Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.10.2018, 13:24
Vilbo Vilbo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.07.14
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 112
Perusasetus

Aivan pöljä idea, mutta pakko kysyä. Onko kukaan kokeillut rakentaa compound turbo -järjestelmää? Tulee varmasti monta sulaketta vastaan jos meinaa kaksi turboa virittää 2:1 painesuhteelle peräkkäin. Mutta kiinnostaa tietää että auttaako se isompi turbo nostamaan ahtopaineita aiemmin/nopeammin kuin se pieni turbo itsessään? Siis olettaen että pienempi turbo on sama yksistään tai compoundissa..

__________________
Ruoste on ystävä.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.10.2018, 13:47
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Compoundista juttua:

https://youtu.be/Ssh47oyOSXM
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96

Viimeksi muokannut HeikkiH : 08.10.2018 13:53
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.10.2018, 21:02
141:n Avatar
141 141 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.11.13
Sijainti: P-Savo
Viestit: 350
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilbo Näytä viesti
Aivan pöljä idea, mutta pakko kysyä. Onko kukaan kokeillut rakentaa compound turbo -järjestelmää? Tulee varmasti monta sulaketta vastaan jos meinaa kaksi turboa virittää 2:1 painesuhteelle peräkkäin. Mutta kiinnostaa tietää että auttaako se isompi turbo nostamaan ahtopaineita aiemmin/nopeammin kuin se pieni turbo itsessään? Siis olettaen että pienempi turbo on sama yksistään tai compoundissa..
Ei oo ollenkaa pöljä idea kyllä ainakaan omasta mielestä, varmaan siks kun olen itekkin aatellu rakentaa kyseisen systeemin.
Alkujaan oli tarkotus rakentaa 12H-T moottoriin, mutta tuli hankittua Hodari, johon se on varmaan "järkevämpi" tehä.

Turbojen mitotus on melkonen ähvääri jo itessää, unohtamatta niitten sijottelua konehuoneeseen sekä putkitukset ynnä muut.

Pienempi, korkeapaine turbo pitäs mitottaa siten, että se alkaa ahtaa sopivan alhaalta (käyttö/katuauto) eikä mene tukkoon isomman, eli matalapaine turbon lähdettäessä peliin mukaan. Toki ulkosella hukkaportilla tässä pystyy, ja varmasti täytyy pelata pakopaineita pikkuturpolta alemmas ettei räjäytä moottoria.

Koska aiheesta löytyy helkkaristi juttua googlesta pelkästään Cummins harrastajien sovelluksista, en nyt viitti rueta selventämään Compound turbotusta sen kummemmin tähän, niin kannattaa oikeesti ajatuksella kahlata googlesta projekti kertomuksia ja aihetta ylipäätään mikäli Compound turbotus kiinnostaa.

Vielä vastatakseni alkuperäiseen kysymykseen, se iso turbo (matalapaine) ei vaikuta pienemmän (korkeapaine) heräämiseen, se pienempi potkii isommalle vauhtia tiettyyn pisteeseen asti, kunnes se rupeaa tekemään painetta pienemmän läpi.
__________________
HJ61 -90 Käyttis
HJ61 -88 Projekti
HDJ80 -93 Käyttis
BJ75 -86 Projektijonossa
HJ60 -88 Varaosa
HJ60/61 -88 -myyty
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.10.2018, 21:22
Vilbo Vilbo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.07.14
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 112
Perusasetus

Pienemmän ahtimen kompura tosiaan pitää mitoittaa siten että se pysyy kartalla koko koneen kierroslukualueella. Pikkuturbon turbiini toki voi olla pienempi kuin yhdellä turbolla olisi järkevää kun käytetään ulkoista hukkaporttia. Tällä tavoin ymmärtääkseni saisi rakennettua kokonaisuuden jossa ahtopaineita on tarjolla heti tyhjäkäyntikierroksilta ylöspäin. Liian pieni kompressori siis tekee sen että se putoaa virtauksiensa puolesta kartalta vaikka isompi ahdin tarjoaisi kuinka pikkukompuran imupuolelle painetta. Oikein pahasti pieleen menneellä mitoituksella olisi kuulemma riskinä että isompi ahdin tuuppaa pikkukompuran läpi niin paljon ilmaa että äänennopeus ylittyy lopputulemana syntyy pahaa jälkeä.

