Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.12.2018, 18:37
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Aukeiskos tämmösistä jotain ajatuksia...

Hilux 2005-->






Paljonko maksaa jos tekee valumuotin boxista?
-Tulis äkkiä,Kun koneistais laakeripesät,tasopinnan+reiät

-Itse kappaleet ei olisi kalliita,Mutta toi muotti voi kivuta korkealle?

__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

https://www.youtube.com/channel/UCIW...view=0&sort=dd
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.12.2018, 19:44
rymmyrammi rymmyrammi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.09.08
Sijainti: Taivalkoski
Viestit: 156
Perusasetus

Tämä voi olla jostain syystä ihan hölmö kysymys kun en tuommosen boksin rakentamisesta tiedä mitään.

Voisiko tuon ihan vaan hitsata paloista kasaan? Jigi johon laitetaan levy leike jossa pulttien reijät. Jigissä reikien kohdalla tapit. Tappeihin putken pätkät ja välit täyttäen latta materiaalilla. Hitsillä kiinni ja lopuksi koneistus mittoihin.

Miks tää ei toimi?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.12.2018, 20:15
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 606
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rymmyrammi Näytä viesti
Tämä voi olla jostain syystä ihan hölmö kysymys kun en tuommosen boksin rakentamisesta tiedä mitään.

Voisiko tuon ihan vaan hitsata paloista kasaan? Jigi johon laitetaan levy leike jossa pulttien reijät. Jigissä reikien kohdalla tapit. Tappeihin putken pätkät ja välit täyttäen latta materiaalilla. Hitsillä kiinni ja lopuksi koneistus mittoihin.

Miks tää ei toimi?
Tarkkuus on riittävä ruuviliitokseen vaan ei laakerointiin.
Samankeskeisyys tai samansuuntaisuus saadaan laakeripesille tehtyä pienimmällä vaivalla kun jännityksien vaikutus kappaleeseen on minimoitu ja kappaleen asetusta ei tarvitse toleroida.

Edit: puhelimelka kun näitä selailee niin eipä näe kaikkea. Eli riköhän tuo onnistune kun taikasana eli lopuksi koneistus mittoihin on.

Viimeksi muokannut Fruehauf-CJ : 06.12.2018 20:19
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.12.2018, 21:11
Mekanismi Mekanismi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.04.12
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 198
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pajares Näytä viesti
Aukeiskos tämmösistä jotain ajatuksia...

Paljonko maksaa jos tekee valumuotin boxista?
-Tulis äkkiä,Kun koneistais laakeripesät,tasopinnan+reiät

-Itse kappaleet ei olisi kalliita,Mutta toi muotti voi kivuta korkealle?
Toyota Takoman napoja on jo hommattuna ja kiinnitys boxiin piirretty
Valumuotin teko on kallista, sen verran on siitä kokemusta työelämästä. Pitäis teettää sitten todella iso sarja bokseja.






Viimeksi muokannut Mekanismi : 06.12.2018 21:15
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.12.2018, 22:09
4WD 4WD ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.04
Sijainti: Lounais-Suomi, Finland.
Viestit: 434
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mekanismi Näytä viesti
Valumuotin teko on kallista, sen verran on siitä kokemusta työelämästä. Pitäis teettää sitten todella iso sarja bokseja.
Jos kyse valuraudan valamisesta niin tee malli itse vanerista/puusta jolloin materiaalit on halpoja.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.12.2018, 06:26
Mekanismi Mekanismi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.04.12
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 198
Perusasetus

Tuo valuhomma jäi sen verran kutitteleen, että pitää kysäistä parista valimosta voisko homma onnistua harrastajaystävälliseen hintaan.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.12.2018, 07:02
Tate Tate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.11.07
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mekanismi Näytä viesti
Tuo valuhomma jäi sen verran kutitteleen, että pitää kysäistä parista valimosta voisko homma onnistua harrastajaystävälliseen hintaan.
Kannattaa kysyä myös Yliopistoista. Joitakin vuosia sitten ainakin Otaniemessä tiedän että tekivät valuja opiskelijatöinä lähinnä siis harjoitusmielessä, mutta jotenkin muistelen että oli puhetta myös piensarjoista maksua vastaan. Oma valumuotti tarvii varmasti olla.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.12.2018, 07:49
revu:n Avatar
revu revu ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.06.07
Sijainti: kuopio, Finland.
Viestit: 1.278
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mekanismi Näytä viesti
Toyota Takoman napoja on jo hommattuna ja kiinnitys boxiin piirretty
Valumuotin teko on kallista, sen verran on siitä kokemusta työelämästä. Pitäis teettää sitten todella iso sarja bokseja.





