![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Nonniin. Nyt on pienempi pakopesä paikoillaan ja ne mäet mihin ennen hyydyttiin, mennään nyt kiihtyvällä nopeudella. Nyt perussyöttö on täysin auki. Ahdonalainen minimi(tulipellin puoleinen) puol kierrosta kiinni ja ahdonalainen maksimi kiekan auki. Vetelee ihan hyvin. Kiihytyksissä työntää sen verran mustaa, et peilistä erottaa pikitiellä. 80 nopeudessa ahtoja 0,2-0,3. Kaasulla saa nousemaan 0,5:een. 0,7 alkaa vetämään ihan tuntuvasti paremmin ja viisari pysähtyy 1,3 bariin. Mut edelleen kaipaisin pikkusen herkkyyttä tuonne alle 2000 kierroksille. Meneekö sit jo pumpun sisältä säädettäviin seikkoihin? Vai antasko tuo ahtokellon ruuvin kiristäminen helpotusta? Ja vaikuttaako tuo säätö syötön määrään, myös ilman ahtoja? Ettei ala sit käryämään tyhjäkäynnillä ja käy paksulla ilman ahtoa tapahtuvassa ajossa. Ja sen verran noista ruuvien säädöistä, että tässä tapauksessa ne ei ehkä ole verrattavissa tehtaan arvoihin, kun tuota on varmaan joskus jo ruuvailtu. Sinetit oli ainakin pois. Ja perussyötön säätötappi puuttui kokonaan.
Viimeksi muokannut dartsan : 14.08.2018 10:05 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tuo kuvaan merkattu "perus syöttö" on käsittääkseni vain suojaelementti joka sammuttaa polttoaineensyötön jos kone lmpiää liikaa. En myöskään ole kuullut että kellään olisi tuo mokkula olisi kellään sammuttanut konetta joten veikkaan että on ollut jonkinlainen Japanin tieliikenne-/ajoneuvolain säädös.
Tyhjäkäyntiin voi vaikuttaa sillä kaasuvivun takana olevalla joutokäyntisäätimellä ja stoppariruuvilla jolla säädetään tyhjäkäyntikierrokset. Jos pitäisi saada lisää ns. täyskaasulla syöttöjä alakierroksille ennen ahtoja niin se tulipellin puoleinen ruuvi on ainut millä saa ulkoisesti säädettyä. Pumpun luonnetta jos haluaa merkittävästi muutoin mulkata maksimiainemäärien osalta niin pitää avata sen kompensaattorin päällä oleva kansi. En ole vielä tosiaan ehtinyt siihen koskea, mutta manuaalin mukaan siitä saa muutettua säätökäyrää maksimisyötölle eri kierrosnopeuksilla. Sitten se guide bushing taasen vaikuttaa ainemäärän lisäyksen herkkyyteen suhteessa ahtopaineisiin.
__________________
Ruoste on ystävä. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Niillä kannen sisäsillä 2 ruuvia säätämällä ei kyllä suuria muutoksia saa aikaseksi. Imusarjan irroituttaa, mutta siellä on sen ahdonalasen jousen jännityksen säätö? Sitä löysemmälle, saa vähän paremmin herää. Sen keulan puoleisen maksimisyötön stopparin pyöritä vaa iha auki, sillee että jää vielä kierteelle. Mitä enemmän alasavua vastapuolelta kehtaa ruuvata sitä paremmin se herää, mutta kyllähän se kulutukseen vaikuttaa. Ehkä opettelee lyömään pienempää pykälää jos vetoja muuten on riittävästi.
Ja sulla on hukkaportti käytössä? Bleed valvella saa kans vähän lisää heräävyyttä, kun portti pysyy kiinni haluttuun paineeseen saakka. Viimeksi muokannut tdi : 14.08.2018 18:03 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
No portillinen pesä jäi vielä hommaamatta. Ulkoinen portti tulee, jos on tullakseen. Pitää nyt koettaa saada soimaan tuo noilla kokeiluilla. Ihan ok toimii nyt. Ainoa pieni miinus on tuo alakierrosten lievä heikkous.
