Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tapahtumat

Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.04.2019, 09:18
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Perjantai

Lähdetään ajamaan tukiankylän kiertoa. Se lähtee niityn itälaidasta muutaman kilometrin päästä ja palaa melkein samana paikkaan missä ollaan mutta ojan toiselle puolelle.

Lassen pääsee taas ajelemaan.


Karavaani kulkee




Ensimmäisestä ojasta päästään hyvin yli mutta seuraavasta alkaa talkoot kun ylityksessä menee hodarin kuskinpuolen murros ja seuraavana vuorossa olevan arin defestä samassa paikkaa saman puolen murros.










Murros nro #1




Vetarin booritkin huonossa kunnossa





Jatketaan muutamalla autolla avaamaan reittiä.







Jäädään kuitenkin seuraavalla niitylle pitämään taukoa.






Jatketaan ohi ison kiven josta pääseekin jo ajamalla yli, liekö muokkautunut vai vain paremmat renkaat. No nyt siitä menee ajamalla jo useampikin auto,



Turhaa vinssillä varmistelua kun suskakin nousee ajamalla ylös.








Tulee sieltä perästä autoja


Edessä olevan mäen päällä tehdään ruokaa. Vuorossa pippuripihvi kermaperunoilla (mikroateria) ja jälkkäriksi lettuja (venäläisiä valmiita). Juhla aterian syy on syntymäpäiväni jota aika usein vietän venäjän metsissä.


Hiekkateiden risteys jossa olttiin yhdellä reissulla kylmässä leirissä.



Päästään alkupätkä läpi hiekkatielle ja kuikataan takaisin länteen kohti jatkopätkää. Lunta on niin paljon että jää jo suoralle tielle jumiin. Lunta on yli renkaiden korkeus. Tahkoa erästä uraa ykköspakilla niin kauan kuin pääsen Roopen perässä kunnes junttaa rajusti kiinni.






Naru katkeaa ja joutuu korjaamaan. Sitten pylpyrällä puusta kunnes kuuluu vieno napsaus ja apparipuolen rengas putoaa kun veto vapautuu. Kirousten kirous käy mielessä. Vinssaillaan pylpyrällä toiseen sunntaan ja veto parin metrein korkeudesta. Kun apparinpuoli nousee pintaan, Tapsa tutkii vaurioita. Kääntää napalukon toiseen asentoon ja taas vetää? Aika erikoista mutta muuta ei keksi kuin että jotenkin napalukko on päässyt kääntymään auki. Saadaan vinssattua bj irti ja seuravana oleva laalaa pääsee aika pienellä yli.


MakeO taas samanlaisella taistelulla yli kun lumi pakkautunut kovaksi valliksi.







Muut keksii paremman uran ohi ränni ja ajavat edessä olevalle aukealle ja reittiä eteenpäin. Edessä on lunta ja pari mäkeä joiden välissä olevasta ojasta joudutaan vinssailemaan ylös autoja. Paineilmaa karkaa jostain ja kompuraa huutaa tiuhaan. Vuotoa ei tahdo löytyä mutta onneksi murikoista se ei tule. Tutkin vedeneroitita ja lasken kosteutta pois. Ei meinaa vaan tiivistyä vaan jää hieman vuotamaan. Tämä ei kuitenkaan ole varsinainen vuoto joksi selvii hieman myöhemmin letkukela kontissa. Irroitan kelan ja vuoto lakkaa.

Edessäpäin koukataan tieuralta metsään, hdj istahtaa ekaan passiin ja kuskinpuolen murros paukahtaa. Auto saadaan onneksi vinssailtua lutakosta ylös ja jonkun kymmenen metrin päähän kuivalle remomonttii.



Lasse tekee hodarin kierron jotta muutama auto voi jatkaa reittiä. Ajan ahtaasta suzukin reiästä ja tuulilasin karmi lipeää puuta vasten, vinssauksessa pleissaus pettää ja vedetään Arin vinssillä pois. Yksisuuntainen pleissaus ei kestä ja seuraavaksi Jouni ohjeistaa tekemään kaksisuuntaisen pleissauksen.



HZJ murros #2





HZJ murros vaihtuu ja jatketaan mäen päälle jossa jäädään odottamaan loppuletkaa. Alkaa hämärtyä ja mäenpäältä on komea näkymä auringonlaskuun.







Kiemurrellaan alas mäeltä ja siitä on reilu kilometri niityn kulmaan lähelle edellistä leiriä. Ajelen Jannen perässä. 12ht savuttaa aika rajusti sinistä öljykäihää ja syöttöä on noiin paljon että mustaakin riittää. Välillä näkyvyys katoaa täysin ja joudun pitämään pasikuikan ennen kuin näen mitä edessä on.





Ihmettelen muutenkin bertan outoa etenemistä mutta jälkeenpäin selviää että lukot on kytkettävissä vain auton alta vasaralla joten koko pätkä on ajettu etu + takalukko päällä. No onneksi edessä on 30-boorinen lonkkarin supersetti. Täytyy hattua nostaa, itse käytän kääntyvyyden takia etulukkoa säästelleen ja ahtaissa paikoissa takanenkin kytketään pois.

Leiri pystytetään heti niityn kulmaan kun päästään metsästä pois.


Kuulen yöllä volvon pöppäämistä ja käyn samalla kusella. Kello on jotain 4. Ilkka on niityn reunassa mutta lähtee samoin tein takaisin mistä tulikin. Jälkeenpäin selviää että oli juuri hyppäämässä volvosta ulos möykkäämään muita hereille mutta sai Hämäläiseltä niin vihaisen soiton että oli pakko palata heti takaisin omaan leiriin. Muiden makuupussit oli ollut volvon kyydissä. Lisäksi pitkään vesipassiin oli tainut joku jäädä jumiin Ilen perässä.


Viimeksi muokannut mikjus : 25.04.2019 10:32
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.04.2019, 09:19
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Lauantai









Aamulla korjataan roopen defen vuotavia renkaita. Samalla päästään vilkaisemaan uusia hipohipo napoja levyjarruilla. Nämä maksaa enemmän kuin akselipari mutta ovat varmasti hyvää tekoa ja volvon orkkis jaolla.



Jonkinlaista VW satulaa ja levyä käytetty. Satula kiinni suoraan navassa ja se selittää hintaa kun uusia osia on jonniin verran.









Lähdetään rautasillan kautta pätkälle. Matkalla jounilta antautuu kardaanin ristikon u-pultit ja jäävät sitä korjaamaan. Muutamalla autolla jatketaan sillalle. Maisemat hieman muuttuneet kun lumet kadonneet paikoittain ja tilalla runsaasti vettä.









Veemäinen ajaa sillalle kun alkua ei näe. Ilman apukuljettavaa ajan liian sivusta ja apparin takarengas tippuu sillan keskiväliin. Siitä alkaakiin ainakin tunnin liftailua, vinssailu ja räikkäliina talkoot. Alumiinivanteen reunaruuvit ottavat kipeää kun hinkkautuu rautaramppia vasten mutta lopulta auto nousee ylös. Oma narukin katkeaa kun vedetään eteenpäin rampista. Aika haparaa alkaa olla kun ei antaudu edes pleissauksesta vaan sen vierestä.

Hyvin tumpuloitu. Kuva by Katri.









Ajetaan mäen päälle jossa vastassa pari paikallista mönkkärimiestä. Eivät usko ettei sillasta pääse ja käyvät katsomassa.

Ilkka vetää kylmin ilmein lassen ohi sillan alussa ja pysyy ihmeen kaupalla rampeilla.


Ajetaan ylös ja jonkin matkaa eteenpäin pellolle. Siinä saadaan oma ja Ilen letka kasaan.



Mäkkälän etuvetaria tutkitaan ja päätetään korjata se kunnon työkaluilla. Vetarin päähän hitsataan rauta jolla saadaan vetari ulos. Väihköseltä löytyy vielä pitkäboorinen bj-75 etuvetari lainaan.



Katkennut stefapinnan kohdalta


Hitsaustiimi




Uutta putkeen



Toni ottanut Volvolla puukosketuksia ja vinssikin repsottaa alaviistoon kun puskurista puuttuu pultteja.


Ammatti on puuseppä...



Samalla pidetään niityllä ruokatauko.

Jatketaan "majavanpato" pätkälle mutta ajetaan se väärään suuntaan. Aivan alussa kierretään reitille kaatunut isoa kuusta kun gr ohjaustehostimen pumppu vetää jumiin MakeOlla. Se korjaamisessa meneekin tovi kun osat eivä ole ihan vastaavia ja vaatii extra virittelyä. Keula jatkaa pätkää avaamaan. Syvää uraa ja paljon lunta.



Ns. majavanpato kohta, nyt ei minkäänlainen mutta joskus vesi oli padossa konepellin korkeudella.


Silta reitillä


Vinssi ei enää jaksanut vetää lumessa. Ratkaisu oli hiipiä vierestä uutta jälkeä kun suossa konsanaan.




Ihmettelinkin kun vähän joku jarruttaa menoa.


Ajellaan melkein loppuun ja kaivelen ajankuluksi Huuhka nimisen talon raunioita. Pääsiäsiruohot on kipossa ja kahvipannukin löytyy muttei muuta mielenkiintoista. Maakellari on vielä ihan tikissään.









Jatketaan lammenkiertoon jossa usein vettä jopa konepellille asti. Nyt siinä on tosi vähän vettä, hyvä kun pyörän napa edes kastuu.


Jäädään lammen jälkeen tien viereen hakkuuakuealle leiriin kun ei oikein parempaakaan paikkaa ole tiedossa. Teltat saadaan jotenkin soviteltua kannokkoon.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.04.2019, 09:20
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Sunnuntai

Aamulla osa porukasta lähtee suoraan kotia kohti. Päätetään vielä neljällä autolla ajaa joku pätkä ja lähdetään vasta iltapäivällä kohti rajaa. Suunnataan Ojajärvelle ja radanvarsireitille.

