 3.646
Perusasetus

se ilmoitus oli pelkkää paskaa siinä koneessa ei 120hv enempää ollu.ct26 turbo ja välijäähy
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 21.10.2019, 07:04
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Jos pitäs tehdä sekoitus, mistä tehotavoite 160 hv niin jättäisin siitä 12h-t koneesta jäljelle vain pakosarjan ja mäntien öljyjäähdytyksen, ja mitä siihen liittyy; oliko että öljypumppu on sama?(jos männille öljyjäähdytys, kuten esim hiluxin 2,4 litran vapaastihengittävä 76hv? 2L-moottori, ja oliko että samat paineventtiilit on vielä 2000 luvulla paljon suuremman litratehon turbodieseleissä, niin pitää muistaa "tukkia" kiertokangen öljykanava kiertokangen laakerilta kohti männäntappia/mäntää)

Pumppuun isommat elementit, vakio elementit ei taida riittää?

Ja tarvittaessa Pakkosyötön saa sähköisesti ohjattua siten, että jos lisävarusteinen "savutuksen esto-" kytkin on 1:asennossa, ja kaasu pohjassa- kytkin kiinni- asennossa, niin pakkosyöttö päällä; siis syöttö niin isolla että varsinkin pienillä kierroksilla työntää mustaa... mutta nopeuttaa ahtimen heräämistä.
Ja kun k.o Pakkosyöttö ei ole käytössä, niin savun määrä Paljon pienempi, ei sotke peräkärryä, eikä ärsytä kanssa- autoilijoita

Vai oliko se sinun tupla-turbo pakosarja koko jutun idea?

Oliko ne turbot kytketty miten?
Oliko ne jotenkin sarjassa ja tai rinnan? (olisiko sinne vaihtoehtona uudemmat ahtimet, esim. vnt?) Kun taannoin löysin kuvan tuosta pakosarjasta, niin mietin, että paljonkohan olisi potentiaalia "ottaa tehoja", taisin tulla siihen tulokseen että litrateho reilusti yli 50 hv?

12h-t 2-osainen pakosarja ei vääntele lämmöstä ihan yhtäpaljon kuin 2h:n yksiosainen.

Ja tuohon 12h-t pakosarjaan jatkoksi "juuttuvasiipinen" VNT- ahdin, josta alipaineohjattu kello ahtopaineella ohjattavaksi kelloksi, vaatii pikkasen askartelua ja säätämistä jousen kanssa.
Toinen vaihtoehto on tehdä tuo alipaineohjauksen sähkösolennoidin ohjaus uusiksi; esim. siten, että esim. 1-1,5 bar säädetty painekytkin ohjaa alipainetta kellolle, ja itse siipien liikerataa on rajoitettu niin paljon, että ei pääse ahtamaa kovinkaan paljon enempää, sillä tuo sähkö-alipaineohjaus on varmaan sen verran hidas, että tuo "yliahto -toiminto" venyy liian pitkäksi/tehokkaaksi (uskon että helppo ratkaista ongelma, siis syötön max. säädöllä yms)
Ja jos ahtopaineet meinaa karata kaikesta huolimatta, niin ylipaineventtiilin kautta pihalle tai ahtimen imupuolelle.
Tuo 160 hv saadaan varmaan kohtuudella vakiolla kaasuläpällä? (toki niillä nippojen käännöllä)
Jos tehoa haluttaisiin enemmän, niin 2H koneesen saa suhteellisen helposti tehtyä kaksi kaasuläppää; siis 2 imusarjaa modataan siten, että toinen kaasuläppä/imusarja ruokkii 1., 2. ja 3 sylintereitä, toinen loppuja. (suihkuputket suurin ongelma) Alipaineputket vain toiselle toselle läpälle, toki kaasuläpät pitää olla luotettavasti kytketty toisiinsa....
Toki mikään ei estä käyttämästä jotain muuta "kaasuläppää" tuon pumpun säätöön tarvittavan paine-eron muodostamiseen; vaatii vaan pikkasen enemmän työtä...

