![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tuli itsekin lueskeltua tuota ja paljon siinä näyttäisi olevan hyvää vanhan auton rakentajalle, mutta käsittääkseni 1998 vuoden tai uudemman rakentajalle tulee aika paljon asioita, jotka vaativat poikkeusluvan. Ja sehän on kallista ja vaikeaa kuten tiedetään. "Tässä luvussa luetellut muutokset 1 päivänä tammikuuta 1998 tai sen jälkeen käyt-töön otettuun autoon ja kevytautoon on esitettävä muutoskatsastuksessa autojen ja niiden perävaunujen teknisistä vaatimuksista annetun määräyksen, jäljempänä automääräys, mukaisilla osoittamistavoilla. Kohtien 3.1, 3.2.2, 3.2.3, 3.2.4, 3.2.5, 3.3, 3.4, 3.5, 3.9, 3.10.1, 3.11 muutoksia ei tällaiseen autoon eikä kevytautoon voi hyväksyä muutoskatsastuksessa ilman poikkeuslupaa." Tuohon pitkään listaan eri kohtia kuuluu mm. puskurien vaihto. Eli vaikka vinssipuskurin vaihto vaatisi puskurin hintaisen poikkeusluvan hakemista ja mitään takeita sen läpi saamiseksi ei ole... "3.2.5 Puskurit Auton puskureita voidaan muuttaa tai ne voidaan poistaa. Tällöin myös mahdolliset terävät kiinnikkeet ja muut muutostyöstä mahdollisesti aiheutuvat terävät kohdat on poistettava." Eli koska jo pelkkä muuttaminen on poikkeusluvan alaista toimintaa niin pelkkä alkuperäisen leikkeleminen vinssiä varten vaatii sen poikkeusluvan. Ei kuulosta hyvältä. Samoin penkkiä vaihtaessa tulee aika kovat vaatimukset: "Istuimen kiinnitys tulee tehdä läpipulttaamalla pohjalevystä vähintään neljällä 8.8 kovuusluokan vähintään 8 millimetriä paksulla ruuvilla. Kiinnitys tulee vahvistaa käyttämällä pohjalevyn molemmin puolin vähintään 3 millimetriä paksua, pinta-alaltaan vähintään 40 cm2 teräsaluslevyä." Miten lie sitten, jos käyttää alkuperäisiä penkin kiinnityksiä hyväksi.
__________________
Range Rover 3.9EFI -90 Subaru Forester -00, Subaru Outback -05 ja pari Saabia |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mietin itse ihan samaa tuon käyttöönoton ja vuosimallien kanssa, kun oma Jeep on vuosimallia '98 ja rekisteröity ensimmäisen kerran käyttöön 15.4.1998
Kuulostaa aika poskettomalta että sitä ennen tehdyissä on hyvinkin vapaata ja sitä uudemmissa sitten ihan jotain muuta. Oliko se niin että EY- tyyppihyväksynnät tuli pakollisiksi alkaen 1.1.1998, vai mistä se maaginen päivämäärä ja vuosi tulee? Mitä tulee tuohon penkin kiinnitykseen, niin kuvittelisi että penkkiä vaihtaessa auton alkuperäisiä kiinnikkeitä saa käyttää jos ne on sovellettavissa tai esim. uuden penkin saa kiinni alkupeäisen penkin runkoon.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Pikaisella googletuksella näyttäisi siltä, että juuri nuo EY-tyyppihyväksynnät tulivat silloin voimaan.
Vanhimmat EY-tyyppihyväskytyt ovat jo yli 20 vuotiaita ja näillä säännöillä jos mennään vaikka seuraavat 10 vuotta niin vähiin menee ne autot joihin voi muutoksia tehdä ilman poikkeuslupia. Onko Traficomin tyypit niin ovelia, että annetaan joissain asioissa kansalaisille siimaa, jotta saadaan huomio niihin eikä kukaan huomaa kuinka samaan aikaan toisista asioista tehdään todella tiukkoja...
__________________
Range Rover 3.9EFI -90 Subaru Forester -00, Subaru Outback -05 ja pari Saabia |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Piti ihan tehdä lista 1998 ja uudempiin poikkeusluvan vaativista asioista. Monet noista toki sellaisia etteivät ennenkään ole mitään läpihuutojuttuja olleet, mutta tuskin ne jatkossa ainakaan helpottuvat.
3.1 Runko Itsekantava kori Erillisrungollinen kori Pohjalevyrakenne 3.2.2 Flippi- ja irtokeula 3.2.3 Katon muuttaminen 3.2.4 Muuttaminen avoautoksi 3.2.5 Puskurit 3.3 Ovet ja kattopilarit 3.4 Muoviosat 3.5 Korinvaihdot 3.9 Akselisto ja alusta 3.10.1 Ohjauslaitteet 3.11 Jarrut
__________________
Range Rover 3.9EFI -90 Subaru Forester -00, Subaru Outback -05 ja pari Saabia |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tämä on ihan hyvä huomio, tämähän sanoo että esim. 1998 vuoden autoon ei saisi enää vaihtaa jäykkää akselia toiseen? Mikähän tässä on olevinaan perusteena? Vaikea kuvitella että akseleiden vaihto olisi mitenkään erikoisen vaarallinen toimenpide.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Jeps.. noh, tässä pahimmillaan käy niin että ennen 1.1.1998 rekisteröidyt nousee arvoon arvaamattomaan - vähän sama kuin nyt on ne muutamat vielä kilvissä olevat mitkä ennen 1993 uudistusta oli muutettu isoille renkaille yms.
