![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ml/10245451 Kertokaas miten homma toimii jos ML Mersussa laillista vetopainoa 3500 kiloa, onko auton paino oikeassa suhteessa siihen? Vetelin Kia Sorennolla pitkää tavaraa 2500 kilon autotrailerilla ja 3500 kilon laillisesta vetopainosta huolimatta vakautta ei ollut tarpeeksi. Liian veltto takapää ja renkaat. Voiko möllillä oikeasti vetää 3500 kilon kärryä? Jos kärry on joku muu kuin venetraileri, jossa vene aina samassa kohdassa, on mahdollista, että aisapainoksi tulee vaikka 200 kiloa, oma mielipiteeni on, että aisapainoa pitää olla tarpeeksi, mutta jollain 3500 kilon kärryllä, vähän ylikuormaa ja koneella lastaus, voi olla yhtä paljon aisapainoa mitä joku kevytperävaunu painaa kokonaisuudessaan.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Disco= Land Rover Discovery. Omat kokemukset kakkosversiosta, ykköstä hallussa vasta runko ja akselistot. Ei taas sotketa Tojotaa ja Lantikkaa, siitä pahastuu vain kummankin harrastajat...
![]() Tuossa kuvatus vuoden takaa, kyytiläisen kyydissä vielä toiset renkaat yms kivaa. Kärry vaatimaton 900kg esitys, Rangen omapaino 2300kg... Ahtaasta pihasta, notkopaikkoineen, tuli ongelmitta, ei ollut tarvetta hitaalle alueelle vielä. Sitä käytettiin sitten vielä ahtaammassa pihassa perillä, sai varsin tarkasti ajeltua nopeutta säädellen vain jarrua käyttämällä, automaatti on kiva noissa jutuissa. Kuorman kanssa ajeltiin aski kolmosella, nelosta ei olisi monessakaan paikassa aski edes tarjonnut, toimintaa parantaa oleellisesti turbiinilukon manuaalinen pakko-ohjaus. Yhteenkään mäkeen Lahden-Jyväskylän mäkeen ei vaihtanut pienemmälle... Ja joo, on tarkka aisapainosta. Pitää olla tarpeeksi. Vähänkin liian vähäisellä lähtee seilaamaan, ja tilanteen parantamiseksi riitti yllättävänkin pieni kuorman siirto eteenpäin... |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Sen mitä olen Kian kyydissä ollu niin kyllä se huojuu ilman kärriäkin ihan riittävästi, ja toiseksi jos pitkää tavaraa kuljettaa niin kyllä siinä heiluu Toyota sekä Landrover jos kuormaus on vähääkään pielessä
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Siinä jeesaa se mikä tekee siitä huonon maastoauton, eli jämäkkä jousitus. Ja kuten todettu kuorma pitää olla oikein, ja muutenkin yhistelmä ehjä rengaspaineita myöten...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ja vielä yksi muistutus tohon veneen nostoon (tai laskuun), varmista keula myös köydellä, älä jätä pelkän vinssin varaan. Sen lukitus saattaa pettää
rampissa. Monelle käynyt ja itselläkin yksi kokemus, juuri se kerta kun unohdin sen varmistusköyden laittaa....
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mä en oo ikänä ymmärtäny miks sitä kauheeta pakettia pitää repiä sieltä rampista autolla ja sulatella kytkintä. Muuan länsisuomessa asuva veneiliä näytti joskus niksin miten se 1500kg puuvene tulee 500kg venetrailerin kanssa sieltä jorpakosta ilman että tarvii edes autoa käynnistää. Nakataan se traikku autolla sinne veteen ja vedetään vene kyytiin, sidotaan se vene siihen kärriin ja otetaan kärri irti autosta ja ajetaan auto tasamaalle, traikkuvinssi vedetään auton koukkuun ja vinssataan se koko paketti sieltä pois. Edellyttäen että on vene traileri eikä peräkärry ja sen veneen paino on akselinkeskellä eikä takapäässä. Tällä metodilla ollaa vedelty mistä vaan limajorpakosta paketit pois
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
On varmaan todella tyytyväisiä ihmisiä kun jonottavat siihen rampille ja joku siinä alkaa vinssailemaan venettä+traileria suoraan parkkipaikalle... Tohon 7k€ budjettiin saa jonkunnäkösen HDJ80:sen jo, ja kokemuksesta voin sanoa että automaattilaatikkoisella sellaisella nousee kahden tonnin vene kun laittaa pikkupuolen päälle, vaihteen silmään ja nostaa jalan jarrulta. Jos hiekkaramppi voi joutua painamaan vähän kaasuakin.
