Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.09.2018, 22:23
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.396
Blog Entries: 5
Perusasetus

Kansi tuli otettua irti, pientä liotusta, sitten puupalikalla pari napautusta mäntiin ja sitten rupesi käsin pyörittämällä liikkumaan. Äkkiseltään katsottuna sylinterien seinämät näytti hyvältä eikä tuntunut pykäliä. Pitää vielä tutkia tarkemmin kun putsailee tuon lohkon pinnan ja mäntien päältä karstat.


Kannessa ja lohkossa oli jonkun verran syöpymää ja ruostetta noissa vesikanavissa. Kannessa pitäisi tuo toinen keskireikä olla auki ja lohkossa vastapuolella pieni reikä . kannessa se oli ruosteinen ja tukossa, rapsuttelun jälkeen aukesi.


Kun pesi kannen ja putsasi kannen pinnan ja paineilmalla puhaltelin vesikanavia (jäin näköjään kuva ottamatta), niin sieltä vaan tulee ja tulee ruostelastua, alkoi vähän epäilyttää sen takaisinlaitto jos sieltä vaan irtoaa koko ajan ruostelastuja ja tukkii kanavat ja mahdollisesti hajottaa vesipumpun. No, plan B, otetaan vanhemmasta 80" vm. '53 raadosta kansi irti, ja se oli ihme kyllä paremmassa kunnossa, toki paskanen ja karstanen, mutta putsaamalla kuitenkin parempi. Paitsi että ykkössylinterin tulppa oli katkennut juuresta ja reikään jäänyt kierreosa oli jumissa. Sen joutui sitten loppuviimeksi poraamaan sieltä pois.


Tästä "vaihtokannesta" sitten avasin termostaattipesän (siinäkin oli aikamoinen jumppa kun oli ankkajumissa), ja sisältä löytyi aika mielenkiintoinen termostaatti, joka on ilmeisesti originaali.




Autoa pitäisi saada liikuteltua rullaavana pihassa, mutta ohjaus oli aivan yybertiukka, ja myös raidetanko sekä ohjausvarsi olivat mutkalla.



Öljyjen valutuskaan perästä ei onnistunut kun proppu oli kiilautunut hyvin kiinni jossain kosketuksessa


Ja kääntökuulat oli sennäköiset etteivät varmasti pidä öljyjä sisällä.


No, siinä samassa vanhemmassa 80" raadossa josta otin kannen, oli suorat ohjausvarret ja kääntökuulatkin ihmeen hyvässä kunnossa, vaikka oli vuosikausia ollut lepikossa. Eli tästä akseli irti ja vaihtohommiin.


Vaihtoakselia sitten tuli pikkasen putsattua, ensin pesu


ja sitten vähän teräsharjalaikkaa, ruosteenmuunninta ja lopuksi maalia pintaan. Pinionin stefa vuoti, niin se tuli vaihdettua. Kääntökuulien stefat vaihdan sitten kun tähän sovitetaan isommat jarrut alkuperäisestä akselista.


Irtiotetusta akselista sitten irroitin isommat jarrut, jotka siirretään myöhemmin tuohon vaihtoakseliin kun lyhkäsemmässä on pienemmät rummut ja yksi sylinteri, ja isommissa kaksi. Yllätys oli, että tuossa akselissa oli vetareissa trackta joint nivelet universal joint (ristinivelten) sijaan, ja tuossa olisi pitänyt olla ristikot, vaikka ne pitäisi olla vain tuossa vanhemman auton akselissa. eli akseli ilmeisesti vaihdettu joskus. U-pultitkin oli vähän sekaparia mikä kielisi vaihtohommista.


Nyt kääntyy pyörät, onneksi jumi oli akselissa eikä apu- tai ohjaussimpukassa.


Ainoa ongelma tässä vielä on se, että ohjausvarsi on liian lähellä jousia ja ottaa ääriasennossa kiinni lehteen, varsinkin jos akseli kallistuu jompaan kumpaan suuntaan. Jouset on joko jossain vaiheessa vaihdettu ei vakioihin tai jotain muuta omituista. Kuvasta näkee, että tuosta sidospannasta on laikattu osa pois. Mittailin toisesta 86" ja kävin Sipoossa katsomassa toista 107" ja niissä jousi on eritavalla enempi vaakasuorassa. Jousien vaihto siis vielä edessä.

__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone

Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 20.09.2018 00:21
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.09.2018, 15:26
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Onko lie ollut joskus capstan vinssi keulassa, kun on etupalkissa pultinreijät?

Löytyykö akseleista valmistenumerot?

Passaako siamilaisen kansi spreadbore moottoriin, vai oliko ne kumpikin moottorit/kannet sinulla samanlaiset?

