![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Olet varmasti oikeassa ettei näytä oikeaa kierroslukua. Tarkistan mitä lukuja se kierrosmittari näyttää tyhjäkäynnillä ja rajoittimessa kunhan saan ensiksi vaihteistoon öljyt ja uudenpaine suodattimen asennettua. lisäksi ohjauksen hydrauliikan imusuodattimen paikalleen ja imuputkeen kumiset imua kestävät uudet letkun pätkät joka tulee vaihteiston kupeesta ja menee imusuodattimelle joka sijaitsee polttoaineen siirtopumpun vieressä (imusuodatin on pestävä mutta itse etsin tilalle vastaavan, koska entinen oli hiukan vauriotunut. sopivuudesta en ole täysin varma). Tässä koneessa ennestään käytetty 10w-30 stou monikäyttööljyä vaihteistossa ja hydrauliikassa. Ei tätäkään liikaa ole huollettu ennen tätä. Tosin ollut viimeiset 10 erittäin vähällä käytöllä. Kone ollut 94 vuodesta lähtein edesmennen ukkini omistuksessa ja viimeiset kolmevuotta minun omistuksessa. Tällä urakoitu 2000 luvun alkuun asti. Laturi kuuleman mukaan vaihtunut tänä aikana kahdesti ja takakuokka melkein kerran tapitettu uudestaan, koska oli ukilleni tullessa jo väljä ja huonosti pidetty kone Sekä joitakin puomistojen ratkeamia hitsattu niin edestä kuin takaakin. Oli kuulemma silloinen myyntiliike piiloittanut ratkeamia maalaamalla koneen. Viime syksynä tuli pestyä james huolella niin että irroitin kaikki panssarit yms. Pikkuisia ratkeamia löytyi puomistosta rasvan ja lian alta. Aikomus on tässä pikkuhiljaa korjailla ratkeeman yms. pois ja kunnostaa pikkuhiljaa jamesia. Nyt tarkoitus saada ensitalveksi pihalumi koneeksi ja irroittaa takakuokka korjauksia varten. Onneksi tähän on tehty varsin helpoksi takakuokan irroitus.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Järjestä sit takakuokan verran painoa perään jos meinaat lumitöitä tehdä,
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tämä james 52d on todella takapainoinen. jyrkät nousut penkan päälle on tehtävä takaperin tai on eturenkaat taivasta kohti eikä lähde talvella painunut polanne etukuormaajalla irti kuokan ollessa paikallaan sen verran kevyt on keulasta. Veikkaisin 30-20% takakuokan painosta on jo riittävä lisäpainoksi oman pihan lumentyöntöä varten, mutta katsotaan riittääkö tämä. Ketjut takarenkaisiin löytyy mitkä laitan myös paikalleen muuten on näillä renkailla aika liukas ajella kaltevalla pihalla. Kokemusta ei ole vielä miten käyttäytyy ilman takakuokkaa joten tämä on vielä mutu tuntumaa.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jos sitä remmiä tarvii päivä vaihtaa, niin mites esim tämmönen http://www.kentso.fi/fi/product/powe...r%20twist%20GR
__________________
Harbor Cruisers |
#5
|
||||
|
||||
![]() Remmi
Kiitos vinkistä. Pitää pitää mielessä kun hihna seuraavan kerran tulee tiensä päähän. Ei toi ihan ilmaiselta näytä, mutta jotainhan se paska päivän duunikin maksaa.
![]() Onko kellään sattumalta kokemusta tollasen remmin kestosta? |
#6
|
||||
|
||||
![]() Pientä huoltoa, etukeppien kumit
Viikonloppuna terapiahommina korjasin valoreleen kärähtäneet liittimet ja laitoin pojalle keppeihin uudet kumit. Sivukippikepistä lähtee nuppi irti eli helppo homma. Nosto/kippi kepissä on taas kohtuu kokoinen kiinteä molo päässä. CRC:n kanssa meni yli. Hämmästyttävän paljon noi kumit kestää venytysta repeämättä.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tuli todettua ettei ikh:n myymä suodatin ( MF0506 ) "ohjauksen imusiivilä" ei sopinut paikalleen, mutta ratkaisin ongelman sorvaamalla sovitteen jolla sain uuden "ei sopivan" suodattimen sopimaan vanhan tilalle. Jamesin entisen omistajan jemmaama 50mm alumiini pyörötanko kävi hyvin sorvaus aihioksi. Sorvia ei valitettavasti itsellä ole, mutta pientä rahallista korvausta sain lainattua paikallisen ammattikoulun metalliosaston sorvia, jolla itse sorvasin sovitteen.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() James 52d vaihteistoöljyn tyhjennystulpat
Tuli tänään huomattua ohjauksen hydrauliikan imuputkiston kumiletkuja sekä klemmareita uusiessani Jamesin vaihteistossa olevan kaksi vaihteistoöljyn tyhjennustulppaa. Huomaamani tulppa on pohjapanssarin alla näkymättömissä, mutta omassa koneessani on tällä hetkellä panssari irti. Päiviä aijemmin valutin jo vaihteistoöljyt pois pohjapanssariin "varatusta tyhjennystulpasta" luultavasti noin 50L... Tänään "uudesta" huomaamastani tyhjennystulpasta valutin vaihteistoöljyä noin 4L joka näytti likaiselta ja veden sekaiselta. Liitän muutaman kuvan paikasta jossa huomasin tulpan olevan.
|
#9
|
||||
|
||||
![]() filtterit
Hyödyllistä tietoa. Piirtelitkö "tupakkiaskin kanteen" sovitinholkin mitat. Mitat ja O-renkaiden koot olisi hyödyllistä tietoa jos joskus joutuu itse tekemään vastaavan sovitteen.