Mut kyllä tuo noilla 33/12.5 RT03 hankookeilla on aika raskassuotuinen muutenkin ajaa. Ero on kuin yöllä ja päivällä ku vaihtaa aina talvipyörät alle. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Joo niillä kannen alla olevalla 2 ruuvilla ei varsinaisesti lisätä syöttöä siinä mielessä kuin noilla kompensaattorin maksimisyötönrajoittimella tai ahtamattoman syötön säädöllä. Pitäisi vaikuttaa vain balanssiin ylä- ja alakierroslukualueiden välillä. Itselle siinä mielessä oleellinen kun ilman välijäähdytintä yläkierroksilla pakolämmöt on merkittävästi korkeammat kuin 2000rpm tuntumassa. Eli voisi vähentää syöttöä yläkierroksilta ja vielä lisätä ainemäärää niin olisi enemmän vetoja alakierroksille ilman että tarvitsee varoa kierroksilla huudattamista.
Ymmärtääkseni tuosta HJ61:n vakiopumpusta menee kompensaattori tappiin (kun rajoitinruuvi on irroitettu) noin 1,4 barin ahtopaineilla. Eli maksimiainemäärä olisi sama oli sitten ahtoja 1,5 tai 4 bar. Jos sitä painekellon vastajousta ruuvaa löysemmälle niin tietysti painuu ääriasentoon pienemmälläkin ahtopaineella. Tietenkään näillä kummallakaan kompensaattorin ruuvilla ei ole vaikutusta kulutukseen tasaisessa maantieajossa. Mutta kukapa sitä kehtaisi olla hyödyntämättä voimareserviä jos sitä on tarjolla. ![]() Jos tavoite olisi saada turbo heräämään mahdollisimman aikaiseen niin resepti olisi ruuvata se tulipellin puoleinen ahtamattoman alueen ruuvi pohjaan ja kääntää pumppua myöhäisemmälle jotta ahtimelle virtaisi pakokaasut kuumempana. Mutta käytännöllisemmistä säädöistä sinne alakierroksille saisi pikkasen enemmän vääntöä kun kääntäisi syöttöpumpusta ennakkoa aavistuksen aikaisemmalle. Veikkaan että vakiosuuttimilla voisi saada tuntuvan eron parillakin asteella.
__________________
Ruoste on ystävä. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Jep
![]() ![]() Paljonko muuten sulla vilbo on pahimmillaan pakolämmöt? |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Hirveästi en ole vielä kerinnyt kokeilla pitkiä vetoja tuolla. Loppuu motarilla pienetkin mäet nopeasti kesken ennenkuin ehtii lämmöt tasaantua talla pohjassa. Mutta 730-740 Celsiusta (mittaus pakosarjasta ennen ahdinta) on suurin lämpötila mitä olen ehtinyt nähdä. Jatkaisi varmasti vielä useita kymmeniä asteita nousemistaan jos ei olisi pakko höllätä kaasua.
Tänään sain Taiwanista uuden kompressorikotelon ahtimeen. Alunperin tilasin hieman sokkona tuon ahtimen ja siihen ison 16G kompressorin pariksi valitsin Anti-surge tyyppisen kotelon. Tuon rakennetun moottorin kansi ja venttiilit vaan taitaa virrata sen verran paremmin että ei ole sakkaaminen lähelläkään. Tosin jälkikäteen mitoitusperusteita pohtiessa ei tuo Mitsun isompi 16G, billetti tai ei, taida edes vakio 12H-T:n kyljessä sakata. Eli asennan perinteisemmän mallisen non-antisurge kotelon jolla pitäisi ahtopaineet syntyä hieman paremmalla hyötysuhteella ja saattaa hyvällä tuurilla huomata pakolämpöjenkin olevan aavistuksen viileämmät. Etummainen kompensaattorin ruuvi on niin auki ettei se rajoita syöttöjä. ![]()
__________________
Ruoste on ystävä. Viimeksi muokannut Vilbo : 16.08.2018 19:44 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HJ61 SYÖTTÖPUMPUM SÄÄTÄMINEN | Pierunkuori | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 01.08.2010 19:50 |
Vetopyörästön säätäminen Toyotassa? | ZwA | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 08.01.2010 22:27 |
MIG/MAG Hitsauskoneen säätäminen | jkholma | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 14.03.2008 23:32 |
Ohjaustehostimen tehon säätäminen | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 09.08.2007 21:36 | |
Pyöränkulmat ja säätäminen | Tron | Vuosimallit 1984-1996 | 8 | 23.07.2003 09:21 |