Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.09.2018, 22:33
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

käsijarru


Jäi edellisestä.
Jos jollain on kokemuksia/tietoa tuon käsi/kaivinjarru mekanismin remontista niin #kuuntelen".

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	käsijarru.jpg‎
Views:	1489
Size:	72,5 Kt
ID:	87287  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.09.2018, 23:33
james_III:n Avatar
james_III james_III ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 11.11.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.199
Perusasetus

Sylintereitä yhdistävä putki voisi olla jarrujen tasaaja, molempia polkimia poljettaessa molemmin puolin sama paine vaikka vähä eri säädöissä olisikin. Valmetissa jotaki saman tapasta, mutta kuitenki eri ja tää vähä niinku veikkaus.
__________________
Offi videoita: klik
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.09.2018, 00:38
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

Pääsylinterit


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja james_III Näytä viesti
Sylintereitä yhdistävä putki voisi olla jarrujen tasaaja, molempia polkimia poljettaessa molemmin puolin sama paine vaikka vähä eri säädöissä olisikin. Valmetissa jotaki saman tapasta, mutta kuitenki eri ja tää vähä niinku veikkaus.
Joo, sellasta toimintaa siinä on havaittavissa kun painaa molempia polkimia. Kääntöjarrut eli poljin kerrallaan jarrutus toimii kuitenkin ilman mitään tasauksia. Nyt ei ole kunnon kuvaa, mutta polkimissa on tietenkin mekaaninen linkku millä ne saa kytkettyä yhteen.

Sylintereitä kun tutkii ulkoa päin niin muutenkin vaikea hahmottaa mitä rojua siellä on ja miten kanavat menee. Säiliöstä tuleva putki (oikealla) kun on sylinterin päässä. Työsylinterille lähtee keskeltä ja tasausputki on siellä mistä yleensä neste tulee sisään.

PS jarrunesteissä näyttää olevan myös tällainen musta laatu.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	pääsylinterit.jpg‎
Views:	1428
Size:	69,8 Kt
ID:	87301   Click image for larger version

Name:	jarrupolkimet.jpg‎
Views:	1463
Size:	139,1 Kt
ID:	87302  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.09.2018, 00:54
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

Mikä vipu


Lisää vastausta vailla olevia kysymyksiä. Penkin takana on tollanen vipu mitä ei selitetä missään kirjoissa. Olen myös kysellyt ns asiantuntijoilta saamatta mitään vastausta. Mikä tuo spaagi on?
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	mikä_spaagi.jpg‎
Views:	1521
Size:	67,7 Kt
ID:	87303  
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.09.2018, 01:16
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

Öljyhuoltoa


Nyt päästään lähemmäksi offimiehen ongelmia.
Vasen kääntöpää "hikoilee" vähän. Kattelin planeettavaihteiden oljyt mitkä olivat ok. Sitten itse etuakseli. Oho siellähän on vettä enemmän kuin öljyä.
Pitää vaihtaa ja seurata "kastuuko" uudetkin öljyt. Kävin tänään ostamassa kun ei ollu hyllyssä tarpeeksi. Tohon murikkaan menee 4-litraa.

Vaihdelootassa onkin sitten 50-litraa tavaraa kun aika koittaa sen vaihtoon.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	kone_vasen.jpg‎
Views:	2067
Size:	129,4 Kt
ID:	87304   Click image for larger version

Name:	kääntöpää.jpg‎
Views:	1574
Size:	135,1 Kt
ID:	87305   Click image for larger version

Name:	etuakselin öljyt.jpg‎
Views:	1510
Size:	90,2 Kt
ID:	87306  
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.09.2018, 01:31
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

kaivinkaasu


Pikku korjaus oli kaivinkaasupolkimen kunnostus. Akseli on ollu laippaan hitsattu 12mm pultti mikä menny jotenkin poikki. M12 pultti tarttee aika paljon kenkää jotta murtuu vaikka olis huonommankin hitsarin jäljiltä. Jotain outoa tossa hitsissä kyllä oli rikoin nimittäin kolme poranterää jämiä purkaessa. Murtuivat palasiksi ihan kuin porattava aine olisi ollu karkaistua tavaraa. Lopulta otin jämät pois hiomalla ja lyömällä reijän auki.