__________________
HDJ100 -99 Ex: HDJ80 -91 VW Taro -90 |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kyllä voisin Pajeroa suositella ko. tarkoitukseen. Ihan gen1 pätkälläkin nousee kevyesti hitaalla ykkösellä ilman kikkailua 2 tonnin kuorma. Tien päälle mieluummin sitten pitkää mallia. Ja 7 keuron budjetilla saa jo melkein minkä tahansa gen3:sen. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Saa kyllä aisan nokkapyörän helposti solmuun jos tökkää johonkin tai uppoaa pehmeeseen. Sileellä rampilla varmaan toimii. Aika tarkkaan saa olla vene mallattu ettei ole liikaa painoa edessä tai takana. Mutta hidasta on veivata ja trailerin vinssi saa olla kyllä kunnossa jos sillä vetää jyrkemmästä veneen + trailerin ja painavemman veneen kanssa vaatinee auton renkaiden taakse kiilat. Itse en jaksaisi moista säätämistä...
![]()
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tietty jos lappua on sen verran niin ostaa sen kunnon hinurin mutta taitaa enemmän niitä ihmisiä kyrväännyttää siinä rampilla se se ku yritetään vetää sitä meriläistä sieltä hondan citimaasturilla ja suditetaan se kytkin siihen niin sittenhän siellä on se auto ja traikku+vene. Tällä tavalla saadaan se vene sieltä ilman että se kytkin palaa ja tusin kellään on siihen ramppiin niin kiire ettei malta odottaa että edellinen saa vehkeensä alta pois.
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b |
#12
|
|||
|
|||
![]()
On tuo konsti ollut pitkään tiedossa, mutta hieman riskialtis, varsinkin kun veneiden hinnat nousseet aika hyvin lähivuosina.
Ja tuo ruuhkaisuus rampeilla on sesonkeina ainakin. Mutta mutta, nyt käyty kolme kappaletta hj80 katsomassa, hintaluokassa 7ke. Yhdessäkään ollut lukot Ehjät, vetopuolella jokaisessa siinä kunnossa ettei montaa 50 kilsan vetoa kestäisi, oli öljyvuotoa, karmeaa ääntämistä, ja jokaisen pellit siinä kunnossa että pysyykö ne akselit paikallaan. Jätin nyt paikallisille viranomaisille tarjouksen 2-vuoden veto sopparista.. Katsotaan jos menee läpi. saa sitten ehkä katsottua ehkä vähemmän remonttia tarvitsevan yksilön. Tarjolla olisi uusi 2018 isuzu d max, etu ja takalokolla, norjalaisen kauppiaan pyynti 19ke 0 norjan alvilla, lukot olisi 3 tonnia lisää. Joutuisi tietenkin tullin kanssa asioimaan kotomaassa. Mistään tosin selvinnyt kuinka paljon. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tästä on jo pitkälti yi kymmenen vuotta, kun kokeilin miten kuutoskoneisella Jeepillä jaksaa kiskoa ~13kg painavaa vetomestaria + ~30 000kg semiä. Ketju kiinni auton vetolenkeistä vetomestariin, pikkupuolen ykkönen päälle ja kaasua. Siellä se perässä tuli. Diesel- Touaregilla vetivät aikanaan 747-200 lentokonetta, painaa vähän yli 155 tonnia. Nykyisellä Jeepillä kokeilin joskus miten ~5 tonnia painava siirtolava tulee perässä hiekalla. Vaijeri kiinni vetolenkeistä siirtolavaan, pikkupuoli päälle ja kaasua. Kivasti tuli perässä muutaman kymmentä metriä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty veneen ohjaustehostaja | ventora | O/M/V Muut | 2 | 07.02.2014 12:40 |
Myydään Veneen muotti | Heikki L | O/M/V Muut | 0 | 29.03.2013 16:00 |
VM hahmottelee dieselveron nostoa | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 55 | 02.01.2011 12:39 |
BJ:n korin nostoa | Urbancityboy | Maasturiprojektit | 4 | 16.06.2007 05:48 |
Helmojen nostoa ??!! | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 08.09.2004 23:13 |