Jos ylimääräinen siamilaiskansi, niin tuohon mun -53 mobile welderiin tarttis joskus moisen...
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.09.2018, 18:39
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.396
Blog Entries: 5
Perusasetus

Jos tarkoitat noita etummaisen crossmemberin reikiä, niin ei ole tietoa onko ollut Capstania vai ei, palkkien päällä taas on ei standardit reiät joista oli tuo ekoissa kuvissa ollut puskin kiinni + kemppiliimaa ja laikattu irti. Mulla on yks Capstan varastossa, mutta siitä puuttuu ne kytkinosat ja narukita. Akseleissa on sarjanumerot, en ole vielä kerennyt niitä tarkemmin tutkimaan.

Ja kansi on molemmissa sama, (varmistettu vielä Series-Gurulta eli Svantelta). Lohko on vain eri porauksella ja kannentiivisteet ovat eri. Mutta kannet siis käy ristiin ja tiivari pitää olla oikea eli lohkon mukaan.

Mulla menee nyt toi vanhempi siamease kansi tohon spread boreen ainakin aluksi kun on parempikuntoinen. Ja todennäköisesti koitan saada kunnostettua tuon toisen (jos vaan mahdollista) ja jää varalle tuohon sekä S1 86" vm '54 paloautoon.
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.09.2018, 07:06
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Hieno projekti kohde!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.09.2018, 23:51
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.396
Blog Entries: 5
Perusasetus

Päivitetääs pikkasen tätäkin. Tässä kuvassa on menossa lohkon pinnan putsaus ja mäntien/palotilan ja venttiilien "decarbonizing", tuolla aikasemmassa
postauskuvassa näkyy hyvin lähtötilanne.


Tämän jälkeen putsattu kansi imusarjoineen on jo ruuvattu kiinni paikoilleen, pakoventtiilit säädetty ja vesikanavien huuhtelua aloitettu. Lohkon kyljessä oleva poistohana
oli täysin tukossa, tai lähinnä toi osa minkä päässä itse hana on. Tuossa vasta osa moskasta.


Sitten piti koittaa sähköpuolta pelaako mikään, et kannattaako bensapumppuakaan kytkeä ym. ja pyöriikö startti ylipäänsä. Ylimääräset roikkuvat johdonpäät
tuli teipattua ja mitattua ettei mitään oikosulkua ole ja sitten akku kiinni. Voilá, kojelautaan syttyi pari merkkivaloa kun laittoi virrat päälle. Ja etuvalotkin toimii
Alkuperäiseen virtalukkoon ei ole avainta ja autoon on laitettu joku jälkiasennusvirtalukko tuohon alkuperäisen yläpuolelle.
Alkuperäisessä kuitenkin toimii siinä ympärillä oleva ajovalokytkin




Startin nappia kun painoi, kuului vain *räts* eikä tapahtunut mitään no, startti irti


ja varastosta löytyi sattumoisin käypänen joka ruuvattu tilalle.


Nyt pyörittää. Eli seuraavaksi pitää sitten tutkia tuleeko kipinää ja koittaa lähtiskö ihan tulille kun kaasariin ruikkii vähän bensaa.

Konehuonetta, runkoa ja laatikoita tuli vähän myös liuottimella pestyä, aika paksut mönjät oli, et höyrypesuria olis ainakin laatikot vaatinu että olisi
kunnolla lähtenyt. Pesun jälkeen laskin molemmista lodjuista öljyt pois. Ikävämpi homma oli kun vaihdelaatikon propusta löyty vähän isompia sattumia
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone

Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 02.10.2018 00:42
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.09.2018, 18:43
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.396
Blog Entries: 5
Perusasetus

Land of Land Rovers


Ja kun muillakin on projektitopiceissa offtopiccia ja merkin puffausta, niin laitetaan tähänkin yksi ettei olla siinäkään huonompia

Land of Land Rovers

__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone

Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 20.09.2018 19:08
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.10.2018, 22:23
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.396
Blog Entries: 5
Perusasetus

Koneeseen tuli vaihdettua öljyt ja suodatin. Suodatinpatruunan kuoren sisällä oli tollainen ylimääräinen alumiiniholkki. Ensin ihmettelin että onko sisus jotenkin kalteva että tolla oikastaan suodatinpatruunan kiinnitys, mutta ihan tasainen se oli. Kaivoin vanhan patruunan uudestaan esiin ja kas, sehän oli pikkasen originaalikokoa pienempi, eli joku näppäräniilo oli sitten ratkaissut asian tuolla holkilla.



