![]() |
![]() |
|
Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Reissuun lähtijät, tarkastakaa että olette Mudventures 2018 whatsapp ryhmässä. Kokeillaan toimisiko että tiedotetaan siellä leirit ja muutokset suunnitelmiin. Toimii rajan takanakin kun käyttää silloin tällöin harkiten ettei roaming hakkaa liian isoa laskua. Ei tarvitse sitten kymmenelle ihmiselle erikseen laittaa tietoja. Jos ette ole mudventure ryhmässä mutta pähäma ryhmässä niin sitä kautta voi kysyä lisäystä.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Anteeksi topikkiin tunkeutuminen, mutta on ongelma Ozissa nuoli kuleksii n. 30km idässä ja katkoo karttaa.Kuvat kertoo.... Nuolen pitäisi olla lentokoneen kuvan kohdilla. Tabletti kyseessä ja muut suunnistusohjelmat näyttää oikein.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tossa ekassa kuvassa näkyy että kartan alaosa heittää rajusti. Vertaa esim. rajaviivaan. Sanoisin että heittää juuri sen verran kun nuoli on lentokoneesta pielessä. Kartassa yhdistämisessä tullut joku virhe.
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Latasin WhatsApp:in juuri äsken puhelimeeni (ensimmäistä kertaa) Rafu 040-5462994
__________________
Ei jäädä tuleen makaamaan, siitä saa haavoja! Viimeksi muokannut Rango : 11.10.2018 10:03 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Apparin paikka auki, jos on viisumissa virtaa etkä saa tojotasta näppylöitä, ota yhteyttä.
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mudventures 2018
Tiistai 16.10.2018 Tiistaina menin normaalisti töihin ja ruokailun jälkeen noin klo 12.30 nostin kytkintä. Olisi ollut mahdollista lähteä vielä aikaisemmin mutta tajusin sen vasta liian myöhään. Olisin vielä ehtinyt ottaa muut kiinni. Ensimmäiset tosin lähtivät matkaan jo ennen kahdeksaa aamulla. Osalla taisi olla ruokakaupat käymättä, olin etulyöntiasemassa, BJ oli tallissa valmiiksi pakattuna. Nopea vaatteiden vaihto ja jyskyttämään kohti Imatraa. Matkalla Kausalan ABC:lta sen verran ainetta tankkiin että pääsee rajalle. Matka sujui ongelmitta, ainostaan takapää jostain syystä vatkasi hieman. Whatsapin Mudventures 2018 ryhmästä tarkkailtiin muiden etenemistä ja näytti siltä että oltaisiin pääjoukkoa jäljessä vain 1 - 1,5h. Venäjän tulliin saavuttiin noin 15.30. Tapsa4x4 oli vielä Svetossa ja saatiin länkyllä yhteys. Tullissa meni kuitenkin jostain syystä yli 2 tuntia ja muut ehti lähteä pätkälle. Jono eteni jostain syystä hitaasti. Meidän vuoron tultua kaikki meni nopeasti läpi joten en tiedä missä oli aikaisemmin vikaa. Ilkka ja Toni olivat odotelleet Mertjärven pohjoipuolella reitin alussa jo puolestapäivästä asti. Aika oli kuulemma kulunut makkaraa grillaten. Ilmoittelin muille Svetossa olijoille että kun pääsen tullista läpi niin ajan reitille vastaan järven eteläpuolelta. Ekalta asemalta tankattiin dieseliä 49.90 rubl/L = 68snt/L, VISA korttikin toimi. Tankki täyteen ja 50 litraa varalle kanistereihin. Mukavan miehen kaupasta käytiin ostamassa limua ja kurvin jälkeen ekasta peltikaupasta muut juomat. Matkalla pysähdyttiin vielä uudessa 5-kaupassa hakemassa kananmunia ja muita ruokatarvikkeita. Pian kaupan jälkeen kurvattiin vasemmalle kohti Losevoa, Mertjärven alapuolella kulkevalle hiekkatielle. Pimeällä tiellä jänis loikki auton edessä ja pukitteli takapäätä. Ajattelin näinkö saadaan lisää paistia matkaan, jänönen kuitenkin lopulta poistui metsän puolelle. 