Moniko poorinen toi tacoman napa on?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.12.2018, 08:21
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Hieno projekti, mutta ai saatana että ärsyttää toi boori- sanan käyttö Boori on alkuaine, spoori on ura Ura on englanniksi spline ja ruotsiksi spår. Miten hitossa kummastakaan saadaan väännettyä boori?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.12.2018, 10:29
JanneBlomgren JanneBlomgren ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Sipoo
Viestit: 995
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Hieno projekti, mutta ai saatana että ärsyttää toi boori- sanan käyttö Boori on alkuaine, spoori on ura Ura on englanniksi spline ja ruotsiksi spår. Miten hitossa kummastakaan saadaan väännettyä boori?
Samaa mieltä.
__________________
http://jangren.fi/

Tänään tehdään pönttö!

Kyllä jenkki on jees!
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 07.12.2018, 13:28
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Jatketaanko täällä kielioppia: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=107928
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 07.12.2018, 17:44
Sten:n Avatar
Sten Sten ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 13.08.05
Sijainti: Kovjoki, Finland.
Viestit: 544
Perusasetus

No hei pojat, eikö tässä oli ja on kyse napaporttaaleista. Ja tiedän etten osaa kirjoittaa oikein vaikka haluisin. Äidinkieli on ruotsia ja mulla on ongelmia ilman kauneus kirjoitus oppituntikin mutta se siitä, eikö me nyt jätä tämä tähän ja jatkaamme napaporttaaleista...?
Tv Sten
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 07.12.2018, 17:53
Mekanismi Mekanismi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.04.12
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 198
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja revu Näytä viesti
Moniko poorinen toi tacoman napa on?
Sama 30 spoorinen kuin napalukollisissa tojotissa yleensä.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 09.12.2018, 13:49
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 727
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pajares Näytä viesti
Aukeiskos tämmösistä jotain ajatuksia...

Hilux 2005-->






Paljonko maksaa jos tekee valumuotin boxista?
-Tulis äkkiä,Kun koneistais laakeripesät,tasopinnan+reiät

-Itse kappaleet ei olisi kalliita,Mutta toi muotti voi kivuta korkealle?
Napalukottoman murroksen tumppi liian lyhyt. Ei mahdu laakerit ja hammasratas.

Napa hyvä, ja sellaiset onkin jo tulossa.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 09.12.2018, 20:50
rattimies rattimies ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.07.09
Sijainti: Ingå
Viestit: 347
Perusasetus

Saksalaiset ovat myös tehneet kehitystyötä portaalipalikoille eri automalleihin http://www.tibus-offroad.com/produkte/bolt-on-portale/
Jos näistä saisi jotain ajatuksia tähän projektiin?
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 10.12.2018, 10:16
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 727
Perusasetus

Alun hurjan rynnistyksen jälkeen vauhti on hiljentynyt. Tämä nyt vain ottaa aikaa. On se harmi kun työt haittaavat harrastuksia. Mutta onpahan ollut aikaa miettiä valintoja. Ja aina on parempaan vaihdettu. Laakerit ja stefat on (mitä luultavammin) lyöty lukkoon. Laakereiden kokojen pitäisi nyt olla niin, että kaikki boorit ja rattaat mahtuvat menemään paikalleen jokseenkin järkevässä järjestyksessä. Myös 3D-suunnitteluohjelman käytössä on kehitytty. Ei tosin vielä aivan pro-tasolla, mutta nyt noita kehtaa jo kuviksi sanoa.

