![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Kokeilinpa vielä miten autossa kiinni olevan pumpun kara liikkuu. Noin 1bar paineella liikahtaa sen verran mitä voisi olettaa karan liikkuvan alkuperiäisellä full load asetuksella. 1.5bar paineella liikahtaa tuosta vielä lisää, ja saavuttaa maksimin 2.5barilla. Autossa ahdot on säädetty johonkin 1.2 bar kohdille, joten potentiaalia olis saada lisää ahdonalaista guide bushing -säädöllä. Aika vaikeassa paikaassa on tuon painekellon ruuvit, joten ainoo vaihtoehto lienee irrottaa imusarja. Sen verran tympee homma on, että taidan odottaa kevättä enneku tuollasia keulimisia rupeen tekeen... Niin ja kyllähän tuosta voimasavuja saa jos sitä ahdotonta syöttöä säätää isommalle, siinä tosin käy niin, että se savuttaa pienillä kierroksilla, ja isoilla kierroksilla jää syöttö vähän vajaaks.... Ei sekään hyvä oo.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Jep suht vittumainen on säätää. Kalvokotelon takaa siihen ei pääse käsiks, jos jollekkin se tulee mielee.
![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Pitänee ottaa vielä kuvia ja lisätä tähän topicciin. Tuon guide bushingin lisäksi on mahdollista säätää kelkan puolella olevaa ruuvia. Tämä ruuvi on myös se joka estää tuon kelkan liikkumista kotelon seinään asti. Eli lisää herkkyyttä syötölle (vs ahtopaineet) saa säätämällä ahtopainekellon jousen esijännitystä guide bushingista tai sitten säätämällä kelkan etäisyyttä painekellon kalvosta karaa/tankoa kiertämällä. Vaikuttaisi siltä että molemmilla saavutetaan käytännössä sama lopputulos sillä erolla että jälkimmäisellä kelkan maksimiasento voi olla pidemmällä ja maksimisyöttöä enemmän.
Sitä en osaa sanoa missä vaiheessa alkaa itse räkki ahdistamaan ja että onko mahdollista jumittaa koko räkki jos kompensaattorin kelkka pääsee liikkumaan liian pitkälle. Ehkä kuitenkin olennaisempana sekkana se että imusarjaa ei tarvinnut irroittaa että pääsee säätämään joskin hieman ahtaasti. Suutinputket toki pitää karsia pois tieltä.
__________________
Ruoste on ystävä. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tämän verran oli työskentelytilaa kun avasi pelkän kannen.
Seuraavat kuvat otettu irrallaan olevasta kompensaattorista. Jos olisi tehnyt 10mm kiintoavaimeen mutkan, niin ei olisi juurikaan ongelmia ollut tuon painekellon jousen akselin säädön kanssa. Siis tuo vasemmalla vaakasuunnassa tuo pultin näköinen. Persdynolla huomattava ero tuli ruuvaamalla auki n. kolme varttia. Radiksen huomaama ilmiö että kelkka ei liiku kotelon kuoreen asti johtunee itse kompensaattorin jousen akselista, joka pohjaa omaan koteloonsa ennen kuin kelkka pohjaa. Vakioahtopaineilla, eli tehtaan säädöissä, tuolla kun ei ole merkitystä. Eli tähän lääke on lisätä kelkan etäisyyttä kalvosta/jousesta avaamalla tuota vaakatasossa olevaa ruuvia. Muutenkin koko laitoksen max liikerata on 10mm luokkaa. Ahtamattoman puolen syöttöruuvia kiristäen vähemmän, ehkä 5 mm. Joten melko tarkkaa on tuon säätäminen. Stoppari ja kelkan vastaava osa oikealla ylhäällä Ja ne kaksi pystyssä olevaa ruuvia säätävät tämän liukulevyn asentoa. Siis tuon kulmaa ja korkeutta säätämällä muuttuu maksimisyötön rajoituksen profiili kierroslukujen mukaan. Tulkintani mukaan kierrosten noustessa liikutaan profiilia ylöspäin. Hauskaa, tai no vähemmän hauskaa, on se että manuaalin "in" ja "out" on mielestäni väärinpäin. Tai sitten on kyse tulkitsemisen näkökulmasta.
__________________
Ruoste on ystävä. Viimeksi muokannut Vilbo : 01.10.2018 15:58 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Nyt on tullut jokunen päivä ajettua säädön jälkeen. Aiemmin savua tuli vain ruuvaamalla ahdottoman puolen syöttöä niin että savutti kunnes ahtopaine ylitti tämän asetuksen. Toki savuhuntua ilmeni myös yläkierroksilla, mutta se ei nyt tähän säätöön suoranaisesti liity.