Jos tehotavoite olisi käyttöautossa yli 200 hv, niin ottaisin tuon 12h-t suorasuihkutekniikan, mutta 2H koneen paine-ero säätöisellä pumpulla.
Kun tuo 12h-t:n pumppu on mikä on (Onko noita ongelmia saatu ratkaistua kokonaan; siis tuota alaväännön puutetta, ja nimen omaan tyhjäkäynnillä, taikka sen alapuolella; ja sitä että alkaa herkästi "rynkyttämään" tyhjäkäynti, taikka sen alla olevilla kierroksilla?) muutamaa viritystä olen kokeillut, mutta varsinkin, jos on otettu reilusti? lisää tehoa, niin käytettävyys pienillä kierroksilla kärsii.

p.s Tosiaankin ensimmäiset 2H koneet Kuivilla putkilla (jäähdytysneste ei koske sylinteriputkeen) ja putket oli aika ohuella seinämällä; olisiko ollut noin 2mm?


Eli kyseessä on tälläinen ihan normaali twin-ahdin paketti. Suprasta eli nää on molemmat ct12 ahtimia.

Näille molemmille tulee siis oma 3-1 pakosarjansa, ja ahtimet hönkii ilmaa sitten samaan imuputkeen. Mitään paine-ero ohjattua pumppua ei mun mielestä oo mitään järkeä laittaa turbokoneeseen, ainakin omasta mielestä ei oo kovin energiatehokasta ja moottoria säästävää tehdä ensin pakokaasulla ahtopainetta ja sitten jarrutella sitä kaasuläpällä. Lisäksi kahdella kaasuläpällä tuskin saa aikaan muuta kuin epätasaisesti kuormitetun moottorin.

Tuohon 12ht alaväännön puuttumiseen uskaltaisin väittää pääsyynä olevan sen että se on suunniteltu turbokoneeksi, ja väännön puute saattaa paremminkin johtua itse moottorin erosta kuin syöttöpumpusta. 2h kun vääntää jo jotain ilman turboa, niin en usko että se syöttöpumpun vaihdolla ainakaan merkittävästi huononee, syöttöjä kun saa säädettyä eikä ole enää kaasuläppää jarruttelemassa menoa.

Rynkytys ja kaasun herkkyys on tiedossa ja siihen mulla on suunnitrlma jo valmiina. Kaasuvivulle tulee nivellys joka välittää kaasuvivun alkupään liikettä hitaammaksi. Vähän kuin nostureista tuttu voimanivel joka alkaa vähentää puomin nostoliikettä kun kulma jyrkkenee loppupäässä. Tällöin sylinterin liike pysyy vakiona ja välityksen vuoksi puomi ei ryntää lopussa. Samaa ideaa sovelletaan siis tähän mutta nivel on väärinpäin.

Tuosta kangen öljykanavasta haluaisin varmaa lisätietoa. Onko kanava tehtaalla jätetty pois siksi että öljypumpun tuotto ei riittäisi suihkujen kanssa vai onko syynä se että saadaan kankeen hiukan lisää kestoa kun "kyllähän se tappi tulee voideltua jäähdytysöljylläkin"
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 20.10.2019, 20:37
lepa77:n Avatar
lepa77 lepa77 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.10
Sijainti: Salo
Viestit: 3.646
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Profi Näytä viesti
Ainoastaan alkupään 2h moottorissa on putket, muistaakseni 10/84 asti. Sen jälkeen 2h moottorissakaan ei ole putkia, eikä missään 12h-t motissakaan.
näin minäkin olen ymmärtämät nyt olen varma myös asiasta.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 20.10.2019, 21:14
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Profi Näytä viesti
Ainoastaan alkupään 2h moottorissa on putket, muistaakseni 10/84 asti. Sen jälkeen 2h moottorissakaan ei ole putkia, eikä missään 12h-t motissakaan.
Joo, sama tieto itselläkin. Tuossa sivun lopussa on ihan mustaa valkoisella. Näihin kyllä näyttää saavan korjausputkia jälkikäteen asennettevaksi.

__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Toyota lc 12ht purettu moottori turakoitsija O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 08.02.2019 19:03
Myyty Toyota 12ht syöttöpumppu 100e matti.v O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 26.07.2018 08:16
Myydään Toyota 12HT moottori Rekisteröimätön O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 24.11.2011 21:09
Ostetaan toyota 12ht moottori (4.0td) Technophobia O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 18.05.2011 08:40
Myydään Toyota 12ht moottori/ osia JV73 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 25.02.2011 08:12


Sivu luotu: 13:40 (GMT +2).