Pikkuturbiinin koolla ei periaatteessa ole paljoa merkitystä jos käyttää riittävän suurta hukkaporttia ja pakosarja+putkisto on järkevän mallinen tämänlaiselle kokonaisuudelle. Toki suurempi kysymys on että minkälaiset paineet tarvitaan kummankin turbiinin pyörittämiseen. Kompoundin parhaita puolia olisikin juuri mahdollisuus mitoittaa ahtimet siten että ne toimivat optimaalisella hyötysuhteella jolloin vastapaineen pystyisi minimoimaan. Tässäkin tiettävästi pätee sama kaava että liian pieni turbiini vaatii enemmän vastapainetta pyörittääkseen kompuraa, mutta herää aikaisemmin. Eli liian pieni turbiini ei pysty ahdistamaan, mutta se ei myöskään kykene itsessään tekemään niin paljoa painetta.

Hukkaportin viritys on vielä oma taiteenlajinsa. Käsittääkseni yleinen käytäntö on virittää pienemmän turbon hukkaportti aukeamaan ilmakehän painetta vasten. Tällöin kun isompi turbo alkaa kertaamaan ahtopainetta niin pikkuturbon hukkaportti aukeaa huomattavasti enemmän kuin yhden turbon järjestelmässä. Eli pikkuturbon turbiini voisi olla ns. turhan pieni jos se suurimmaksi osaksi ohitetaan isommilla ahtopaineilla. Tämä viritys mahdollistaa sen että pikkuturbon työkuorma jää suhteessa pienemmäksi kuin isomman joka muutenkin usein pysyy kartalla paremmin korkeammille painesuhteille.

Onkohan järkevää rakentaa kompoundin hukkaportitus siten että pikkuturbo pyrkisi tuottamaan tasaisen 2:1 painesuhteen riippumatta isomman ahtimen tuottamasta paineesta..? Eli hukkaporttia ohjattaisiin pikkuturbon molemmin puolisten ahtopaineiden erotuksella. Työkuorma jakautuisi tasaisemmin molemmille turboille ja ainakin teoriassa sopivasti mitoitetut turbot saisivat hyödynnettyä pakokaasujen jäännösenergian mahdollisimman tehokkaasti.

Loppuviimeinhän pakosarjasta mitattu ahtopaine kertoo varmasti oleellisimmin milloin pakokaasujen virtaus on ohjattu turboille hyvin.
__________________
Ruoste on ystävä.

Viimeksi muokannut Vilbo : 09.10.2018 22:03
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.11.2018, 13:07
Vilbo Vilbo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.07.14
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 112
Perusasetus

Näemmä ilman kompoundiakin saa ns. riittävästi ahtopainetta aikaiseksi. Toisinsanoen kansiremontin sain työlistalle ihan vain yhdelläkin turbolla.

No myönnettäköön että hukkaportin paineletkun kytkemättä jääminen saattoi nostaa ahtopaineet reilusti yli kahden barin. Rupesi paisari kuplimaan ja ymmärrettävästi käyntiäänikään ollut enää aivan kosher..