Samalla muuta pientä kaivinvipujen voitelua ja löysien pulttien kiristelyä.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	kaivinkaasu_1.jpg‎
Views:	1433
Size:	119,1 Kt
ID:	87307   Click image for larger version

Name:	kaivinkaasu_2.jpg‎
Views:	1446
Size:	133,3 Kt
ID:	87308  
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.09.2018, 01:51
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

Koekaivuu


Vanhan monivipuisen MF50B:n jälkeen tällanen "moderni" kone tietenkin tuntuu oudolta. Vanhaan rouvaan verrattuna tässä on muitakin herkkuja. Kiertyvä puomi ja tilttikauha. Yö muuttuu päiväksi kunhan noita oppii oikein käyttämään. Kauha on jonkun omavalmiste, mutta tuntuu toimivan ihan hyvin. Letkut vaan pitää reitittää ja kiinnittää paremmin.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	koekaivuu.jpg‎
Views:	1840
Size:	145,6 Kt
ID:	87309   Click image for larger version

Name:	koekaivuu_2.jpg‎
Views:	1758
Size:	169,2 Kt
ID:	87310   Click image for larger version

Name:	tiltti_kauha.jpg‎
Views:	1588
Size:	108,3 Kt
ID:	87311   Click image for larger version

Name:	kääntöpuomi.jpg‎
Views:	1660
Size:	96,3 Kt
ID:	87312  
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.09.2018, 18:53
_Metal_:n Avatar
_Metal_ _Metal_ ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Hausjärvi, Finland.
Viestit: 1.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Lisää vastausta vailla olevia kysymyksiä. Penkin takana on tollanen vipu mitä ei selitetä missään kirjoissa. Olen myös kysellyt ns asiantuntijoilta saamatta mitään vastausta. Mikä tuo spaagi on?
Oma james on vm90 ja ulkomuistista olikohan tuo vipu kuristusventtiili kaivuulaitteen hydrauliikalle.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.09.2018, 00:03
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

Diesel jöjö


Kiitos vastauksista. Hah, Biolan ja Biodiesel taitavat kohta olla synonyymejä. Molemmat hyviä kasvualustoja mikrobeille. Otin tänään vielä pari kuvaa filtteristä/jöjöstä. Näyttäs olevan just sitä mitä ehdotettiin. Tarkkaan kun katsoo niin on kehittänyt vielä ohuen muovimaisen kalvon mikä on reunoilta läpinäkyvä siis kaupan päälle vielä biomuovia. Nyt pitää vaan löytää konstit millä ton tankissa asustavan porukan saa hengiltä. Kuten ehdotettiin rikkipitoinen neukku diesel olisi hyvää tavaraa jos jostain saisi. Ehkä pitää kollata venefoorumeita siellä varmaan on jokapäiväinen ongelma.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20180912_143543.jpg‎
Views:	796
Size:	250,8 Kt
ID:	87339   Click image for larger version

Name:	IMG_20180912_143747.jpg‎
Views:	724
Size:	170,2 Kt
ID:	87340  
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.09.2018, 22:27
PH75 PH75 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Utajärvi
Viestit: 677
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Kiitos vastauksista. Hah, Biolan ja Biodiesel taitavat kohta olla synonyymejä. Molemmat hyviä kasvualustoja mikrobeille. Otin tänään vielä pari kuvaa filtteristä/jöjöstä. Näyttäs olevan just sitä mitä ehdotettiin. Tarkkaan kun katsoo niin on kehittänyt vielä ohuen muovimaisen kalvon mikä on reunoilta läpinäkyvä siis kaupan päälle vielä biomuovia. Nyt pitää vaan löytää konstit millä ton tankissa asustavan porukan saa hengiltä. Kuten ehdotettiin rikkipitoinen neukku diesel olisi hyvää tavaraa jos jostain saisi. Ehkä pitää kollata venefoorumeita siellä varmaan on jokapäiväinen ongelma.
Omalle kohdalle ei oo vielä moista kasvustoa tullut, mutta johtuneeko siitä, kun on tullut tavaksi löräyttää alkutalvesta muutamat litrat tankkiin 2-tahti bensaa, kun on tankkiin kesälaatua monesti tahtonut jäädä reilun puoleisesti pakkasten alkaessa. Aika hyvin ainakin pakkaskestävyyttä kesälaadulle tuolla konstilla saa ja jos tuo sitä leväkasvustoakin sinä samalla ehkäisee/tappaa, niin plussaa sekin on siinä samalla.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 14.09.2018, 00:50
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Kiitos vastauksista. Hah, Biolan ja Biodiesel taitavat kohta olla synonyymejä. Molemmat hyviä kasvualustoja mikrobeille. Otin tänään vielä pari kuvaa filtteristä/jöjöstä. Näyttäs olevan just sitä mitä ehdotettiin. Tarkkaan kun katsoo niin on kehittänyt vielä ohuen muovimaisen kalvon mikä on reunoilta läpinäkyvä siis kaupan päälle vielä biomuovia. Nyt pitää vaan löytää konstit millä ton tankissa asustavan porukan saa hengiltä. Kuten ehdotettiin rikkipitoinen neukku diesel olisi hyvää tavaraa jos jostain saisi. Ehkä pitää kollata venefoorumeita siellä varmaan on jokapäiväinen ongelma.
Jos jotain eloperästä, siis levää tai bakteereja, niin Vanha kunno Kloritti(?) hajottaa sen nopeasti. (puhutaan sekunneista/minuuteista; ei tunneista)

