![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Itsesyöksyvien ruuvien jalointa käyttöä yhdistettynä tiikerimassaan. Tai tiikeriä ei ole tainnut aikoihin saada, jokin korvaava tuotemerkki. Nyt herkeä raapimasta terttua..
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tällä viikolla vaimon X-trailin katsastus tuli ajankohtaiseksi. Kauhukseni huomasin keskiviikkona leiman menneen pitkäksi parilla päivällä. No suoraa päätä konttorille hakemaan HYLÄTTY
![]() Torstaina olikin sitten työmatka tehtävä juhlallisesti BJ45:llä, sillä Skodillakki oli sattuneesta syystä vaimon käytössä. Eilen sainkin sitten leiman, ei siinä mitään. Tänään oli vuorossa Tertun turvavyön kiinnityspisteen uudistaminen: Paljon olis vielä muitakin reikiä paikattavana, mutta eipä niistäpä sitten tämän enempää. Projekti etenee verkkaiseen tahtiin rajoittuneen vapaa-ajan mukaisesti. Viimeksi muokannut Radis : 11.05.2019 11:52 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
No nyt!
Kyllästyin Nissaneiden ainaiseen porsimiseen. Niin lähti Terttu, että X-trail pihasta. Terrtu olsi ollu kiva saada valmiiksi, mutta ei vain aikaa siihen löytynyt. Vaihdossa tuli -14 1.6TDI Skoda Octavia. No enpä tiedä muuttuiko tilanne yhtään, ekan huollon vikalista: jarrupääsylinterivuotaa, ilmastoinnin kompura vuotaa, etuiskarit vuotaa ja jakopäänpuoleinen kampuran stefa vuotaa. Yllättävän paljon vikoja 120Mm ajetulla autolla... no myyvän liikkeen ja Fintakuun piikkiin menee nuo korjaukset, mutta eipä tuo oikein nykyautojen kestävyydestä anna hyvää kuvaa. Juuri kun hirvestyskausi alkoi, loppui bertan takaperän kilometrit. Laakerisarja pitäis tilata Lipposelta. Kesällähän tällainen remppa olis ollu miellyttävämpi tehdä. No jospa odottaisi vielä räntäsateiden saapumista pohjolan liikenteen talliin. Vakuutusyhtiön kaksi kertaa kolarikorjauttaman 0€-vaihtoarvoisen paalikuntoisen -07 1.4TDI Faabionkin jakohihna pitäisi vaihtaa. Tämä on ollut hämmästyttävä kapistus. 380Mm mittarissa, ja ainoa varsinainen vika mikä mun omistuksen aikana ajamani 200Mm aikana on ollut, on yksi vikaantunut anturi moottorissa. Lamppuja, jarruja, öljyjä, pyöränlaakereita ja jakohihnaa välillä vaihtamalla on tähän asti pärjätty. Pimenevien iltojen ratoksi siis riittää tekemistä. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Männäsunnuntaina saatiin vaimon kanssa viimeinkin aikaiseksi ryhtyä purkamaan autotalliin siirrettyjä laatikoita. Oli mm. opiskeluaikaisia monisteita yms. materiaalia parikymmentä laatikollista. Nämä löysivät vihdoin tiensä paperinkeräykseen. Näinpä autotalliin vapautui sen verran tilaa, että sinne voi jo ajaa auton noin puolittain. Laatikot olivat olleet siellä kolmisen vuotta, jonka seurauksena autonrassailut on pitänyt tehdä Pillimehun tavoin täysin taivasalla.
