![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Aukeiskos tämmösistä jotain ajatuksia... Hilux 2005--> Paljonko maksaa jos tekee valumuotin boxista? -Tulis äkkiä,Kun koneistais laakeripesät,tasopinnan+reiät -Itse kappaleet ei olisi kalliita,Mutta toi muotti voi kivuta korkealle?
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tämä voi olla jostain syystä ihan hölmö kysymys kun en tuommosen boksin rakentamisesta tiedä mitään.
Voisiko tuon ihan vaan hitsata paloista kasaan? Jigi johon laitetaan levy leike jossa pulttien reijät. Jigissä reikien kohdalla tapit. Tappeihin putken pätkät ja välit täyttäen latta materiaalilla. Hitsillä kiinni ja lopuksi koneistus mittoihin. Miks tää ei toimi? |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Samankeskeisyys tai samansuuntaisuus saadaan laakeripesille tehtyä pienimmällä vaivalla kun jännityksien vaikutus kappaleeseen on minimoitu ja kappaleen asetusta ei tarvitse toleroida. Edit: puhelimelka kun näitä selailee niin eipä näe kaikkea. Eli riköhän tuo onnistune kun taikasana eli lopuksi koneistus mittoihin on. ![]() Viimeksi muokannut Fruehauf-CJ : 06.12.2018 20:19 |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Valumuotin teko on kallista, sen verran on siitä kokemusta työelämästä. Pitäis teettää sitten todella iso sarja bokseja. Viimeksi muokannut Mekanismi : 06.12.2018 21:15 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Jos kyse valuraudan valamisesta niin tee malli itse vanerista/puusta jolloin materiaalit on halpoja.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tuo valuhomma jäi sen verran kutitteleen, että pitää kysäistä parista valimosta voisko homma onnistua harrastajaystävälliseen hintaan.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kannattaa kysyä myös Yliopistoista. Joitakin vuosia sitten ainakin Otaniemessä tiedän että tekivät valuja opiskelijatöinä lähinnä siis harjoitusmielessä, mutta jotenkin muistelen että oli puhetta myös piensarjoista maksua vastaan. Oma valumuotti tarvii varmasti olla.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Moniko poorinen toi tacoman napa on?
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Hieno projekti, mutta ai saatana että ärsyttää toi boori- sanan käyttö
![]() ![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Samaa mieltä.
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Jatketaanko täällä kielioppia: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=107928
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
No hei pojat, eikö tässä oli ja on kyse napaporttaaleista. Ja tiedän etten osaa kirjoittaa oikein vaikka haluisin. Äidinkieli on ruotsia ja mulla on ongelmia ilman kauneus kirjoitus oppituntikin mutta se siitä, eikö me nyt jätä tämä tähän ja jatkaamme napaporttaaleista...?
Tv Sten |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Sama 30 spoorinen kuin napalukollisissa tojotissa yleensä.
|
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Napa hyvä, ja sellaiset onkin jo tulossa. |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Saksalaiset ovat myös tehneet kehitystyötä portaalipalikoille eri automalleihin http://www.tibus-offroad.com/produkte/bolt-on-portale/
Jos näistä saisi jotain ajatuksia tähän projektiin? |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Alun hurjan rynnistyksen jälkeen vauhti on hiljentynyt. Tämä nyt vain ottaa aikaa. On se harmi kun työt haittaavat harrastuksia. Mutta onpahan ollut aikaa miettiä valintoja. Ja aina on parempaan vaihdettu. Laakerit ja stefat on (mitä luultavammin) lyöty lukkoon. Laakereiden kokojen pitäisi nyt olla niin, että kaikki boorit ja rattaat mahtuvat menemään paikalleen jokseenkin järkevässä järjestyksessä. Myös 3D-suunnitteluohjelman käytössä on kehitytty. Ei tosin vielä aivan pro-tasolla, mutta nyt noita kehtaa jo kuviksi sanoa.
Napalukoista luovuttiin. Versiossa 8.3 oli Toyotan (#J:n) etunavat, mutta tulevaa käyttöä ajatellen etuvedon poiskytkettävyys ei ehkä ole se tärkein ominaisuus. Tällä kompromissilla saatiin etu- ja tapanapojen toisioakseleista samanlaiset. Navoiksi tulee kiinteät Toyota Tacoman navat. Näissä on 6*139,7mm pulttijako ja kiinnitys boksiin on helppo toteuttaa. Napalukollisen olka-akselin pulttikehä on niin suuri, että sen liittäminen boksiin olisi käytännössä vaatinut adapterin väliin. Adapteri taas vaikuttaa raideleveyteen. Tacoman navan boorikin sattuu olemaan sama kuin aikaisemmin suunnitelluissa napalukoissa. Eli tässä selvittiin vain toisioakselin pituuden säädöllä ja runsaalla ebay:n kulutuksella. Nyt kun tämä yksityiskohta on ratkaistu, niin kertokaapas mitkä jarrut tähän kannattaa naittaa? |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Koska raidevälin kasvu on kummitellut koko ajan takaraivossa, niin Tacoman napojen valintaa edesauttoi se yksityiskohta, että napa levittää rakennetta vain 50mm. Eli tämä tieto piti ottaa huomioon jarrulevyä valittaessa. Ja koska vanteen ET tulee olemaan jotain infernaalista (luokkaa +20mm 10” vanteella) niin jarrulevyn pitää mennä syvälle vanteen sisään. Aluksi luulimme, että 6*139,7mm pulttijaolla oleva Isuzu Troopperin 265mm jarrulevy olisi se mitä tarvitsemme. Levy sisentää noin 40mm, eli boksin ja levyn väliin jää 10mm rako. Noh, siihen ei sitten saatu mahtumaan satulaa mitenkään. Portaaliboksi on alapäästä sen verran suuri, että jarrusatulaa ei saa kovin lähelle napaa.