p.s tuo kloori ei tee hyvää dsl pumpulle, eikä suuttimille.... tuota klooria ei kannata päästää tankkiin tms.
JOS ei pese sitä kunnolla; en muista, kuinka tuo kloori saatiin pois....
Oli jotain huuhteluja;
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 13.09.2018, 00:08
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

Mysteerivipu


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja _Metal_ Näytä viesti
Oma james on vm90 ja ulkomuistista olikohan tuo vipu kuristusventtiili kaivuulaitteen hydrauliikalle.
Kiitos vastauksesta. Tänääm kävin konetta rassaamassa, mutta se ei käynyt niin en voinut kokeilla. Tungin kameran lattian alle ja otin kuvia. Näyttäs olevan kaksi kolmitiehanaa vivun perässä. Osaatko kertoa miten tuon kuristuksen pitäisi näkyä/tuntua?
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	mikä_spaagi_venttiili_lattian_alla.jpg‎
Views:	767
Size:	49,6 Kt
ID:	87341  
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 13.09.2018, 00:19
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

Etuakselin öljyt


Näköjään tämän vehkeen huollossa joka homma on hankala. Etuakselin öljyproppu pitää kirjaimellisesti avata persläven kautta (pohjapanssarissa oleva 50mm reikä). Ohjausvarsi estää helpon pääsyn proppuun missä on 10mm sisäkuusio hole. No proppu aukes lopulta ja 4l vetoisesta akselista tuli 5l tollasta emulsiota. Tämähän on ihan offroad vehkeen huoltoa.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	persläpi.jpg‎
Views:	824
Size:	69,4 Kt
ID:	87342   Click image for larger version

Name:	tavaraa.jpg‎
Views:	838
Size:	93,2 Kt
ID:	87343   Click image for larger version

Name:	saalis.jpg‎
Views:	888
Size:	159,0 Kt
ID:	87344  
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 11.09.2018, 00:22
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

James 52D-4 rundimittari


Ostohetkellä oli myös tiedossa, että rundimittari on mykkä. Kun jarrut ja vetoja oli löytynyt niin paneuduin tähän ongelmaan. Mittari irti niin selvisi, että on sähköinen. Sain hankittua (tilasin valmistajalta, kopionippu 45,- !) suunnilleen paikkansa pitävän sähkökuvan mistä selvisi, että on yleisesti dieseleissä käytetty laturista mittaava systeemi. Yksi johto oli poikki, mutta ei liittynyt tähän mitenkään. Oli vilkun merkkivalo. Mittari pajalle ja atomeiksi. Kytkentä selvisi tehty vanhalla Texasin SN29736-piirillä. Sisältä löytyi myös pieni lappu missä oli kalibrointitaajuus 693Hz mikä lienee Perkinsin maksimit 2500-2600rpm. Tuntimittari (kello) näytti myös terveeltä keränny 11968 tuntia ja jatkoi hommiaan. Mittari näytti terveeltä siis laturin kimppuun.

Ensimmäinen havainto oli, että laturi oli Range-miehille tuttu Lucas NAB900 tarvikelaturi. Rundimittarin johto oli kytketty AUX-napaan mikä on rinnan "päävirta pultin" kanssa. Eihän mittari tosta tasajännitteestä mitään näytä.

