Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.09.2018, 21:46
Kannox59 Kannox59 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 19.09.17
Sijainti: Vihanti
Viestit: 22
Perusasetus

Tilasin Autodocilta muistaakseni Janmor-merkkiset puolat, 2 kpl. Maksoivat alle 70 € kotiin tuotuna. Toimitus kesti alle viikon. Itse vaihdoin, alle puolen tunnin homma.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.09.2018, 20:06
siliteri siliteri ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 05.01.13
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 27
Perusasetus

Millanen homma nuo olkatapin laakerit on vaihtaa? Appiukko kaipailisi sienestysautoa ja yksi Jimny olisi kiikarissa missä rattia ravistelee 60-70 nopeudella. Myyjän mukaan king pin laakeri, sen verran googlettelin että asiasta täälläkin löytyi juttua, mutta käytännön hommasta ei ole itsellä mitään kokemusta.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.09.2018, 05:25
kenppi kenppi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 18.08.13
Sijainti: Kajaani
Viestit: 502
Perusasetus

Ei oo hirmu hankala homma.

Perästä öljyt pois, jarrusatula ja levy irti, raidetangon pää irti olka-akselista, abs-anturin voi jättää napaan kiinni kun irrottaa pistokkeesta ja johdon kiinnikkeistä, navan päästä ensimmäiset rojut pois ja vetoakselin päästä sokka irti, kaksi pientä letkua irti navasta, takapuolelta maljan tiiviste irti, ja viimeiseksi olkatapit irti niin koko osa lähtee käteen.

Kannattaa vaihtaa samalla uusi vetoakselin tiiviste, maljan tiivistesarja ja molemmat laakerit uusiin. Myös se "napalukko" kannattaa varovasti puhaltaa paineilmalla puhtaaksi jos on päässy imemään peräöljyn ja vaseliinin sekotusta sisälle.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.09.2018, 19:39
Kannox59 Kannox59 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 19.09.17
Sijainti: Vihanti
Viestit: 22
Perusasetus

Juutuupista löytyy myös hyviä videoita olkalaakereiden vaihtamisesta. Itse ainakin sain paljon oppia niistä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.09.2018, 18:41
G13b G13b ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.16
Sijainti: Espoo, Suomi
Viestit: 147
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kannox59 Näytä viesti
Tilasin Autodocilta muistaakseni Janmor-merkkiset puolat, 2 kpl. Maksoivat alle 70 € kotiin tuotuna. Toimitus kesti alle viikon. Itse vaihdoin, alle puolen tunnin homma.
Kimin ex-tallin puolat, Magneti marelli, ja orkkis johtosarja, kyllä lähtee! Ihanan kallista(300e) mutta vauhti maksaa.
__________________
kalusto: Jimny 2004 G13bb cabrio
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.10.2018, 16:50
Tp00 Tp00 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 22.09.18
Sijainti: LAHTI
Viestit: 2
Perusasetus

Onko kukaan tehny listaa jimnyyn sopivista osista, muilta automerkeiltä?

Jos rakentais korotuksen muista osista? Oisko pöljä idea?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.10.2018, 16:58
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.279
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tp00 Näytä viesti
Onko kukaan tehny listaa jimnyyn sopivista osista, muilta automerkeiltä?

Jos rakentais korotuksen muista osista? Oisko pöljä idea?
Ei oo kenenkään tarvinnu listaa tehdä, kun korotus täytyy suorittaa aina automalliin todistettavasti tarkoitetuilla jousilla, ja yleensä sellaisten mukana saa helposti iskaritkin, niin ei oikein maksa vaivaa alkaa etsiskelemään muualta...
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.10.2018, 17:02
Tp00 Tp00 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 22.09.18
Sijainti: LAHTI
Viestit: 2
Perusasetus

Eli pöljä idea😂

Jotenki tuntuu vaan turhalta maksaa pidemmästä jarruletkusta useampi kymppi.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.10.2018, 17:04
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.063
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tp00 Näytä viesti
Onko kukaan tehny listaa jimnyyn sopivista osista, muilta automerkeiltä?

Jos rakentais korotuksen muista osista? Oisko pöljä idea?
Miksi tarvitsisi listata vaikkapa korvaavia osia muilta merkeiltä kun tuohon ihka omat yhdet halvimmista? Esim. : https://www.jimnybits.com/jimny.html

Vai meinaatko tässä tapauksessa jotain purkuosia muista merkeistä?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 05.10.2018, 15:50
JouniN:n Avatar
JouniN JouniN ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 06.08.06
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 555
Perusasetus

Näyttäis vähän siltä, että harrastevehkeen päivitys edessä ja Jimny houkuttelisi seuraavaksi projektiksi. Nyt kysynkin, että mitä kannattaisi tarkastaa 2000-luvun alun Jimnyissä. Entä miten on vaihteiston kestävyyden järkevyyden laita (Automaatti vs. Manuaali). Molempien yhteyteen näyttäisi saava jakolaatikon välitys-sarjaa. Entä onko väliä sillä, että kumpi jakolaatikkon ohjausjärjestelmä(nappi vs. Normi vaihdekeppi)

Aikanaan itellä oli Jimny käyttö&harrastepelinä, mutta nyt oon pihalla kuin lumiukko.

