![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Tuloilman saattolämmitys päällä ⬆️❓
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tavallaan... Koneessa on mahdollisuus ohittaa LTO-kenno painamalla tuota nappia:
Pidän tuota talvitoimintoa päällä myös kesäisin, koska LTO pyrkii pitämään sisälämmön vakiona, eli kuuma ilma ei tule sisään. Kesätoimintoa käyttämällä ilmaa voisi vähän jäähdyttää kesäöisin, mutta en tuon tehoa ehtinyt juuri testaamaan. Tarkoituksena on vielä kytkeä jälkilämmityksen vastus kokonaan pois käytöstä, koska en halua että se alkaa lämmittämän sisätilaa koskaan. Näin ainakin kuvittelen tällä hetkellä - katsotaan muuttuuko mieli kun kylmä ilma puhaltaa niskaan talvella. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Koneelle näkyy olevan hyvä paikka lähellä kylmiä, eli kanavissa on vähän eristämisen tarvetta. Tämä helpottaa aina toteuttamista. Ohjausmahdollisuuksia näyttää myös olevan hyvin.
Oman tallin IV-kone on niin vanha/perus/halpis, että siinä on toimintaa ohjaamassa vain pari termostaattikytkintä: jälkilämmitys + jäätymisen esto. Puhaltimet pyörivät aina samalla jännitteellä (AC-puhaltimet). Jos jäteilman lämpötila menee alle termostaatin valvoman rajan, pysähtyy tulopuhallin (lämmönvaihtimen jäätymisen esto). Jos tuloilman lämpötila menee alle termostaatin valvoman alarajan, kytkee termari 500 W jälkilämmitysvastuksen päälle. 90-luvun tekniikka ovat. Noin siis vakiona. Ajattelin laittaa sen kuitenkin vielä käyttöön. Paikka tuli lopulta vähän turhan kauaksi kylmistä rajapinnoista ja eristämistä tuli jokunen metri enemmän, mutta elämä on ![]() Erotin puhaltimet toisistaan ja jälkilämmityksen ohjauksen. Nämä menevät nyt talotekniikan ohjauskaappiin, missä on puhaltimia varten AC-säätömuuntaja ja sen perässä relelähdöt. Toimintojen ohjausta varten on Siemens'in logiikka, joka saa mm. lämpötilatiedot kanavista ja ulkoilmasta, sekä poistosuodattimen paine-erosta. Ilmanvaihto pysäytetään siksi aikaa, kun olosuhteet ovat liian epäedulliset.
__________________
Jukka |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Askartelin paskartelin tiskipöydän talliin. Olin jo hankkinut isomman kokonaan rosterisen, mutta päädyin tähän pienmpään tilan säästön vuoksi. Talossa on keittiön tasot tehty tuollaisesta massiivipuulevystä jota oli jemmattu pieni pala vintille kun siihen oli kairattu reikä allasta varten. Siitähän se idea sitten lähti että teen tuosta ylijäämäpalasta tason tallin tiskipöydälle. Kun sahasin siihen reijän tiskialtaalle niin keksin että taas yli jäänyt epäreikä pitäisi saada hyötykäyttöön. Siitä tuli pystyseinä johon kiinnitin läpivirtauslämmittimen ja sisäpuolelle veden jakotukin. Materiaalin hyötykäyttöä siis. Huomaa taustalla käden heilautuksella toimiva käsipaperin annostelija. ![]() Tajusin vasta tässä syksyllä että lumiesteet on pakollinen turvavaruste kulkuväylien kohdalla lopputarkastusta ajatellen. Tarpeen oli siis asentaa lumitesteet vähintäänkin toiselle sivulle sivuoven vuoksi. Mietin jo että voisiko sen välttää teippaamalla oveen lapun "ei talvikunnossapitoa", mutta päädyin asentamaan esteet kummallekin sivulle kun lapset kuitenkin liikuskelee tallin ympäristössä. Katolle ei ole kiinteitä tikkaita eikä minulla ole muutenkaan riittävän pitkiä tikkaita, joten homma alkoi etsimällä vanha pesäpallo ja sitomalla siihen naru. Pallo lensi tallin yli ja narun avulla vedin kiipeilyköyden harjan yli. Sidoin toisen pään köydestä Jeeppiin... ...Ja toisen pään Jeeppiin. Jeepin katolle nostin taas A-tikkaat ja niitä pitkin pääsi kiipeämään katolle. Kiipeilyvaljaissa oli aika kätevä työskennellä katolla kun pystyi nojailemaan tyhjän päälle lumiesteitä asentaessa. Puolisen päivää meni yksinään touhutessa ja asennus oli valmis ilman isompia ongelmia. Google Photosin tyylittelemä kuva todisteena. Sitten vielä panomaaralla otettu kuva sisältä nykykuosissaan. Hommat alkaa olemaan valmiina lopputarkastukseen. Ainoa puuttuva asia taitaa olla rakennuksen käyttö- ja huolto-ohje (wtf?) joka pitää vielä kirjoittaa. On se hyvä että tälläinen kirjanen vaaditaan lopputarkastuksessa kun tuskin olisin oma-aloitteisesti sellaista tehnyt. Paineilmaverkko ja pakokaasuimuri pitää vielä rakennella jossain vaiheessa. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]()
__________________
T: Harri |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Minulla oli sinä vaiheessa painotettu tennispallo (pientä romurautaa reiästä sisään) 0.5 siiman päässä ja turvaköyden pää oli sitten sidottu puuhun kiinni. Nyt on lumiesteet ovisivulla 25 metriä ja talo- & lapeteikkaat. Hienon ja toimivan tallin on Jouni tehnyt ![]()
__________________
Jukka |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Hieno offroad ja muukin laboratorio!
|
![]() |
Luokat |
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! | datsun 3.3d | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 10.07.2014 21:36 |
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä | Lars | Uutiset | 0 | 11.10.2012 04:53 |
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä | Mikedeus21 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 02.10.2009 16:33 |
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa | toyota4x4 | Chit-Chat | 5 | 14.06.2009 09:47 |
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 24.05.2006 16:22 |