![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Ite ottasin ihan aluksi lähtökohdan että käyttiksen keulalla on 12h-t ennenkuin 2h. 12h-t:hen uudet/ehjät männät, uudet suutinkärjet ja pientä säätöä pumpulle niin ihan kiva kampe siitä tulee, ja auton kokoon nähden suht taloudellinen peli. Kannen kanavat voisi siistiä samalla kun kansi on irti mäntien tarkistusta/vaihtoa varten.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tuommonen opus löytyy hyllystä, jossa on selostettu 2H/12H-T erot melko kattavasti.
Valokuvasin tuohon kansioon tärkeimmät kohdat noista eroista: https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8769 Löytyy mm. nokka-akselien mittaerot. Uutena tietona itelle löytyi tuosta kirjasta, että vaikka kampiakselit ovat mitoiltaan samat, on turbokoneen akselin kaulat laajemmin karkaistut. Mikä lie sitten käytännön kestävyysero..?
__________________
BJ75 SLCK #274 Viimeksi muokannut Jull : 19.10.2019 15:11 |
#3
|
|||
|
|||
![]() Aika paljon noita 2H- moottoreita olen aikanaan tutkinut, Mutta paljon uutta... HYVÄ!Lainaus:
![]() """ Pyörteily synnyttävä muotoilu, joka edesauttaa polttoaineen sekoittumista, parantaa palamista ja vähentää nakutusta""" (Olisiko lipsahtanut sekaan käännöksiä 2f tai 3f moottorista?) ainakin minun muistikuvan mukaan nuo 2h ja 12ht kannen kanavat on todellakin "pyörteily-" muotoiltu; siis pyörteily johtuu tuosta aikakauden huonosta suunnittelusta, viimmeistelemättömyydestä ja imu- ja pakosarjojen suurpiirteisistä sovituksista. Ja ei tuo tilanne kanavien muotoilun, ja imu/pakosarjan suhteen ei ole tramaattisesti parantunut tuossa 1hdt moottorissa. Mutta noilla käyttäjä "Jull" dokuilla selvisi minullekkin pari asiaa, joten Kiitos! p.s nuo 2h ja 12ht koneet on pääsääntöisesti kestäneet reilu 600 tkm, ja usein käyttö on jotain muuta, kuin nykyään ajetaan katumaastureilla..... |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Joo kyllä siellä 12HT:n imukanavassa on ns. "Swirl Ramp" jonka tarkoituksena tehostaa imuilman pyörteilyä erityisesti alakierroksilla kun virtausnopeudet ei riitä tuottamaan riittävää pyörteilyä jotta päästäisiin edes lähelle stoikiometristä palotapahtumaa. Ihmeitä tuolla muotoilulla ei tietenkään saa aikaiseksi.
2H Esikammiokoneessa ei ole tuota ramppia vaan perinteisempi suora kanava venttiiliä kohti. Itse esikammion oma muotoilu saa ilman pyörteilemään vähintäänkin riittävästi. Tuo esikammiokoneen vs suoraruiskukoneen rakenteellinen ero on merkittävimpiä syitä miksi 2H koneessa on potentiaalista alavääntöä pikkasen enemmän kuin suoraruiskukoneessa. 12HT:n imuventtiilin seeteistä on kyllä mahdollista työstää pois tuo rappu mistä manuskassa puhutaan pyöristyksenä. Muutaman kannen otannalla se pykälä voi olla mittauskohdasta riippuen kaikkea 2-5mm väliltä. Eli kuristaa kyllä yläkierroksilla varmasti virtauksia vaikka minkälaista pyöristystä herra Toyotan tehtaan insinöörit yrittäisi lupailla. Pitopinta imuventtiilille pitää tosin ajaa alle 1,5mm leveäksi ja venttiilin reunaan asti. Yksilöstä riippuen saattaa silti seetin alapuoli vaatia pientä täyttöä. Tai sitten isommat venttiilit.
