Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T
~2/3osaa. Eli lähes täyteen.
Laakerien rullien välit olisi hyvä saada sullottua täyteen.
|
Juurikin noin, ja täydellisyyteen pyrittäessä entinen vaseliini olisi hyvä kaapia pois. (samalla lähtee epäpuhtaudet pois; jos laakeri on rikkoontunut niin ehdottomasti kannattaa puhdistaa kunnolla, siis pestä esim. rasvanpoistoaineella)
Noita vaseliineja on monta erilaista, ja se uuden laadukkaan vaseliinin ominaisuudet ei ainakaan parane, kun aikaa myöten sekoittuu 30 vuotta vanhaan vaseliiniin, joka on kuivunut niin paljot, että on alkanut "lohkeilemaan"
Ja yleensä tuo purettavien laakerien rasvaaminen irrallaan on hyvä tehdä; siis se säilytysöljy, varsinkin halpalaakerien, vastustaa joskus vaseliinin tarttumista aika tehokkaasti.
Ja siitä seuraa se, että (esim. pyörän-) laakeri voi käydä ensimmäisillä kerroilla lämpimänä, kun voitelu on puutteellista, ja voi jopa hajota/alkaa ääntämään.
Ja sitten kun käy kunnolla lämpimänä, vaseliini notkistuu niin paljon, että valuu/roiskuu laakeriin...
Jäykkäakselisissa toyotissa, esim hj/hdj-80, ylemmän olkatapin kartiorullalaakeri kannattaa ainakin rasvata käsissä, sillä sinne vaseliini ei oikein muuten pääse.