![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Nuo hiilipsithän toimivat todella hienosti teeämmän testaamassa Hiacen umpiossa https://tekniikanmaailma.fi/tm-testa...6-6fd878d4-999 Keskimmäiset ovat puolestaan samat kuin allekirjoittaneella tällä hetkellä paikoillaan, ja näitä saa tosiaan ebaysta n. puoleen hintaan. - amatyyr -
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Räpläsin taas pari tuntia sähköjä...
Tuntuu että ledit käyttävät liian vähän virtaa, ja rele ei toimi kunnolla. Kaksikaan lediä kiinni johdoissa ei riitä releelle, se jää joskus jopa pärisemään. Mutta kun laittaa virta päällä halogeenin kiinni, niin rele naksahtaa ja toisen puolen ledi alkaa palamaan kirkkaammin. Lyhyillä valoilla, yksi ledi nokassa, häiritsee lievästi radiota. Pitkät eivät.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ei tuo johdu releestä tai käytetystä virtamäärästä, vaan releen ohjauksesta. Releen vetovirta on luokkaa 50-200mA, ja kärjet toimivat riippumatta kuorman määrästä eli ei tarvitse siis olla kuormaa perässä ollenkaan. Siellä on nyt kytkennöissä joku mikä tuon aiheuttaa, esim. -90-luvun hilukseissa nuo led-polttimot aiheuttavat maaohjatuilla valoilla kaukovalojen merkkivalon virhetoiminnan, kun virta ei menekään vastuksen eli polttimon läpi suoraan maihin, vaan ballasti toimii eri tavalla.
Onko nuo valot releytetty toimestasi erikseen, ja releitä vain ohjataan auton katkaisijoilla, vai tuleeko virrat suoraan auton omia johtoja pitkin? Onko valot jännite- vai maaohjatut, eli tuleeko johonkin auton valopistokkeen liittimeen jatkuva jännite auton ollessa käynnissä, vai tuleeko liittimelle 12V jompaan kumpaan liittimeen sen mukaan miten ovatko päällä pitkät tai lyhyet? - amatyyr - |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Piti kokeilla toisella valokatkaisijalla, mutta 1970 mallisessa onkin erilainen kuin tässä 1974 mallisessa. Kun laittaa virrat päälle, ja valokatkaisimesta lyhyet päälle, niin lampun virtapistokkeeseen tulee virtaa hämmentävällä tavalla. Jos molemmat lamput ovat irti, ja mittaa liittimistä, niin virtaa tulee melko paljon pitkien abikoon myös! En muista enää paljonko, mutta olisiko ollut 10 volttia? Ja lyhyen liittimeen vähemmän, noin 6V. Kun liittimeen laittaa H4:sen kiinni, niin silloin on oikeassa liittimessä akkujännite lievästi alentuneena. Jos tähän autoon laittaa 5 karvaisen releen, niin se ei siinä toimi. Kärjet naksahtavat heti kiinni, vaikkei valoja ole kytketty, tai virtaa ole päällä. Jotain mätää tuolla tuntuu olevan, mutta huligaani lamput ovat pelanneet 27 vuotta ilman ongelmia.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Vielä tuosta mun kokeilusta...
Valonvaihtoviiksi ilmeisesti "vuotaa virtaa" lyhyeltä puolesta pitkille. Halogeeni lampuilla ei ole ongelmaa, kun se kuluttaa virrat pois. Ledit taas niin herkkiä, että alkavat vilkkumaan tai palamaan. Lyhyillä on rele, pitkillä ei. Näin siis tehtaan jäljiltä, vuonna 1974. Vanhemmissa ei ole releitä ollenkaan valoilla. Ledit toimivat ihan ok, tehokkaammat kuin vanhat vakio H4:set. Valot näyttävät ehkä hieman liian alas, sekä H4 että led. Jos suuntaisi hieman ylöspäin, voisi saada parempia tuloksia ledeistä.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |