![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Onko ongelmaa tehä etukardaaniin kaksoisnivelet kumpaankin päähän? Nyt on vain takana kaksoisnivel ja on aika äärimmilleen kulmassa, stopparit hiottu ettei pohjaa niistä. Jakolaatikko pitäs vaihtaa toisenlaiseen mutta siinä on etukardaanin laippa 16cm etempänä, eli aika tiukkaa tekee
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Aika erikoisillakin kulmilla toimii. W tai eli brokenback on myös toimiva mutta ei ehkä suositeltava silti jos muita vaihtareita. Käytetään jossain land rovereissa ihan tehdastekoisesti. Bjssä oli joskus tosi älyttömät kulmat kun etupinioni pystyssä mut silti pysty ajaa nelikolla täysiä eikä ongelmia. Ainoa huoli on pinionin ylälaakerin voitelu joten ylitäyttö oli pop juttu. Takapäässä itseasiassa menee vieläkin tollaseksi kun puslat menee huonoiksi.
Tästä linkistä kannattaa lukea billavistan Driveshaft 401. https://www.pirate4x4.com/tech/billa...aft/index.html |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Sitten muistetaan se että ristinivel ei saa olla ihan suorassa linjassa! Muutaman asteen kulma täytyy olla jotta nivelen neulat saa voitelua. Muistaakseni suositus oli 7 astetta. Jos nivelen kulma on liian pieni niin neulat työntää vaseliinit altansa pois ja se pakkaantuu kahden neulan väliin ja neulojen alle jää kuiva paikka, riittävä kulma pyöräyttää neuloja aina sen verran että neulapari työntää vaseliinia edestakaisin ja pysyy näin voideltuna.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Paitsi että jos kardaanissa on toisessa päässä vakionopeusnivel (rzeppa tai tuplaristikko), niin sitten sen toisen pään yksittäisen ristikon kulma on oltava nolla jotta ei ole värinöitä.
Tuo broken back tosiaan toimisi jyrkillä kulmilla hienosti, mutta pinioni on niin pystyssä että ulomman laakerin voitelu on vähän niin ja näin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 27.02.2019 10:47 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Autoissa asiaa helpottaa hieman kun joustoissa, kiihdytyksissä ja jarrutuksissa kulma hieman elää jolloin rasva pääsee levittymään nivelessä. Muutaman asteen heiton kardaani kestää vielä hyvin ilman häiritsevää värinää. |
![]() |
Luokat |
jakolaatikko, kardaani, lyhyt, ongelma, tuplanivel |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
toyotan kardaaneista ja ristikoista | raimo | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 28.11.2013 22:54 |
suzuki kardaaneista | nuti-90 | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 15.05.2013 11:37 |
vw lt kardaaneista? | jansku | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 19.11.2008 21:54 |
pitkän ja pätkä patrollin kardaaneista | boozer | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 28.08.2008 18:35 |
Kysymys LJ:n kardaaneista? | KarvaTurpa | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 23.11.2006 13:39 |