5-kaupasta ostin makoisan grillikanan suoraan uunista, maksoi 230 ruplaa (3€), oikein herkullista, pitää seuraavalla kertaa ottaa useampi evääksi. Saavuttiin Mertjärven itälaitaan ja siitä hiekkatietä kohti pohjoista. Pian tie loppui ja muuttui syväksi koneuraksi. Ura haarautui kahteen suuntaan, enkä tiennyt kumpi on oikea vaihtoehto. Letka kuului jo länkystä ja päätin jäädä odottelemaan koneuran alkuun. Ile, MakeO, Tapsa4x4, Samu, MankoLJ, Laalaa ja Kimmo, saapuivat pian. Viimeiset autot vielä vinssalivat urissa. Pikainen tilannekatsaus ja nokka kohti leiriä. Uazin lampunkehys irtosi pienen pusikon ylityksessä. Olin suunnitellut että täällä voi kommunikoida whatsapilla mutta en ottanut huomioon kenttien vaihtelevuutta. Iphone SE tuntui olevan aivan helvetin huono kuuluvuuden suhteen DNA:n liittymällä. Muilla toimi hienosti mutta saattaa riippua myös operaattorista. Leiriin oli jäänyt polttopuuta edellisiltä safareilta ja yllätäen kaikki eivät olleet litimärkiä. Nuotio saatiin pystyyn ja pientä iltapalaa laitettua. Keli oli mukavan lämmin ja tyyni. Joonas ja Samu saapuivat yöllä noin 2 aikaan kun muut jo nukkuivat. Itse havaihduin hetkeksi hereille kun hiluksi pörräsi teltan vieressä. Jossain vaiheessa luulin että joku elukka meni teltan vierestä mutta siitä ei ole varmuutta. Aamulla oli tuoreita villisian kaivauksia ja jätöksiä leirin läheisyydessä. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Keskiviikko 17.10.2018
Aamulla ihastelin rannan maisemia. Vaikuttaisi ihan hyvältä uintipaikalta ja saunankin saisi varmaan aika hyvin rannalle. Lassen Paska-Lari 1.0 vielä paketissa. En muistanut kysyä miten toimi käytännössä. Safari jatkui kohti Paalijärven "uutta" pätkää. Heti leiristä lähtiessä vaihdettiinn Tapsan GR:n napalukko ja vähän myöhemmin toinen. Oli ilmeisesti vain pultit löysällä ja rutisi siksi. Paalijärven "uusi" reitti löytyi. Melko umpeen kasvanut tie vei vanhan pellon laitaan. Pian laskeuduttiin ojitetulle suolle jonka laitaa pääsi ajamaan katkoviivalle takaisin. Yhdestä ojasta vinssattiin osa autoista yli. Reitti nousi korkean mäen päälle jossa komeaa kalliota, lopulta laskeuduttiin alas metsään ja vielä viimeinen ojan ylitys ennen Paalijärven siltaa. Kartta ei ole kateissa jos Laalaa tai Kimmo on matkassa. Laalaa kallistelee. Korkeat kannot Ojan ylitys Jossain vaiheessa alkoi kuulumaan länkystä Kaken porukka. Pian sillan jälkeen Kiima ja Ugly tulivat tiellä vastaan ja päätetiin pitää samalla ruokatauko. En saanut BJ:stä pitkää puolta päälle ja tuntui että jotain oli vivustosta irti. Jouduin purkamaan kepin ympäriltä kotelon auki että pääsin vivustoon. Aluevaihtajan vivusta oli tärissyt jakiksen päältä kierteellä oleva nivel irti. Joudun purkamaan koko vivuston