Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.10.2019, 11:59
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Ite ottasin ihan aluksi lähtökohdan että käyttiksen keulalla on 12h-t ennenkuin 2h.

12h-t:hen uudet/ehjät männät, uudet suutinkärjet ja pientä säätöä pumpulle niin ihan kiva kampe siitä tulee, ja auton kokoon nähden suht taloudellinen peli.

Kannen kanavat voisi siistiä samalla kun kansi on irti mäntien tarkistusta/vaihtoa varten.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.10.2019, 15:05
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Tuommonen opus löytyy hyllystä, jossa on selostettu 2H/12H-T erot melko kattavasti.





Valokuvasin tuohon kansioon tärkeimmät kohdat noista eroista:

https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8769

Löytyy mm. nokka-akselien mittaerot. Uutena tietona itelle löytyi tuosta kirjasta, että vaikka kampiakselit ovat mitoiltaan samat, on turbokoneen akselin kaulat laajemmin karkaistut. Mikä lie sitten käytännön kestävyysero..?
__________________
BJ75
SLCK #274

Viimeksi muokannut Jull : 19.10.2019 15:11
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.10.2019, 22:42
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Aika paljon noita 2H- moottoreita olen aikanaan tutkinut, Mutta paljon uutta... HYVÄ!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jull Näytä viesti
Tuommonen opus löytyy hyllystä, jossa on selostettu 2H/12H-T erot melko kattavasti.





Valokuvasin tuohon kansioon tärkeimmät kohdat noista eroista:

https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8769

Löytyy mm. nokka-akselien mittaerot. Uutena tietona itelle löytyi tuosta kirjasta, että vaikka kampiakselit ovat mitoiltaan samat, on turbokoneen akselin kaulat laajemmin karkaistut. Mikä lie sitten käytännön kestävyysero..?
Siis esim. tuo 12ht imuilman pyörteily toki varmaan reilu 30 v vanha käännöskukkanen?

""" Pyörteily synnyttävä muotoilu, joka edesauttaa polttoaineen sekoittumista, parantaa palamista ja vähentää nakutusta"""

(Olisiko lipsahtanut sekaan käännöksiä 2f tai 3f moottorista?)

ainakin minun muistikuvan mukaan nuo 2h ja 12ht kannen kanavat on todellakin "pyörteily-" muotoiltu; siis pyörteily johtuu tuosta aikakauden huonosta suunnittelusta, viimmeistelemättömyydestä ja imu- ja pakosarjojen suurpiirteisistä sovituksista.

Ja ei tuo tilanne kanavien muotoilun, ja imu/pakosarjan suhteen ei ole tramaattisesti parantunut tuossa 1hdt moottorissa.

Mutta noilla käyttäjä "Jull" dokuilla selvisi minullekkin pari asiaa, joten Kiitos!

p.s nuo 2h ja 12ht koneet on pääsääntöisesti kestäneet reilu 600 tkm, ja usein käyttö on jotain muuta, kuin nykyään ajetaan katumaastureilla.....
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.10.2019, 11:28
Vilbo Vilbo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.07.14
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 112
Perusasetus

Joo kyllä siellä 12HT:n imukanavassa on ns. "Swirl Ramp" jonka tarkoituksena tehostaa imuilman pyörteilyä erityisesti alakierroksilla kun virtausnopeudet ei riitä tuottamaan riittävää pyörteilyä jotta päästäisiin edes lähelle stoikiometristä palotapahtumaa. Ihmeitä tuolla muotoilulla ei tietenkään saa aikaiseksi.

2H Esikammiokoneessa ei ole tuota ramppia vaan perinteisempi suora kanava venttiiliä kohti. Itse esikammion oma muotoilu saa ilman pyörteilemään vähintäänkin riittävästi.

Tuo esikammiokoneen vs suoraruiskukoneen rakenteellinen ero on merkittävimpiä syitä miksi 2H koneessa on potentiaalista alavääntöä pikkasen enemmän kuin suoraruiskukoneessa.