Rundimittari kytketään yleensä ja papereiden mukaan myös tässä W eli waveform napaan. No ei tossa NAB900 laturissa sellasta ollu. Laturi kyytiin ja Labraan tutkimaan asenteella jos ei siinä sitä ole niin rakennetaan. W-liitäntä kun ei ole sen kommallisempi kuin tähtigeneraattorin yksi vaihe ulos. Päävirtapultin (+) lisäksi vehkeessä on toinen pultti mikä on hämärästi merkitty 6/7V. Mittaamalla selvisi, että se on kytketty samalla tavalla kuin W-signaali. Vähän testikytkentää ja testiveto porakoneella osoitti, että näin on.

Laturi kiinni koneseen ja A4 236 kolkottamaan. Tyhjäkäynnillä 190-200Hz ja mittari näyttää noin 700rpm, rajoittimella noin 2600rpm mikä lienee Perkinsin maksimit. Taas tuli voitto kotiin.

Mittarin lasissa (muovia) sisäpinnalla oli outo huuru. Saman oloista tavaraa kuin pikaliimahöyry muodostaa pintoihin, mutta pikaliimasta ei tässä ollut kyse. Joku muovien kemian mysteeri. Kokeilluista kikoista muovinkiiloitusaine puri parhaiden. Sain linssin läpinäkyväksi. Saa nähdä kuinka pitkäksi aikaa.

Sitten vielä kysymys jos joku sattuisi tietämään. Mikä laturi tossa koneessa elunperin on ja minkä kokoinen remmipyörä siinä on? Tuo NAB900 remmipyörä on 66mm halkaisijaltaan. Mittari kyllä näyttää perstuntumalta oikeita suuruusluokkia, mutta vois se "samaan rahaan" olla just kohdallaankin.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	rundimittari_takaa.jpg‎
Views:	1436
Size:	100,4 Kt
ID:	87288   Click image for larger version

Name:	rundimittari_scheema.jpg‎
Views:	1434
Size:	92,6 Kt
ID:	87289   Click image for larger version

Name:	rundimittari_cal_taajuus.jpg‎
Views:	1441
Size:	49,1 Kt
ID:	87290   Click image for larger version

Name:	tuntikello.jpg‎
Views:	1448
Size:	55,3 Kt
ID:	87291   Click image for larger version

Name:	laturi.jpg‎
Views:	1445
Size:	50,6 Kt
ID:	87292  

Click image for larger version

Name:	NAB900_liitännät.jpg‎
Views:	1370
Size:	128,7 Kt
ID:	87293   Click image for larger version

Name:	rundimittari testiveto.jpg‎
Views:	1439
Size:	65,2 Kt
ID:	87294   Click image for larger version

Name:	rundimittari_voitto_kotona.jpg‎
Views:	1429
Size:	60,8 Kt
ID:	87295   Click image for larger version

Name:	laturi_mittauksia_1.jpg‎
Views:	1465
Size:	129,2 Kt
ID:	87296   Click image for larger version

Name:	laturi_mittauksia_taajuus_ythjäkäynti.jpg‎
Views:	1453
Size:	115,0 Kt
ID:	87297  

Click image for larger version

Name:	rundimittari_lasi.jpg‎
Views:	1342
Size:	54,5 Kt
ID:	87298   Click image for larger version

Name:	rundimittari_lasi_kiiloitettuna.jpg‎
Views:	1448
Size:	60,9 Kt
ID:	87299   Click image for larger version

Name:	NAB900_remmipyörä.jpg‎
Views:	1350
Size:	68,9 Kt
ID:	87300  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kokemuksia kaivataan Suzuki grand vitarasta. GrapL Chit-Chat 2 28.04.2017 08:32
Aga tig neuvoja kaivataan. Pecos Tekniikka & Jutustelu 6 27.03.2007 18:28
Kokemuksia Super Swamper LTB:stä kaivataan okkiM Tekniikka & Jutustelu 16 07.08.2006 19:08
Vinkkejä / kokemuksia kaivataan ttimonen Tekniikka & Jutustelu 71 11.09.2005 10:15
Kokemuksia offimiehiltä kaivataan : PMR puhelimet! Hujane Tekniikka & Jutustelu 15 03.11.2004 20:03


Sivu luotu: 10:30 (GMT +2).