Samalla selviää miksi Jannella kesti tulla Haukkavuoreen niin kauan. Olivat ajaneet tähän suuntaan tunnin ja sitten kääntyneet takaisin. Navigaattorin virtalähde oli palanut jo tullissa joten muistin varassa mentiin. Täältäkin olisi päässyt oikeaan paikkaan mutta ajamatonta tietä. Kertoivat vinssailleensa eräässä mäessä jossa ei nyt ollut enää yhtään lunta.


Ajetaan radanvarsi pidemmältä kuin ennen, vanhaa ojan ylitystä käydään katsomassa ja siihen on tehty sillantapaista josta ehkä pääsee yli. Reitti lähtee nyt jonkun raunion vierestä ja kiertää radanvarteen. Aika pehmeää on.







Vanhan ylityspaikan kohdalla.




Radanvartijan mökillä käydään katsomassa. Kaikki aarteet on jo sosialisoitu. Romukasoista löytyy vielä mm. IC moottoripyörän osia ja hieno vanha lyhty.



Liiteri on on jo pahoin romahtanut.












Yuri Gagarin


ja yks pääpiruista


Pihalla oli vielä kauniita kukkia liekö jonkun haudalla. Yriteltiin muistella milloin radanvartija on kuollut. Siitä asti ollut tyhjillään.


Sauna


Kaivo vaikutti toimivalta







Reittiä eteenpäin kohti Inkilää. Matkalla ihmetellään pysäkkiä radalla joka on keskellä ei mitään. Näitä vastaavia on muuallakin, paikalta ei oikein mitään järkevää reitti minnekkään paitsi 4x4 autolla eikä edes asutusta kovin lähellä. Tarkastellaan myös ylikuuniin menevää reittiä joka ajettu Riskiretki 2008, Laalaa harkitsee sitä suzuki safarille ja hyvä se olisikin tsekata koska olen sen ajamisesta monesti puhunut.







Vanhalla hienolla kivisillalla pidetään ruokatauko.




Makkaratauon jälkeen jatketaan Inkilään. BJ:stä kuuluu hirveä kirskunta kun pinionin pölypelti on ironnut. Matka rajalle sujuu ongelmitta. Tankit täyteen asemalla, 50 litraa yhteensä yhden jerryn kanssa.

Tullissa ei onneksi jonoa. Päästää nopeasti kopeille ja ilman kummallisuuksia läpi. Kotimatka sujuu ongelmitta, mitä nyt takaperä tai joku pitää korviaraastavaa meteliä. Ei tainnut ihan shimmaus mennä kohdilleen vanhalla välityksellä, pitää tarkistaa onko siinä vika vai tuleeko meteli vain jarruista ja kardaanista. Jarrupalat on ainakin rauta rautaa vasten mallia.

Matkalla whatsappiin tulee päivitystä että Kiiman defestä hajonnut etuperä säkkijärven nesteelle mittarilta lähtiessä. Loppumatka jatkuu hinausauton lavalla.

Jotain videonpätkää on vielä kun saan vaan ne kasattua.

Viimeksi muokannut mikjus : 25.04.2019 14:22
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.04.2019, 14:50
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.547
Perusasetus

Hieno raportti selkeästi hienosta reissusta.

Alkaa näköjään maxxis renkaat yleistymään kalustossa. Ennen kuuli aina että se on boggeri tai ei mitään!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.04.2019, 21:18
lantikka:n Avatar
lantikka lantikka ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 21.01.04
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 1.181
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Hieno raportti selkeästi hienosta reissusta.

Alkaa näköjään maxxis renkaat yleistymään kalustossa. Ennen kuuli aina että se on boggeri tai ei mitään!
Oo*samaa että hieno raportti! Oliko toi 110 defe portoilla roopen? mistä oli jarrut hommattu?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.04.2019, 22:02
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lantikka Näytä viesti
Oo*samaa että hieno raportti! Oliko toi 110 defe portoilla roopen? mistä oli jarrut hommattu?
Joo Roobertin defe, Kamo oko vidilta on napa/jarrusarja.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.04.2019, 06:26
MikkoO:n Avatar
MikkoO MikkoO ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.08.16
Sijainti: siuntio suomi
Viestit: 167
Perusasetus

Kiitos Mikalle taas mahtavasta reissukertomuksesta.
Pääsin ajamaan suurimman osan reissusta itse ja ohjaus tehostimen hirttämisen jälkeen vaihtui kuski.
Kiitos MakeO joka antoi ajaa reissun ja Kiitos Kännärille kun menit OffroadJounille appariksi niin pääsin mukaan safarille!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
PäHäMa Venäjän safari helatorstai 27.5 - 2.6.2019 mikjus Tapahtumat 33 02.07.2019 15:42
PäHäMa venäjän safari pääsiäinen 2018 mikjus Tapahtumat 25 06.04.2018 09:21
PäHäMa venäjän safari pääsiäinen 14 - 17.4.2017 mikjus Tapahtumat 72 01.05.2017 22:10
venäjän safari pääsiäinen 2007 toyota4x4 Tapahtumat 55 27.04.2007 22:00
Pähäma venäjän safari 29.07-01.08.05 tapsa4x4 Tapahtumat 75 04.08.2005 11:56


Sivu luotu: 02:06 (GMT +2).