12HT:n imuventtiilin seeteistä on kyllä mahdollista työstää pois tuo rappu mistä manuskassa puhutaan pyöristyksenä. Muutaman kannen otannalla se pykälä voi olla mittauskohdasta riippuen kaikkea 2-5mm väliltä. Eli kuristaa kyllä yläkierroksilla varmasti virtauksia vaikka minkälaista pyöristystä herra Toyotan tehtaan insinöörit yrittäisi lupailla. Pitopinta imuventtiilille pitää tosin ajaa alle 1,5mm leveäksi ja venttiilin reunaan asti. Yksilöstä riippuen saattaa silti seetin alapuoli vaatia pientä täyttöä. Tai sitten isommat venttiilit.
__________________
Ruoste on ystävä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.10.2019, 02:17
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

vm. 1986 turbodiesel ja stoikiometrinen palotapahtuma?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilbo Näytä viesti
Joo kyllä siellä 12HT:n imukanavassa on ns. "Swirl Ramp" jonka tarkoituksena tehostaa imuilman pyörteilyä erityisesti alakierroksilla kun virtausnopeudet ei riitä tuottamaan riittävää pyörteilyä jotta päästäisiin edes lähelle stoikiometristä palotapahtumaa. Ihmeitä tuolla muotoilulla ei tietenkään saa aikaiseksi.

2H Esikammiokoneessa ei ole tuota ramppia vaan perinteisempi suora kanava venttiiliä kohti. Itse esikammion oma muotoilu saa ilman pyörteilemään vähintäänkin riittävästi.

Tuo esikammiokoneen vs suoraruiskukoneen rakenteellinen ero on merkittävimpiä syitä miksi 2H koneessa on potentiaalista alavääntöä pikkasen enemmän kuin suoraruiskukoneessa.

.
Piti ihan "kuukkeloida/kysyä linnulta/Googlata" Mitä nuo "stoikiometrinen palotapahtuma?" Ja "Swirl Ramp" tarkoittaa...

Liittyykö tuo "stoikiometrinen palotapahtuma" mitenkään dieseleihin 30v sitten? entä nyt?


Minun viestistä 19.10.2019:
""""Siis esim. tuo 12ht imuilman pyörteily toki varmaan reilu 30 v vanha käännöskukkanen?

Pyörteily synnyttävä muotoilu, joka edesauttaa polttoaineen sekoittumista, parantaa palamista ja vähentää nakutusta"""

(Olisiko lipsahtanut sekaan käännöksiä 2f tai 3f moottorista?)""""

--------------------

Varsinkin 3f BENSIINI kone on k.o aikakauden ensimmäinen cruiserin kone, mikä laajemmalti on ns. tiukasti päästö rajoitettu, mitä se sitten tarkoittaakaan....
K.o FJ-60 on viety aika paljon pohjois amerikkaan...