Napalukoista luovuttiin. Versiossa 8.3 oli Toyotan (#J:n) etunavat, mutta tulevaa käyttöä ajatellen etuvedon poiskytkettävyys ei ehkä ole se tärkein ominaisuus. Tällä kompromissilla saatiin etu- ja tapanapojen toisioakseleista samanlaiset. Navoiksi tulee kiinteät Toyota Tacoman navat. Näissä on 6*139,7mm pulttijako ja kiinnitys boksiin on helppo toteuttaa. Napalukollisen olka-akselin pulttikehä on niin suuri, että sen liittäminen boksiin olisi käytännössä vaatinut adapterin väliin. Adapteri taas vaikuttaa raideleveyteen. Tacoman navan boorikin sattuu olemaan sama kuin aikaisemmin suunnitelluissa napalukoissa. Eli tässä selvittiin vain toisioakselin pituuden säädöllä ja runsaalla ebay:n kulutuksella.



Nyt kun tämä yksityiskohta on ratkaistu, niin kertokaapas mitkä jarrut tähän kannattaa naittaa?
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 10.12.2018, 10:31
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 727
Perusasetus

Koska raidevälin kasvu on kummitellut koko ajan takaraivossa, niin Tacoman napojen valintaa edesauttoi se yksityiskohta, että napa levittää rakennetta vain 50mm. Eli tämä tieto piti ottaa huomioon jarrulevyä valittaessa. Ja koska vanteen ET tulee olemaan jotain infernaalista (luokkaa +20mm 10” vanteella) niin jarrulevyn pitää mennä syvälle vanteen sisään. Aluksi luulimme, että 6*139,7mm pulttijaolla oleva Isuzu Troopperin 265mm jarrulevy olisi se mitä tarvitsemme. Levy sisentää noin 40mm, eli boksin ja levyn väliin jää 10mm rako. Noh, siihen ei sitten saatu mahtumaan satulaa mitenkään. Portaaliboksi on alapäästä sen verran suuri, että jarrusatulaa ei saa kovin lähelle napaa.



Vähän väärä kuva, mutta auttaa hahmottamaan ongelman. Eli tuohon kun olisi laittanut jarrusatulan boksin kylkeen kiinni, niin levy olisi jäänyt halkaisijaltaan liian pieneksi. Katalogi käteen ja uuden jarrulevyn metsästykseen. 6*139,7mm jaolla olevia levyjä on onneksi valita asti. Vielä kun rajaa haun jäähdyttämättömiin levyihin niin pääsee kartalle. 12,5mm paksu levy riittää kyllä, kuumeneminen ei liene ongelma metsässä. Uudeksi levyksi valittiin niin ikään 40mm sisentävä Toyota LJ:n jäähdyttämätön 302mm halkaisijalla oleva etulevy. Nyt tuli tilaa satulalle boksiin nähden. Nyt jarrusatulan kiinnitys tulisi boksiin nähden osimoilleen näin:


Mutta ei tämäkään mennyt niin kuin Strömsössä. Jarruiksi ajateltiin Toyotan (#J:n) 4-mäntäisiä satuloita. Mutta mutta, kuinkas ollakaan. Jarrulevy tulee 20mm syvemmälle vanteeseen kuin normaalisti Toyotan navassa. Jarrulevyn ja vanteen keskiön väliin jää vain 40mm tilaa. Eihän se saamarin satula sinne mahdu. Joutuisi käyttämään kohtuuttomia speicereitä ja siitähän raideleveys tykkään. Eli satulat vaihtoon.

Vastakkaisilla männillä oleva satulat saa heti unohtaa. Kiinnostus suunnattiin kohti liukusatuloita. Ja jotta jarrutehoa saataisiin edes jonkin verran, niin iso mäntä pitää löytyä. Opel Vectrassa on isolla männällä olevat liukusatulat. Mutta koekasauksessa eivät mahtuneet olemaan tässä rakenteessa. Vectran satula tulee liian lähelle akselia.


