![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Boosterin pakkastestiäOli jo aiemmin tarkoitus testata Autovoxia autossa säilytettynä vähän kovemmillakin pakkasilla, mutta kelien lauhduttua jäi tämä testaamatta. No nyt tuli sitten se sopiva keli, illalla jo oli pakkasta -16'c ja aamulla herätessä mittari näytti lupaavasti -20,4'c. Boosterikin oli ollut autossa hieman yli kaksi viikkoa, eli lähtökohta oli juurikin otollinen testille, hiluksikaan ei ollut ollut roikassa vapaapäivän aamuna. Eli ei muuta kuin kuppi kuumaa kitusiin ja sitten pihalle räpläämään akunkenkiä. Hiluksista konepelti pystyyn, akut irti ja Autovox kiinni. Heiluttelin leukoja hieman kengissä, vuosien varrella kun niihin on kertynyt ihan kohtuullinen töhnäkerros. Virtanappia painaessa boosteri näytti viittä pykälää eli ilmoitti olevansa täynnä, eli boostia päälle ja hyttiin. Avainta kääntäessä valot hehkuivat jonkin verran, akun merkkivalo välkytti nopeasti, ja tilanne näytti aika jähmeältä. Hehkutus loppui, joten käänsin avainta, eikä tapahtunut kuin pieni kampiakselin kääntyminen, ei edes koko kierrosta. Se siitä siis? Aikaisempi kokeilu oli osoittanut, että boosteria pitää vähän herätellä, joten hetken päästä uutta yritystä perään. Virtamittari näytti aluksi vain yhtä pykälää, mutta nousi hiljalleen ylös neljään pykälään. Boost-nappi uudelleen pohjaan ja hyttiin, tällä kertaa akkuvalo räpsyi edelleen, mutta nyt pyöritti jo pari kierrosta. Liian hyväähän se olisi ollut jos olisi jaksanut käyntiin lähteä. Jostain syystä myös ajovalot lähtivät päälle jo tässä vaiheessa, vaikka yleensä ne syttyvät vasta auton käynnistyttyä. Kerran vielä, sanoi mummo lumessa kun koiransa munia nuoli. Toinen leuka oli kääntynyt hieman vinoon, joten oikaisin sen samalla hiukan nitkuttaen. Virtamittari näytti enää kolmea pykälää, joten aloin jo olemaan hiukan skeptinen mahdollisuuksien suhteen. Boost päälle ja uutta yritystä, ja tällä kertaa valot paloivatkin iloisesti mittaristossa. Hehkutus ja starttia, nyt lupaili jo samaan malliin kuin aikaisemmassa testissä muutama viikko sitten. Hetki odotusta, uusi hehkutus ja startti, ja eikös mitä, hiluksi hörähti käyntiin melkein kuin palmun alta. Eli leuka oli ollut huonosti kiinni kengässä, siksi ensimmäiset yritykset epäonnistuivat. Leuka kun oli kunnolla kiinni, ei ollut mitään ongelmia startata 320tkm rullattua 2,5 litran deeneljädeetä pelkällä boosterilla, joka oli varastoinnin jälkeen vain kertaalleen ladattu täyteen ensimmäisen kokeilun jäljiltä ja lojunut tämän jälkeen muutaman viikon kylmässä autossa, ja josta oli jo pariin hehkutukseen ja starttiyritykseen otettu virtaa. Ihan suoraan sanoen en olisi itsekään uskonut hiluksin sanovan oikeastaan yhtään mitään näin kylmällä kelillä pelkällä boosterilla, enkä ollut parin ensimmäisen yrityksen aikana kummemmin yllättynyt. Mutta täytyy myöntää, että pikkupoikamainen hymy ja virne levisi kasvoille, kun startti pyörittikin iloisesti ja moottori käynnistyi vaivatta. Kyllä näistä vehkeistä taitaa oikeasti olla johonkin, kunhan ei sekaannu halvimpiin kiinavehkeisiin. Tällä kertaa ebay-arpa osui kohdalleen, reilusti alle satasella sai näköjään kunnon vehkeen, kunhan oli ensin hieman perehtynyt mitä sieltä lähti tilaamaan. Nyt kun on virrananto koestettu on kapasiteettitestien vuoro, katsotaan kuinka paljon niitä milliampeereja tuohon mahtuukaan ja paljonko se antaa niitä ulos. Alle ensin muutama lataussykli talon mikro-usb-vehkeitä lataillen ja sitten latausta ja purkua mittarin läpi, katsotaan miten käy. Mutta so far so good, nyt tiedän, että apuvirtaa riittää tarvittaessa, eikä haittaa, vaikka boosteri olisi ollut viikkoja mukana pakkasessa. Mutta pitäähän tälle kaikkien kehujen jälkeen pieni moitekin antaa; tuo suojaelektroniikalla varustetun mötikän kyljessä oleva boost-nappi on sen verran pieni ja syvällä, ettei kylmänkohmealla sormella sitä tahtonut saada painettua kuin hädin tuskin. Asiaa helpottaa, jos taskusta löytyy vaikka avaimet tai kynä jolla sitä voi painaa. Jospa näistä kenttäkokeista olisi myös jollekin hyötyä boosterihankintaa miettiessä. - amatyyr - Edit: Ja nyt lämpimään tuotuna virtamittari näyttää starttailujen jälkeen edelleen neljää pykälää viidestä.