__________________
Ruoste on ystävä. |
#5
|
|||
|
|||
![]() vm. 1986 turbodiesel ja stoikiometrinen palotapahtuma?Lainaus:
Liittyykö tuo "stoikiometrinen palotapahtuma" mitenkään dieseleihin 30v sitten? entä nyt? Minun viestistä 19.10.2019: """"Siis esim. tuo 12ht imuilman pyörteily toki varmaan reilu 30 v vanha käännöskukkanen? Pyörteily synnyttävä muotoilu, joka edesauttaa polttoaineen sekoittumista, parantaa palamista ja vähentää nakutusta""" (Olisiko lipsahtanut sekaan käännöksiä 2f tai 3f moottorista?)"""" -------------------- Varsinkin 3f BENSIINI kone on k.o aikakauden ensimmäinen cruiserin kone, mikä laajemmalti on ns. tiukasti päästö rajoitettu, mitä se sitten tarkoittaakaan.... K.o FJ-60 on viety aika paljon pohjois amerikkaan... Minun käsittääkseni nuo suorasuihkudieselit ei tarvinneet -80 luvulla pyörteilevää imuilmaa, että imuilma ja polttoaine olisi sekoittunut. -> kun edellisen työtahdin pakokaasujäämät oli sekoittunut/kerrostunut tms. imu- ja puristustahdin aikana siihen männän päässä olevaan "kuppiin", ja sen sekoituksen lämpötila on korkea, niin siihen suihkutetaan diesel "sumua", ja itsesytytys tapahtuu "heti" -> 12h-t lähtee käyntiin ilman hehkua pienessä pakkasessakin (siis 12h-t koneessa ei ole hehkutulppia, vaan imusarjassa ns. grilli, jolla lämmitettään imuilmaa kylmäkäynnistyksessä) , vaikka startti pyörittää kylmää konetta huomattavan hitaasti; ja käyvässä koneessa lämpötila on paljon suurempi, ja diesel tulee paljon nopeammin; siis pienempänä pisaroina verrattuna jääkylmässä männässä olevaan palotilaan.... |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Käytännössä tuo pyörtely tekee sen että jos on kaksi konetta joissa on sama: - tilavuus, - puristussuhde ja - volumetrinen hyötysuhde niin se kone jossa ilma pyörteilee enemmän voi polttaa isomman määrän ainetta joko savuttamatta tai sitten sama määrä ainetta ja toinen savuttaa vähemmän tuottaen enemmän voimaa. Tämä siis stoikiometriseen suhteeseen asti jonka jälkeen on mahdollista vain lisätä savua. Näillä vanhoilla koneilla toki jäädään väkisin kauas ihanteellisesta palotapahtumasta. Yllättävän paljon on kuitenkin historian aikana tehty tutkimustyötä (suoraruisku) dieselmoottorin imuilman pyörteilystä erilaisin konstein ja niiden vaikutuksesta palotapahtuman laatuun ja polttoainetehokkuuteen. Ruiskutustapahtuman laatu sitten ihan omana juttunaan... ![]() 12 venttiilissä suoraruisku Cumminsseissakin sovelletaan vakiokansissa tuota swirl ramppia. Niihin myös valmistetaan virityskansia joilla tavoitellaan maksimi-ilmamäärää yläkierroksille ja silloin imukanavan muotoilussa on jätetty tuo ramppi pois parempia virtausominaisuuksia hakien. Vaan ottavat siinä tapauksessa merkittävän miinuksen alakierroksille ja siis savuttavat kovasti eikä ole samalla tavalla vääntöä kun ei imuilma sekoitu riittävästi jotta aine palaisi kunnolla. Yläkierroksilla imutahdin nopeus itsessään kyllä vispaa ilmaa riittävästi. Käytännössä siis tuo 2H nokittaa 12HT:n alaväännössä ihan vain tuon rakenteellisen eron tarjoaman edun vuoksi.. Juurikaan muussa se ei sitten oikeastaan pärjääkään jos ei itse syöttöpumppujen ohjauspuolta lähdetä vertailemaan.