O-renkaista "asiantuntijakauppijas" keneltä ostin filtterisetin väitti, että vaihdelootan imu- ja painesuodattimen tiivisteet ei tule suodattimen mukana. Ei myöskään kyennyt kertomaan niiden mittoja. Toliko tiivisteet sun filttereiden mukana? Satutko tietämään niiden mittoja? Nyt on vielä aikaa hommata nippeleitä kun mulla isommat öljynvaihdot jäi ensi kesäksi. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Käsijarruvaijeri
Tässä vielä PM keskustelun jatkoksi muutama kuva originaali vaijerista ja päistä.
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
O-renkaat: 119,3 x 5,7 84,2 x 5,7 54,5 x 3,0 34,0 x 3,0 31,34 x 3,53 (2kpl) 20,0 x 2,0 13,0 x 2,0 9,92 x 2,62 Liitän kuvan sorvaamani sovitteen mitoista. Ohjauksen imusiivilä on pestävä, mutta omassani oli hiukan vaurioitunut, joten oli pakko uusia (syy rikkoontumiseen oli epänormaali raudan palasten määrä siivilässä) Aikoinaan jamesista on katkennut sulake akseli joka sijaitsee "kuljettjan istuimen alla vaihdelaatikon sisällä" ja tämä oli kiertynyt poikki. Ja kuulemma jouduttiin sahaamaan sulake akseli vaihteen ollessa päällä ja kone käynnissä rautasahan terällä, muuten ei ollut tilaa saada vaurioitunutta akselia irti. Sulake akselin katkettua takapyörät eivät vetäneet, mutta etupyörät vetivät nelivedon ollessa kytkettynä ( etuveto toimii hydraulisesti mekaanisella akselilla ) Uuden sulake akselin hinta ollut noin 700mk |
#12
|
|||
|
|||
![]() james 52d suodattimet
Itse huomasin täällä tuppukylässä (savonlinna) suodattimien löytyminen olevan aika vaikeaa (ehkä enemmän nettiä selaamalla ja netistä tilaamalla olisi suodattimien löytyminen ollut hepompaa). Koneen tyyppihän tässä on Perkins A4.248 ( ohjekirjan teknisen erittelyn mukaan ). Moottoriin löysin suodattimet erittäin helposti massey fergusonin varaosa edustuksen kautta. (Tosin nämä suodattimet löytyi omasta hyllystä jo edellisen omistajan hankkimina). Vaihteiston painesuodattimen löysin löysin massey fergusonin varaosamyyjältä (ID 501046, W.NRO 904655). Ongelmalliseksi muodostui löytää ohjauksen hydrauliikan imusiivilä ja melkein samallaisen löysinkin IKH tosin toisella päässä suodatinta on isompi reikä kuin alkuperäisessä ja joudunkin miettimään seuraavaksi miten saan sen tiivistiin käymään entisen tilalle sen varaosa numero on ( MF0506 ) TÄMÄN SOPIVUUDESTA EN ANNA MITÄÄN TAKUITA!. Polttoaine suodatin täällä olikin jo aijemmin mainuttu ja se oli (796). Ohjaamon raitisilma suodattimen löysin myös massey fergussonin varaosa myyjän kautta, jokai sanoi suodattimen olevan kobelcosta (AFA-699). Työhydraliikalle keulasäiliöön tulevaa hydrauliikka suodatimen merkki tai malli ei ole tiedossani, koska löytyi hyllystä edellisen omistajan toimesta ja tietoni mukaan se oli tilattu lännen koneelta jo markka aikaan ollen silloin erittäin kallis. Tätä suodatinta vaihtaessa täytyy muistaa puhdistaa mangneetti sauva jotka on suodattimen sisällä sitä irroittaessa.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kokemuksia kaivataan Suzuki grand vitarasta. | GrapL | Chit-Chat | 2 | 28.04.2017 08:32 |
Aga tig neuvoja kaivataan. | Pecos | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 27.03.2007 18:28 |
Kokemuksia Super Swamper LTB:stä kaivataan | okkiM | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 07.08.2006 19:08 |
Vinkkejä / kokemuksia kaivataan | ttimonen | Tekniikka & Jutustelu | 71 | 11.09.2005 10:15 |
Kokemuksia offimiehiltä kaivataan : PMR puhelimet! | Hujane | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 03.11.2004 20:03 |