Minun käsittääkseni nuo suorasuihkudieselit ei tarvinneet -80 luvulla pyörteilevää imuilmaa, että imuilma ja polttoaine olisi sekoittunut.
-> kun edellisen työtahdin pakokaasujäämät oli sekoittunut/kerrostunut tms. imu- ja puristustahdin aikana siihen männän päässä olevaan "kuppiin", ja sen sekoituksen lämpötila on korkea, niin siihen suihkutetaan diesel "sumua", ja itsesytytys tapahtuu "heti"
-> 12h-t lähtee käyntiin ilman hehkua pienessä pakkasessakin (siis 12h-t koneessa ei ole hehkutulppia, vaan imusarjassa ns. grilli, jolla lämmitettään imuilmaa kylmäkäynnistyksessä)
, vaikka startti pyörittää kylmää konetta huomattavan hitaasti; ja käyvässä koneessa lämpötila on paljon suurempi, ja diesel tulee paljon nopeammin; siis pienempänä pisaroina verrattuna jääkylmässä männässä olevaan palotilaan....
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.10.2019, 19:26
Vilbo Vilbo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.07.14
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 112
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Liittyykö tuo "stoikiometrinen palotapahtuma" mitenkään dieseleihin 30v sitten? entä nyt?
Eli siis vaan kuinka paljon ainetta voidaan teoriassa syöttää suhteessa ilmamäärään siten että kaikki palaa. Eihän se dieseleissä ole koskaan ollut ihan niin justiin kun ajetaan kuitenkin laihalla. Mutta mitä lähemmäs pääsee täydellistä palotapahtumaa niin sitä enemmän voi ainetta syöttää ja saa tarjolla olevasta iskutilavuudesta irti.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Minun käsittääkseni nuo suorasuihkudieselit ei tarvinneet -80 luvulla pyörteilevää imuilmaa, että imuilma ja polttoaine olisi sekoittunut.
-> kun edellisen työtahdin pakokaasujäämät oli sekoittunut/kerrostunut tms. imu- ja puristustahdin aikana siihen männän päässä olevaan "kuppiin", ja sen sekoituksen lämpötila on korkea, niin siihen suihkutetaan diesel "sumua", ja itsesytytys tapahtuu "heti"
-> 12h-t lähtee käyntiin ilman hehkua pienessä pakkasessakin (siis 12h-t koneessa ei ole hehkutulppia, vaan imusarjassa ns. grilli, jolla lämmitettään imuilmaa kylmäkäynnistyksessä)
, vaikka startti pyörittää kylmää konetta huomattavan hitaasti; ja käyvässä koneessa lämpötila on paljon suurempi, ja diesel tulee paljon nopeammin; siis pienempänä pisaroina verrattuna jääkylmässä männässä olevaan palotilaan....
Totta on että 12HT:ssa ei häviä startatessa puristustahdin aikana niin paljoa lämpöä sylinterin seinämiin, mäntiin ja esikammioihin. Siis imuilma saavuttaa riittävän korkean lämpötilan jotta ruiskuttaessa aine syttyy palamaan. Pyörteilyllä on vaikutusta enemmän palotapahtuman laatuun ja maksimisuorituskykyyn annetulla ilmamäärällä. Vaikkakin on sillä myös starttaamiseen vaikutusta.

Käytännössä tuo pyörtely tekee sen että jos on kaksi konetta joissa on sama:
- tilavuus,
- puristussuhde ja
- volumetrinen hyötysuhde
niin se kone jossa ilma pyörteilee enemmän voi polttaa isomman määrän ainetta joko savuttamatta tai sitten sama määrä ainetta ja toinen savuttaa vähemmän tuottaen enemmän voimaa. Tämä siis stoikiometriseen suhteeseen asti jonka jälkeen on mahdollista vain lisätä savua.

Näillä vanhoilla koneilla toki jäädään väkisin kauas ihanteellisesta palotapahtumasta. Yllättävän paljon on kuitenkin historian aikana tehty tutkimustyötä (suoraruisku) dieselmoottorin imuilman pyörteilystä erilaisin konstein ja niiden vaikutuksesta palotapahtuman laatuun ja polttoainetehokkuuteen.

Ruiskutustapahtuman laatu sitten ihan omana juttunaan...

12 venttiilissä suoraruisku Cumminsseissakin sovelletaan vakiokansissa tuota swirl ramppia. Niihin myös valmistetaan virityskansia joilla tavoitellaan maksimi-ilmamäärää yläkierroksille ja silloin imukanavan muotoilussa on jätetty tuo ramppi pois parempia virtausominaisuuksia hakien. Vaan ottavat siinä tapauksessa merkittävän miinuksen alakierroksille ja siis savuttavat kovasti eikä ole samalla tavalla vääntöä kun ei imuilma sekoitu riittävästi jotta aine palaisi kunnolla. Yläkierroksilla imutahdin nopeus itsessään kyllä vispaa ilmaa riittävästi.

Käytännössä siis tuo 2H nokittaa 12HT:n alaväännössä ihan vain tuon rakenteellisen eron tarjoaman edun vuoksi.. Juurikaan muussa se ei sitten oikeastaan pärjääkään jos ei itse syöttöpumppujen ohjauspuolta lähdetä vertailemaan.
__________________
Ruoste on ystävä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.10.2019, 21:06
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Se on aina hienoa ku toinen tietää mistä puhuu.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.10.2019, 23:59
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

stoikiometrinen palotapahtuma yli 30 vuotta vanhassa 12ht (td)


[QUOTE=Vilbo;1417572]Eli siis vaan kuinka paljon ainetta voidaan teoriassa syöttää suhteessa ilmamäärään siten että kaikki palaa. Eihän se dieseleissä ole koskaan ollut ihan niin justiin kun ajetaan kuitenkin laihalla. Mutta mitä lähemmäs pääsee täydellistä palotapahtumaa niin sitä enemmän voi ainetta syöttää ja saa tarjolla olevasta iskutilavuudesta irti.

Noilla savu/syöttö/ahtopaine....

Jos vielä kertosit, meille mekaanisille virittäjille, siis karrikoituna lisä ilmaa, ja dieseliä.....

Pistäppä yksikin linkki, joka avaa tuon "stoikiometrinen palotapahtuma" perus maasturiharrastajalle,
joka työstää 4 litran dieseliä, josta pitäs saada lisää litratehoa vajaa 20Hv?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.10.2019, 12:02
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 606
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Ite ottasin ihan aluksi lähtökohdan että käyttiksen keulalla on 12h-t ennenkuin 2h.

12h-t:hen uudet/ehjät männät, uudet suutinkärjet ja pientä säätöä pumpulle niin ihan kiva kampe siitä tulee, ja auton kokoon nähden suht taloudellinen peli.

Kannen kanavat voisi siistiä samalla kun kansi on irti mäntien tarkistusta/vaihtoa varten.
Autodocilla näyttää tällä hetkellä turbokoneen halvin saatavilla oleva mäntä-männänrengas-setti 191.60€/kpl, 24% alennuksella (normaali hinta 252.10€) ja kallein 425.33 (559.65)
https://www.autodoc.fi/autonosat/man...turbo-d-hj61-v

Eli yksistään kuuden mukin hinta 1150-2550 Euroa

Autodocissa näyttäisi olleen turkkilaisen kuuloisia Nural mäntiä kohtuu hintaan 33.16€/kpl. Onkohan tuo pelkkä mäntä?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.10.2019, 14:42
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Muistaakseni joskun vuostuhannen vaihteessa oli paikallisen Toyotahuollon kanssa puhetta tuollaisen turbokoneen remontista, olivat oppilaitoksen autoon tehneet ja olikohan 3000mk / mäntä ja putki toisen mokoman. Kuitenkin koko remontti oli kustantanut reilut 50000mk. Ja auto myytiin parivuotta sen jälkeen tarpeettomana pois koulun käytöstä.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 20.10.2019, 15:31
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Ja jos 12h-t:hen hakee mäntiä niin vahvistetulla ylimmällä männärengasuralla.

Nuo halvimmat tuskin on noita parempia versioita.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 20.10.2019, 21:20
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Ja jos 12h-t:hen hakee mäntiä niin vahvistetulla ylimmällä männärengasuralla.

Nuo halvimmat tuskin on noita parempia versioita.
Vajaa 500€ kotiovelle tuotuna jäi männät (Teikin merkkiset) vahvistetulla rengasuralla renkaineen tuolta:

https://magengines.com/product/pisto...t-12v-4-0-ltr/
__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 20.10.2019, 16:06
lepa77:n Avatar
lepa77 lepa77 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.10
Sijainti: Salo
Viestit: 3.651
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Muistaakseni joskun vuostuhannen vaihteessa oli paikallisen Toyotahuollon kanssa puhetta tuollaisen turbokoneen remontista, olivat oppilaitoksen autoon tehneet ja olikohan 3000mk / mäntä ja putki toisen mokoman. Kuitenkin koko remontti oli kustantanut reilut 50000mk. Ja auto myytiin parivuotta sen jälkeen tarpeettomana pois koulun käytöstä.
onko 12ht vaihdettavat putket?
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 20.10.2019, 16:51
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.435
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepa77 Näytä viesti
onko 12ht vaihdettavat putket?
On
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 20.10.2019, 17:01
Tollukka:n Avatar
Tollukka Tollukka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.03
Sijainti: Leppävirran saarivaltion, mantereen puoli
Viestit: 427
Perusasetus