Ps. Koitin kyllä käyttää hakua...
__________________
Team Jyrsis "Suzuki SJ413 LWB 1987" Päivitetty 01.10.2017
_______________________________________________
Team Jyrsis Facebook - Team Jyrsis Blogi Päivitetty 01.10.2017
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 06.10.2018, 09:32
G13b G13b ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.16
Sijainti: Espoo, Suomi
Viestit: 147
Perusasetus

Sinänsä ihan untuvikko näissä hommissa, Jimppa(-04) ollut pari vuotta. Lisäksi tullut usein vuokrattua Kreikan saarilla, missä autolla on melko legendaarinen maine, yleisin kommentti on "very strong car", viimeksi juuri -04 mallinen, oli siis kestänyt rankassa vuokrakäytössä 14 vuotta, kaikki pelasi, ohjaus parempi kuin omassa. Ja siellähän ns. tiet ovat semmosia jyrkkiä kivirännejä, joihin meidän baanoihin tottunutta oikein hirvittää työntää.
Paikallisten kanssa jutustellessa vahvistunut käsitys että vipuvalintaiset vaihteet melko ehdottomat, nappivehkeissä usein ongelmia ikääntyessä. Automaateista ei mitään tietoa.
Ohjauksen toimivuus kannattaa tarkistaa, olkatappien kartiolaakerit väljistyvät jolloin voi ilmetä raju wobblaus 70-80km/h nopeuksissa. Jarrulevyt voivat olla kierot, mutta nehän on vaan vauhdin surmat, vähän täristää sitten.
__________________
kalusto: Jimny 2004 G13bb cabrio
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 06.10.2018, 10:00
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.279
Perusasetus

Joko näihin saa oikeita maastovälityksiäkin? Omaan laitoin aikoinaan Samurain jakiksen ja 6.5 välitykset, joten sellaisen swapin kanssa ei ainakaan ole mitään väliä, että onko vakiona nappi- vai keppivalitsin.

Ruostevikoja kannattaa jo nykyään vähän alkaa katselemaan myöskin, ainakin vanhemman pään vehkeistä. Tuntuu kuppa iskevän herkimmin neljän takimmaisen korin kiinnikkeen tuntumaan, sekä lattia alkaa häviämään äänenvaimentimen yläpuolelta, takakontin työkalusyvennyksen seudulta.

M-sarjan koneista ei ole kokemusta, mutta vanhat G-sarjalaisethan nyt ainakin tunnetusti porskuttaa menemään, mitä nyt vähän alkaa startissa pölläyttelemään sinistä, kun venttiilin varsien tiivisteet alkaa olemaan vaihtokunnossa yli 200tkm jälkeen.
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 06.10.2018, 18:46
JouniN:n Avatar
JouniN JouniN ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 06.08.06
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 555
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G13b Näytä viesti
Sinänsä ihan untuvikko näissä hommissa, Jimppa(-04) ollut pari vuotta. Lisäksi tullut usein vuokrattua Kreikan saarilla, missä autolla on melko legendaarinen maine, yleisin kommentti on "very strong car", viimeksi juuri -04 mallinen, oli siis kestänyt rankassa vuokrakäytössä 14 vuotta, kaikki pelasi, ohjaus parempi kuin omassa. Ja siellähän ns. tiet ovat semmosia jyrkkiä kivirännejä, joihin meidän baanoihin tottunutta oikein hirvittää työntää.
Paikallisten kanssa jutustellessa vahvistunut käsitys että vipuvalintaiset vaihteet melko ehdottomat, nappivehkeissä usein ongelmia ikääntyessä. Automaateista ei mitään tietoa.
Ohjauksen toimivuus kannattaa tarkistaa, olkatappien kartiolaakerit väljistyvät jolloin voi ilmetä raju wobblaus 70-80km/h nopeuksissa. Jarrulevyt voivat olla kierot, mutta nehän on vaan vauhdin surmat, vähän täristää sitten.
Kiitos tää vastaa melko hyvin siihen mitä hain.
__________________
Team Jyrsis "Suzuki SJ413 LWB 1987" Päivitetty 01.10.2017
_______________________________________________
Team Jyrsis Facebook - Team Jyrsis Blogi Päivitetty 01.10.2017
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
jimny, jutustelua, suzuki, yleistä


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty suzuki jimny Pönde O/M/V Ajoneuvot 10 19.05.2013 09:53
Myyty Suzuki Jimny Smäkä O/M/V Ajoneuvot 1 14.06.2012 08:17
Ostetaan Suzuki Jimny ahola O/M/V Ajoneuvot 0 30.01.2012 20:26
Myyty Suzuki Jimny 1.3JLX -02 "Off / On Road Jimny" JER81 O/M/V Ajoneuvot 2 16.09.2009 21:01
M: Suzuki Jimny raw O/M/V Ajoneuvot 0 04.04.2008 11:07


Sivu luotu: 00:07 (GMT +2).