Vähän väärä kuva, mutta auttaa hahmottamaan ongelman. Eli tuohon kun olisi laittanut jarrusatulan boksin kylkeen kiinni, niin levy olisi jäänyt halkaisijaltaan liian pieneksi. Katalogi käteen ja uuden jarrulevyn metsästykseen. 6*139,7mm jaolla olevia levyjä on onneksi valita asti. Vielä kun rajaa haun jäähdyttämättömiin levyihin niin pääsee kartalle. 12,5mm paksu levy riittää kyllä, kuumeneminen ei liene ongelma metsässä. Uudeksi levyksi valittiin niin ikään 40mm sisentävä Toyota LJ:n jäähdyttämätön 302mm halkaisijalla oleva etulevy. Nyt tuli tilaa satulalle boksiin nähden. Nyt jarrusatulan kiinnitys tulisi boksiin nähden osimoilleen näin: Mutta ei tämäkään mennyt niin kuin Strömsössä. Jarruiksi ajateltiin Toyotan (#J:n) 4-mäntäisiä satuloita. Mutta mutta, kuinkas ollakaan. Jarrulevy tulee 20mm syvemmälle vanteeseen kuin normaalisti Toyotan navassa. Jarrulevyn ja vanteen keskiön väliin jää vain 40mm tilaa. Eihän se saamarin satula sinne mahdu. Joutuisi käyttämään kohtuuttomia speicereitä ja siitähän raideleveys tykkään. Eli satulat vaihtoon. Vastakkaisilla männillä oleva satulat saa heti unohtaa. Kiinnostus suunnattiin kohti liukusatuloita. Ja jotta jarrutehoa saataisiin edes jonkin verran, niin iso mäntä pitää löytyä. Opel Vectrassa on isolla männällä olevat liukusatulat. Mutta koekasauksessa eivät mahtuneet olemaan tässä rakenteessa. Vectran satula tulee liian lähelle akselia. Ehkä hieman yllättäen Suzuki SJ:ssä on 50mm männällä oleva liukusatula. Olisiko tässä sopivat? Netti on pullollaan jarrusatulan myyjiä. Kaikilla on vain yksi puute. Kaikki myyvät satuloita, mutta kellään ei ole myydä sitä pidikettä (brake caliber bracket tai brake caliber carrier), joka pitää satulan navassa kiinni. Eli uusien jarrujen laittaminen on hieman vastatuulessa. 30 vuotta vanhoja hyviä käytettyjä on aika harvassa. Hakua laajennettiin uudempiin malleihin (Jimny), jossa on vielä käytössä samanlainen satula. Käytännössä 2000-luvulla alkaa kaikilla olemaan jo jäähdytetty (20mm paksu) jarrulevy. Suzuki Swift pitää sisällään samankokoise satulat, mutta jäähdytetylle levylle. Nämähän piti sitten kokeilla. Vasemmalla Swift ja oikealla SJ. SJ:n satula on tarkoitettu 10mm paksulle levylle, niin on ahdas tuon 12,5mm levyn kanssa. Muuten olisi melko hyvä. Swift on tarkoitettu 17mm paksulle levylle niin sen puolesta ok, mutta ilmaruuvi töröttää väärään suuntaan. Ei mene vanteen sisään ilman muokkausta. Heitelkääpä vaihtoehtoja liukusatuloista, missä noin 50mm mäntä ja 40-45mm korkeat jarrupalat? Jarrulevyn paksuus 12,5mm (LJ/RJ) tai 20mm (HJ:n jäähdytetty). HJ:n levy tulee paksuudesta johtuen 5mm lähemmäs vannetta, mutta muuten ok. Viimeksi muokannut Sumsar : 12.12.2018 12:34 |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Takajarruun oli helppo ratkaisu, kun viime talvena toteutin jarrumuutoksen rummuista levyihin. Eli satulaksi Transporter T4 (jäähdyttämätön) tai T5 (jäähdytetty) riippuen käytettävästä levystä.
Vasemmalta lukien: VW T5, VW T4, Suzuki Swift, Suzuki SJ4xx Jos pitää tehdä katulaillinen niin silloin pitää käyttää HJ:n levyä ja T5 satulaa riittävien akselimassojen saavuttamiseksi. |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#20
|
||||
|
||||
![]()
Rockautosta saa satula pidikkeitä, en tie jos kaikkiin autoon mutta ainakin omaan löytyy siellä
Viimeksi muokannut Sten : 10.12.2018 16:43 |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Olikos näistä ajatus tehdä katsastuksen hyväksyttävät jarrut ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#22
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() Viimeksi muokannut -MaTTi- : 10.12.2018 12:59 |