Säädön jälkeen ahtopaineet on siirtyneet vähintään 100rpm aikaisemmaksi. Eli jos aiemmin 0,5 bar painetta oli n. 1500 rpm paikkeilla niin nyt sama ahtopaine saavutetaan 1400rpm. Ja koska kyseisellä ahtopaineella pumppu lykkää enemmän ainetta kuin aiemmin, niin myös vääntöä on kyseisellä ahtopaineella enemmän. Toki savuverho on nyt millä tahansa ahtopaineella selkeästi havaittavissa siinä missä sitä aiemmin ei ollut käytännössä lainkaan. Toki suoraan vakio 12HT:n arvoihin en lähtisi näitä omalla myllylä saavutettuja arvoja vertaamaan. Mutta varmasti tulokset ovat samankaltaiset. Ja jos siitä ahtopaineen alaisen ruuvin varomattomasta aukaisemisesta on varoiteltu. Niin tämän guide bushing / kompensaattorin jousen karan säätö on varmasti moninkertaisesti tehokkaampi tapa tuhota moottori liioilla pakolämmöillä jos liikaa innostuu ruuvaamaan.
__________________
Ruoste on ystävä. Viimeksi muokannut Vilbo : 03.10.2018 16:41 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Hyvät kuvat ja valaisevat tekstit! Tuon vaakaruuvin säätö houkuttais, mutta ajattelin kokeilla josko pelkällä guide bushing säädöllä sais toivotun vaikutuksen.
Talttapäisellä meisselilläkö sitä pystyy säätämään? Sitten vielä siitä keskipakosäätimestä. Pumpun kyljessä on se noin 30mm halkaisijainen korkki, joka alla ne keskipakosäärimen painot (2kpl) löytyy. Käsittääkseni kyseinen säädin rajoittaa syötön määrää isoimmilla kierroksilla. Säätimen punnusten jousia tiukkaamalla kyseistä efektiä kaiketi pystyy hillitsemään. Haittapuolena on että kone voi rynnätä sitten ylikierroksille ja kiertokanki tulee kurkkimaan ulko-ilmaa. Riskaabeli säätökohde siis... Mitähän säätöjä ne pumppupajalla säätelee virtauspenkissä? Viimeksi muokannut Radis : 06.10.2018 03:30 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tehdasmanuaalin mukaan se keskopakosäädin alkaa rajoittamaan syöttöjä vasta 3800rpm tuolla puolen. Ja vaikka tiukkasin nuo molemmat säätimen puolet tehdashimmauksilla niin tiukkaan kuin sai niin ei siinä muuta ollut kuin että kaasuvivusta taisi säätövarat loppua eikä saanut tyhjäkäyntiä alle 1000rpm.
Millä kierroslukualueella pitäisi olla enemmän höökiä tarjolla? Itse turboahdin varmasti on iso jarru jos on pienehkön puoleinen, varmaan hukkaportin puute lisäksi jarruttaa... ![]() Vaakaruuvi ja guide bushing säätö periaatteessa sama. Guide bushing säätyy ihan vaikka talttapäämeisselillä. Oikeankäden kierre eli räikkää ylhäältä päin katsottuna poispäin moottorista. Tuota vaakaruuvia vaan sai säädettyä ilman imusarjan irroitusta. Tuo kolme varttia taisi sittenkin olla melko raju säätö, ehkä vähän liikaa ainakin välijäähdyttämättömälle myllylle. Siinä missä ennen ahtopaineet meni aikalailla "käsi kädessä" kierroslukujen kanssa: - 1100rpm 0,1bar - 1300rpm 0,3bar - 1700rpm 0,7bar - 1900rpm 0,9bar hukkaportti aukesi Nyt - 1400rpm 0,5bar - 1500rpm 0,7bar - 1600rpm 0,9bar ja hukkaportti aukeaa Ja pakolämmöt karkaa lapasesta kun ei ole maksimisyötönrajoitin kohdallaan... ![]() Sen verran rupesi pelottamaan että laitoin välijäähdytinromut heti tilaukseen. ![]()
__________________
Ruoste on ystävä. Viimeksi muokannut Vilbo : 05.10.2018 21:58 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
2l2t 2.4d syöttöpumpun ym säätö | mikok | Tekniikka & Jutustelu | 90 | 21.11.2015 13:38 |
hiluxin syöttöpumpun säätö | ekaneliveto | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 06.01.2015 19:06 |
syöttöpumpun ajoitus 12HT | HJ-61 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 26.05.2010 10:14 |
LJ:n syöttöpumpun säätö | kihi | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 12.12.2009 11:11 |
syöttöpumpun säätö BJ...s | turpolaattori | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 11.05.2007 20:53 |