__________________
Ruoste on ystävä. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Se on aina hienoa ku toinen tietää mistä puhuu.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() stoikiometrinen palotapahtuma yli 30 vuotta vanhassa 12ht (td)
[QUOTE=Vilbo;1417572]Eli siis vaan kuinka paljon ainetta voidaan teoriassa syöttää suhteessa ilmamäärään siten että kaikki palaa. Eihän se dieseleissä ole koskaan ollut ihan niin justiin kun ajetaan kuitenkin laihalla. Mutta mitä lähemmäs pääsee täydellistä palotapahtumaa niin sitä enemmän voi ainetta syöttää ja saa tarjolla olevasta iskutilavuudesta irti.
Noilla savu/syöttö/ahtopaine.... Jos vielä kertosit, meille mekaanisille virittäjille, siis karrikoituna lisä ilmaa, ja dieseliä..... Pistäppä yksikin linkki, joka avaa tuon "stoikiometrinen palotapahtuma" perus maasturiharrastajalle, joka työstää 4 litran dieseliä, josta pitäs saada lisää litratehoa vajaa 20Hv? |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://www.autodoc.fi/autonosat/man...turbo-d-hj61-v Eli yksistään kuuden mukin hinta 1150-2550 Euroa ![]() Autodocissa näyttäisi olleen turkkilaisen kuuloisia Nural mäntiä kohtuu hintaan 33.16€/kpl. Onkohan tuo pelkkä mäntä? |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Muistaakseni joskun vuostuhannen vaihteessa oli paikallisen Toyotahuollon kanssa puhetta tuollaisen turbokoneen remontista, olivat oppilaitoksen autoon tehneet ja olikohan 3000mk / mäntä ja putki toisen mokoman. Kuitenkin koko remontti oli kustantanut reilut 50000mk. Ja auto myytiin parivuotta sen jälkeen tarpeettomana pois koulun käytöstä.
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Ja jos 12h-t:hen hakee mäntiä niin vahvistetulla ylimmällä männärengasuralla.
Nuo halvimmat tuskin on noita parempia versioita. |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://magengines.com/product/pisto...t-12v-4-0-ltr/
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#14
|
||||
|
||||
![]()
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Eikös 12HT:ssä ole männänrengasurat jotka kulahtaa? Iisalmessa Lyytikäisen koneistamolla on useampaan potilaaseen sorvattu mersun männänrenkaat, tulee paljon halvemmaksi, ja eron kuulee jo äänestä.
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta. |
#16
|
||||
|
||||
![]()
joo ne kuluu ja tuo on hyvä ja edullinen ratkaisu siihen.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Mul on ollu 2 tämmöistä 12ht ja jos johonkin omaan koneeseen tarviaa tehä ni vastaisuudessakin tämmöiset.
|
#18
|
||||
|
||||
![]()
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Ainaki putkia niihi myydää
![]()
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#20
|
||||
|
||||
![]() Ainoastaan alkupään 2h moottorissa on putket, muistaakseni 10/84 asti. Sen jälkeen 2h moottorissakaan ei ole putkia, eikä missään 12h-t motissakaan.
__________________
Dodge ram 5.9 (-95 käyttis) Hj 61 (-89 2. auto) |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Se vielä pitää mainita että tehotavoite olis maltilliset 160hp.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#22
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Vastaavanlaisella olen itse muutaman kymmentä tuhatta ajanut, ajettu hupia, käytetty metsästyshommissa, kiskottu traileria. Aina ja aina vaan toimii jos ajamisen tarve yllättää. |
#23
|
||||
|
||||
![]()
näin minäkin olen ymmärtämät nyt olen varma myös asiasta.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#24
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Nykyään en tiedä missä tuon merkkiset männät tehdään...
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Toyota lc 12ht purettu moottori | turakoitsija | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 08.02.2019 19:03 |
Myyty Toyota 12ht syöttöpumppu 100e | matti.v | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 26.07.2018 08:16 |
Myydään Toyota 12HT moottori | Rekisteröimätön | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 24.11.2011 21:09 |
Ostetaan toyota 12ht moottori (4.0td) | Technophobia | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 18.05.2011 08:40 |
Myydään Toyota 12ht moottori/ osia | JV73 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 25.02.2011 08:12 |