![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Oikeasti? Minkä merkkisiä/mallisia? Ite en edes muista koska olisin viimeksi nähny.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
C- kadetteja, 14x volvoja, nappisilmäladoja, vanha- ja välikoppaescortteja pyörii täällä Turun-Kaarinan nurkilla. Ja kesäisin kuplavolkkareita näkyy tiheään.
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kuplia täälläkin näkyy kesäisin ja satunnaisesti muitakin vanhuksia. Mutta ei niitä käyttöautona juurikaan näy. Ja jos näkyyki, niin niistä on pidetty hyvää huolta. Auto kun ei vain muuten toimi 40 vuotta. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Paras olisi, jos se 40v. tai vanhempi ensin katsastuksessa muutetaan harrasteautoksi, jolloin todettaisiin sen ajokunto kelvolliseksi tuohon ajoneuvoluokkaan ja sitten jos onnistuneesti läpi, katsastus jatkossa 2 vuoden välein.
Ja ajoneuvovero pois tai ainakin iso hinnanalennus. Niin, itsellänikin on useampi tuohon sopiva peli.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#7
|
||||
|
||||
![]() Harrasteauto status....Lainaus:
![]()
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti. ![]() Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95. Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66 Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98 MYYTÄVÄNÄ: https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
No esimerkiksi taloyhtiossämme on parkkiksella C-cadetti, KE30 Corolla ja 244 Volvake. Ihan käyttiksinä ovat kolhuineen ja paikkamaalauksineen. Ja kyllä niitä tosiaankin liki päivittäin tuolla liikenteessä näkee.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Ensin kun tuon uutisen luin tuli mieleen että hieno homma, mutta nyt vähän asiaa pohtineena...
Tuossa pihalla on yksi yli 50v ja yksi yli 60v harrastekampe ja en nyt äkkiseltään näe kyllä tuota katsastusta mitenkään huonona asiana. Omassa tallissa kun ei ole esim jarrudynoa niin ihan mielellään käytän konttorilla jossa saavat kattoa auton läpi ja tarkistaa tieliikennekelpoisuuden niin ei tartte omalla perstuntumalla tuota arpoa. Maastokamppeiden osalta tuo on myös hyvä sellainen vuoden selkeä ajankohta millon jarrut, nivelet ym tulee syynättyä vielä tarkemmin läpi kuin normi tapauksessa esim ennen kisoja. Minusta ns pakko on tässä vain hyvä asia. Ja onhan tuossa konttoreille hieman lisää hommia, tuskin pistävät pahakseen. Sallitut autojen muutokset ja muut rajoitukset jne. on sitten ihan oma keskustelunaiheensa. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Toivottavasti järki voittaa ja jarrulisten katsastus pysyy ja pykäliin lisättäisiin vielä jarruttomienkin kärryjen katsastus. Liikenteessä näkyy koukussa kiinni sellaisia pommeja että huh huh. Ihmiset on aika huonoja itse arvioimaan liikenteessä käytettävän kaluston kuntoa. Mennään tyylillä kyllä MINÄ voin tuon reissun vielä tällä vetästä
Noi 40v vanhat vois mennä kyllä samaan tyyliin kun museoautot, et parinvuoden välein katastus. Ja tietysti jonkin sortin verohelpotus olis tervetullut samaan luokkaan.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Vuosittainen katsastus ei ole suuri vaiva mutta mieluusti olisin katsastamatta ihan joka vuosi tuota kesäbiilivanhusta. Auto on, ja se pidetään "tip top" kunnossa, kuten noi talouden käyttiksetkin.
Vahinko vaan se että paljon on porukkaa jota ei kiinnosta yleensäkään mikään, tai sitten ei tajuta, sen mukaan on sitten kaikkien mentävä. Toisaalta voisi ajatella niinkin tuon katsastuksen kanssa että saattaa olla leimaministerillekkin vähän valoa päivään kun sinne tulee joku herkku sen iänikuisen Passat x 5, Audi x 7, Skeida x 4, Nissan x 8 yms jonon välissä?
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#12
|
|||
|
|||
![]() Autoilu on suomessa niin järetöntä, että saattaa mennä läpi?
Jos noista vanhoista "harrasteautoista" poistetaan vuosikatsastus, niin miten tienpäällä tarkastetaan esim. jarrut?
Riittääkö se, että ei aja pysäyttävää poliisihenkilöä nurin? Entä esim nivelien ja pyöränlaakerien yms kunto? (riittääkö, että renkaat pysyy alla, ja auto tiellä, kun pysäyttävät?) Ruostevaurioista ei kannata kommentoida mitään... Uskon, että iso osa pitäisi autonsa kunnossa, mutta ongelmahan ei olekaan se, että osa pitää hyvää huolta; vaan se, että osa ei välitä paskaakaan. Katsastusmiehet(henkilöt) on kuitenkin aika pitkälle koulutettuja tekniikan, ja nimenomaan ajoneuvotekniikan ammattilaisia, ja katselevat noita autoja kirjaimellisesti työkseen, ja heiltäkin jää joskus huomaamatta todella pahoja, ja vaarallisia vikoja. Aikanaan kun olin enempi noiden vieraiden autojen kanssa tekemisissä, niin monta kertaa sen remontin aikataulun saneli joko a) katsastuspäivämäärä tai b) "vikalistan voimassaolo" Ja siitä, paljonko tuo "katsastusvapaus-" helpottaa harrastajan elämää: katsastus maksaa noin 40-70e, ja siinä käydään läpi Ammattilaisen toimesta auton teknillinen kunto, mitataa jarrutusvoimat yms. Nykyään ei ole enää, ainakaan samassa mittakaavassa kuin -80 luvulla (itse aloitin tuon katsastuttamisen silloin) ns. vinkkarinvarsien tarkastusviikkoja.. siis silloin hylkääminen/katsastuksen keskeytys oli täysin mielivaltaista. -> Tuo Ulkopuolisen tekemä tarkastus on sinänsä hyvä, että itse "sokeutuu-" monesti omaan kalustoonsa. (esim. vapaaehtoisessa huviveneiden katsastuksessa löytyy paljon vikoja/puutteita, mitä omistaja ei ole huomannut/sisäistänyt) Ja nuo O2 peräkärryt: Nuo työntöjarrut on todellinen ongelma, käytettiimpä sitä kärryä päivittäin, taikka pari kertaa vuodessa: Jarruvaijerit taikka vivustot jumii huomattavan herkästi, ja kun esim. telikärryssä toisen akselin jarrut jää laahaamaan, niin ne kuluu äkkiä loppuun. Siis jarruvoimasta häviää puolet ehkä jopa 100 km matkalla. Ja toinen ongelma on se, että kun toinen akseli on jarruton, niin toinen akseli jarruttaa normaalijarrutuksissa niin hyvin, että vetäjässä ei huomaa mitään! vasta sitten huomaa, kun toinenkin akseli on niin kuluneilla jarruilla, että normaalijarrutuksessa tuntuu että kärry "työntää" kun vetopää pohjaa: ja silloin kärry on käytännössä jarruton! Siis hätätilanteessa jarrutusmatka kasvaa pahimmillaan ehkä 3 kertaiseksi? Viimmeisen vuoden aikana olen vetänyt n. 5-10 eri jarrullista kärryä (katulaillisia kaikki) ja ei ole ollenkaan itsestään selvää, että aina kaikkien jarrut olisi ollut täysin uuden veroiset. Tuo minun oma O1-luokan jarrullinen kärry on n. 10v vanha, ja jo viimme talvena kävi mielesä, että pitäskö jarruille tehdä jotain, maksimipainoilla (750kg) hodarin perässä ei suurta vaikutusta, mutta tuon 1300 kg "katumaasturin" perässä alkaa tuntua että "työntää". Kesäkelillä ei varmaankaan enää jaksa jarruttaa kovinkaan paljoa, ei ole tullut testattua lukkojarrutuksella.... Ja käsijarru päällä tulee talvikelillä suttina perässä, ainakin keveällä kuormalla. Toivon mukaan kukaan ei hoksaa tehdä vastavetona esitystä, että kopioidaan länsinaapurista. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Mutta sitten ihan oikea kysymys,onko tuo siis niin että kun auto tavoittaa tuon 40v iän niin katsastuspakko poistuu? Myönnän,en jaksanut lukea olisko jossain se mainittu vaan kysyn suoraan ![]()
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Jos nyt tuommoisenaan menee läpi niin riittäis että ko. kottero on leimattu 20.5.2018 jälkeen kerran hyväksytysti niin sen jälkeen ei tarttis näyttää.