Hirvimehtuusta oli tänään vapaapäivä pyhäinpäivän vuoksi. Tämähän oli siis mitä mainioin hetki ryhtyä BJ:n peräremonttiin. Toki Fabian jakohihnanvaihto piti hoitaa ensin alta pois. Kun arkiseen pakolliseen työmatkailuun valjastettu kulkine oli hoidettu, päästiin sitten varsinaiseen asiaan. Olin valmistellut päivän koitosta jo aiemmin tilaamalla Lipposelta laakerisarjan, joka saapuikin postiin maanantaina. Sitten olin kuivaharjoitellut remonttia tämän videon pohjalta: https://www.youtube.com/watch?v=1dOdeMdswc8&t=7s Lähdin poikamaista intoa puhkuen irrottamaan takamurikkaa irti takasillasta. Laitoin ekaks öljyt valumaan propusta. Sitten lukko päälle, ettei lukkopala tipahda irti vetoakseleita irrotellessa. Sitten vetarit irti, lukkovivuston suojapelti irti, lukkovaijeri irti, lukon aseman ilmaisimen liitin irti ja kardaani irti perästä. Suihkuttelin liuotinpesuainetta murikkaan ja takasiltaan, ja huuhtelin suurimmat liat pois, ennekuin rupesin irrottelemaan murikan kiinnitysmuttereita. Suht helpoistahan se murikka irtosi takasillasta, mutta sitten…. Eikös tuon poskilaakerien ja hammaskosketuksen säätö ole menty tekemään shimmilevyillä! Partsouqin kautta selvittelin, että noita levyjä on 0.03mm välein: https://partsouq.com/en/catalog/genu...&uid=330793&q= 9020179001 T=2.67 MARK 01 9020179002 T=2.70 MARK 02 9020179003 T=2.73 MARK 03 9020179004 T=2.76 MARK 04 9020179005 T=2.79 MARK 05 9020179006 T=2.82 MARK 06 9020179007 T=2.85 MARK 07 9020179008 T=2.88 MARK 08 9020179009 T=2.91 MARK 09 9020179010 T=2.94 MARK 10 9020179011 T=2.97 MARK 11 9020179012 T=3.00 MARK 12 9020179013 T=3.03 MARK 13 9020179014 T=3.06 MARK 14 9020179015 T=3.09 MARK 15 9020179016 T=3.12 MARK 16 9020179017 T=3.15 MARK 17 9020179018 T=3.18 MARK 18 9020179019 T=3.21 MARK 19 9020179020 T=3.24 MARK 20 9020179021 T=3.27 MARK 21 9020179022 T=3.30 MARK 22 9020179023 T=3.33 MARK 23 Tähänkö tämä homma nyt ryyty? Nythän hammaskosketuksessa oli liikaa välystä, joka luultavasti kuitenkin pienenee uusien laakerien myötä? Jokseenkin skeptisesti kuitenkin suhtaudun, että voisi olla niin hyvä mäihä, että vanhat shimmit olis riittävän kohdallaan uusien laakereiden kanssa. Onko muilla harrastajilla kokemusta noiden shimmien saatavuudesta, ja ootteko joutunu ylipäätään shimmaaman, vai onko riittänyt, että käyttää alkuperäisiä levyjä? Viimeksi muokannut Radis : 02.11.2019 16:21 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Olikos vanhoja kuinka monta ja monenkin paksuisia? Ekana kokeilisin alkuperäiseen järjestykseen, mutta jos niissä vähän valikoimaan on, niin pääseehän niilläki sitte vähä pelaamaan puolelta toiselle vaihtelemalla, jos tarvetta on.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Jep, kokeillaan ensin alkuperäisillä ja katotaan mikä on tilanne...
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tänään pääsin tämän puuhalaatikon sisällön kimppuun:
Ajattelin aloitella helpoimmasta päästä, eli pinionin laakerin irrotuksesta. Tämähän lähti irti ihan kivasti: Seuraavaksi oli vuorossa uuden laakerin laitto vanhaa krimppiholkkia apuna käyttäen. Uudessa laakerissa on näemmä pienemmät rullat ja niitä on enemmän. Mutta mitenkäs arvon kanssarassaajat, miten ihmeessä ootte saanu poskilaakerit irti? Pitääkö tuo tasauspyörästön ”päätylevy” introittaan (aukaisemalla keltaisella nuolella merkatut pultit) jotta pääsee työntään noista rei’istä (punaiset nuolet) laakerin irti? Tuohon laakerikoolin ja vastatason väliin ei oikeen mee mikään väliin. Eikä lautaspyörän puolella ole tilanne yhtään helpompi, tuohon vihreen nuolen osoittamaan rakoon pitäis saada ulosvedin kiinni: Viimeksi muokannut Radis : 03.11.2019 18:06 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu BJ45 | lepa77 | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 15.08.2013 16:47 |
Myyty BJ45 -81 Projekti | bj45lava | O/M/V Ajoneuvot | 5 | 14.08.2010 14:11 |
Myydään bj45 | SAMROCK | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 23.03.2010 16:42 |
o: bj45 | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 02.01.2006 19:53 | |
Myydään BJ45 pic-up projekti | Käyttäjä | O/M/V Muut | 0 | 16.09.2003 18:52 |