Eikös 12HT:ssä ole männänrengasurat jotka kulahtaa? Iisalmessa Lyytikäisen koneistamolla on useampaan potilaaseen sorvattu mersun männänrenkaat, tulee paljon halvemmaksi, ja eron kuulee jo äänestä.
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 20.10.2019, 17:58
lepa77:n Avatar
lepa77 lepa77 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.10
Sijainti: Salo
Viestit: 3.651
Perusasetus

joo ne kuluu ja tuo on hyvä ja edullinen ratkaisu siihen.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 20.10.2019, 21:21
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.831
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tollukka Näytä viesti
Eikös 12HT:ssä ole männänrengasurat jotka kulahtaa? Iisalmessa Lyytikäisen koneistamolla on useampaan potilaaseen sorvattu mersun männänrenkaat, tulee paljon halvemmaksi, ja eron kuulee jo äänestä.
Mul on ollu 2 tämmöistä 12ht ja jos johonkin omaan koneeseen tarviaa tehä ni vastaisuudessakin tämmöiset.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 20.10.2019, 18:39
lepa77:n Avatar
lepa77 lepa77 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.10
Sijainti: Salo
Viestit: 3.651
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
On
väittäisin että ei ole putki kone.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 20.10.2019, 19:42
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.435
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepa77 Näytä viesti
väittäisin että ei ole putki kone.
Ainaki putkia niihi myydää
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 20.10.2019, 20:10
Profi:n Avatar
Profi Profi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 14.08.05
Sijainti: Veteli, Finland.
Viestit: 391
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepa77 Näytä viesti
onko 12ht vaihdettavat putket?

Ainoastaan alkupään 2h moottorissa on putket, muistaakseni 10/84 asti. Sen jälkeen 2h moottorissakaan ei ole putkia, eikä missään 12h-t motissakaan.
__________________
Dodge ram 5.9 (-95 käyttis)
Hj 61 (-89 2. auto)
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 20.10.2019, 20:29
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Se vielä pitää mainita että tehotavoite olis maltilliset 160hp.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 20.10.2019, 21:50
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.711
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
Se vielä pitää mainita että tehotavoite olis maltilliset 160hp.
Pulttaat ahtokoneen pakosarjan ja ahtimen 2h:n kylkeen, rassaat pumupusta syöttöjä sen mitä järkevästi saa ja ahdot vähän vajaa kilo. Helppo, toimiva ja yksinkertainen resepti,tehotavoitteesta et edes paljon joudu tinkimään.
Vastaavanlaisella olen itse muutaman kymmentä tuhatta ajanut, ajettu hupia, käytetty metsästyshommissa, kiskottu traileria. Aina ja aina vaan toimii jos ajamisen tarve yllättää.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 20.10.2019, 20:37
lepa77:n Avatar
lepa77 lepa77 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.10
Sijainti: Salo
Viestit: 3.651
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Profi Näytä viesti
Ainoastaan alkupään 2h moottorissa on putket, muistaakseni 10/84 asti. Sen jälkeen 2h moottorissakaan ei ole putkia, eikä missään 12h-t motissakaan.
näin minäkin olen ymmärtämät nyt olen varma myös asiasta.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 20.10.2019, 21:14
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Profi Näytä viesti
Ainoastaan alkupään 2h moottorissa on putket, muistaakseni 10/84 asti. Sen jälkeen 2h moottorissakaan ei ole putkia, eikä missään 12h-t motissakaan.
Joo, sama tieto itselläkin. Tuossa sivun lopussa on ihan mustaa valkoisella. Näihin kyllä näyttää saavan korjausputkia jälkikäteen asennettevaksi.

__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 20.10.2019, 18:36
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ Näytä viesti

Autodocissa näyttäisi olleen turkkilaisen kuuloisia Nural mäntiä kohtuu hintaan 33.16€/kpl. Onkohan tuo pelkkä mäntä?
Nüral on Länsi-Saksalainen merkki, joka on tehnyt mäntiä ainakin 50 vuotta, luultavasti jo pidempään.

Nykyään en tiedä missä tuon merkkiset männät tehdään...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Toyota lc 12ht purettu moottori turakoitsija O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 08.02.2019 19:03
Myyty Toyota 12ht syöttöpumppu 100e matti.v O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 26.07.2018 08:16
Myydään Toyota 12HT moottori Rekisteröimätön O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 24.11.2011 21:09
Ostetaan toyota 12ht moottori (4.0td) Technophobia O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 18.05.2011 08:40
Myydään Toyota 12ht moottori/ osia JV73 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 25.02.2011 08:12


Sivu luotu: 00:50 (GMT +2).