![]() Mutta juu, täytyy melkeinpä laatia Matin laittamaan pohjaan kommentteja ja lähettää Traficomiin. Tuollaisenaan nimittäin tekisi monenkin auton rakentamisen oikeastaan aivan helvetin vaikeaksi vrt. nykyisin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tämähän estää myös moottorin muutokset ja virittämisen, koska et saa ilman poikkeuslupaa vaihtaa tehokkaamman mallin alustaa? Taisi tämä ehdotus olla loppu lopuin heikennys.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Jeps, ei tuo luonnos saa missään nimessä mennä tuollaisenaan läpi. Tuohan lopettaisi 1.1.1998 jälkeen rekisteröityjen autojen rakentamisen/ muuttamisen lähes kokonaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Mut noi aiemmat on tosiaan aika kummallinen ja rankka rajanveto. Kannattaa laatia asiallinen vastine Trafin lausuntopyyntöön: https://www.traficom.fi/sites/defaul...uttaminen.docx |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Pitäisi melkein ehtiä/jaksaa/viitsiä jonkinlainen lausunto kirjoittaa. Mitä useampi aiheesta kirjoittaisi niin sitä suurempi painoarvo asialle tulisi.
__________________
Range Rover 3.9EFI -90 Subaru Forester -00, Subaru Outback -05 ja pari Saabia |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Tuo 1998 raja on kyllä toteutuessaan melkoinen pyllistys maastoautojen rakentelulle. 1998 jälkeen ei voisi esimerkiksi alustaa korottaa enää juuri ollenkaan, koska tukivarsi, pannhard ym muita alustamuutoksia ei saisi enää tehdä kuin poikkeusluvallla. Se siitä korotusten helpottamisesta. Vinssin asentaminen voidaan kanssa katsoa vaativan poikkeuslupaa, puhumattakaan offipuskurien vaihtamisesta. Jarruja ei saisi muuttaa...
Voisko joku ammattilainen Matti? laatia kunnollisen lausunnon, koska en usko että lausuntojen suuri määrä on tässä se ratkaiseva tekijä, vaan se että sinne menee edes yksi hyvin perusteltu huomautus. Voisiko tuo olla jopa joku lapsus tuon määräysluonnoksen laatijalta? Paras tietysti olisi, että lausunto menisi jonkin mahdollisimman ison yhdistyksen nimissä. Ja oikeasti, se että jollain nyt sattuu olemaan ennen -98 rakennettu vehje ei lohduta harrastusta kokonaisuudessaan yhtään. Uusia harrastajia ei tule, kun ei tule uutta kalustoakaan markkinoille. Harrastajien määrän väistämättä vähetessä lajin tunnettavuus ja kaluston vähäinen määrä johtaa kyllä pikkuhiljaa siihen, ettei niillä vähäisilläkään vehkeillä saa ajaa kuin ns. omilla mailla. Viimeksi muokannut caddis : 21.09.2019 19:42 |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Sen verran huomiota, että Trafin perusteluissa EI ole viitattu mihinkään EU direktiiviin näiden muutosten osalta joten se tarkoittaa että on mahdollista antaa palautetta ja pyrkiä vaikuttamaan lopputulokseen koska asia päätetään lopulta Suomi-paikallisesti.
Akselin vaihtaminen samanlaiseen ei ilmeisesti saa huomiota katsastuksessa, mutta sen muuttaminen toisenlaiseen menee uusien säädösten alle. Muuten tosiaan näyttää siltä että vuoden 1998 jälkeen rekisteröidyissä noudatetaan EU määräyksiä ja vanhemmat kohtaa Suomi-paikallisia Trafin määräyksiä. Pikaiselta lukemiselta noin. Jos Trafille laittaa palautetta, niin ehkä perustelujen tulisi olla sellaisia, joissa on liikenneturvallisuuden näkökulma esitetty. Jokin muu harrastukseen viittaava tai "koska olis kivaa" kannattaa jättää pois, koska ne fiilis-asiat ei päättäjiä kiinnosta kuitenkaan. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Rengas- ja moottorimuutoksien rajat muuttumassa! | -MaTTi- | Tekniikka & Jutustelu | 839 | 19.11.2021 10:25 |
Rajat kiinni ja äkkiä!! | Lars | Society | 3 | 09.02.2016 19:31 |
Gen2 pajeron moottorimuutosten leimaus | Dectane | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 03.01.2013 14:29 |
Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... | Korpikumpu | Chit-Chat | 16 | 19.12.2009 20:38 |
Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? | _Metal_ | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 09.07.2007 10:34 |