irti että sain kierrettyä sen takaisin. Aika riittii hyvin kun Joni teki sillä aikaa ruuat. Tauon jälkeen lähdettiin jatkamaan Saarijärven kierto reittiä perusleirin vieressä. Kake ja loput Hyykosket saivat letkan kiinni kun käännyttiin hiekkatieltä metsään. Reitillä oli muutama pehmeä paikka ja yksi kivinen mäki jossa Kakelta meni etupäästä jotain rikki. Murrosta epäiltiin. Kiiman PorttoDefe kaatui kyljelleen mutauraan kun ajoivat siitä vielä toisen kerran näytösluontoisesti. Tollukalta pomppasi kumi vanteelta mutta se saatiin helposti takaisin. Tollukkan gummi vanteelta Länkystä kuultua : "Kaverin puolesta kyselisin, voiko jo avata oluen kun ollaan niin lähellä leiriä" Jatkettiin temposta koiliseen vilkaisemaan joen ylitystä joka näkyy vanhoissa kartoissa. Hiekkatieltä kurvattiin heti pois metsän puolelle jossa harhailtiin hetki ja palatattiin tielle. Tässä vaiheessa viimeistään oli letka sekaisin. Joen ylitystä ei helposti löytynyt ja autoilla päästiin vain 200-300m päähän. Ilkka ja Joni kävivät katsomassa ylityksen jalan ja siellä näkyi vain sillan kiviset perustukset. Vettä +2m? ja matka aika pitkä, lisäksi sillalle ei edes mene selvää ajouraa ja vastarannallakin on vain umpimetsää. Tästä ei siis mennä, silta on todennäköisesti hävinnyt jo ennen sotia? Onneksemme samalla löydettiin uusi leiripaikka lammen rannalta. Pimeässä meni jonkin aikaa kun saatiin letka opastettua oikeaan paikkaan ja autoja tuli perille ainakin kolmea eri reittiä. Samun hiluksi vuosi rajusti öljyä jostain. Jakopäätä purettiinn auki dampperia myöten. Onneksi matkassa oli 2LT asiantuntija Tollukka. Kampuran stefa oli paikallaan ja ok mutta nokan stefa pullahtanut irti. Korjautui painamalla takaisin ja laittamalla jonkinlainen stoppari estämään pullahdus. Lisää porukkaa valui leiriin illan aikana, Roope ja Slava nyt ainakin. Kake ei aloittanut HDJ remonttia vaan ilmoitti tekevänsä sen aamulla kukonlaulun aikaan. Viimeksi muokannut mikjus : 26.10.2018 13:59 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Torstai 18.10.2018
Leiri aamulla. Kaken murrosremppa aloitettiin aamulla. Kuskin puoli avattiin mutta murros oli ehjä. Toinenkin puoli vaikutti ehjältä. Öljyroppu aukaistiin ja sieltä löytyi "joulukuusi". Perä siis paskana ja reissun ensimmäinen keskeytys. Suunnittelivat kuitenkin vielä ajavansa ainakin seuraavaan leiriin. Lähdettiin siirtymään kohti Pamela leiriä Sokkalan eteläpuolelle. Arvottiin miten reittejä ajettaisin ja päätettiin että mennään kuitenkin yhdessä letkassa. Mukana oli myös Slava Nivalla. Päästiin pätkän alkuun, pikainen tarkistus ettei metsästyskopeilla ollut porukkaa ja peltoa pitkin metsän reunaa kohto. Pellolta noustiin metsän puolelle ojan yli ja edessä oli heti muraränniä. BJ istahti pohjasta kannon nokkaan ja räikkä alkoi laulamaan. Roopella miehekäs tuplamoottori räikkäkopio. Vähän hidas mutta vetoja riittää. Pari keulan autoa ajoi ensimmäisen mäen päälle (suzukin vetarin katkaisu paikka vuosien takaa). Jäätiin odottelemaan että saadaan letka nippuun. Länkystä kuultiin että LJ:stä oli revennyt