Ehkä hieman yllättäen Suzuki SJ:ssä on 50mm männällä oleva liukusatula. Olisiko tässä sopivat? Netti on pullollaan jarrusatulan myyjiä. Kaikilla on vain yksi puute. Kaikki myyvät satuloita, mutta kellään ei ole myydä sitä pidikettä (brake caliber bracket tai brake caliber carrier), joka pitää satulan navassa kiinni. Eli uusien jarrujen laittaminen on hieman vastatuulessa. 30 vuotta vanhoja hyviä käytettyjä on aika harvassa. Hakua laajennettiin uudempiin malleihin (Jimny), jossa on vielä käytössä samanlainen satula. Käytännössä 2000-luvulla alkaa kaikilla olemaan jo jäähdytetty (20mm paksu) jarrulevy.

Suzuki Swift pitää sisällään samankokoise satulat, mutta jäähdytetylle levylle. Nämähän piti sitten kokeilla.

Vasemmalla Swift ja oikealla SJ.
SJ:n satula on tarkoitettu 10mm paksulle levylle, niin on ahdas tuon 12,5mm levyn kanssa. Muuten olisi melko hyvä.
Swift on tarkoitettu 17mm paksulle levylle niin sen puolesta ok, mutta ilmaruuvi töröttää väärään suuntaan. Ei mene vanteen sisään ilman muokkausta.


Heitelkääpä vaihtoehtoja liukusatuloista, missä noin 50mm mäntä ja 40-45mm korkeat jarrupalat?
Jarrulevyn paksuus 12,5mm (LJ/RJ) tai 20mm (HJ:n jäähdytetty). HJ:n levy tulee paksuudesta johtuen 5mm lähemmäs vannetta, mutta muuten ok.

Viimeksi muokannut Sumsar : 12.12.2018 12:34
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 10.12.2018, 10:36
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 727
Perusasetus

Takajarruun oli helppo ratkaisu, kun viime talvena toteutin jarrumuutoksen rummuista levyihin. Eli satulaksi Transporter T4 (jäähdyttämätön) tai T5 (jäähdytetty) riippuen käytettävästä levystä.

Vasemmalta lukien: VW T5, VW T4, Suzuki Swift, Suzuki SJ4xx

Jos pitää tehdä katulaillinen niin silloin pitää käyttää HJ:n levyä ja T5 satulaa riittävien akselimassojen saavuttamiseksi.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 10.12.2018, 13:05
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sumsar
Heitelkääpä vaihtoehtoja liukusatuloista, missä noin 50mm mäntä ja 40-45mm korkeat jarrupalat?
Miks pitää olla noin pieni (15”) vanne? Nykymaastureissa vannekoot 17-20” väliltä, miksei vois olla tässäkin setupissa? Sopis Jarrutkin sisälle...
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 10.12.2018, 11:18
Sten:n Avatar
Sten Sten ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 13.08.05
Sijainti: Kovjoki, Finland.
Viestit: 544
Perusasetus

Rockautosta saa satula pidikkeitä, en tie jos kaikkiin autoon mutta ainakin omaan löytyy siellä

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sumsar Näytä viesti
... Netti on pullollaan jarrusatulan myyjiä. Kaikilla on vain yksi puute. Kaikki myyvät satuloita, mutta kellään ei ole myydä sitä pidikettä (brake caliber bracket tai brake caliber carrier), joka pitää satulan navassa kiinni. . .

Viimeksi muokannut Sten : 10.12.2018 16:43
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 10.12.2018, 12:13
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Olikos näistä ajatus tehdä katsastuksen hyväksyttävät jarrut ?
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 10.12.2018, 12:57
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sumsar Näytä viesti
Navoiksi tulee kiinteät Toyota Tacoman navat. Näissä on 6*139,7mm pulttijako ja kiinnitys boksiin on helppo toteuttaa.
Tacoman navan boorikin sattuu olemaan sama kuin aikaisemmin suunnitelluissa napalukoissa.
Eli siis samat/identtiset navat kuin täkäläisissä Land Cruiser 120 ja 150-malleissa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sten Näytä viesti
Rockautosta saa satula pidikkeitä, en tie jos kaikkiin autoon mutta ainakin omaan löytyy siellä
Pst. Ei tarttis koko viestiä monine isoine kuvineen lainata tuota varten, menee paljon sekavemman näköiseks ja enemmän skrollattavaa turhan takia.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 10.12.2018 12:59
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 06:47 (GMT +2).