![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Minarcmig 200 valuraudan hitsaus? Millä langalla ja toimiiko mison 18 kaasuna? Vai pitääkö puikkokoneella ja millä puikolla? Aggregaatin pakosarjassa pieni halkeama..
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
piittuen ihan tapauksesta.
momesti tomii. mutta kuuma hellanrauta vs gm 14bolt valuteräs hieman eroaa toisistaan
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Itse lähtisin kokeilemaan nikkeliseostettua puikkoa. OK 68.81 tai OK 68.82
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Noniin kiitoksia.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Jos jotain kiinnostaa niin nikkeliseostetut puikot toimii koska:
Lisäaine jää austeniittiseksi eli on pehmeää. Lämpölaajenemisen aiheuttama jännitys ei halkaise kappaletta uudelleen vaan austeniitin myötöraja ylittyy ja jännitys laukeaa plastisena muodonmuutoksena (lisäaine venyy tai puristuu) Lisäksi nikkeli lisäaineena on hyvä sietämään valun epäpuhtauksia eli kuohuminen vähenee. Samaa ideaa käytetään kun vedetään pohja nikkelipuikolla ennen kovahitsausta. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Valuraudan ongelma on se kun on erilaatuista tavaraa, vielä tuollainen esim hellan kansi kun on vuosikymmenten aikana lämmennyt punaiseksi lukemattomia kertoja.
Hankala oli vanha kiuaskin, 17v lämmitetty oikeastaan joka päivä ja repesihän se heikkouttaan / ja osittain kun värin sen tein vaikka ihan tehdastekoista jäljiteltiin. Ei tahtonut hitsaaminen oikein onnistua vaikka ihan mustaa paskarautaa oli kyseessä. Vanhoja lämmityskattiloita on paikattu ja se on oikeastaan palanut nätimmin puikko noissa. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Valurautaa ja -terästä.. Molempia yhdistää se, että magneetti tarttuu...Lainaus:
No, lohkosta kaikki pois, perusteellinen pesu (pesukoneessa, missä pestään noita moottorin osia) Kun ammatti- hitsari hitsasi tuota lohkoa, niin useammalla puikolla yritti, ja ei saanut "palamaan kunnolla"; selitys oli kuulemma se, että vuosikymmeniä öljyä tihkuneen lohkovaluun sisälle on jäänyt jotain? (öljystä) Ja noita Hellan Kannen renkaita minäkin olen koittanut hitsata; Mig:llä ja hiilidioksidilla.... Ei onnistunut ollenkaan.... wanha hitsari palautti alle 20v juniorin maanpinnalle. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Joskus jotakin hammaspyöriä / rattaita korjattiin puikolla mitkä oli valurautaa. Saatiin vielä onnistumaankin. Hellan kantta kotona koitin oikeastaan kaikilla puikoilla, sai hitsattua mutta huonosti ja perusaine irtosi aina kauempaa, eli halkeama vaan isoni, ei auttanut lämmitys, vasarointi eikä muukaan.
Sama se vanha kiuas vaikka ihan tavan p@skarautaa, oikeastaan saman oloinen hitsata kun jos hitsattuun saumaan missä on kuona päällä koittaa vetää. Vanhoja palopäitä joskus korjattiin töissä mitkä nestekaasupolttimoissa on, tulenkestävää materiaalia ja ne kesti hitsata kyllä ihan ok. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei välttämättä auta joka kerta, mutta kannattaa kokeilla.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hitsaus | Kirk | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.05.2008 19:29 |
m:ac/dc hitsaus keskus | SAMROCK | O/M/V Muut | 10 | 18.10.2007 11:49 |
Banjon hitsaus | Uazmies | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 09.10.2007 18:57 |
Hitsaus kysymys | panzer | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 28.03.2007 20:16 |
HJ:n rungon hitsaus | _JJ | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 30.07.2006 19:42 |