panhardi irti ja Tapsa lähti kävellen hitsauskoneiden kanssa apuun. Jonkin aikaa odoteltiin ja lähdetiin jatkamaan osalla porukkaa eteenpäin. Mäen jälkeinen suo ajettiinn palo-ojille päin oikeaa laitaa myöden. BJ kulki tyhjäkäynnillä suon yli. Perästä tuli Roope mutta Defe upposi syvälle hiipimällä, kakkosella kaasu pohjalla kulki pinnassa, kaivoi pitoa juurrakoista ja turve vaan lensi. Palo-ojalle jäätiin odotelemaan muita. Teimme ruokaa odotellessa, muut olivat syöneet jo LJ remontin aikana. Loppuletka saapuu sopivasti juuri kun saadaan syötyä. Niin totta... Melkein etiketin mukaan ostettu vodka. Ruuhkaa palo-ojilla eikä tässä ole kuin puolet autoista. Jatkettiin matkaa pitkin palo ojaa. Kapeilla renkailla tuntui aika vaikealta pitää oja välissä ja pian ajoinkin jo toisen puolen renkaat ojan pohjalla. Saavuttiin mäntykankaalle ja päätettiin jatkaa "luotisuora X" reittiä kohti etelää. Reitti nousi kivisen mäen yli suolle. Ensimmäisen suon jälkeen aavistus kovempaa ja edessä taas pieni suo. Reitinvalinnasta kiinni meneekö ajamalla vai vinssillä. Kumpareella oli hyvä katsomo. Uazi pöpötti, bensaletkut oli lutussa auton alta. Melkosta pornoa. Viimeiset autot suossa. Vähän parempi factor55 pleissaustyökalu. Teletapit nukkumaan! Winch trouble Reitti jatkui kallion reunaa pitkin kohti leiriä, päättyen lampien väliselle soramontulle. Ajettiin pamelan männikköön jossa Kake ja Toni olivat jo leirissä. Kello oli niin vähän että päätettiin lähteä vetämään lyhyt Kosenmäen hevosenkenkälenkki. Ilkan uaz pöpötti ja koneen kunto epäilytti. Se jätettiin suosiolla leiriin mutta miehistö lähti mukaan. Pimeää oli laskeutunut kun saavuttiin reitin alkuun. Pehmeän lämpäreen läpi ei mennyt enää helppoa reittiä vaan kaikista joutui vinssaamaan pari kertaa. Rättikatto repesi puun kylkee pimeässä, myös tukiputki taipui. Joku parempi kattoratkaisu kehitettävä? Elastisen volvosta irtosi kaikki remmit aivan reitin alkuun. Vettäkin alkoi satamaan eikä muilla kuin land rover kuskeilla ollut sateenvarjoa. Päästiin ekasta lervasta yli ja jatkettiin tietä eteenpäin. Käännyttiin 90 astetta itään ja yhdestä ojasta vinssattiin yli. Reitti jatkui pehmeille niityille josta pääsi osa ihan ajamalla läpi. Loppupätkä oli helpohkoa kovaa uraa. Ajettiin ohi paikan jossa Lassen suzukin takavetari katkesi taannoin. Päästiin hyvissä ajoin takaisin leiriin. Uazin vikaa manattiin mutta kehotettiin Ilkkaa vaihtamaan kaikki osat mitä löytyy. Jossain vaiheessa alkoi toimimaan, olisko ollut vain vesihelmi kaasarissa? Viimeksi muokannut mikjus : 26.10.2018 13:45 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
PäHäMa saunareissu venäjälle 28.6 - 1.7.2018 | mikjus | Tapahtumat | 13 | 27.08.2018 10:17 |
Klaperjaht 2018, 10-12.08.2018 | Kynnapas | Tapahtumat | 3 | 07.08.2018 11:02 |
Pähäma Helatorstain 2018 venäjän safari 7 - 13.5.2018 | mikjus | Tapahtumat | 99 | 01.07.2018 09:28 |
PäHäMa venäjän safari pääsiäinen 2018 | mikjus | Tapahtumat | 25 | 06.04.2018 09:21 |
Ajopäivä Punkalla 10.2.2018 klo 10 - 15 | Blazer42 | Tapahtumat | 12 | 10.02.2018 14:55 |