Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.06.2019, 22:23
J0hannes:n Avatar
J0hannes J0hannes ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 29.07.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.039
Blog Entries: 20
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60_Jussi Näytä viesti
Pikkasen meni pieleen noiden konkkien kanssa. Niissä on semmoinen ilmiö että esim 36 volttinen konkka antaa sen kyseisen varauskyvyn 12 voltin jännitteellä mutta ei 36 voltin jännitteellä. Vastaavaan suhteeseen pääsisit noiden 25 v konkkien kanssa jos sulla ois autossa 8 volttia jännite.

Saattaapi pelata silti ok.
Me ollaan varmaan käyty eri elektroniikan kurssit.
Toi konkan kylessä oleva jännite on maksimi jolle konkan saa altistaa ilman konkan elinajan ja suorituskyvyn heikkenemistä.

Q=CxV

Q=varaus, C=kapasitanssi, V=jännite

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.06.2019, 16:29
HJ60_Jussi HJ60_Jussi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.01.06
Sijainti: Haukipudas
Viestit: 845
Perusasetus

Juu. Tod näk eri vuosikurssin oppilaita ollaan. Minulle tämä on ollut ammatti vuodesta 92.

Laitan tähän nyt linkin internettiin joka selittää tapahtumaa tarkemmin.
https://www.murata.com/support/faqs/...mlcc/char/0005

Ei kylläkään ole elkosta kyse tuossa linkissä mutta selitys yleisesti kattaa näköjään senkin äkkiä luettuna.

T. Juha
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.06.2019, 11:32
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

Kondensaattorit


Ei liity offroadiin, mutta kun keskustelu alkoi tässä niin jatketaan samaan. Onhan tässä hyvää taustatietoa ECU:n korjaajille

Viittaat todennäköisesti kapasitanssin riippuvuuteen konkan yli vaikuttavasta DC jännitteestä. Tämä on merkittävä ilmiö MLCC (keraamisilla) konkilla minkä dielektreettin dielektrisyysvakio on hyvin suuri. Elektrolyyttikonkilla ilmiö on pienempi ja yleensä menee konkan toleranssin rajoihin. Lisäksi tässä Juuson subbarin fiksauksessa pitää ymmärtää käyttökohde, Toiset powerin bypass konkkia ja toiset ämyrin kytkentä (keskimääräinen DC bias nolla). Nämä kun ei ole missään VCO:n filtterissä tai integraattorin konkkina.

Muuten kondensaattorit ovat hyvin mielenkiintoisia komponentteja kun ryhdytään valitsemaan oikeaa tavaraa johonkin käyttökohteeseen. Käyttäytymiseen vaikuttavat lähes kaikki luonnonvakiot. Tuo DC bias merkittävä tietyillä keraamisilla materiaaleilla. Äkkiä mieleen tulevia huomioon otettavia speksejä:
- kapasitanssin riippuvuus lämpötilasta
- kapasitanssin riippuvuus taajuudesta (konkan ESL ja ESR)
- itseresonanssitaaajuus
- vuotovirta
- dielectric absorbtion ("konkan muisti")
- elkoilla tyhjänä pitkään säilytyksen vaikutus -> reforming prosessi
- ikääntymisen vaikutus
- paineen vaikutus / mekaaniset rasitukset
Nämä tietysti perus-speksien: Jännitteet, virran/transienttien sieto, jämpötila lisäksi

Tässä pari elektrolyyttikondensaattoreiden ominaisuuksia käsittelevää paperia.

http://www.cde.com/resources/catalogs/AEappGUIDE.pdf
https://content.kemet.com/datasheets/KEM_A4004_ESK.pdf

Mikäli passiivisten komponenttien vähemmän tunnetut ominaisuudet kiinnostavat niin tässä Bruce Hoferin (Audio precisionin ukko) esitelmä vastusten ja konkkien kummallisista ominaisuuksista. Konkkatarina alkaa noin 34:40 kohdalla.
https://www.youtube.com/watch?v=HsPNGVwCrhw

Hyvää Jussia
t. toinen Juha
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.06.2019, 21:27
Gravedigger:n Avatar
Gravedigger Gravedigger ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 23.11.06
Sijainti: Laukaa
Viestit: 1.125
Perusasetus

Ihan vahingossa selailin ja huomasin mustan suzukin. Todellakin hienoa että se on olemassa. Minulta se lähti kansi vikaisena, jossa piti enään yhdessä nurkassa jarrut. Vieläkin varpaat jäätyy kun muistelee haku reissua zaulta . Joskus märkäkorvana jopa topickin väänsin

https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69372

Sittemmin oppinut ettei tee yhtään topickia kun autot hajoaa heti kun niistä jotain julkaisee
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.06.2019, 21:49
J0hannes:n Avatar
J0hannes J0hannes ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 29.07.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.039
Blog Entries: 20
Perusasetus

Ennen juhannusta sain tämmöisen:


Oli jousen korvat ja parit riiput kuluneet väljäksi. Korjauskehotus tuli helmassa olevasta pienenpienestä reiän alusta. Lisäksi oli viikon kylmä leima (olin kuvitellut, että viime vuonna katsastaessani ennen 25.6, olisin saanut ajoaikaa vanhaan tyyliin, mutta ei...)

Tuli vähän huonosti kuvattua operaatiosta, mutta hitsailin vahvikelaput rungon puolen korvakkeisiin ja laitoin uudet riiput.

Perjantaina käyn kokeilemassa, josko kelpaisi
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	AK.jpg‎
Views:	5802
Size:	146,8 Kt
ID:	91527  
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.05.2020, 16:45
J0hannes:n Avatar
J0hannes J0hannes ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 29.07.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.039
Blog Entries: 20
Talking

Siis mitä, 10 kuukautta sitten viime päivityksen

Tässä välissä vaihtelin pakasta vedetyn sarjan IronMan alustasarjaa, jonka 4x4Partsilta ostin. Sillä nyt yksi Venäjän reissu ajettu ja muuten toimii kuten laatusarjan pitääkin, mutta pieneksi harmistuksen aiheeksi näyttäisi muodostuvan se, että nuo takapakat onkin normikuormalle, eikä HD mallia. Kontissa niin paljon kamaa, että painuu alas
Pitänee vanhasta satsista miksata lehti-pari noihin uusiin pakkoihin, jos sillä sais ryhtiä menoon.

Nytkään mulla ei kyllä ole yhtään kuvaa itse toimenpiteistä



Hän liikkuu ja voi hyvin. Tänään tuikkasin vaihtokierroksen tikkuja perseeseen, joihin olin aikaisemmin leiponut uudet pyöränlaakerit kiinni. Uudet akselistefat ja peräölpät samaan kauppaan. Etuperään vaihdoin kans öljyn. Repsikan puolelta revenneen takalevikkeen ruuvasin uudestaan kiinni.

Ei tälle oikein muuta viitti tehdä kun ajaa vaan

No, jotain tolle roikkuvalle perseelle pitäisi vielä tehdä.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20200510_111452.jpg‎
Views:	5237
Size:	151,3 Kt
ID:	95615  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: Suzukin vanteita LaaLaa O/M/V Renkaat ja vanteet 21 13.07.2007 09:21
suzukin rakentelua .. longfiedteam Linkit 2 10.01.2007 19:38
Tarinoita tosi elämästä (työ sellaisesta) Ex_inkkari Chit-Chat 5 15.11.2006 23:18
o: suzukin luke_L O/M/V Muut 0 14.11.2004 21:52
Tarinoita TV-lupatarkastuksista Laskos This And That 0 11.10.2002 10:55


Sivu luotu: 12:10 (GMT +2).