Viimeksi muokannut amatyyr : 16.03.2018 09:37 |
#2
|
|||
|
|||
![]() Yleisesti noista Litium- akuista:
Noissa on semmoinen piirre, että kylmässä; siis pakkasessa ne menettää tehoaan; siis jos täysin ladattu patteri/akku pakastetaan, niin siitä ei saada kovinkaan paljon sähköä ulos.
Taannoin, oliko -80 luvun alussa, yhdessä pohjoisen hätälähetin- projektissa tuskailtiin juurikin sitä, että litium- paristo ei anna pakkasessa juurikaan sähköä ulos: ja silloin havaittiin/keksittiin, että kun pikkasen aikaa pitää pariston navat oikosulussa, niin paristo lämpiää, ja siitä saadaan oikeasti sähköä ulos. -> kauniina kesäpäivänä auringon lämmittämillä paristoilla tuo testi päätty räjähdykseen.... -> Litium patterit- /akut antaa sitä enemmän virtaa ulos, mitä lämpimämpiä ne on. Muutama puhelimen akku on poksahtanut, kun kopioidessa(?) on unohtunut tuo sulake pois.... Ja ei kannata sekoittaa tuota "perussuojausta" esim 18650 litiun akkujen "suojaus-" versioon, sillä niissä on tuon perinteisen? sulakkeen? lisäksi elektroninen suojauspiiri, noin 2mm paksu piirilevy komponetteineen. Nuo taskuun mahtuvat, Litium akulla toimivat "startti boosterit" on todella hyviä, vaikka sähköenergian varauskyky ei ole kovin suuri : niiden kapasiteetti ilmoitetaan "aina?" 3,7v jännitteellä, ja jos perinteistä autonakkua verrataan, niin siellä amppeeritunnit kerrotaan noin 12 voltin jännitteellä: Siis esim 18 000 mAh sähkömäärä on suuruusluokkaa 12v 6 Ah mopon/ruohonleikkurin akku. Mutta kuten yllä kerrottiin, Nämä "Taskuun mahtuvat-" boosterit on todella hyvä apu, kun pitää saada auto käyntiin! siis se muutama sekuntti apua! Toki tuo boosteri ei tuo paljonkaan apua, jos autoa tms. pitää veivata startilla pitkään, että saadaan selvitettyä..... P.S minä pitäisin tuota startteria lämpimässä... JOS mahdollista... |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Idea testistä lähti nimenomaan siitä, että 'eihän tuo ikinä ole mukana' tai 'ja jos se onkin mukana, niin mitä siitä on apua, kun se on jäässä silloin kun sitä tarvitaan, ei se silloin ainakaan toimi'. No, ajattelin että kokeilen, silläpä siitä päästiin. Toimi se, jopa ilman auton omia akkuja. Normaali tarvetilanne on varmasti kevyempi, kun harvoin kukaan edes yrittää käynnistää autoa ilman akkua, eli lähes aina siellä on se 6-8 volttia plusmiinus auttamassa, nämähän kun ovat apukäynnistimiä. Tulipahan vain testattua ns. ääritilanteessa, niin ei jää selittelyille tai tilanteen lähtökohtien arpomiselle enää sijaa.
Latasin sillä sisään päästyäni vielä kännykkääni n. 2000 mAh verran ja iltapäivällä toisen, virtamittari näyttää vielä kolmea pykälää. Ja tämä on siis edelleen yhtä starttikertaa ja sen jälkeistä latausta lukuunottamatta täysin tehtaan jäljiltä. - amatyyr - |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sitten on jäljellä vielä yksi testi, johon saan tuloksen vasta muutaman vuoden päästä. - amatyyr - |