Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.10.2019, 22:29
vellihousu:n Avatar
vellihousu vellihousu ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 26.01.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 646
Perusasetus

Ite aikoinaan printtasin tollasen käyttö/ohjekirjan netistä. Niitä on semmosia missä valmiit pohjat, ei tarkastajaa kiinnostanut ne yhtään. Tärkeitä oli vaan ne painekokeet putkille ja iv pöytäkirjat ja sähkötarkistus jutut.tallissa tuskin mitään iv pöytäkirjoja tarvitaan.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.10.2019, 15:50
macro:n Avatar
macro macro ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 03.06.07
Sijainti: Kempele, Finland.
Viestit: 537
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vellihousu Näytä viesti
Ite aikoinaan printtasin tollasen käyttö/ohjekirjan netistä. Niitä on semmosia missä valmiit pohjat, ei tarkastajaa kiinnostanut ne yhtään. Tärkeitä oli vaan ne painekokeet putkille ja iv pöytäkirjat ja sähkötarkistus jutut.tallissa tuskin mitään iv pöytäkirjoja tarvitaan.
Samaa mieltä, eikä valmiit painoksetkaan kalliita ole. Toki ne on taloille, mutta ei tuo paljoa siitä eroa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.10.2019, 22:22
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.477
Perusasetus

Lopputarkastus suoritettu


Tänään oli sitten lopputarkastuksen aika. Eikä siinä isompia haasteita ollut vaan leima tuli. Ei talliprojekti silti vielä valmis ole, pakokaasuimuri ja oven sähkönosto ainakin puuttuu. Etuoven kynnys pitää kiinnittää ja kaksoissaksinostimen monttu voisi varmaan hyvä peittää jollain levyllä. Paineilmaverkko olis kiva ja kuumavesipesurin voisi nostaa ylös parvihyllylle. Siten kun nämä on tehty niin varmasti on jo paljon muuta kesitty todo-listalle.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.01.2020, 18:51
JP1978 JP1978 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 07.01.20
Sijainti: Vaasa
Viestit: 1
Perusasetus

Talli on nyt ollut ilmeisesti enemmän kuin vuoden lämpöisenä. Paljonko on kulunut sähköä?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.01.2020, 07:27
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.477
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JP1978 Näytä viesti
Talli on nyt ollut ilmeisesti enemmän kuin vuoden lämpöisenä. Paljonko on kulunut sähköä?
On tuo lämmitys ollus päällä jo toukokuusta 2016 lähtien, tosin kesät pois päältä. 2019 tallissa kului sähköä lämmitykseen 2512 kWh ja 787 kWh käyttösähköön. Ilmanvaihtokone ja kattotuulettimet ovat käyttösähkön lukemissa. Nykyisellä sähkön hinnalla nuo tekevät yhtensä n. 362 euroa vuodessa, sisältäen sähköenergian, sähkön siirron ja verot.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.02.2020, 10:57
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Oletko seurannut IV-koneen toimintaa nyt "talvella"; miten on lämmön talteenotto ym. toimineet?

Oman tallikoneen näyttö kertoo tällä hetkellä tällaisia:

__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.02.2020, 18:46
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.477
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Oletko seurannut IV-koneen toimintaa nyt "talvella"; miten on lämmön talteenotto ym. toimineet?

Oman tallikoneen näyttö kertoo tällä hetkellä tällaisia:

Eipä tuosta juuri valittamista ole. Pidän laitteen ykkös-nopeudella kun en ole paikalla ja yleensä 3 teholla jos olen tallissa mutta teen jotain siistejä töitä. Tässä jokunen viikko sitten hitsailin vähän pidempään yhteen menoon ja kyllä tuo ilmanvaihto jäi selvästi alamittaiseksi vaikka oli täydellä teholla silloin. Tämä toimii sikäli odotetusti, että en uskonutkaan tehon riittävän hitsauskäryille ilman kohdepoistoa.

Tänään putsasin paienilmalla IV-koneen suodattimet ensimmäisen kerran, ja kyllä tuo poistoilman suodatin oli aika rajussa kunnossa. Yleensä sisä- ja tulo-lämmöt ovat olleet 1 asteen tarkkuudella samat - pakkasella (jota ei paljon ole näkynyt) ero on ollut 1-2 astetta. Lämpötilat näyttivät tänään seuraavaa:
Ulko 04
Sisä 16
Tulo 15
Jäte 11
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.02.2020, 23:37
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Nuo lämpötilaerot ihmetyttää..


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Oletko seurannut IV-koneen toimintaa nyt "talvella"; miten on lämmön talteenotto ym. toimineet?

Oman tallikoneen näyttö kertoo tällä hetkellä tällaisia:

Itse olen monesti pohtinut noita arvoja; siis paljonko sisältä otettava (usein katon rajasta) otettava ilma jäähtyy lämmönvaihtimessa?
Ja paljonko ulkoilma lämpenee lämmönvaihtimessa?

Teillä näkyy olevan ulkoilman lämpötila 0c ja +4c astetta, joten kennon jäätymiseltä suojaava sähkövastus ei pitäisi olla päällä.
Onko teillä käsitystä, paljonko ilmanvaihtokone kondensoi kosteuutta? siis siitä poistoputkesta valuvan veden määrää? oletetaan nollaksi, koska jostain jäänyt käsitys että ilmanvaihto huomattavan tehokas, ollakseen jatkuvasti päällä?



JiiPee:

Ymmärsinkö oikein, että sinun tallissa nuo arvot olivat:
- ulkoa tuleva ilma lämpeni 12 astetta, ja poistoilma jäähtyi 6 astetta?


OffroadJouni:


- ulkoa tuleva ilma lämpeni 11 astetta, ja poistoilma jäähtyi 5 astetta?


Ylläolevissa lämmön vaihtimen hyötysuhteella ei ole juurikaan merkitystä, kun puhutaan tulevan ilman lämpenemisestä JA poistettavan ilman jäähtymisestä, (ja suure on c aste)


En muista ulkoa laskukaavoja, mutta "Minusta tuntuu" että nuo poistoilmapuhaltimet niin isolla, siis talliin vuotaa ilmaa (suuruusluokkaa) yhtäpäljon, kuin tulee tuloilmana IV- koneesta.

Ja totuushan on se, että mm. Autotallissa pitää olla alipaine, että kosteus ei pääse ilmavuotojen mukana kondensoitumaan rakenteisiin.
Se, paljonko alipainetta pitää olla, on hyvä kysymys. (ja yhtä hyvä kysymys on se, että mistä mitataan)

10+v sitten keskustelin yhden Kouluttajan/Asiantuntijan kanssa, ja hän ei ottanut julkista kantaa asiaan.

-> Siis kannattaa pyörittää sitä poistopuhallinta vähintään niin suurella, että tallissa varmasti aina alipaine joka paikassa.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! datsun 3.3d Tekniikka & Jutustelu 20 10.07.2014 21:36
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä Lars Uutiset 0 11.10.2012 04:53
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä Mikedeus21 Tekniikka & Jutustelu 4 02.10.2009 16:33
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa toyota4x4 Chit-Chat 5 14.06.2009 09:47
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä Paavo Tekniikka & Jutustelu 15 24.05.2006 16:22


Sivu luotu: 15:49 (GMT +2).