Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.01.2019, 08:56
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

Asia selvä.
Heitetään roskiin koko idea.
Millainen vinssi ois hyvä satunnaiseen käyttöön? Noin viis kertaa vuodessa joutuu vinssaan.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.01.2019, 20:54
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Ihan maalaisjärjellä ajateltuna ei ole järkeä sähköllä pyörittää hydraulipumppua joka pöyrittää vinssiä, kun voi sillä sähköllä suoraan pyörittää vinssiä. Energianhukkaa vain tuon hydrauliikan käyttäminen välissä.
Satunnaiseen käyttöön tuntuu kelpaavan ihan hinnat-alkaen vinssitkin, kunhan ostaa riittävän ison. Itellä on ollu jo vuosia expondosta tilattu vinssi. Muistaakseni alle 400e oli sisältäen langattoman kaken, kidan, vaijerin ym.
Takavinssinä on tyrex, joka on myös kohtalaisen edullinen. On myös toiminut moitteetta, mutta ei ole ollu vielä niin pitkään käytössä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.01.2019, 21:05
vellihousu:n Avatar
vellihousu vellihousu ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 26.01.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 646
Perusasetus

Mulla tommonen 8000 rock vinssi. Sairaan hidas ja pitää pahaa ääntä, mut tarvittaessa aina toiminut. Eikä todellakaan oo koskaan avattu ja vaihettu rasvoja. Makso muistaakseni 250e halvennuksessa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.01.2019, 21:18
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Edelliseen lisäyksenä, expondon vinssin ilmoitettu teho on yli 6000 kg. Ja on hidas ja äänekäs. Tyrex on vähän pienempi ja huomattavasti nopeampi ja hiljaisempi.

Kysynpä vielä aihetta sivuten;
Mikä olisi nopea ja kevyt sekä helposti siirrettävä vinssi kevyeen vetoon. Helposti siirrettävä tarkoittaa, että pitäisi olla oma akku tai porakonekäyttöinen. Käyttötarkoituksena olisi isompien vaijerien veto kohteeseen, eli ei kummoista vetotehoa tarvi.
Oikea porakonevinssi on käsittääkseni melko hidas. Kävi mielessä, että tekisin kampivinssistä porakonekäyttöisen. Onko kukaan toteuttanut sellaista? Tai joku muu konsti? Mielellään ainaki 20 metriä sais mahtua narua kelalle.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.01.2019, 21:24
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Edelliseen lisäyksenä, expondon vinssin ilmoitettu teho on yli 6000 kg. Ja on hidas ja äänekäs. Tyrex on vähän pienempi ja huomattavasti nopeampi ja hiljaisempi.

Kysynpä vielä aihetta sivuten;
Mikä olisi nopea ja kevyt sekä helposti siirrettävä vinssi kevyeen vetoon. Helposti siirrettävä tarkoittaa, että pitäisi olla oma akku tai porakonekäyttöinen. Käyttötarkoituksena olisi isompien vaijerien veto kohteeseen, eli ei kummoista vetotehoa tarvi.
Oikea porakonevinssi on käsittääkseni melko hidas. Kävi mielessä, että tekisin kampivinssistä porakonekäyttöisen. Onko kukaan toteuttanut sellaista? Tai joku muu konsti? Mielellään ainaki 20 metriä sais mahtua narua kelalle.
Joskus nähny moottorisaha vinssejä

https://www.uittokalusto.fi/lewis-wi...ssi-e2189.html

Viimeksi muokannut dodge3500 : 05.01.2019 21:32
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.01.2019, 21:30
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

Entäs tommonen https://www.olenius.fi/kuva-data/302-685006.jpg

Viimeksi muokannut dodge3500 : 05.01.2019 21:33
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.01.2019, 00:40
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Moottorisahavinssi on turhan painava, kallis ja monimutkainen tähän hommaan. Polttomoottorivehkeet ylipäätään ei ole parhaillaan kun käyttöä on harvoin ja lyhyen aikaa.

Pullzall olis malliltaan hyvä, mutta vain vajaa 5 metriä vaijeria... Sen kyllä vois vaihtaa ohuempaan, jolloin menis enemmän, mutta vähän epävarmaa meneekö siltikään tarpeeksi. Suurempi ongelma kuitenkin on hitaus.

Edellisellä sivulla joku mainitsi ottaneensa vinssistä osan planeettavaihteistosta pois käytöstä nopeuttaakseen sitä. Minkälainen homma se on käytännössä ja onnistuuko ylipäätään kaikkiin vinsseihin?

Yksi vaihtoehto on asentaa vinssi autoon kiinteästi ja pylpyrän avulla vetää iso vaijeri. Siinä tapauksessa pitäisi käyttää 24v vinssiä. Yksi mahdollinen ongelma siinä on kelan vapautus, jos/kun vinssi on auton rakenteissa piilossa. Mitenhän se toimisi, jos ottaa jarrun pois kokonaan? Sitä kun ei välttämättä tuossa hommassa tarvi. Toinen varmaan välttämätön asia olisi tuo vaihteiston nopeuttaminen.

Ehkä kuitenkin ensimmäisenä kokeilen kampivinssin muuttamista porakonekäyttöiseksi, siihen varmaan riittää kammen irroitus ja porakoneeseen hylsysovite.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.01.2019, 21:18
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

Itellä on nyt joku kiinan vinssi 12000 lbs ja ei kyllä pysty vinssaan 15m kun menee jumiin ja kuumiaa niin perkeleesti
Mut tarvii kattella noita ehdotuksia
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Runva - vinsseistä kokemuksia? Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 18 15.09.2010 22:44
Kysymys vinsseistä blomi Tekniikka & Jutustelu 2 30.12.2008 09:03
kellään kokemuksia TML vinsseistä? hamaBJ40 Tekniikka & Jutustelu 21 11.02.2007 18:11
kokemusta/tietoa KEW merkkisistä vinsseistä Cental73 Tekniikka & Jutustelu 9 11.08.2006 22:51
tojon pto vinsseistä Tekniikka & Jutustelu 4 02.04.2005 11:12


Sivu luotu: 03:47 (GMT +2).