|
#15
|
|||
|
|||
![]()
Meilläpäin nuo on jääny pois "katu"kuvasta jo aikaa sitte, joitain harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Yksi tuon ikäluokan volvo on ollu liikenteessä lähiaikoina ja yksi toyota timangi. Ja oma mersu lähestyy tuota ikää, mutta siihen on muutama vuosi.
|
#16
|
|||
|
|||
![]()
Onko Carpsin idea sittenkin saanut kannatusta?!
Jos sellaisen ylläpito onnistuisi jotenkin pienin panoksin esim. katsastuksen puutteen takia, lähinnä jotain vanhaa kuorma-autoa voisi harkita tyyliin Scania TGB tai Unimog. Itsellähän oli 1977 w123 Mersu vielä jokin aika sitten 300 d koneel eikä se nyt enää kauhean mielekäs käyttis ollut. |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Luonnos pyörii tuolla jo valmiina. Mitä tästä nyt tuleekaan, pahasti näyttää silti ettei 20.5.2019 jälkeen tarvii leimata -79 ja vanhempia jotka on leimattu viime kevään (20.5.) jälkeen. Ja kaikille max. 3500 kg jarrullisille peräkärryille sama. |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Eli ny pari vuotta "pientä laittoa" vaiheessa seissy -77 bertta pitää vielä kerran leimata?
|
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lausunnot on annettu. Milloinkohan tästä tulee lopullinen päätös ja tieto julkisuuteen? Tietyllä tavalla tämä herätti uutta mielenkiintoa ottaa -79 (ei maasto-)auto pihalta takaisin liikenteeseen, vaikka olinkin jo ajatellut siitä luopuvani. |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Siis vanha romu liikenteeseen koska sitä ei tarvitse katsastaa ?? En ymmärrä.....
__________________
Tumpula Racing Team |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Minä ymmärtäisin jos luovuttaisiin kaikista maksuista yli 40v autoissa mutta en tuota katsastusvapautta, se ei ole kenenkään eduksi
![]()
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Vakuutukset tietysti on hyvä olla, mutta nämä puhtaasti omistamiseen liittyvät maksut tulisi poistaa vanhoilta ajoneuvoilta.
|
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Sen verran täytyy huomauttaa, että edelleenkään et saisi tehdä enempää muutoksia kuin aiemminkaan. Valvonta vain loppuisi. Jos sellaisella vehkeellä sattuu joku onnettomuus, niin vakuutusyhtiö voi olla nihkeä maksamaan.
|
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
BJ-40 Katsastuksesta | Jutaani | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 16.02.2016 20:46 |
Vanhat RC autot | Mutamies | Chit-Chat | 201 | 21.08.2013 17:36 |
katsastuksesta | k81 | Chit-Chat | 7 | 31.03.2011 19:20 |
Katsastuksesta | J0hannes | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 28.05.2009 21:04 |
SOA katsastuksesta | Eskimo | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 09.09.2004 11:57 |