Sen jälkeen alkoi armoton kipinän etsiminen, sitä ei millään meinannut löytyä.
Vaihdoin toisen puolan ja sen syöttöjohdot. Virranjakajan kannessa sitten oli vikaa. Otin sitten S1 '54 paloautosta virranjakajan kannen joka toimii, mutta ei vieläkään. Vaihdoin konkan ja putsasin kärjet uudestaan. Ei Sitten piti jo kokeilla suoraan puolalta tulppaan ja pätkiä johdolla. Kipinä! Sitten kärjillä sama. Kipinä. No, kansi paikoilleen ja johdot ja pyörittämään. Ei kipinää Samat testit alusta. Johonkin se vaan hävisi. Vaihdoin vielä sitten kärjetkin ja sen jälkeen alkoi kibunaa tulla .

Samassa tuli zekattua sulakerasiakin, jossa on tietysti vain yksi sulake (35A). Mitäs sitä turhia tuhlailemaan monia. Tämä oli vielä näköjään edellisen omistajan päivitetty malli "bypass fuse" mikä kestää paremmin
Tosin purin tuon rautalankazydeemin kyllä pois.



Sitten ruikkimaan bensaa suoraan kaasariin ja konetta käyntiin koittamaan. Bensapumppua ei vielä ollut kiinni. Ja hyvä niin, sillä parin kokeilun jälkeen kone jo hörähteli, mutta kaasarista alkoi sitten vuotaa gasot pihalle. Mutta ainakin pikkasen kone jo pyörähti. Eipä ollut nesteitäkään kyllä vielä sisällä.

Tämän testin jälkeen varaosia hakemaan Sipoosta, lainakaasari, virranjakajan kansi, Motonetistä sytytyskaapeleita (kuparisydän) ja tulpanhatut.
Kuvassa nyt jo se parempi kaasari. Vivustoja joutuu vähän kikkailemaan.



Lainasin S1 paloautosta lisää osia, sähköisen bensapumpun (joka ei ole originaali mallinen) - juu, näissä on jo sähköinen bensapumppu alunperin - ja meinasin huoltaa ja laittaa tästä jääneen nyt puretun orggismallisen paloautoon - niin hyödynnetään tuota tässä projektissa. Siitä ei nyt ollut kuvaa.
Se tuli väliaikaisesti kiinnitettyä kun ei vielä ole paikkaa, samoin väliaikaisena tankkina sinolipullo. Patkoputkeksi myös väliaikasesti vanha paloauton etupätkä haettu romukasasta ja siihen Rover 200:en pönttö suoraan ylöspäin.

Virrat päälle ja starttaamaan



Tuossa vähän pakoputki klonksottaa, samoin tuli selväksi, että useammasta kohtaa paikattu pakosarja vuotaa jostain. Öljynpaineet ainakin nousi mittarissa.



Sitten vähän kaasaria kokeillen ja kierroksia.



Eipä siinä sitten ku vedet sisään ja pesuaine ja kone lämpöiseksi. Imuventtiilien välysten säätö ja vesien tyhjennys. Laitoin termarinkin paikoilleen (sen omituisen näköisen mikä oli tuolla aiemmin kuvassa kun toimi ok) ja glykolit koneeseen. Sitten testikäyttöä. Pikkasen öljyä tihkui lohkon takaosassa olevasta banjoliittimestä vaikka oli uudet prikat. Kirrausta ja tais loppua. Harmittavaa oli että kun kone lämpesi alkoi kannen takaosasta myös laipan välistä, jossa on ryypyn merkkivalon anturi, vuotamaan pikkaisen nestettä. Mulla on sekin tiivari olemassa, mutta eipäs tullu irroitettua sitä laippaa ja vaihdettua kun kansi oli irti...

Pikkaisen joku venttiili tai nostin mielestäni pitää ääntä, mutta en ole vielä päässyt jyvälle mikä ääni sen on. Mutta kone nyt ainakin näytti käyvän.
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone

Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 02.10.2018 23:30 Perustelu: kirjoitusvirheitä korjattu
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Land rover Series 2.25 termostatin "top housing" mara8 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 08.02.2016 21:00
Ostetaan Land rover Series III 15" tai 16" leveät vanteet -20 tai isompi ET Rouveri O/M/V Renkaat ja vanteet 3 23.08.2011 11:41
Myyty Land Rover Series III STW 109" vm. 1975 Niko O/M/V Ajoneuvot 4 02.12.2010 13:46
Ostetaan Land Rover Series 109" kattoteline Niko O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 01.12.2008 08:32
M land rover series IIa -70 109 jamezz O/M/V Muut 2 13.03.2005 23:22


Sivu luotu: 10:22 (GMT +2).