Siitä ei vielä ole tietoa pettikö kansi vai kuparinen kansipahvi (ilman o-renkaita/liekkirenkaita).
__________________
Ruoste on ystävä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.11.2018, 21:03
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilbo Näytä viesti
Näemmä ilman kompoundiakin saa ns. riittävästi ahtopainetta aikaiseksi. Toisinsanoen kansiremontin sain työlistalle ihan vain yhdelläkin turbolla.
No milläs turbolla tuo aikaansaannos luotiin? Mamballako?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.11.2018, 21:35
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Sellaistakin turboviritelmää voinee harkita mitä käyttävät normiautoissa eli, pikkuturbo on pelkkä rusina joka tuhisee alakierroksilla ja putoaa pelistä pois kun siirrytään korkeammille kierroksille.

Pikkuturbon kompura on kokonaan ison painepuolella, rinnalla takaiskuventtiili joka estää pienen tuottaman ahtopaineen kiertämisen takaisin.

Turbiinipuolella läppä jolla ohjataan virtaus isolle tai pienelle.
Läpän ohjauksen toteuttaminen lienee se haastepaikka ilman sähköistä moottorinohjausta.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.11.2018, 08:14
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

Miks sinne täytyy jotain läppiä tehä. Tekee ihan perus compound turbo setupin.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.11.2018, 18:37
Vilbo Vilbo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.07.14
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 112
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Radis Näytä viesti
No milläs turbolla tuo aikaansaannos luotiin? Mamballako?
Joo sillä Mamban turbolla. Iso 16G kompressori pysyy kartalla tuonne hieman yli kahden barin ahtopaineille. Ja TD05H turbiini 7 cm pakopesällä kyllä tarjoaa pakopainetta vähintäänkin riittävästi 2k rpm jälkeen joten sinänsä ei mitään ongelmaa ole saavuttaa tuota ahtopainetta kun hukkaportti ei ole "turhaan" rajoittamassa..
__________________
Ruoste on ystävä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.05.2019, 10:14
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Onkos tähän testailuun uutta kokemusta tullut? Oisko Mamba varteenotettava vaihtoehto, tai joku muu yhdistelmä..
__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 06.06.2019, 16:14
Vilbo Vilbo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.07.14
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 112
Perusasetus

Pikkasen tuo kansiremontti mennyt laajennetun remontin puolelle kun lähdettiin serkkupojan kanssa jyrsimään o-rengastus uraa kanteen ja venttiilien penkkoja profiloitiin 3D mallinnussoftaa käyttäen. Nyt on moottorin osien keraaminen pinnoitus karkaamassa lapasesta. Mutta kai tuo nyt kasaan päin on menossa..

Kuitenkin jos isompia (yli 1,5bar) ahtopaineita asettaa tavoitteeksi ja ruuvailee pumpun kompensaattoriin lisää liikerataa isommille ahtopaineille niin tuo Mamban CT26/TD05H hybriditurbo 7cm pakopesällä ja 18G kompuralla tarjoaisi varmasti enemmän löylyä yläkierroksille. 18G kompuralle väittäisin hyväksi komboksi 11 siipinen "GTX" pyörä ja anti-surge kotelo.

Vaikea vielä mitään varmaksi sanoa, vaan alkaa tuossa omassa moottorissa olla sen verran räpeltämistä takana että ihan 100% vertailukelpoinen enää ole korkkaamattomaan moottoriin. Sitten kun sen kasaan saa.
__________________
Ruoste on ystävä.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 18.06.2019, 00:18
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.792
Perusasetus

Tästä mamba turboille kaveriksi.

https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=159953
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Millainen ilmakivääri Profi Chit-Chat 18 24.04.2012 21:19
Millainen hydraulipumppu? Taisto Tekniikka & Jutustelu 13 04.07.2010 23:07
Myyty Dodge RamVan B150 -84, 12H-T -turbo Diesel Jeep-Ukko O/M/V Ajoneuvot 3 14.01.2010 21:05
millainen valokytkin... Kelju.K Tekniikka & Jutustelu 2 27.09.2006 22:17
Millainen kannettava ? joker Tekniikka & Jutustelu 41 09.08.2005 10:45


Sivu luotu: 01:09 (GMT +2).